دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ازدواج در سن کم چه عواقب و پیامدهایی دارد؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۴ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

ازدواج از مسائل مهم وسرنوشت ساز زندگی هر فرد می باشد اما ازدواج در سنین پایین امری بسیار ناخوشایند و ناپسند است که در واقع یکی از مشکلات جامعه می باشد و با عواقبی نیز همراه است، در این مقاله شما را با عواقب ازدواج در سن کم آشنا خواهیم کرد.

از قدیم تا کنون ازدواج در سن های پایین در بین خانواده ها رایج بوده است که این دسته از خانوده ها به تباه شدن زندگی فرزندشان توجه نمی کنند، ازدواج در سنین پایین نوعی ازدواج رسمی یا غیر رسمی است که فرد به سن ۱۸ سالگی نرسیده است که بهتر است بدانید ازدواج در سن کم با پیامدهایی همراه است و باید از عواقب آن اطلاع داشته باشید بنابراینبه شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراهما باشید.

ازدواج در سن کم و معایب آن

عواقب ازدواج در سن کم

ازدواج در سنین پایین شاید در ابتدا برای افراد هیجان انگیز و سرشار از عشق باشد اما با مشکلات و عواقب خطرناکی نیز همراه دارد که در ادامه با پیامدهای ازدواج زود هنگام آشنا خواهید شد :

نداشتن ثبات عاطفی :

طبق تحقیقات انجام  داده شده افراد در دهه ۲۰ زندگی به تعادل عاطفی نمی رسند از این رو، بهترین سن ازدواج ۲۵ سالگی است زیرا در این سن هم خانم ها و هم آقایان از نظر ذهنی آماده هستند بنابراین، اگر تصمیم دارید زودتر از سن ۲۵ سالگی ازدواج کنید ابتدا اطمینان حاص نمایید که به خوبی شریک زندگی تان میشناشید و همچنین می توانید در این زمینه از مشاور کمک بگیرید.

خطر سقط جنین :

خانم هایی که در سن پایین باردار می وشند به دلیل اینکه آگاهی کمتری در مورد بارداری دارند خطر سقط جنین در آن ها به نسبت دیگر افراد بیشتر می باشد.

تفاهم نداشتن :

یکی دیگر از معایب ازدواج در سن پایین عدم تفاهیم در زندگی مشترک می باشد از این رو، به منظور داشتن ازدواج موفق باید هر دو نفر برای درک یکدیگر و محیط خود به بلوغ رسیده باشند و سطح درک شان بالا باشد تا زندگی موفقی داشته باشند.

  •  آرون گروپس

آگاهی نداشتن از سلامت جنسی :

از دیگر معایب از دواج در سن پایین و در اوایل دهه بیست زندگی این است که نسبت یه سلامت جنسی، باروری و همچنین رضایت جنسی آگاهی کم می باشد و امکان دارد در ازدواج در سنین پایین تاثیر بگذارد.

اختلاف و ناسازگاری :

در ازدواج هایی که سن دختر و پسر کم است با اختلاف و ناسازگاری های زیادی مواجهه می شوند زیرا، هنوز برای ازدواج به رشد عاطفی، فرهنگی، اجتماعی، ذهنی و…نرسیده اند و مهارت لازم جهت داشتن یک زندگی موفق را کسب نکرده اند.

حقایقی درباره ازدواج در سنین پایین

نداشتن آمادگی جسمانی برای بارداری:

همانطور که می دانید پس از گذشت مدتی از ازدواج در خانوده های ایرانی رایج است که دختر باید باردار شود به همین خاطر دختر نوجوان به دلیل نداشتن آمادگی جسمانی در طول مدت بارداری با مشکلاتی مواجهه می شود که البته باید زایمان آن تحت مراقبت های لازم قرار گرفته شود و احتمال مرده زایی یا عقب ماندگی ذهنی در فرزندان دخترانی که در سن پایین ازدواج می کنند بسیار زیاد است.

وابستگی به والدین :

از دیگر مشکلات درد ساز ازدواج در سنین کم، وابستگی آن ها به والدین خود می باشد، در ابتدای زندگی این زوج ها بزرگترها به خاطر بی تجربگی و پایین بودن سن شان، در زندگی خصوصی آن دخالت می کنند اما پس از گذشت چندین سال از ازدواج شان نیز این دسته از افراد به دخالت خانواده خود در تمام امور زندگی شان عادت کرده در نتیجه به خارج شدن زندگی آن ها از کنترل منجر خواهد شد.

مشکلات ازدواج در سنین پایین برای دختر ها و پسرها

تربیت نادرست فرزندان :

افرادی که در سنین کم ازدواج می کنند به دلیل اینکه از روش های اصول تربیت فرزند اطلاعی ندارند در نتیجه در زمینه تربیت فرزندان با مشکل رو به رو می شوند.

حقایقی درباره ازدواج در سن پایین

یأس و ناامیدی در پسران:

از جمله مشکلاتی که در پسران با ازدواج زود هنگام پیش می آید ناامیدی و یاس است زیرا، آن ها پس از مدتی در جمع همسالان مجرد خود قرار می گیرند و همیشه به این فکر می کنند که با ازدواج موفقیت های زندگی مجردی خود را از دست داده اند.

نداشتن امنیت مالی :

بسیاری از پسرانی که در سنین پایین به تشکیل زندگی مشترک اقدام می کنند از لحاظ مالی به استقلال نرسیده اند و به منظور انجام مسئولیت های زندگی خود به پس انداز زیادی احتیاج دارند و به دلیل اینکه سطح تحصیلات پایینی دارند لذا فرصت شغلی برای آن ها بسیار محدود است بنابراین اهمیت دادن به مسئله مالی از طرف پسر ها باید مورد توجه قرار گرفته شود.

عواقب ازدواج در سن کم

ناقص ماندن تحصیلات :

از دیگر مسائل مشکل ساز که با ازدواج در سنین کم به وجود می آید نا تمام ماندن تحصیلات می باشد به خصوص در دختر خانم ها، و به دلیل اینکه تحصیلات یک امر مهم در زندگی هر شخص می باشد و در نتیجه سبب جلوگیری از ناسازگاری ها در رابطه زناشویی می باشد بنابراین، افراد باید تحصیلات خود را به پایان برسانند سپس راجع به ازدواج تصمیم بگیرند و همانطور که می دانید داشتن یک شغل مناسب با درآمد کافی نیازمند تحصیلات بالا می باشد که اکثر نوجوان نسبت به این موضوع بی اهمیت هستند.

پشیمانی از ازدواج و انتخاب همسر :

اغلب پسرانی که در سنین کم ازدواج می کنند از ازدواج خود پشیمان می شوند زیرا، هنوز ثبات عاطفی لازم را به دست نیاورده اند و به صورت عاقلانه تصمیم نگرفته اند و پس از گذشت چند سال از ازدواج شان می گویند که من قبلا تجربه کافی نداشتم و به دلیل رشد فکری و تغییر نگرش انتظارات دیگری از همسرم دارم.

نارضایتی از یکدیگر :

زمانی که دو نفر در سنین پایین ازدواج می کنند نسبت به بسیاری از مسائل که نقش مهمی در دوام زندگی دارد آگاه نیستند زیرا، هنوز به بلوغ و پختگی عقلانی نرسیده و مهارت لازم را کسب نکرده اند در نتیجه قادر به انجام وظایف خود نمی باشند و این عدم آگاهی سبب ناراضی بودن زوجین از یکدیگر و در نهایت به جدایی ختم می شود.

عواقب و مشکلات ازدواج در سنین پایین

سخنی با والدین

پیش از ازدواج فرزندتان در سنین پایین حتما به موارد زیر توجه نمایید:

  • قبل از ازدواج با فرزندتان صحبت کرده و نقاط ضعف و رفتاری آن ها را یاد داشت نمایید.
  • مهارت های لازم از جمله : خانه دارای، بچه داری، آشپزی و… را به دختران و کارهای مانند : خرید، کارهای فنی و تعمیراتی و کارهای بیرون از منزل را به پسران آموزش دهید.
  • با فرزندتان و شخصی که قصد ازدواج با او را دارد به مشاوره متخصص مراجعه کنید.

پیامدهای ازدواج در سنین پایین

نکات بسیارمهم پیش از رسمی کردن رابطه

  1. در مورد بودجه خود به صورت واقع بینانه برنامه ریزی نمایید.
  2. در کلاس های مشاوره قبل از ازدواج شرکت نمایید.
  3. دختر ها چند روزی در منزل خانه داری را تمرین کنید و پسر ها چند روزی وظیفه انجام کارهای بیرون را بر عهده بگیرید.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با تفاوت فرهنگی در ازدواج، سردی رابطه بعد از ازدواج و پیامد ازدواج به خاطر پول بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *