دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

قرص تنسی و انچه باید درباره آن بدانید

  • ساناز براتی
  • ۸ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در برخی موارد ممکن است به دلایلی بعد از نزدیکی نیاز به قرص های اورژانسی ضد بارداری داشته باشید. در این مطلب ما به شما استفاده از قرص های تنسی را پیشنهاد می دهیم که عنوان بهترین قرص در این زمینه را در کشور به خود اختصاص داده اند.

در برخی از موارد زوجین در اثر نزدیکی محافظت نشده و به دلایلی مثل عدم استفاده و یا استفاده نادرست از روش های پیشگیری از بارداری بسیار آشفته و نگران می شوند و اقدام به استفاده از روش های نادرست برای پیشگیری از بارداری می نمایند که شاید نتیجه بخش نباشد. در این مطلب با قرص تنسی که یک قرص اورژانسی ضد بارداری است، آشنا می شویم.

قرص اورژانسی تنسی

تنسی نوعی قرص اورژانسی ضد بارداری است که به عنوان بهترین نوع در ایران شناخته می شود. تنسی به عنوان قرص صبح روز بعد نیز شناخته می گردد این دارو شامل ماده موثره لوونورژسترول بوده که در زمان نزدیکی محافظت نشده و در زمان شک داشتن به وقوع بارداری ناخواسته خیلی فوری استفاده می شود. این قرص با عوارض جانبی کمتر نسبت به داروهای این دسته درصد موفقیت بالاتری نسبت به سایر داروهای اورژانسی دارد.

استفاده از داروی ضد بارداری تنسی

بهترین زمان مصرف

بهترین زمان استفاده از تنسی در ۷۲ ساعت اولیه بعد از نزدیکی محافظت نشده می باشد که در این زمان بیشترین تاثیر را خواهد داشت. همچنین استفاده از تنسی در ۵ روز بعد از نزدیکی نیز تاثیر گذار می باشد اما به یاد داشته باشید که با گذشت زمان درصد تاثیرگذاری آن کم خواهد شد.

نحوه مصرف

روش مصرف تنسیی به صورت زیر می باشد:

زمانیکه از زمان نزدیکی کمتر از ۱۲ ساعت گذشته باشد باید در ابتدا یک عدد قرص ۷۵ میلی گرمی و ۱۲ ساعت بعد قرص دوم ۷۵ میلی گرمی مصرف شود.

حال اگر از زمان نزدیکی محافظت نشده ۱۲ ساعت گذشته باشد باید ۵/۱ میلی گرم از قرص و یا دو قرص ۷۵ میلی گرمی هم زمان استفاده شود.

  •  آرون گروپس

قرص اورژانسی تنسی

مکانیزم تاثیر گذاری

تاثیر گذاری قرص اورژانسی با توجه به زمان مصرف به شکل زیر می باشد:

این دارو باعث توقف در آزاد سازی تخمک از تخمدان ها می شود و همچنین باعث جلوگیری از بارور شدن تخمک های آزاد شده به وسیله اسپرم می شود و در نهایت از اتصال تخمک بارور شده به مخاط رحم جلوگیری می نماید.

داروی ضد بارداری تنسی

مزایای استفاده از تنسی

استفاده از قرص های تنسی اورژانسی دارای مزایایی می باشد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  • این نوع قرص اورژانسی به هیچ عنوان داروی سقط جنین نمی باشد و فقط از لانه گزینی تخم جلوگیری می نماید. در صورتی که خانمی باردار باشد و از قرص استفاده نماید تاثیری بر سلامت جنین نداشته و خطری او را تحدید نمی کند.
  • به دلیل خوراکی بودن دارو روش استفاده از آن بسیار ساده است.
  • استفاده از این قرص مشکلی برای بارداری های آتی ایجاد نخواهد کرد.
  • از نظر پزشکان متخصص استفاده از این روش برای تمامی خانم ها روشی ایمن است.
  • تهیه این دارو بدون نسخه امکان پذیر بوده و به راحتی در تمامی داروخانه ها دسترس می باشد.
  • اثر بخشی و کیفیت این دارو بسیار بالا می باشد.

مزایای مصرف قرصهای تنسی

دلیل کیفیت قرص

با توجه به استاندارد بین المللی داروهای هورمونی بخصوص قرص های اورژانسی باید در شرایط ویژه و با کمک فناوری های بالا تولید گردند. داروهای هورمونی فقط باید در محل تولید محصولات هورمونی تولید شوند چون شرایط ایزوله در کیفیت آنها تاثیر گذار است و خارج از محیط ایزوله کیفیت کمتری خواهند داشت. شرکت آتی فارمند شریک تجاری کمپانی Chemo در اسپانیا، فناوری تولید محصولات هورمونی را بر طبق استاندار جهانی انجام می دهد.

قرص های تنسی

عوارض جانبی این قرص ها

خونریزی نامنظم و لکه بینی یک هفته تا یک ماه بعد از مصرف این قرصها اتفاق می افتند و امکان اینکه عادت ماهیانه شما در تاریخ مشخص قبلی اتفاق نیفتد، حال در صورتی که یک هفته تاخیر در خونریزی ماهیانه داشتید، باید تست بارداری انجام دهید، از جمله شایع ترین عوارض مصرف این دارو می توان به سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خستگی، درد های شکمی و دردناک شدن پستان ها اشاره کرد، توجه داشته باشید که چاقی و داشتن اضافه وزن می تواند تاثیر این دارو ها را کاهش دهد.

حال می توانید از پزشک معالجتان یا دکتر داروساز در رابطه با کاهش حالت تهوع سوال کنید، شاید لازم باشد تا پیش از مصرف این دارو از قرص های ضد تهوع استفاده نمایید و همانطور که گفتیم در صورت استفراغ تا ۲ ساعت بعد از مصرف قرص، باید مجدداً آن را مصرف کنید.

دارو تنسی

طریقه جلوگیری بعدی

در صورتی که قصد دارید بعد از مصرف قرص های اورژانسی از قرصهای جلوگیری به عنوان یک روش همیشگی برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید، لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید :

اگر از قرصهای پروژسترون دار مانند لوونورژسترول و یا قرصهای ترکیبی مانند LD و HD استفاده کرده اید، می توانید فوراً مصرف قرص های جلوگیری را شروع کنید، اما در هفته اول حتما لازم است از کاندوم استفاده شود.

در صورت مصرف قرص ellaOne، تا ۵ روز بعد از مصرف این قرص نباید از قرص های جلوگیری استفاده کنید، چون تاثیر دارو را کاهش می دهد و نیز باید تا زمان عادت ماهیانه بعدی از کاندوم استفاده کنید.

اگر به هنگام مصرف قرص های اورژانسی باردار بوده باشید و از این موضوع اطلاعی نداشتید، نباید نگرانی از بابت سلامتی جنین خود داشته باشید، همچنین مصرف این دارو تنها برای پیشگیری از حاملگی بوده و نمی تواند مانع از ابتلا به بیماری های عفونی مراقبتی شود.

قرص فوری ضد حاملگی

نکات مورد توجه در مصرف قرص

برای استفاده از این نوع قرص به موارد زیر توجه نمایید:

  • از مصرف قرص با شکم خالی بهتر است پرهیز نمایید.
  • اگر بعد از استفاده از قرص در فاصله ۲ ساعته استفراغ کرده اید، مجددا قرص را مصرف نمایید.
  • این قرص برای جنین خطرناک نبوده و در صورت تشخیص بارداری نیاز به سقط جنین بعد از مصرف قرص امکان پذیر است.
  • اسهال و استفراغ شدید باعث اختلال در جذب دارو می شود و از تاثیر آن می کاهد در اینصورت با داشتن مشکل اسهال و یا استفراغ با پزشک یا داروساز در مورد نحوه مصرف مشورت نمایید.
  • استفاده از این قرص در زنان بالای ۱۸ سال مجاز است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *