دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص هلیله سیاه و تاثیر آن بر تقویت حافظه

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

هلیله سیاه یکی از گیاهان شناخته شده در سراسر جهان که کاربردهای دارویی بسیاری دارد. درمان سفید موی سر یکی از مهمترین خواص هلیله سیاه برای مو است. به علاوه بسیاری از بیماری ها با استفاده از این گیاه قابل درمان هستند.

هلیله درختی است که خاصیت دارویی دارد. گونه های مختلفی از این درخت وجود دارد که هلیله آرجونا, هلیله bellerica و هلیله سیاه از جمله آن ها می باشد. هلیله ها دارای مواد مغذی متعددی هستند. تانن یکی از مهمترین ترکیبات موجود در این درخت است. در این مطلب قصد داریم به خواص هلیله سیاه و تاثیر آن بر تقویت حافظه بپردازیم بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

خواص هلیله سیاه این درخت دارویی

خواص هلیله سیاه

هلیله سیاه حاوی ترکیباتی است که موجب تحریک قلب می شوند. از آن جایی که مصرف این گیاه موجب کاهش فشار خون و سطح کلسترول در خون می شود می تواند به حفظ سلامتی قلب و کاهش علایم چربی خون کمک کند. هلیله سیاه یکی از گیاهان دارویی به شمار می رود که برای اختلالات گوارشی مانند اسهال و یبوست و سوء هاضمه استفاده می شود. مصرف این گیاه خطر مرگ بافت های قلب را به طور چشمگیری کاهش می دهد. امروزه تحقیقات نشان داده است هلیله سیاه می تواند اثرات مفیدی در رفع عفونت HIV داشته باشد. یکی دیگر از کاربردهای هلیله سیاه, درمان اسهال خونی است. در طب سنتی از هلیله سیاه به عنوان یک لوسیون برای چشم درد استفاده می کنند. از دیگر فواید درمانی هلیله سیاه می توان به بهداشت دهان و دندان اشاره کرد. شستشو و غرغره دهان با این داروی گیاهی موجب سلامت دهان و دندان ها می شود. به علاوه استفاده موضعی از هلیله سیاه در زنان, به درمان عفونت واژن کمک می کند. دیگر فواید دارویی هلیله سیاه به شرح زیر می باشد.

  • درمان برخی از بیماری های پوستی
  • تسکین نفخ شکم
  • کاهش التهابات بدن
  • بهبود کم خونی
  • کمک به درمان بواسیر
  • تسکین سردرد
  • درمان بی اشتهایی
  • بهبود علایم سرماخوردگی
  • بهبود ضعف جنسی
  • افزایش ضریب هوش

فواید هلیله سیاه در تقویت حافظه

خواص هلیله سیاه

امروزه آزمایشات متعددی نشان داده است یکی از گیاهان موثر در تقویت حافظه و تمرکز حواس, هلیله سیاه است. در واقع این گیاه آشفتگی های ذهنی را از بین می برد و از این رو موجب افزایش تمرکز و قدرت حافظه می شود.

مزایای هلیله سیاه برای پوست و مو و زیبایی

به عقیده بسیاری از محققان مصرف منظم این گیاه می تواند در درمان سفیدی موی سر مفید باشد. همچنین از این گیاه برای درمان سیاهی دور چشم استفاده می کنند. از آن جایی که هلیله سیاه در تصفیه خون موثر می تواند در سلامت پوست و مو بسیار موثر باشد. استفاده از این گیاه به صورت موضعی بر روی پوست , فواید زیادی در سلامتی و زیبایی پوست دارد.

  •  آرون گروپس

هلیله سیاه

رفع جوش و آکنه

جوش یکی از مشکلات پوستی بسیار شایع در بین اکثر جوانان می باشد که با کمک هلیله سیاه می توان این مشکل را برطرف کرد زیرا هلیله دارای خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی است فقط کافی است کمی از پودر هلیله سیاه را داخل آب جوش ریخته سپس بر روی پوست تان بمالید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بماند و در نهایت با آب سرد پوست تان را بشویید.

خواص هلیله سیاه بر سلامت پوست

درمان سیاهی اطراف چشم

استفاده از هلیله سیاه می تواند به رفع تیرگی زیر چشم کمک کند فقط کافی است هلیله سیاه را با کف دریا ترکیب کرده و با کمک گلاب آن را به شکل خمیری به دست آورید سپس دور چشم ها بمالید و بعد از پانزده دقیقه با آب بشویید.

رفع شپش سر

خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری بودن هلیله سیاه آن را به یک راهکارهای عالی جهت درمان شپش سر تبدیل کرده است فقط کافی است میوه تازه هلیله سیاه را در کمی روغن نارگیل جوشانده و بعد از اینکه عصاره آن خارج شد روغن حاصل از آن را به منظور درمان شپش و جلوگیری از آن بر روی موی سر بمالید.

فواید هلیله سیاه بر مودرمان کبد چرب

هلیله سیاه به دلیل داشتن مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان به سم زدایی و پاکسازی از کبد کمک می کند و همچنین برای درمان کبد چرب گزینه بسیار مناسبی می باشد.

درمان سردرد و میگرن

میگرن یکی از انواع سردرد هایی است که با کمک هلیله سیاه می توانید آن را برطرف کنید، دانه های هلیله سیاه را با آب گرم شسته و بر روی پیشانی قرار دهید.

فواید درمانی هلیله سیاه

بررسی عوارض و مضرات هلیله سیاه

۱. استفاده از این گیاه برای خانم های باردار و شیرده توصیه نمی شود.

۲. مصرف بیش از حد پودر هلیله سیاه سبب بروز مشکلات گوارشی مانند: نفخ، گاز بیش حد و اسهال می شود.

۳. مصرف این گیاه برای افرادی که خستگی رنج می برند و همچنین افراد لاغر توصیه نمی شود.

هلیله سیاه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که بسیاری از آن ها ناشناخته هستند و به اثبات نرسیده اند. با این وجود به منظور بهره مندی از فواید هلیله سیاه توصیه می شود به طور محدود از این گیاه استفاده شود، در پایان پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *