دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان سردرد با ورزش و آشنایی بیشتر با حرکات ورزشی که سردرد شما را از بین می برند

  • مهتاب علی پناه
  • ۳ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

سردرد یکی از مشکلات بسیار شایع در بین همه مردم می باشد که بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود که شاید برای درمان آن راه حل های مختلفی از جمله ورزش را امتحان نکرده اید به همین خاطر در این مقاله شما را با چند حرکت ورزشی ساده به منظور درمان سردرد با ورزش آشنا خواهیم کرد.

سردرد یکی از درد های غیر قابل تحمل و رنج آور است که دارای علت های مختلفی از جمله : خستگی ، استرس، ضعیف بودن چشم ها، تنش در گردن، کم آبی بدن و گرفتگی شانه و کمر می باشد که بهتر است پیش از اینکه به دنبال دارو های شیمیایی جهت رفع آن باشید از ورزش های مناسب کمک بگیرید.

چند حرکت ورزشی ساده برای درمان سریع سردرد

آشنایی با درمان سردرد با ورزش

اگر از آن دسته از افرادی هستید که از داشتن سردرد رنج می برید و حتی ممکن است همراه سردرد علایمی از قبیل : ضربان قلب نامنظم، گیجی، تهوع و مشکلات بینایی را نیز مشاهده کنید به منظور پیشگیری از این وضعیت باید به صورت منظم ماهیچه های خود و رگ های خونی را به کار انداخته و حداقل ده دقیقه در روز ورزشهای متوسطی را انجام دهید، در ادامه مطلب شما را با چند ورزش آسان جهت درمان سردرد آشنا خواهیم کرد تا با کمک آن ها بدون دارو سردرد تان را درمان کنید.

  • ژست زاویه ای بسته

از ورزش های بسیار مناسب جهت درمان سردرد، ژست زاویه ای بسته می باشد به این صورت که در ابتدا بر روی زمین نشسته و در مقابل خودتان زانو و کف پاهایتان را قرار دهید سپس پشت تان را صاف نگه داشته و بر روی زانو کف دست تان را قرار دهید حالا پاهایتان را به آرامی بر روی زمین فشار داده و لگن خود را باز کرده سپس ماهیچه ها باسن را صاف نمایید به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه این تمرین را بیست تا سی ثانیه تکرار نمایید.

رفع سردرد با ورزش های ساده

فواید این حرکت : سبب تحریک گردش خون در بدن می شود در نتیجه عملکرد اعضای داخلی را بهبود می دهد.

  • ورزش پل زدن

ابتدا بر روی زمین کف دست تان را صاف قرار دهید سپس پاهایتان را مستقیم و بازو هایتان را کناره های خود قرار دهید و کف دست تان را پایین قرار دهید حالا زانو زده و کف پاهایتان را روی زمین قرار دهید و به دلیل اینکه ران شما با بالا تنه هماهنگ باشد باسن تان را به سمت بالا بکشید به مدت چند ثانیه در این حالت به صورت عمیق نفس بکشید و در آخر باسن تان را پایین بکشید این ورزش را ده بار تکرار کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ورزش های مناسب برای درمان سردرد

مزایای این حرکت : یک کشش خوب به ستون فقرات، گردن و شانه های شما خواهد داد و همچنین ماهیچه های سفت را در این مناطق آزاد می کند.

  • خم شدن به سمت جلو

به منظور رفع سردرد با ورزش ابتدا بر روی زمین بایستید و به سمت سقف بازوهایتان را بلند کرده و تمام بدن تان را به طرف بالا بکشید سپس یک نفس عمیق بکشید حالا به طرف جلو دست و بدن تان را خم کرده و تلاش کنید با کف دست به زمین برسید و به مدت چند ثانیه در این موقعیت بمانید و در نهایت به وضعیت اولیه برگردید این حرکت را پنج تا شش بار تکرار نمایید.

درمان سردرد با ورزش های مفید و موثر

فواید این حرکت : افزایش گردش خون در سر و تثبیت ضربان قلب

  • گذاشتن پاها بر روی دیوار

بر روی کمرتان دراز کشیده سپس پاهایتان را صاف در مقابل دیوار قرار دهید و بلند شوید و استراحت کنید در انجام این حرکت ورزشی دقت داشته باشید که پاهایتان موازی و صاف با دیوار باشد و دست هایتان را به دو طرف دراز کرده و کف دست تان را بالا ببرید در این وضعیت نفس عمیق بکشید و در صورتی که احساس ناراحتی می کنید می توانید زیر خودتان یک پتوی تا شده یا یک بالشت قرار دهید این حرکت را شصت تا نود ثانیه تکرار نمایید.

ورزش های مناسب برای درمان سردرد

مزایا : کاهش اضطراب و تنش و آرام کردن ذهن

  • ژست کودک

ابتدا در پشت سر روی پاشنه های پا بایستید سپس به سمت جلو آرام خم شده و پیشانی تان را روی زمین به طرف جلو قرار دهید و بر روی زانو ها بالا تنه تان را استراحت دهید و دست هایتان را از کف دست به مقابل خود دراز نمایید.

رفع سردرد با چند حرکت ورزشی

  • خم شدن به پشت

بر روی پاشنه پا و متمایل به پشت سر قرار بگیرد و پشت تان را بلند کرده و ستون فقرات تان را صاف کرده سپس به سمت عقب به آرامی خم شده و سعی کنید با انگشتان خود به پاشنه برسید و چند ثانیه در این حالت بمانید و در نهایت ستون فقرات را صاف کنید این حرکت را پنج تا شش بار تکرار انجام دهید.

رفع سردرد با ورزش کردن

مزایا : افزایش جریان خون در ذهن و بدن

  • فرم دهی مانند ژست سگ

در ابتدا بر روی زمین ایستاده و پاها را به عرض شانه باز نمایید سپس به سمت سقف بازوهایتان را بلند کرده و یک نفس عمیق بکشید و به طرف جلو خم شوید و بر روی عرض شانه کف دست تان را در کنار هم قرار دهید و دست و پاهایتان را صاف کرده تا هنگامی که در ران خود احساس کشش داشته باشید این حرکت را انجام دهید این ورزش را به مدت شصت ثانیه تکرار نمایید.

درمان سردرد با ورزش های ساده

فواید این حرکت : از بین بردن استرس و تنش از پشت و شانه، بهبود جریان خون در مغز

حرکات یوگا برای درمان میگرن

یکی از بهترین روشهای درمان و کاهش میگرن، درمان با یوگا است که نه تنها به پیشگیری از آن کمک می کند، بلکه هیچگونه عارضه جانبی نیز ندارد، ضمن اینکه از طریق پیشرفت تکنولوژی می توان از روش های درمانی نوین بهرمند شد.

یوگا علاوه بر اینکه موجب تناسب اندام می شود به آرامش روح و جسم نیز کمک زیادی می کند و در درمان اضطراب، افسردگی و درد کمک خواهد کرد، ساز و کار یوگا برای تغییرات مثبت مشخص نبوده ولی به نظر می رسد که سیستم عصبی پاراسمپاتیک نقش موثری دارد.

سیستم عصبی پاراسمپاتیک به هنگام تمرین یوگا، ضربان قلب را آهسته کرده و فشار خون را کاهش می دهد، بنابراین بدن بعد از یک اتفاق تنش زا مثل میگرن سریعتر بهبود خواهد یافت.

همانطور که می دانید میگرن شدیدتر از سردرد های معمولی است و اغلب با درد ضرباندار یک سمت سر همراه می باشد، همچنین می تواند حالت تهوع، سرگیجه و حساس بودن به نور و صدا را نیز به دنبال داشته باشد، حملات میگرن امکان دارد چند ساعت تا چند روز به طول بیانجامد.

حرکات یوگا برای تسکین میگرن

یوگا علاوه بر موثر بودن برای مقابله با حملات میگرن به صورت یک روش بازدارنده پیش گستر درد را کاهش خواهد داد، پژوهش انجام گرفته در این رابطه که در سال ۲۰۱۴ انجام گرفت نشان می دهد، افرادی که در کنار درمان های موثر و معمول، تمرین یوگا را انجام می دهند، می توانند شدت و دفعات حملات میگرن را کاهش دهند.

برخی از تمرین های یوگا به منظور درمان میگرن می توانند تاثیرات معجزه آسایی در کاهش استرس و تنش که دو عامل اصلی میگرن هستند، داشته باشند.

حرکات یوگا گردش خون را بهتر کرده و جریان خون در مغز را افزایش می دهند، از این رو درد شدید و ضرباندار میگرن کاهش می یابد. در زیر با چند حرکت یوگا که با انجام آنها علائم میگرن بهبود پیدا کرده و موجب متعادل شدن وضعیت جسمی، روحی و عاطفی می شود، اشاره می کنیم :

  • حرکت بدن کشیده
  • حرکت دلفین
  • حرکت انگشت شست پا
  • حرکت جسم بی جان
  • حرکت پل
  • حرکت کودک
  • حرکت سر پایین

تسکین سردرد با ورزش

بهتر است پیش از انجام هر گونه حرکات ورزشی با پزشک تان مشورت نمایید و زمانی که آن ها را تمرین می کنید مراقب باشید و فشار خون تان را بررسی کنید، در صورتی که درد گردن و سردرد احساس کردید ورزش را متوقف نمایید، در پایان پیشنهاد می کنیم جهت درمان دیسک کمر با ورزش، درمان پاهای پرانتزی با ورزش و تقویت مچ پا با ورزش بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *