دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری گل اگزالیس و پرورش این گیاه زیبا در منزل

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

گیاه اگزالیس که بدان شبدر زینتی نیز گفته می شود به دلیل برگ های زیبایی که دارد مورد توجه اغلب افراد قرار گرفته و در این مطلب سعی داریم تا شما را روش های مراقبت و نگهداری گل اگزالیس آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که گیاه اگزالیس در واقع همان شبدر زینتی است که مدت زمان زیادی از ورود آن به کشور ما نمی گذرد و به دلیل برگ های یک دست قرمز و بنفش که در طول شب به خواب می روند و بسته می شوند محبوبیت فراوانی در میان باغبانان پیدا کرده است. توجه داشته باشید که این گیاه دارای روش نگهداری سختی نیست و شما می توانید به راحتی با انجام مراقبت های لازم آن را پرورش دهید.

چگونگی نگهداری گل اگزالیس

توجه داشته باشید که گیاه اگزالیس در واقع دارای برگ هایی بنفش و زیبا می باشد و به همین خاطر از دسته گیاهان زینتی به شمار می آید. این گیاه مناسب برای نگهداری در داخل منزل، ادارات و مرزبندی ها است. به طور کلی گیاه اگزالیس از گیاهان چند ساله و متراکم محسوب می شود که ارتفاع آن بین ۱۵ الی ۳۰ سانتی متر و گستردگی آن بین ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر خواهد بود. توجه داشته باشید که سرعت رشد این گیاه بسیار کم است و اغلب بین ۵ الی ۱۰ سال عمر خواهد کرد. به طور کلی می توان گفت که اگزالیس یکی از جذاب ترین گیاهان به رنگ سیاه می باشد و تکثیر گونه های این گیاه نیز در همین رنگ هستند. از آنجایی که این گیاه از ریشه های زیرزمینی رشد می کند بدان پیپ می گویند که در فصول رشد نیز نیازی به مراقبت نخواهد داشت. این دسته از گیاهان اغلب در مناطق شمالی در فصل تابستان رشد می کنند و البته در برخی از حیاط های خانه نیز به چشم می خورند. توجه داشته باشید که اگر در منطقه ای گرم اقدام به پرورش و نگهداری گل اگزالیس کرده اید توصیه می شود آن را در خارج از منزل نگهداری نمایید.

روش های نگهداری گل اگزالیس

دستورالعمل کاشت گل اگزالیس:

توجه داشته باشید که برای کاشت و پرورش این گیاه بایستی دو سوم یک گلدان را پر از خاک کنید و سپس ۱ تا ۴ عدد پیاز را بر روی خاک قرار دهید. این کار را بایستی به گونه ای انجام دهید که نوک پیاز ها به سمت بالا قرار بگیرد. بهتر است بدانید که هر چه تعداد پیاز ها در یک گلدان بیشتر باشد سرعت رشد نیز افزایش پیدا خواهد کرد. پس از قرار دادن پیاز ها درون خاک روی آن را حدود ۲ الی ۳ سانتی متر خاک بریزید و خوب آبیاری کنید.

پس از کاشت بایستی گلدان حاوی گیاه را در مکانی با دمای بین ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی گراد قرار دهید و بهتر است بدانید که پس از گذشت ۵ الی ۰۱ روز روند جوانه زنی آغاز خواهد شد و شما جوانه های سر از خاک بیرون آمده را مشاهده خواهید کرد.

توصیه می شود که جوانه های تازه رشد کرده را زیاد آبیاری نکنید و اجازه دهید سطح بستر کاشت به صورت کامل خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید. همچنین توصیه می شود که گیاه را از آفتاب مستقیم دور کنید زیرا تابش نور مستقیم به جوانه ها باعث از بین رفتن آن ها خواهد شد.

اصول مراقبت از گیاه اگزالیس

  •  آرون گروپس

شرایط مورد نیاز برای مراقبت از گیاه اگزالیس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایط و محیطی دارند و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط محیطی لازم برای نگهداری گل اگزالیس پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

توصیه می شود که برای این گیاه رطوبت لازم را فراهم نمایید و به همین خطر می توانید آن را در کنار سایر گیاهان نیز نگهداری نمایید و یا ظرفی پر از آب در قسمت زیرین و زیر گلدانی قرار دهید تا گیاه رطوبت مورد نیاز خود را دریافت نماید. توجه داشته باشید که این گیاه دارای پیاز است و اگر آبیاری آن بیش از حد باشد پیاز خواهد سوخت. به همین خاطر لازم است تا در طول هفته یک مرتبه گیاه را آبیاری نمایید و در فاصله دو آبیاری نیز اجازه دهید بستر کشت به صورت کامل خشک شود.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گل اگزالیس

نور:

توجه داشته باشید که این گیاه نیز مانند سایر گیاهانی که دارای برگ های رنگی هستند نیازمند نور و هوای خنک می باشد تا رنگ برگ های آن حفظ شود در غیر این صورت برگ ها تغییر رنگ خواهند داد. به همین منظور توصیه می شود که برای نگهداری گل اگزالیس فضایی از خانه را انتخاب نمایید که همواره روشن باشد البته توجه داشته باشید که این بدان معنی نیست که گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید و همین که نور غیر مستقیم خورشید بدان برسد کافی است.

دما:

توجه داشته باشید که بهترین دما برای رشد این گیاه بین ۱۶ الی ۲۴ درجه سانتی گراد است و اگر در دمایی غیر از این قرار بگیرد به تدریج برگ ها تغییر رنگ خواهند داد. گیاه اگزالیس اغلب نباید در دمای پایین قرار بگیرد زیرا دچار پوسیدگی ریشه خواهد شد و به تدریج گیاه خود را از دست خواهید داد.

خاک و کوددهی:

بهر است بدانید که خاک مناسب برای این گیاه بایستی غنی باشد و به همین منظور خاک هایی مانند خاک برگ، خاک باغچه و یا ترکیب پیت ماس و پرولیت می تواند برای این بستر مناسب و مفید باشد. توجه داشته باشید که گل اگزالیس به دلیل داشتن برگ های رنگ قرمز نیاز به تغذیه قوی دارند و به همین منظور نیاز است آن را در طول هر دو هفته یک مرتبه کوددهی نمایید.

استفاده از خاک مرغوب برای بستر کشت

تعویض گلدان:

توجه داشته باشید که در فصل زمستان که اغلب گیاه در خواب است بایستی عمل تعویض گلدان حاوی اگزالیس را انجام دهید. البته ترجیحا این کار را هر ۲ سال یک مرتبه انجام دهید تا گیاه ریشه پر و قوی تر شود. برای انجام این کار بایستی گیاه را به آرامی از داخل گلدان اصلی خارج نمایید و خاک اطراف ریشه را جدا نمایید و سپس در گلدانی بزرگ تر به آرامی بکارید.

آفات و بیماری های گل اگزالیس:

توجه داشته باشید که اگر گیاه شما دچار برگ ریزی در فصل زمستان شده و حس کردید که گیاه در حال از دست رفتن است لازم است تا تمامی شاخ ها و برگ ها را قطع نمایید و اجازه دهید گیاه دوباره به خواب رود و مجدد جوانه بزند.

بهتر است بدانید که زرد شدن برگ های گیاه یکی از شایع ترین مشکلات در این گیاه به شمار می آید و علل آن نیز آبیاری بیش از حد و کمبود مواد غذایی در گیاه است.

توجه داشته باشید که اگر گیاه بیش از قد بلند شده علل آن این است که به دنبال نور است و توصیه می شود که آن را به مکانی با نور بیشتر انتقال دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *