دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه خمیر مارسیپان برای تزئین کیک و شیرینی های مختلف

  • محدثه خاکشور
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله به طرز تهیه خمیر مارسیپان نوعی خمیر خوراکی خوش طعم پرداخته ایم، شما می توانید با این خمیر انواع شکل ها را تهیه ساخته و برای تزئین کیک مورد استفاده قرار دهید.

خمیر مارسیپان نوعی خمیر خوراکی است که برای تزئین کیک ها و همچنین در شیرینی پزی ها مورد استفاده قرار می گیرد، این خمیر با هر دو اسم مارسیپان و مارزیپان شناخته می گردد.

این خمیر خمیری خوشمزه با طعمی شیرین می باشد که به جای خامه برای تزئین شیرینی و کیک قابل استفاده می باشد، خمیر مارسیپان شیرین را مارسیپان فرانسوی و مارسیپان با شیرینی کم را مارسیپان آلمانی می گویند، این خمیر از ترکیب شکر، سفیده تخم مرغ، پودر بادام و گلاب تهیه می شود. در ادامه با طرز تهیه خمیر مارسیپان همراه ما باشید.

طرز تهیه خمیر مارسیپان خوش طعم و لذیذ

مواد مورد نیاز

  • ۲۰۰ گرم پودر قند
  • ۴۰۰ گرم پودر بادام
  • ۱ عدد سفیده تخم مرغ
  • ۲ قاشق غذاخوری گلاب
  • به مقدار کافی شکر

طرز تهیه خمیر مارسیپان

ابتدا در مرحله ی نخست پوست بادام ها را جدا نموده و به مقدار ۴۰۰ گرم بادام پوست گرفته و خشک را آسیاب نموده و از الک بگذرانید، تا پودر دانه ریز و یکنواختی را بدست آورید.
روش تهیه خمیر مارسیپان با دو طعم شیرین و بدون شیرینی

چنانچه هنگام آسیاب بادام ها بیشتر از حد معمول روغن انداخت، و یا مرطوب و آبدار شد جهت کاهش چسبندگی آن میزان اندکی پودر قند بیافزایید، باید گفته شود که در صورت خیس بودن بادام ها این مشکل پیش میاید، به همین دلیل پیشنهاد می گردد که قبل از آسیاب بادام به خوبی خشک شود.

روش آماده سازی خمیر مارسیپان خوشمزه

پس از پودر شدن بادام ها، حالا زمان آماده سازی خمیر است. برای این کار آب، گلاب، شکر را بایکدیگر ترکیب نموده و بر روی حرارت بگذارید تا بجوشد تا زمانی که شربت رقیقی به دست بیاید (شربت شما نباید زیاد غلیظ گردد)

پس از آماده شدن شربت، حرارت زیر آن را قطع نموده و صبر کنید تا خنک شود و پس از خنک شدن پودر بادام را به آن بیافزایید و به خوبی هم بزنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

حالا در این مرحله سفیده تخم مرغ را هم به آن بیافزایید و به خوبی با یکدیگر ترکیب نمایید و دوباره ظرف مخلوط را ۲ – ۳ دقیقه بر روی حرارت بگذارید، تا سفیده تخم مرغ پخته شود اما پیوسته بهم بزنید تا خمیر شما نسوزد.

بگذارید تا خمیر کمی خنک گردد وقتی که دیگر حرارت آن دست شما را نسوزاند درون یک سینی مقداری پودر قند ریخته و خمیر را هم بر روی پودر قند کف سینی گذاشته و دوباره روی آن پودر قند بریزید، مقداری پودر قند به دست خود نیز مالیده و مشغول ورز دادن خمیر شوید.

زمان ورز دادن خمیر با دست آرام آرام پودر قند را به آن بیافزایید، پودر قند جذب خمیر می شود و از میزان چسبدگی خمیر کاهش می یابد؛ این عمل باید تکرار شود تا خمیر به دست شما دیگر نجسبد.

طرز تهیه خمیر مارسیپان با طعمی منحصر به فرد و شیرین برای دکور کیک ها

حالا خمیر شما آماده شده است درون یک پلاستیک فریزر بگذارید و در یخچال قرار دهید زیرا در صورت تماس با هوا سریعا خشک می گردد. در صورت قصد به نگهداری برای زمان طولانی می توانید در فریزر هم بگذارید.

نحوه ی خمیر مارسیپان سفید و رنگارنگ

روش پوست کندن بادام

جهت جداسازی پوست بادام ابتدا کمی گلاب و آب را بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد، سپس بادام را افزوده و ۳ دقیقه صبر کنید تا بجوشد، این زمان کافی است و سعی کنید فراتر نرود زیرا موقع آسیاب با مشکل مواجه می شوید.

پس از جوشیدن بادام ها، آنها را از روی حرارت برداشته و آبکش نموده و سریعا با آب سرد بشویید، منتظر بمانید تا آب آنها کشیده شود.

در آخرین مرحله با دست بادام ها را به آرامی فشار دهید تا پوست آنها جدا شود، بادام های پوست شده را بر روی دستمالی تمیز ریخته تا باقیمانده آب بادام ها نیز گرفته شود و به خوبی خشک گردند. در صورت تمایل می توانید بر روی شوفاژ یا بخاری بگذارید تا زودتر خشک گردد.

چند نکته طلایی در طرز تهیه خمیر مارسیپان

  • در صورت تمایل به رنگی بودن خمیر مورد نظر، می توانید هنگامی که مواد بر روی حرارت قرار دارد، کمی رنگ خوراکی به آن بیافزایید. همچنین می توانید موقع ورز دادن خمیر با پودر قند رنگ خوراکی را اضافه کنید.
  • چنانچه خمیر زیادی شیرین است، مقدار شکر را کمتر کنید.
  • توجه داشته باشید خمیر مارسیپان اگر در معرض هوا قرار بگیرد بعد از ۳۰ دقیقه خشک شده و قابلیت خود را از دست می دهد.
  • خمیر مارسیپان ۱ ماه درون یخچال و ۶ ماه داخل فریزر قابل نگهداری می باشد.
  • پیش از استفاده خمیر مارسیپان را از یخچال بیرون بیاورید تا با دمای محیط یکسان گردد.

روش تهیه خمیر مارسیپان لذیذ و خوش رنگ

خمیر مارسیپان، خمیر خوش طعمی می باشد که کاربرد بسیاری در شیرینی پزی دارد، این خمیر از شیرینی کمتری نسبت به فوندانت برخوردار است، با این خمیر می توانید انواع طرح های میوه، گل، عروسک های متنوع تهیه نموده و جهت تزئین کیک مورد استفاده قرار دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *