دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تکنیک های موثر برای بالا بردن اعتماد به نفس

  • مریم صبوری
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

برای بالا بردن اعتماد به نفس شما باید خودتان را باور داشته باشید و مهارت هایتان را تقویت نمایید تا راه درست را به پایان برسانید.

داشتن اعتماد به نفس می تواند افزایش راه کاری باشد که ترس انجام کاری را برایتان اطمینان حاصل کند و افزایش دهد این امر مهم در افراد ضروری است و مانند یک عضله قوی که نیاز به تقویت دارد کمک خواهد کرد و باید آن را به کار برد تا تحلیل نرود و همین امری در افزایش اعتماد به نفس است در ادامه با مجله آرگا همراه باشید.

نکاتی برای بالا بردن اعتماد به نفس

اعتماد به نفس چیست؟

در تعریف اعتماد به نفس گونه های مختلفی وجود دارد که درست آن این است اعتماد به نفس یعنی از لحاظ ذهنی به خودمان یقین داشته باشیم که کاری را انجام می دهیم صحیح و مطلوب است و یا می توان گفت اعتماد به نفس به معنای داشتن مهارت کافی و همینطور باور درست در مورد انجام کاری که باید انجام دهیم. برای بالا بردن اعتماد به نفس دو ویژگی منحصر به فرد دارد که باید رعایت شود؛

  1. مهارت و توانایی دید خوبی داشتن است.
  2. مهارت کافی در کار داشتن است.

اعتماد به نفس چیست؟

راه های بالا بردن اعتماد به نفس

بهترین کار خودتان باشید: زمانی که سعی می کنید تا به هدف تان برسید به دست آوردن نتیجه مطلوب احساس بسیار خوبی به شما خواهد داد که شما بهترین هستید. همچنین شما می توانید از طریق دانسته های خود به اعتماد به نفس بالایی برسید و هیچ ترسی نداشته باشید تا با شجاعت و ریسک کردن از عادت های خود جلوتر بروید و این برای شما بسیار مفید خواهد بود.

توانایی های خود را بشناسید: یکی از روش های مهم برای تقویت اعتماد به نفس این است که بپذیرید که شما منحصر به فرد هستید و تاثیر خود را روی زندگی می گذاری پس با شناخت توانایی و استعداد و تجربه های زیادی که دارید قدمی به بالاتر بگذارید و روی خود تمرکز کنید تا اطرافیان هم از ایده ما استفاده کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ویژگی های اعتماد به نفس بالا

بر احساسات خود پیروز شوید: زمانی که شما به فکر بدبختی و احساسات بد کشیده می شوید این روی شما تاثیر خیلی نابهنجاری خواهد گذاشت که می توانید برای افزایش اعتماد به نفس بر آن ها چیره شوید و حس قدرت داشته باشید. افکار خود را بر این تمرکز کنید که بزرگ ترین افراد ادبی و هنری در حالت ناامیدی به سر می بردند که با تجربه شگفت انگیز روبرو شدند. پس غم را دور کنید و با اعتماد به نفس بالا به کسب پیروزی قدم بردارید تا فردی انعطاف پذیر و موفق شوید.

اراده و پشتکار داشته باشید: هیچ فردی نبوده که برای رسیدن به آرزو هایش دچار شکست و مانع نشده باشد پس شما هم برای بالا بردن اعتماد به نفس از تلاش و کوشش دست برندارید و موانع را پشت سر بگذارید و آن ها را نادیده بگیرید و صبر داشته باشید تا فرصت زیادی برای تقویت مهارت خود داشته باشید.

اعتماد به نفس چیست؟

با ترس خود روبرو شوید: نگذارید هیچ چیزی شما را تسلیم کند و قدرت شما را نابود کند شما می توانید با تقویت شجاعت و بالا بردن اعتماد به نفس خود ترس را شکست دهید. با ترس روبرو شوید و تمام نیروی مثبت خود را در این مکان صرف کنید تا آن را خراب کنید و از مواجه شدن با آن نترسید و هادت کنید که بعد از آن حس بسیار خوبی به شما خواهد داد.

راه درست را ادامه دهید: زمانی که به یک هدف مشخصی رسیدید آن را شروع کنید تا آخر پایانش دهید. برای هدف تعیین شده وقت بگذارید و تمام سعی خود را بکنید تا به سمت آن هدف قدم های خستگی ناپذیری بردارید سپس با قدرتی زیاد می توانید پیرامون خود را بسازید. مانند ضرب المثلی که می گوید: کار که کرد آن که تمام کرد. پس راه درست را ادامه و از آن نتیجه گیری کنید.

راه های رسیدن به اعتماد به نفس بالا

خودتان را از تصورات جدا کنید: یک اصل مهم این که مهم نیست دیگران راجه به شما چه فکری می کنند ولی شما باید بدانید که شخصیت و هویت تان به دست خودتان ساخته می شود سپس آن را هدفی موثر بدانید و برای بالا بردن اعتماد به نفس افکار منفی را از خود دور نگه دارید تا به موفقیت برسید.

گول ظاهر دیگران را نخورید: خیلی از افراد جذاب هم اعتماد به نفس پایینی دارند برخی از هنرپیشگان به گفته خودشان ضعف شدیدی از اعتماد به نفس پایین داشتند که همیشه احساس منفی درونشان بود ولی همواره بر آن غلبه کردند و احساس رضایت مندی می کنند.

تقویت اعتماد به نفس

به خودتان انگیزه دهید: همه ما در زندگی دچار یکسری پریشانی ها و سردرگمی ها شده ایم که احساس ناامیدی و شکست داشتیم. فقط کافی است بدانید بیشتر افراد هم این مشکل را داشته اند و به مرور زمان به موفقیت رسیدند، پس برای افزایش اعتماد به نفس پشتکار منحصر به فرد داشته باشید تا بتوانید توانایی را به دست آورید و از این ماجرا لذت ببرید.

از خود مراقبت کنید: هیچ وقت خود را با دیگر اشخاص مقایسه نکنید این وضعیت آرامش را از شما خواهد گرفت. زمانی که شما به فکر زیبایی و تناسب اندام هستید باید از خود به درستی مراقبت کنید تا حس مثبتی به شما روی آورد و در زمین نا خودآگاه شما نقش ببندد.

چند گام برای داشتن اعتماد به نفس بالا

روش های مفید برای افزایش اعتماد به نفس

  • کارهای مفیدی انجام دهید و از آن لذت ببرید.
  • برای دیگران کاری انجام دهید تا اعتماد به نفستان بالا رود.
  • کلاس ثبت نام کنید و یا به باشگاه بروید تا روان سالم تری داشته باشید.
  • چیزهایی که برایتان مفید است به  زندگیتان وارد کنید.
  • بیشتر به فکر کمک به دیگران باشید و به مسائل خودتان فکر نکنید.
  • برای خودتان ارزش قائل شوید و پیروزی هایتان را جشن بگیرید و به خود افتخار کنید.
  • در اجتماعات حضور پیدا کنید و با افراد غریبه هم ارتباط برقرار نمایید.
  • به هر صورتی شده کاری را به انتها برسانید و از انجام دادن او طفره نروید.
  • با انجام کارهای موفقیت آمیز لبخند روی لبانتان خواهد آمد و این موضوع به بالا بردن اعتماد به نفس کمک خواهد کرد.
  • با دوستان مورد علاقه خود به بیرون قرار بگذارید آن ها را دعوت کنید.

افزایش اعتماد به نفس بالا

  • الگو های اشتباهی را که انجام داده اید را کنار بگذارید و سختگیری نکنید.
  • از فهرستی برای هوشیاری ذهن خود در زندگی روزانه استفاده کنید.
  • از این که خودتان را در نقش های افراد دیگر قرار بدهید پرهیر کنید.
  • فهرستی از چیزهایی که می توانید با آن ها کنار بیایید تهیه کنید و چند مورد را حذف نمایید.
  • از افکاری که نمی توانید آن چیز را به دست آورید یا آن کار را انجام دهید جلوگیری کنید.
  • از تصمیم های با اراده و مهم خود که اهمیت دارند در ذهن پرورش دهید.
  • از بیهوده و احمق بودن می ترسید با خود تکرار کنید که اصلا مهم نمی باشد.
  • از این که شاید اعتماد به نفس نداشته باشید فکر نکنید و آن را بشناسید و احساس درستی بگیرید.
  • به تردید داشتن فکر نکنید، پس کاملا آماده باشید تا تصمیم گیری درست و سنجیده انجام دهید.
  • به دنبال راه حلی برای اصلاح و آسان تر شدن آن بگردید.
  • زمانی که کاری را درست انجام نمی دهید از خود عصبی نباشید و خود را سرزنش نکنید.
  • به خود بیشتر احساس رهایی و آزادی بدهید تا قوانین رفتار شما بهتر بتواند تصمیم گیری کند.
  • در زمان برقراری ارتباط با دیگران زیاد گفت و گو کنید و خوش بگذرانید.
  •  در رابطه های کسل کننده خودتان را بیشتر نشان دهید تا راهی برای افزایش اعتماد به نفس داشته باشید.

تقویت اعتماد به نفس بالا

  • در برخورد با افرادی که شما را کوچک می شمارند باید به آن ها بگویید که رفتاری بهتر در حد لیاقت شما است.
  • اگر می توانستید همه کار انجام دهید پس دیگر نیازی نیست بترسید و این یعنی نداشتن اعتماد به نفس.
  • همیشه در موقعیتی باشید که آن کار بهترین گزینه برای شماست.
  • یکسره به فکر جبران لطف دیگران نباشید بیشتر به خودتان بها بدید.
  • بیشتر از حد خود را درگیر ماجراهای زندگی نکنید و به فکر راه های کاربردی باشید.
  • به غریزه خود اعتماد کرده و کار درست را انجام دهید.
  • محیطی آرام برای خود پیدا کنید و از کشمکش ها دست بردارید.

دیگر راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

یکی از تفاوت های اساسی که در میان افراد با اعتماد به نفس و بدون اعتماد به نفس وجود دارد خودباوری است که در دسته اول این درک ایجاد شده است اما در دسته دوم این درک وجود ندارد و به این آگاهی دست نیافته اند. همانطور که می دانید اعتماد به نفس زمینه ساز بسیاری از موفقیت ها در افراد است پیشرفت شغلی، تحصیلی و اجتماعی همه در گرو داشتن عزت نفس و اعتماد به نفس است در اینجا با ارائه راهکارهایی به شما عزیزان در این زمینه کمک خواهیم کرد تا اعتماد به نفس را در خود تقویت کنید.

ارزیابی شخصی:

برای بالا بردن اعتماد به نفس باید آگاهی شخصی خود را افزایش دهید این بدین معناست که باید به توانایی ها و مهارت های خود واقف باشید تا بتوانید در کارها مدیریت بیشتری داشته باشید و از موفقیت بیشتری برخوردار باشید. باید توجه کنید که ارزیابی شخصی شما ارزیابی واقع بینانه باشد تا اطلاعات دقیق تری از توانایی ها و مهارت های خود داشته باشید.

 بالا بردن اعتماد به نفس

پیروزی های کوچک:

برای اینکه اعتماد به نفس خود را تقویت کنید باید از پیروزی های کوچک تر شروع کنید که اعتماد به نفس بیشتری را در شما ایجاد می کند و انگیزه کاری شما را دو چندان خواهد کرد. برای این کار باید فعالیت های کوچک تر را آغاز کنید که مشکلات کمتری پیش روی شما قرار داشته باشد.

برنامه ریزی:

یکی از عواملی که موجب می شود تا افراد در زندگی دچار بی انگیزگی شوند نداشتن برنامه ریزی درست و اصولی است بنابراین توصیه می شود تا با داشتن یک برنامه ریزی دقیق و تنظیم شده احتمال دستیابی به موفقیت را افزایش دهید و در نهایت از پیروزی خود احساس شادی کنید.

 اعتماد به نفس چیست

قاطع بودن:

برای افزایش اعتماد به نفس باید سعی کنید تا در کارها قاطعیت بیشتری داشته باشید این کار را می توانید با روابط اجتماعی خود آغاز کنید در برخورد با دیگران و بیان عقاید خود قاطعیت بیشتری داشته باشید.

لحن صحبت کردن شما نشان دهنده میزان قاطعیت و اعتماد به نفس شماست بنابراین می توانید از آن به عنوان یک نقطه کلیدی برای بالا بردن اعتماد به نفس استفاده کنید.

 اعتماد به نفس

انجام کار های مورد علاقه:

هر فردی در زندگی دارای علایق و توانمندی هایی ست که می تواند از آن به عنوان یک نقطه عطف برای دستیابی به موفقیت استفاده نماید. با انجام کار های مورد علاقه می توانید به بالابردن اعتماد به نفس و شادابی خود کمک بیشتری کنید تا در زندگی امروز و آینده فرد موفق تری باشید.

امیدواریم که در این مقاله شما عزیزان با عنوان تکنیک های موثر برای بالا بردن اعتماد به نفس در مجله آرگا نهایت استفاده را برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *