دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ایجاد خلاقیت ذهنی در کودکان با مطالعه داستان کودکانه

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

همان طور که بزرگسالان بعضی از اوقات خود را به خواندن شعر یا داستان می گذرانند، کودکان نیز از نظر روحی نیازمند گذران بخشی از زمان خود با شعر و داستان هستند؛ البته که کتاب های کودکانه، بسیار متفاوت از کتاب های بزرگسالان است و هنگام انتخاب و خرید کتاب برای آنان باید دقت کرد که کتاب، حتما متناسب با رده سنی آنان باشد؛ برای مثال کتاب یک کودک ده ساله، مناسب کودک ۷ ساله نیست و آن درکی را که کودک ده ساله از کتاب مخصوص خود دارد کودک هفت ساله نمی تواند داشته باشد؛ یکی از آثار سوء انتخاب اشتباه کتاب بر اساس رده سنی برای کودک، مشوش کردن ذهن کودک و ایجاد سوال هایی نامفهوم در ذهن اوست و شاید کودک فکر کند که در زمینه مورد مطالعه خود آن هوش کافی را ندارد و این امر باعث می شود کودک احساس خواری و سر شکستگی کند؛ پس از مهم ترین و اصلی ترین معیارهای خرید کتاب برای کودکان، توجه به رده سنی درج شده بر روی کتاب با توجه به سن کودک است؛ کتاب هایی در زمینه داستان کودکانه و هم چنین شعر کودک، اگر دارای مطالب مفیدی باشند به رشد صحیح و پروش ذهن و فکر کودک کمک بسیاری خواهند کرد.

مطالعه انواع داستان کودکانه

کتابهای کودک و نوجوان

چرا باید کودکانمان را از کودکی به خواندن کتاب تشویق کنیم؟

بر اساس بسیاری از مطالعات در زمینه های روان شناسی ثابت شده است که بسیاری از رفتارهای صحیح یا غلط افراد در دوران بزرگسالی ریشه در دوران کودکی آنان دارد؛ برای مثال فرض کنید شخصی بزرگسال از ارتفاع، حتی ارتفاع های بسیار کوچک یعنی در حد بالا رفتن از یک چهار پایه به شدت وحشت دارد، این میزان از ترس چون طبیعی نیست و باعث مختل شدن بسیاری از کارهای روزمره فرد می شود، باعث می شود او به ناچار برای حل مشکل خود به پزشک روانشناس مراجعه کند، پزشک پس از پرسش و پاسخ های بسیار و کنکاش در اخلاقیات و روحیات فرد، به این نتیجه می رسد که این شخص در دوران کودکی به دلیل پرت شدن ناگهانی از ارتفاع نسبتا زیاد و ترسیدن و نیز رسیدن آسیب های جسمی بسیار به او از ارتفاع وحشت دارد؛ حال آن که کتاب خواندن از این نوع رفتارها یعنی تاثیر پذیری از دوران کودکی مستثنی نیست. به قول افراد کهن سال و با تجربه باید گفت ” بچه را از کودکی به هر چه عادت دهی در بزرگسالی به همان تبدیل می شود ” یعنی اگر شما کودکانتان را از خردسالی به خواندن شعر و داستان کودکانه عادت دهید او نخواهد توانست این عادت زیبایش را ترک کند و سعی خواهد کرد تا همیشه با خواندن کتاب، اوقات فراغت و بیکاری خود را بگذراند و آن را به بطالت نگذراند.

چند دلیل برای خرید یا دانلود کتاب شعر یا داستان برای کودکان

همان طور که می دانید امروزه افراد، دیگر مانند گذشته برای تهیه کتاب مجبور نیستند که وقت و هزینه زیادی را برای خرید آن صرف کنند، بلکه می توانند آن را از اینترنت و یا اپلیکشن های متفاوت دانلود کنند و به مطالعه آن بپردازند؛ بدیهی است که شعر و داستان کودکانه از این امر مستثنی نیستند.

والدین کودکان عزیز می توانند کتاب های مخصوص کودکان را از سایت کتابچین دانلود کنند و آن را برای کودکانشان بخوانند.

اکنون برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شده است که ” اصلا چرا برای بچه ها باید کتاب خرید یا دانلود کرد، چرا ذهن کودکمان را از هم اکنون مشغول کتاب خوانی کنیم او خودش بزرگ خواهد شد و کتاب خواهد خواند یا حرف های دیگری مثل اجازه دهید که کودک کودکیش را بگذراند ” اما همه این حرف ها چه از نظر علمی و چه از نظر عرفی غلط است؛ دلایل این غلط بودن در زیر آورده شده است:

  1. همان طور که قبلا نیز گفته شد کودک اگر از کودکی با کتاب وکتاب خوانی انس بگیرد، این عادت نیکو را هرگز ترک نخواهد کرد.
  2. خواندن کتاب باعث رشد فکری کودک می شود و باعث می شود تا او بهتر و دقیق تر به دنیای اطرافش بنگرد و چیزهای جدیدی کشف کند، همین کشف های کوچک شاید باعث شود که کودک همان در سنین کودکی تبدیل به یک نابغه یا مخترع شود.
  3. خواندن کتاب برای کودک خردسال چه از طریق دانلود داستانهای کودکانه، چه از طریق خواندن کتاب های عادی باعث کشف تجربه های جدید توسط او می شود و هم چنین باعث می شود تا هوش کودک در مقایسه با سایر هم سالان خود که والدینشان برای آنان کتاب نمی خوانند بیشتر باشد.

کودک با گوش دادن به ترانه های کودکانه، شاد و سرحال می شود.

کودک با گوش دادن به ترانه های کودکانه، شاد و سرحال می شود.

چه کسانی موظف به توضیح و خواندن کتاب و شعر کودک برای کودک هستند؟

اگر کودک در سنی باشد که سواد کافی برای خواندن کتاب را ندارد، والدین یا مربیان مهد او، موظف به توضیح اینگونه کتابها به او هستند، اما اگر احساس کردید که کودک می تواند خود به طور مستقل به کتاب خواندن بپردازد اجازه دهید این حس را تجربه کند تا حس اعتماد به نفس در او افزایش یابد، در این میان والدین عزیز یا مربیان گرامی این کودکان فقط موظف هستند که به سوال های ایجاد شده در ذهن کودک از خواندن آن کتاب ها پاسخگو باشند.

خواندن کتاب برای کودک توسط مادرش

خواندن کتاب برای کودک توسط مادرش

والدین عزیز لطفا با دقت مطالب زیر را بخوانند

  1. زمانی که تصمیم گرفتید برای کودک خود از اینترنت یا اپلیکیشن خاصی، داستان کودکانه دانلود کنید دقت کنید که آن ها متناسب با سن کودک تالیف شده باشند.
  2. از دادن موبایل یا تبلت به کودک برای خواندن شعر کودکانه توسط خود او تا نهایت امکان خودداری کنید، اما اگر نتوانستید در برابر اصرارهای بیش از حد فرزندانتان برای دادن گوشی تان به او مقاومت کنید سعی کنید نظارت کافی را نسبت به عملکرد او با گوشی داشته باشید تا هم مغز و چشم او از اشعه های مضر گوشی صدمه نبیند و هم به سایت های نامناسب با سن خود مراجعه نکند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *