دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تکثیر گل نرگس و نحوه پرورش و رسیدگی به این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

تکثیر گل نرگس که امروزه مورد توجه اغلب طرفداران آن قرار گرفته و به همین منظور در این مطلب سعی داریم تا به بیان چگونگی تکثیر این گیاه زیبا در محیط خانه بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که گیاه نرگس از دسته گیاهان پیاز دار است که دارای پیاز های درشت و ورقه های فلسی بوده و این پیاز ها قادر هستند چندین سال متوالی رشد کنند و در طول سال درشت تر گردند. شما می توانید گل های این گیاه را در رنگ های مختلف زرد، نارنجی و سفید مشاهده نمایید و همچنین جالب است بدانید که منشا این گل زیبا کشور ایران است. در این مطلب به معرفی روش تکثیر گل نرگس می پردازیم.

آشنایی با نحوه تکثیر گل نرگس

توجه داشته باشید که گل نرگس از دسته ۵۰ گیاه مختلف پیاز دار است که در مناطقی مانند اروپا و آفریقای جنوبی رشد می کند و با مطالعه تاریخچه آن متوجه خواهید شد این گیاه از دیروباز در میان مردم جهان از محبوبیت فراوانی برخوردار بوده و بسته به نوع گل هایش می تواند به صورت دسته ای یا تنها بر روی یک ساقه رشد نماید و توجه داشته باشید که این گیاه امروزه در سراسر جهان کشت می شود و مورد توجه اغلب افراد قرار گرفته است. به طور کلی گل های نرگس مانند یک ساز ترومپت و یا یک فنجان است که با شش گلبرگ در اطراف خود تزئین شده است و می توانید این گیاه زیبا را در رنگ های مختلفی مانند سفید، زرد، نارنجی و صورتی مشاهده نمایید. اغلب گل های نرگس دارای عطر فراوانی هستند و از استشمام آن ها نهایت لذت را خواهید برد. این گیاه معمولا در اواخر پاییز شکوفه خواهد داد و برگ های سبز رنگ آن مانند یک بند نازک و ظریف دور گلبرگ ها را احاطه کرده است و شکل و ظاهر زیبا و مرتب تری را به گل بخشیده است.

تکثیر گل نرگس در محیط خانه

رویشگاه های گل نرگس در ایران:

بهتر است بدانید که این گیاه در برخی از نقاط ایران به صورت خودرو رشد می کند و می توان به مناطق و استان های فارس،کازرون،کردستان و گله دار در استان بوشهر اشاره نمود. توجه داشته باشید که مهم ترین محل رویش این گیاه در ایران شهرستان بهبهان می باشد که در سال ۹۲ میلادی به عنوان بهترین نرگس دنیا شناخته شده است و همچنین این گیاه در شیراز نیز به چشم می خورد. برای آشنایی با روش تکثیر گل نرگس و نکاتی در این زمینه در ادامه همراه شوید.

دستورالعمل تکثیر گیاه نرگس:

تکثیر گیاه نرگس نیز مانند سایر گیاهان و گل های پیازی به راحتی قابل انجام است و بایستی برای انجام این کار پس از پایان دوران گلدهی گیاه یعنی در اواخر تابستان پیاز ها را از زمین خارج کنید و پس از تمیز کردن پیازچه ها را از پیاز اصلی جدا نمایید و سپس آن ها را تا پاییز در محلی خشک نگهداری کنید. هنگام فرا رسیدن این فصل بایستی پیاز ها را در محلی به عمق ۱۰ الی ۱۵ سانتی متری درون خاک شنی بکارید. توجه داشته باشید که در هوای آزاد بایستی فاصله خطوط کشت با یکدیگر به اندازه ۲۵ الی ۳۰ سانتی متر باشد. بهتر است بدانید که این پیاز ها پس از فرا رسیدن سال سوم گل می دهند. توجه داشته باشید که اگر پیاز ها را از بستر اصلی تغییر ندهید پس از ۲ سال با گلدهی آن مواجه خواهید شد اما اگر هر سال اقدام به خارج کردن پیاز ها از سطح زمین بکنید گلدهی گیاه به تعویق خواهد افتاد و به همین خاطر توصیه می شود که عمل تعویض گلدان و یا بستر گیاه را مکرر انجام ندهید.

روش های تکثیر گیاه نرگس

توجه داشته باشید که در صورت کاشت گیاه نرگس داخل گلدان بایستی پیاز های درشت را در فصل پاییز درون خاکی سبک بکارید و گلدان ها را به مدت ۱۰ الی ۱۲ هفته در محلی تاریک قرار دهید تا پیاز ها بتوانند به راحتی ریشه بدهند. پس از گذشت این مدت می توانید گلدان ها را به داخل گلخانه و یا محیط خانه منتقل کنید و در این روش لازم است که به اندازه کافی به گیاه نور برسد و درجه حرارت محیط تقریبا ۱۵ الی ۱۸ درجه سانتی گراد باشد.

  •  آرون گروپس

روش دیگر تکثیر گل نرگس این است که پیازها را به گونه ای که قسمت پایین آن با آب تماس داشته باشد در یک شیشه قرار دهید و سپس ظرف را در محیط تاریکی به مدت ۷ الی ۱۵ روز قرار دهید تا پیازها بتوانند ریشه بدهند. پس از عمل ریشه زایی پیاز ها به تدریج گیاه به نور محیط عادت کرده و در فضایی که دمای رایج آن ۱۸ الی ۲۱ درجه سانتی گراد باشد گیاه بهترین رشد خود را تجربه خواهد کرد.

شرایط لازم برای تکثیر گل نرگس

نکاتی دیگر درمورد پرورش نرگس

بر خلاف گل لاله، گلهای نرگس بعد از کاشت هر ساله به گل دادن خود ادامه می دهند و محدود به همان سال کاشت گل نیستند، حال بهترین مکان برای کاشت گل نرگس در باغچه، حاشیه دیوار و باغچه هایی با گیاهان وحشی، در جنگل ها در کنار درختچه ها یا درختهای انبوه و حجیم می باشد.

کاشتن تعداد زیادی از گلهای نرگس در کنار هم ضمن اینکه مشکلی برای رشد ندارند، موجب بهبود فرآیند رشد آنها می شود، بنابراین بهتر می باشد که حداقل ۶ پیاز را در یک محوطه بکارید، پیاز این گل به راحتی می تواند با دیگر گلهای بهاری آمیخته و همراه شود.

گلهای زرد و طلایی نرگس یک نماد عالی برای آغاز فصل بهار می باشد، حال در صورتی که علاقمند به کاشت و مراقبت و نگهداری از نرگس بعد از گلدهی هستید، لازم است به نکات لازم در این زمینه توجه نمایید.

پرورش گل نرگس

این گل، یک گیاه چند ساله مقاوم است که در اغلب مناطق آب و هوایی به غیر از نواحی بسیار گرم و مرطوب به خوبی می تواند رشد کند. همانطور که گفتیم نرگس در فصل پاییز پرورش و تکثیر داده می شود، بنابراین آن را در پاییز کاشته و در اواخر زمستان تا اوایل بهار می توانید گلهای خوشرنگ برداشت کنید.

نرگس های قدیمی و اصلی دارای انواع زرد و سفید می باشند که دارای ۶ عدد گلبرگ بوده و اطراف یک شیپور ترومپتی شکل را احاطه می کنند، اما امروزه با پیشرفت در علم کشاورزی می توان شاهد تنوع بیشتری در گلهای نرگس با رنگ های متفاوت بود.

روی یک ساقه نرگس، می تواند یک تا ۲۰ عدد گل رشد کند و هر چه تعداد گلها بیشتر باشد، ساقه سنگین تر شده و بیشتر به سمت پایین خم می شود، این گل زیبا و خوشبو به منظور پرورش در بین درختچه ها و باغچه های باریک عالی است. نگهداری از گل نرگس

شرایط مورد نیاز برای تکثیر گیاه نرگس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان نیاز به فراهم کردن شرایط و محیطی دارند تا در آن بتوانند بهترین رشد خود نشان بدهند و به همین منظور در ادامه به بیان چندی از شرایط لازم برای تکثیر گل نرگس پرداخته ایم که در این روند می توانید از آن ها بهره بگیرید:

خاک مناسب:

بهتر است بدانید که گیاه نرگس برای رشد نیاز به خاکی سبک دارد و از خاک های رسی و سنگین خوشش نمی آید. به همین خاطر اگر خاک باغچه یا گلدانتان رسی است توصیه می کنیم که برای بهتر شدن زهکشی کمی شن با آن ترکیب نمایید و همچنین می توانید در این روند خاک پیت ماس نیز استفاده کنید.

تهیه خاک مناسب برای بستر کشت

آبیاری منظم:

بهتر است بدانید که گیاه نرگس از دسته گیاهانی است که آبیاری زیاد را دوست ندارد و در صورت افراط در روند آبیاری برگ هایش بیش از اندازه بزرگ خواهند شد و گل نمی دهند زیرا این گیاه برای گل دادن بایستی خشکی کمی ببیند. همچنین جالب است بدانید که ماندگاری این گیاه در هوای سرد بسیار زیاد خواهد بود و در مقابل نیز قرار دادن آن در هوای گرم پژمرده شدن برگ ها را در پی خواهد داشت.

آبیاری منظم گیاه نرگس

کوددهی گیاه:

توجه داشته باشید که اگر اقدام به کاشت و تکثیر گل نرگس در داخل گلدان کرده اید استفاده از کودهای آلی مانند ورمی کمپوست بسیار مناسب خواهد بود ولی اگر این گیاه زیبا را در محیط باغچه پرورش می دهید توصیه می کنیم که از کودهای حیوانی برای تغذیه آن استفاده نمایید.

استفاده از کود قوی برای تغذیه گیاه نرگس

آفات و بیماری های گیاه نرگس:

بهتر است بدانید که آفات و یا بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی کند و اگر خاک و شرایط مناسب برای پرورش آن فراهم نمایید تقریبا هیچ گونه آسیبی او را تهدید نخواهد کرد. توجه داشته باشید که اگر زهکشی خاک به خوبی انجام نشده باشد ریشه گیاه به تدریج فاسد خواهد شد و در نهایت از بین می رود. همچنین در صورت فراهم نبودن شرایط مناسب برای پرورش این گیاه ممکن است که با آفاتی مانند حلزون ها،شپشک ها و عنکبوت ها مواجه شوید که البته همانطور که گفتیم بسیار نادر خواهد بود و اگر شرایط مورد نیاز را فراهم کرده اید نیاز به نگرانی نیست.

در صورت تمایل برای آشنایی با روش تکثیر گیاهان مختلف در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *