دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه ماهی مالاتا خوش طعم و دلپذیر در خانه

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب با طرز تهیه ماهی مالاتا که یکی از غذاهای محلی و پرطرفدار استان گیلان و مازندارن است، آشنا می شوید. گیلانی ها عقیده دارند این غذا با ماهی نر خوشمزه و لذیذتر از ماهی ماده خواهد شد. ماهی مالاتا را بعد از پخت می توان همراه با سس انار آغوز، کته شمالی ، سیر و ترب محلی سرو نمود.

قطعا می دانید غذاهای شمال کشور عطر و طعم دلپذیری داشته و بسیار وسوسه انگیز هستند. اگر علاقمندید یک غذای محلی شمالی درست کنید ماهی مالاتا انتخاب شایسته ای خواهد بود. این غذای خوشمزه و پرطرفدار خاص استان گیلان و مازندران می باشد که می توانید در یکی از وعده های ناهار یا شام آن را تهیه کنید و از خوردن آن کنار اعضای خانواده لذت ببرید.

آشنایی با طرز تهیه ماهی مالاتا

مراحل آماده سازی ماهی مالاتا

ماهی مالاتا که به نام ماهی مالابیچ نیز شناخته می شود یکی از غذاهای سنتی بسیار خوشمزه قدیمی مرسوم در ناحیه شمال شرقی کشور از آستانه اشرفیه گیلان تا رامسر در مازندران می باشد و خاستگاه اصلی آن رودسر گیلان است. در گذشته برای تهیه این غذا فقط از ماهی سفید استفاده می شد اما امروزه از انواع ماهی های بزرگ مانند ماهی کپور دریایی، کپور نقره ای ، کپور معمولی، کفال، سوف و آمور نیز استفاده می کنند.

مواد لازم

  • ماهی سفید بزرگ: یک عدد
  • رب انار: دو قاشق غذاخوری
  • سبزی معطر: یک دسته شامل چوچاق ، نعناع، خالواش(خنش)
  • مغز گردو: ۲۰۰ گرم
  • گلپر: به مقدار لازم
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه:

طرز تهیه ماهی مالاتا

۱. ابتدا ماهی را پاک کنید به این صورت که پولک های روی آن را گرفته و درون گوش های ماهی را خالی کرده، سپس داخل شکمش را اندکی چاک دهید تا محتویات درون آن را خالی نمایید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۲. در ادامه ماهی را شسته و درون صافی گذاشته تا آب آن گرفته شود بعد با دستمال خشک نمایید.

۳. حالا سبزی های از قبل پاک کرده و شسته شده را که آب اضافی آنها خارج شده و خشک شده اند به همراه مغز گردو چرخ کنید.

۴. بعد از چرخ کردن گردو و سبزی ها آن را درون ظرفی بریزید سپس رب انار، کمی گلپر، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

۵. در مرحله بعدی طرز تهیه ماهی مالاتا مخلوط آماده شده را داخل شکم ماهی ریخته سپس با نخ و سوزن تمیز شکم ماهی را بدوزید تا مواد خارج نشود. بهتر است سر و دم ماهی را به سمت هم آورده تا فرم گردی بگیرد.

ماهی مالاتا یک غذای محلی خوشمزه

۶. بعد ماهی را داخل قابلمه مناسبی قرار داده سپس قابلمه را روی آتش زغال بگذارید و روی آن نیز آتش زغال بریزید و اجازه دهید ماهی با حرارت ملایم بپزد.

۷. در صورت تمایل می توان ماهی را در فر طبخ نمود. به این نحو که سینی فر را چرب کنید بعد ماهی را به پهلو درون آن قرار دهید. سپس سینی را در طبقه میانی فر با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت به مدت یک ساعت و نیم قرار داده تا طبخ شود. با این روش مشکل تهیه کردن زغال را نخواهید داشت.

۸. در مدتی که ماهی در حال پخت است سس مخصوص آن را آماده کنید.

۹. یک قاشق کره ذوب شده را با کمی زعفران دم کرده و آب انار مخلوط نمایید. بعد روی ماهی بمالید تا خوشرنگ تر گردد.

۱۰. مرحله پایانی. ماهی مالاتا آماده شد. می توانید آن را به همراه برنج آبکش یا کته، باقلای مازندرانی ، ماست، سیر و ترب محلی سرو نمایید. همچنین می توانید برای آشنایی با نحوه درست کردن ماهی شمن پر، ماهی کپور، و ماهی شیر کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *