دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

والدین چطور می توانند از اعتیاد فرزندشان جلوگیری کنند؟

  • سحر هودانلویی
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از اساسی ترین نهاد های اجتماعی که می تواند نقش پررنگی در پیشگیری از اعتیاد فرزندان ایفا کند، خانواده می باشد. برای جلوگیری از این دام خطرناک باید به خوبی روش های برخورد مناسب با فرزند، نظارت پدر و مادر بر اعمال جوانان را یاد بگیرید، و با برقراری رابطه ی خانوادگی قوی و ایجاد قوانین جدید به رفع مشکلات امروزی جوانان در جامعه بپردازید.

ابتلا به مواد مخدر یکی از نگرانی و دغدغه های عظیم خانواده ها می باشد. والدین اولین کسانی هستند که در محیط خانه و تربیت فرزندان نقش عظیمی را ایفا می کنند. اگر محیط خانوادگی سالم باشد، کودکان به خوبی رشد می کننند و در آن شرایط شکل پیدا می کنند. اما قابل به ذکر است که خانواده های نا مناسب آسیب های جدی روانی و شخصیتی به کودک وارد می کنند که گاه عواقب جبران نایذیری در پی دارد. برای پیشگیری از اعتیاد فرزندان روش های بسیاری است که در این بخش به شما آموزش داده ایم، تا با به کار گیری آن ها هیچ گاه به دام چنین بیماری خطرناک و دردسر ساز دچار نشوید.

پیشگیری از اعتیاد فرزندان

آشنایی با واژه اعتیاد

اعتیاد از دسته بیماری های خطرناک و کشنده است. این اتفاق که به نوعی تسکین دهنده می باشد با ترکیب مواد روان گردان تاثیرات منفی بر ذهن و رفتار جوانان می گذارد. اعتیاد به گونه ای از رفتار ها می گویند که بدون آن فرد قادر به انجام عملی نیست و به طور پیوسته خود را وابسته آن می داند. هنگامی که در صورت نیاز مواد به بدن فرد معتاد نرسد، علائمی همچون خماری و محرومیت از او سر می زند که گاه موجب ایجاد دردسر برای خود و خانواده می کند.

جلوگیری از اعتیاد

برای هر کسی که طعم پدر و مادر را چشیده باشد، بسیار تلخ و ناگوار است که متوجه شود، فرزند او به دام بیماری اعتیاد گرفتار شده و یا از سیگار و قرص های روان گردان استفاده می کند. نکته ای که شاید خوشحال کننده باشد، این است که با توجه به روش و راه کار های مورد نظر می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد . در ادامه این مطلب با روش های آن به خوبی آشنا می شوید که با به کار گیری هر یک می توانید این معضل را از خود و خانواده تان دور نگاه دارید.

راه کار های پیشگیری از اعتیاد فرزندان

آشنایی با روش های پیشگیری از اعتیاد فرزندان

قابل به ذکر است که گروه جوان و نوجوان بیش از هر گروه دیگری در معرض ابتلا به اعتیاد می باشد، همچنین کشور ما در این رابطه از آمار بالایی برخوردار است.به همین دلیل برای خانواده و والدین توصیه هایی جمع آوری کرده ایم تا با پیروی از آن ها سلامت خود و فرزندشان را تضمین کنند. جوان و نوجوانان به دلیل حضور بیشتر در خانواده و الگو گیری از آن ها در پیروی مکرر از رفتار آن ها می باشند و نمی توان نقش اساسی خانواده را از این نظر نادیده گرفت.

  • توصیه های پیشگیری از اعتیاد که والدین باید بدانند

در ادامه این مطلب توصیه های مناسب برای جلوگیری از ابتلا فرزندان به اعتیاد را بیان کرده ایم، که در پیشگیری از گرایش جوان و نوجوانان به مواد مخدر بسیار موثر می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  1. بهترین قدم در پیشگیری های لازم؛ بهتر است که در ابتدا از انواع مواد اعتیاد آور، علت گرایش، عوامل موثر در ایجاد اعتیاد، خطرات و عوارض آن اطلاعات کسب کنید.
  2. در مرحله دوم سعی کنید که مهارت های تربیتی خود را در رابطه با فرزندانتان افزایش دهید و در صورت نیاز به مشاور نیز مراجعه کنید.
  3. شرایط خانه را طوری تنظیم کنید که فرزند در آن احساس آرامش و تسکین اعصاب کند.
  4. با فرزندان خود ارتباطی دوستانه برقرار کنید و سعی کنید تا حد امکان از راز های او با خبر باشید.
  5. سعی نکنید که عقاید مذهبی و اجتماعی خود را به زور به آن ها تحمیل کنید.
  6. به طریقه پول خرج کردن های فرزندان نان بسیار توجه داشته باشید.
  7. در لحن خود تغییر ایجاد کنید و همواره با کلامی دوستانه و محبت آمیز با آن ها صحبت کنید.
  8. آنان را بیش از حد و مبالغه انگیز از مواد مخدر نترسانید و در این رابطه شرایط کنجکاوی را برای آن ها ایجاد نکنید.
  9. موانع را همواره از زندگی آن ها بردارید و به طور پیوسته حامی و پشتیبان آن ها باشید تا هیچ گاه احساس تنهایی نکنند.
  10. قوانین مناسب خانه و زندگی خود را ترتیب دهید و تمامی اعضای خانواده را موظف به انجام آن ها کنید. برای هریک از سر پیچی ها تنبیه کوچکی در نظر بگیرید و قاطعانه آن ها را به اجرا در بیاورید.
  11. موضع خود را در برابر سیگار، مواد مخدر، و الکل به خوبی مشخص کنید و آن ها را با لحنی رسا که به آن اعتماد دارید، بیان کنید.

روش های مقابله با اعتیاد فرزندان

  • برای جلوگیری از تمایل فرزندان به اعتیاد چه کار کنیم؟

  1. همواره برای فرزندانتان الگوی مناسبی باشید و  هیچ گاه خلاف گفته های خود عمل نکنید.
  2. به صحبت های فرزندان خود به خوبی گوش کنید و با اعمال تشویق کننده آن ها را در ادامه دادن به این رابطه دوستانه همراهی و تشویق کنید.
  3. هرگز از فرزندان خود انتظار نداشته باشید که به تمامی آرزو های دست نیافتنی شما جامه عمل بپوشانند.
  4. از قبل خود را برای پاسخ به تمامی سوالات فرزندان آماده کنید. امکان دارد که روزی از شما بپرسند که آیا مواد مخدر مصرف کرده اید، این زمان بهترین فرصت برای بیان سخنان خود و نشان دادن راه درست به آن هاست. اگر قبلا شما به این بیماری مبتلا شده اید خطرات و بدی هایش را به آن ها بگویید و سختی هایی که در آن راه متحمل شده  اید را به آن ها نشان دهید.
  5. همواره به تقویت اعتماد به نفس در فرزندان خود بپردازید. نحوه تصمیم گیری صحیح را به آن ها آموزش دهید واز ابتلا به افسردگی آن ها را در امان نگه دارید. همچنین با تامین شرایط مناسب آن ها را از ورود به محیط های آسیب زا و اعتیاد آور دور نگه دارید.
  6. روش های مقاومت و پایداری در برابر سختی های زندگی در برابر دیگر همسالان به آن ها آموزش دهید و به آن ها یاد بدهید که هیچ گاه از بر زبان آوردن کلمه نه ترس نداشته باشند.
  7. در ساعات غذا خوری سعی کنید تمامی اعضای خانواده را دور هم جمع کنید.
  8. سعی کنید وقت بیشتری با فرزندان خود به اشتراک بگذارید و با آن ها به تفریح، پارک، سینما و خوش گذرانی بپردازید. نکته مهم این می باشد که حتما با آن ها موزیک گوش دهید و با ابراز علاقه به آنان نشان دهید که چقدر دوستشان دارید.

نکاتی را که در پیشگیری از اعتیاد فرزندان باید در نظر گرفت

  • روش های آگاه سازی فرزندان از دام اعتیاد

  1. بهتر است قبل از رسیدن فرزندان به سنین بحران آن ها را از عواقب و مضرات اعتیاد به خوبی مطلع سازید.
  2. روش های آشنایی و دوست یابی را به آن ها آموزش دهید. همواره با والدین دوستان فرزندان ارتباط برقرار کنید و در نظر داشته باشید که نوجوانان با چه خانواده ای در حال معاشرت می باشد. همچنین هنگامی که فرزندتان به منزل دوستش رفت، اطمینان حاصل کنید که اعضای خانواده در محیط منزل حضور دارند.
  3. برای سپری اوقات فراغت با آن ها به خوبی برنامه ریزی کنید، تلاش خود را بکنید که فرزندتان را به مطالعه ترغیب کنید و با انجام فعالیت های سالم و ورزش های روزانه به سبک زندگی سالم برای دوره سنی خود دست پیدا کند.
  4. اگر شما در کودکی فردی، تک بعدی بوده اید؛ به این صورت که به تنهایی درس خوانده اید، و به تنهایی کار کرده اید؛ فرزند خود را نیز ترغیب به انجام چنین کار هایی کنید. انسان های تک بعدی به این دلیل که به تنهایی عادت کرده اند و از همان طریق تمامی نیاز های خود را برطرف کرده اند، به ظاهر انسان های موفق هستند که بهتر است فرزندانشان نیز چنین راهی را برای رسیدن به خواسته های خود می کنند.
  5. قبل از آن که فرزندتان نسبت به چنین موضوعاتی واکنش نشان دهد و درباره آن ها کنجکاو شود، خودتان به خوبی تمامی مسائل را برایش روشن کنید و درباره موضوعاتی مختلفی چون؛ مواد مخدر و دوستی با جنس مخالف با او صحبت کنید. زیرا از نظر روانشناسی، پرسش راجع به هر چیزی نشان دهنده گرایش و میل به همان چیز می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *