دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 قرص تامی فلو چرا تجویز می شود؟ و چه ویژگی هایی دارد؟

  • ساناز براتی
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

تامی فلو دارویی است که برای درمان آنفولانزا در بزرگسالان و کودکان بیشتر از دو سال استفاده می شود. مصرف قرص به ویژه در کودکان زیر دو سال باید با تجویز پزشک انجام شود. تامی فلو روشی برای درمان آنفولانزا بوده و به جای واکست آنفولانزا قابل مصرف نمی باشد.

بیماری آنفولانزا که در فصول سرد بیشتر شایع می شود به روش های مختلف گیاهی و پزشکی قابل درمان می باشد. در این مطلب قصد داریم با یکی از انواع داروهای مناسب در درمان آنفولانزا آشنا شویم و کلیه مسائل مربوط به آن از جمله عوارض دارویی و محدودیت های مصرف آن را بررسی نماییم.

بررسی قرص تامی فلو

قرص یا کپسول تامی فلو که حاوی نوعی ماده فعال به نام oseltamivir می باشد و دارای ظاهری کپسولی در سه نوع ۳۰ میلی گرمی زرد رنگ، ۴۵ میلی گرمی خاکستری و ۷۵ میلی گرمی زرد و خاکستری است. این دارو همینطور به شکل پودر سوسپانسیون خوراکی در دسترس بیماران قرار دارد. از تامی فلو در درمان آنفولانزا و پیشگیری از این بیماری در بزرگسالان و همچنین کودکان بیشتر از دو سال استفاده می گردد. تامی فلو با نام ژنریک اسلتامیویر دارویی آنتی ویروس می باشد که برای متوقف کردن فعالیت آنفولانزای نوع A و B کارایی دارد. افرادی که دارای علائم آنفولانزا به مدت دو روز یا کمتر باشند به کمک این کپسول و دارو درمان می شوند. بعلاوه این دارو برای افرادی که هنوز علائم آنفولانزا را ندارند به جهت پیشگیری استفاده می شود. تهیه تامی فلو از مراکز نامعتبر خطرناک می باشد زیرا ممکن است حاوی مواد خطرناکی برای بدن باشد. تا کنون در برخی از تامی فلوهای نامعتبر مقداری کلوگزاسیون دیده شده که برای افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند خطرناک است.

قرص های تامی فلو

عوارض مصرف تامی فلو

تامی فلو ممکن است دارای عوارضی برای مصرف کننده باشد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهوع، اسهال، استفراغ و درد معده از عوارض عادی استفاده از قرص می باشد.
  • تنگی نفس یا درد در قفسه سینه
  • تنفس سخت و دشوار
  • گلو درد و تب
  • تورم در صورت و زبان
  • سوزش در چشم ها
  • کهیر و بثورات پوستی قرمز یا بنفش به ویژه در صورت

بررسی داروی تامی فلو

عوارض نادر مصرف این دارو:

در برخی موارد استفاده از تامی لو دارای عوارض نادری مثل سردرگمی ناگهانی و مشکلات گفتاری، توهم در دیدن یا شنیدن و تشنج به همراه دارد.

نکته: در صورت داشتن هر نوع عوارض بعد از مصرف قرص های تامی فلو سریعا با پزشک خود مراجعه نموده و از مصرف آن جلوگیری نمایید.

  •  آرون گروپس

قرص تامی فلو و درمان آنفولانزا

مصرف تامی فلو در دوران بارداری و یا شیر دهی

استفاده از این قرص در دوران بارداری و شیر دهی باید با مشورت پزشک صورت گیرد. تا کنون مشخص نشده است که آیا این قرص برای جنین یا کودک شیر خوار مضر می باشد یا نه. از انتقال تامی فلو به وسیله شیر مادر اطلاعات دقیقی در دست نیست، پس قبل از مصرف حتما باردار بودن خود و یا شیر دادن به نوزاد را به پزشک اطلاع دهید.

کاربرد داروی تامی قلو

تداخلات دارویی

برخی از داروها امکان دارد با هم تداخل ایجاد نموده و تاثیر دارو را بیشتر یا کمتر نمایند پس در زمان مراجعه به پزشک لیستی از داروهای مصرفی خود را در اختیار او قرار دهید تا راهنمایی های لازم را انجام دهد.

نکات قابل توجه قبل از مصرف

برخی ازز موارد مهم درباره تامی فلو شامل موارد زیر می شود:

  • از تامی فلو نباید به جای تزریق واکسن سالانه آنفولانزا استفاده کرد. واکسن آنفولانزا کمک زیادی در پیشگیری از این بیماری دارد. در طول مصرف تامی فلو می توان واکسن آنفولانزا استفاده کرد.
  • در صورت حساسیت به تامیی فلو استفاده از آن را متوقف نمایید.
  • از تامی فلو نباید برای جلوگیری از آنفولانزا در کودکان زیر ۳ ماه استفاده گردد.
  • برای درمان کودکان زیر ۲ سال به خصوص زیر یک سال نباید از تامی فلو استفاده کرد، مگر در موارد محدود و با تجویز پزشک.
  • در صورت ابتلا به بیماری های کلیوی و یا درمان با دیالیز، بیماری های مزمن قلبی، مشکلات ریوی، مشکلاتی که امکان دارد به التهاب یا اختلال مغز منجر شود، سیستم ایمنی ضعیف و  مشکل عدم تحمل لاکتوز قبا از مصرف دارو حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورتی که طی دو هفته قبل از استفاده از قرص،  واکسن آنفولانزای استنشاقی استفاده کرده اید پزشک را مطلع نمایید. البته این واکسن در ایران موجود نمی باشد.

کپسول تامی فلو

روش مصرف دارو

دستور استفاده از دارو را پزشک باید تعیین نماید. قبل از مصرف باید کلیه نکات مهم و راهنمایی های موجود در بروشور مربوط به قرص تامی رو را مطالعه کنید. مصرف دارو را با شروع علائم آنفولانزا آغاز نمایید. علائم آنفولانزا شامل تب و ارز، درد عضلانی، گلو درد، گرفتگی و آبریزش بینی می شود. کپسول تامی لو را به همراه یک لیوان آب میل کنید. در صورت معده درد دارو را همراه با غذا میل نمایید. برای بهبودی کامل باید قرص را ۵ تا ۱۲ روز مصرف کنید.

درمان آنفولانزا با تامی فلو

شرایط نگهداری

دارو را در دمای اتاق و بدور از یخ زدگی و رطوبت نگهداری نمایید و از خیس شدن آن جلوگیری کنید. دارو را دور از دسترس اطفال نگهداری نمایید و در صورت استفاده بیش از حد از قرص به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید. همچنین از مصرف خود سرانه دارو شدیدا اجتناب نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *