دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اختلال وسواس فکری چیست؟ و چطور در خانه آن را از بین ببریم؟

  • ساناز براتی
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

وسواس فکری نوعی از اختلال است که با افکار جدی، اجبار و وسواس به چیزی مشخص می شود. افکار وسواسی تاثیر بسیاری بر زندگی فرد خواهند داشت، هر فردی ممکن است به این مشکل مبتلا شود. این نوع بیماری غیر قابل درمان نسیت اما برای کمک درمان به روانشناس و روانپزشک نیاز است.

وسواس نوعی اختلال است که باعث تقویت خود می شود و فرد با توجه کردن به فرمان های ذهنی باعث قوی تر شدن آن خواهد شد، امکان مبتلا شدن به این اختلال با توجه به استرس دنیای امروزی برای همه گروه های سنی وجود دارد و بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند از آن رنج می برند، برای آشنایی بیشتر با این اختلال همراه ما باشید.

آشنایی با اختلال وسواس فکری

وسواس نوعی اختلال اضطرابی مزمن می باشد که با مشغولیت های ذهنی بیش از اندازه درباره نظم ترتیب امور جزئی و کمال طلبی همراه می باشد، تا حدی که باعث از بین رفتن انعطاف پذیری، صراحت و کارایی فرد می شود. در حالت کلی وسواس به سه دسته تقسیم می شود: وسواس فکری، عملی و اخلاقی. وسواس های فکری-عملی باعث پیامد های تلخ و پریشان فکری هایی ناگوار و ایجاد افکار غلط در فرد خواهد شد، طوری که در رفت و آمد ها و روابط اجتماعی باعث اختلافات گسترده ای شده و به همه صدمه خواهد زد.

شناسایی وسواس فکری

وسواس فکری چیست؟

اختلال وسواس فکری به نظر، هیجان یا فکری تکان دهنده می گویند که دائما و مصرانه برخلاف میل شخصی فرد به ضمی هوشیار او رفته و شخص را تحت تاثیر قرار می دهند. افکار به طور غیر ارادی برای شخص پیش می آیند و باعث ناراحتی و اضطراب زیادی در او می شوند. وسواس فکری در واقع یکی از نشانه های بیماری اختلال وسواس جبری می باشد. در حالت کلی فرد تلاش می کند تا افکار را نادیده گرفته و از ذهن بیرون نماید و یا به کمک فکر و کاری دیگر آن را خنثی کند. این افکار حاصل ذهن و تفکرات خود فرد می باشد.

اختلال وسواس فکری و بررسی آن

نمونه هایی از وسواس فکری

برخی از نمونه های وسواس فکری شامل موارد زیر می باشد:

  • ترس از کثیفی و میکروب
  • نگرانی در مورد درست انجام نشدن کارها
  • اهمیت بیش از حد به نظم، دقت و درستی کار
  • ترس از داشتن افکار شیطانی و گناهکارانه
  • ترس از اینکه به یکی از افراد خانواده یا دوستان خود صدمه بزند
  • مطالعه بیش از حد و تکراری (وسواس مطالعه)
  • فکر کردن تمام وقت به یک صدا، کلمه، عدد یا تصویری بخصوص

وسواس فکری درباره آسیب زدن به دیگران به این معنا نیست که شخص رفتارهای آسیب رسان داشته باشد. این بیماران بیش از حد نگران حال خود و اطرافیان بوده و خطرناک نیستند، مگر اینکه مشکلات دیگری مثل روان پریشی داشته باشند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

وسواس فکری و ویژگی های آن

علت مشکل وسواس فکری

از علل بروز این اختلال می توان به علل بیولوژیک یا ژنتیکی، عوامل محیطی مثل حضور در محیط پر استرس و بر هم خوردن تعادل هورمون های نوروترانسمیتر مغزی اشاره کرد. افکار وسواسی در حالت کلی و به طور معمول در سه نوع وجود دارند: بی مورد پرخاشگرانه، افکار مذهبی کفرآمیز و افکار بی مورد جنسی.

برخی از مسائل مهم درباره وسواس فکری

بعضی از حقایق مهم درباره وسواس فکری شامل موارد زیر می شود:

  • اختلال وسواس ممکن است باعث اضطراب شود:

افرادی که دچار وسواس هستند امکان دارد که اضطراب شدید را در نتیجه افکار وسواسی خود داشته باشند. در بیشتر موارد اجبار برای کم کردن اضطراب بوجود آمده از وسواس های فکری و رفتاری استفاده می شود. برخی از این موارد در ادامه آمده است:

فرد بیمار مرتبا درها را چک می کند تا از قفل بودنشان مطمئن شود.

شمارش بیش از حد اشیاء، حروف یا کلمات توسط فرد.

مرتب کردن دوباره وسائل برای نظم تقارن خاص.

انجام کاری به مدت چند مرتبه، مثلا چراغ ها را برای شش بار روشن و خاموش می کند به خاطر اینکه شش عددی خوب از نظر او است.

نشانه های وسواس هر فرد با دیگری فرق دارد و متفاوت است. همچنین اشخاصی که دچار اختلال وسواس فکری هستند ممکن است حرکات تیک مانندی در صورت یا دیگر اندام ها داشته باشند.

آشنایی با اختلال وسواس فکری

  • بیشتر افراد مبتلا به وسواس از علائم خود آگاه هستند:

بسیاری از افراد مبتلا به OCD یا همان وسواس فکری غیر عادب بودن کارهایشان یا بیش از اندازه وسواس داشتن را تشخیص می دهند که یکی از جنبه های خسته کننده در این مشکل است

  • وسواس فکری ۲/۵ درصد از عمر مبتلایان را تحت تاثیر قرار می دهد:

اختلال وسواس بین خانم ها و آقایان فرقی نداشته و یکسان است. اما برخی از عوامل باعث افزایش این اختلال خواهند شد:

سن، گذر از دوره ای به دوره ی دیگر باعث افزایش اختلال وسواس می شود. مثلا از دوره نوجوانی به بزرگسالی خطر گسترش اختلال وسواسی بیشتر می شود.

جنسیت، در مردان در دوران کودکی بیشتر خطر ابتلا به وسواس وجود دارد.

ژنتیک، اگر فردی از اعضاء خانواده به اختلال وسواس دچار باشد امکان ابتلا برای سای افراد خانواده بیشتر می شود.

وقایع مربوط به زندگی و ضربه روحی، برخی از موارد آسیب زا مثل سوء استفاده های جنسی یا مرگ عزیزان احتمال ابتلا را بالاتر می برد.

ساختار مغز، ممکن است بین علائم و اختلالات مغز رابطه ای وجود داشته باشد.

بررسی اختلال وسواس فکری

  • اغلب نشانه های وسواس در دوران نوجوانی و شروع بزرگسالی است:

بیشتر اختلالات وسواسی در دوران نوجوانی و اوایل جوانی دیده می شود، اما ممکن است کودکان زیر ۴ سال را نیز درگیر نماید. این اختلال بیشتر در سنین ۱۹ سالگی دیده می شود.

  • ژن مبتلا به وسواس هنوز شناسایی نشده است:

اختلال وسواس نتیجه تعامل بین تجربه زندگی و عوامل خطر ژنتیکی است اما هنوز ژن واحدی برای آن وجود ندارد. در افراد دوقلو اگر یکی مبتلا به اختلال وسواس باشد امکان اینکه دیگری نیز دچار شود بیشتر خواهد بود.

آشنایی با وسواس فکری

  • اختلال وسواس با آزمایش خون یا ایکس ری مشخص نمی شود:

برای تشخیص اختلال وسواس باید روانشناس یا روانپزشک این موضوع را بررسی نماید. این بیماری با انجام آزمایشات خونی مختلف قابل شناسایی نیست.

  • درمان های مختلفی برای OCD وجود دارد:

برخی از روش های درمانی شامل استفاده از داروهایی مثل پروزاک، زولوفت و پاکسین می باشد که بر سطح سوتونین مغز تاثیر گذارند. همچنین برخی از داروهای روان درمانی نیز موثر هستند. ر.ش های دیگری مثل تحریک عمقی مغز، توسط محققان برای این بیماران در حال بررسی می باشد.

  • استرس باعث بدتر شدن وسواس فکری می شود:

اندازه استرس خود را کنترل کرده تا اختلال وسواسی شما کمتر شود.

وسواس فکری چیست؟

  • افراد وسواسی می توانند زندگی کامل و درستی داشته باشند:

با استفاده از روش های درست درمانی و برخورد با اختلال وسواس فکری، افراد مبتلا می توانند زندگی بدون مشکل و سازنده ای داشته باشند.

روش های خانگی برای درمان وسواس

وسواس اختلال روانی است که در دنیا افراد زیادی به آن مبتلا هستند. علاوه بر درمان های روانپزشکی و روان درمانی، راهکارهای ساده خانگی برای کمک به بهتر شدن این مشکل وجود دارند.

  • کاهش مصرف کافئین:

برخی از عواملی که با استرس در ارتباط هستند ممکن است باعث شدید تر شدن اختلالات شوند، به همین خاطر با کم کردن استفاده از مواد شیمیایی مانند کافئین که به استرس ارتباط دارد می توانید به کاهش اختلال خود کمک کنید. زمانیکه میزان کافئین مصنوعی در بدن از بین می رود خماری و کمبود انرژی به همراه خواهد داشت.

وسواس فکری و بررسی آن

  • غذا خوردن منظم:

بدن در زمان کمبود و تنش، عکس العمل های منفی از خود بروز می دهد. وقتی که فرد دچار گرسنگی یا کمبود مواد غذایی باشد امکان دارد که افکار خطرناک یا غمگین در او به وجود آیند. همچنین کم شدن قند خون در بدن موجب استرس شده و باعث تشدید علائم اختلال وسواس فکری می شود. با عجله غذا خوردن نیز برای بدن مضر می باشد، پس همواره سعی نمایید که سه وعده غذای کامل و مغذی داشته باشید.

  • ورزش کردن منظم:

ورزش کردن درست باعث سلامتی و سوخت و ساز مناسب در بدن می شود، برای بالا رفتن گردش خون در بدن ورزش کردن بهترین روش می باشد. با افزایش گردش خون و متابولیسم در بدن استرس را از خود دور کرده و رفتارهای وسواسی خود را بهبود دهید. مطمئنا ورزش برای بهبود سلامت روان تاثیر بسزایی دارد پس از آن غافل نشوید.

مشکل وسواس فکری

  • داشتن خواب منظم:

نبود نظم در خواب به طور جدی در سلامت روان و احساس آرامش و وضوح ذهنی رابطه دارد. داشتن برنامه مشخص برای خوابیدن و بیدار شدن باعث خواهد شد تا روزی پر انرژی و بدون افسردگی داشته باشید.

  • عدم مصرف سیگار و دخانیات:

ماهیت اصلی سیگار امکان دارد برای فراد مبتلا به وسواس بسیار پر ضرر باشد. نیکوتین و اعتیاد به سیگار و دخانیات موضوعی خطرناک برای کسانی است که از خود رفتار وسواسی نشان می دهند.

اختلال وسواس فکری در افراد

نکته:

بین وسواس فکری و افسردگی ارتباط وجود داشته و ممکن است به خودکشی منجر شود. حال اگر نشانه ها و علائم وسواس در شما وجود دارد باید با یک درمانگر یا پزشک مشورت نموده و از دیگران برای حل مشکلتان کمک بخواهید زیرا فرد مبتلا به تنهایی نمی تواند با این اختلال مبارزه نموده و آن را برطرف کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *