دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی اردستان و جذابیت های تاریخی و طبیعی این منطقه

  • مریم صبوری
  • ۱۹ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

از آثار تاریخی و مکان های دیدنی اردستان می توان به مسجد جامع اردستان، مقبره امیر اویس، آب انبار بزرگ بازار در میدان بازار محله کبودان، مسجد امام حسن(ع)، مسجد خسرو، مسجد دشت، آب‌ انبار‌ های حاج‌حسن، حاج معدل و حاج میررحیم، مسجد ملایعقوب، قنات دو طبقه مون و مقبره سلطان بیگ اردستان اشاره کرد که در مجله ارگا به توضیح آن می پردازیم.

شهر اردستان واقع در استان اصفهان می باشد این شهر در فاصله صد و هجده کیلومتری شمال شرق اصفهان در راه کاشان به سمت یزد قرار دارد. اردستان شهری با جمعیتی بالغ بر ۴۱.۴۰۵ نفر با مساحت ۱۱.۵۹۱ کیلومتر مربع می باشد که دارای سه بخش و سه شهر و هفت دهستان با سیصد و شش روستا داراست. آب و هوای این ناحیه گرم و خشک بوده که با درجه حرارت زیاد در ماه های تیر و مرداد و کم ترین حرارت در دی و بهمن ماه که با پوشش گیاهی استپ بیابانی پوشیده شده است. بر اساس اطلاعات داده شده می توان گفت که این زادگاه محل کاوه آهنگر بوده است که در محلات کبودان به باغ کاوه معروف می باشد.

9 تا از مکان های دیدنی اردستان

نگاهی به مکان های دیدنی اردستان

موقعیت جغرافیایی در شهر اردستان در مسیر راه ترانزیت تهران به بندر عباس قرار گرفته و در فاصله سیصد و پنجاه کیلومتری جنوب تهران با صد کیلومتری شر اصفهان قرار دارد که از غرب یزد با فاصله دویست و پنجاه کیلومتری می باشد. قرار گرفتن این بزرگراه در واقع به خاطر عبور و مرور جاده ای است که در مسیر ترانزیت کالا در و بدل می کنند و از شهر عبور می کنند. با وجود قطاری در خط این شهر که ار بندر عباس می گذرد با فاصله بیست کیلومتری قرار گرفته که از قطب های صنعتی محسوب می شود. زیان رایج و گویش این مردم به شکل زبان مرکزی ایران است که گویش محلی ارسن، اردستون، ارسون، اسوم و اسون می باشد.

گردشگری های زیبا اصفهان اردستان

  • مسجد جامع اردستان

مسجدی با نمونه معماری بی نظیر که از منحصر به فرد ترین مساجد ۴ ایوانی ایرانی به شمار می رود. این مسجد در مرکز محال قرار دارد از قرن ۳ میلادی به فرمان عمر بن عبدالعزیز آجلی ساخته شد که روی بنای آتشکده که هنوز آثار آن در گوشه مسجد دیده می شود. سبک این مسجد مدل عربی بنا شده که مجموعه بی همتایی از قبیل؛ آب انبار حاج حسن، مدرسه حاج حسین نور الدین، راسته بازار، میدان تعزیه، قلعه میان شهر و حمام همجوار با آن قرار دارند. در کل مسجد جامع اردستان در زمان آل بویه و سلجوقی ها مورد تعمیرات قرار گرفت. ویژگی اختصاصی مسجد در قبل از دوره ایلخانی ها که به قرن ۸ به بعد می رسید از استفاده کاشی های آبی لاجوردی که خشت و گل آن تماما ساخته شد.

شهر اردستان کجاست؟

  •  آرون گروپس
  • قنات دو طبقه مون

یکی از مکان های دیدنی اردستان قنات دو طبقه مون می باشد که در شهرستان اردستان در محله مون قرار دارد. این قنات ۲ طبقه که هر طبقه از آن آب های جدا از هم را دارد هرگز به هم دیگر نفوذ نمی کنند که به هشتصد سال قبل می رسد و تنها قنات دو طبقه جهان است. در واقع این قنات از نمونه کار های جالب علم مهندسی می باشد که در قدیم حساب می شد. طول آن به ۴ متر می رسد که با عمق مادر چاه سی و یک متری تعیین شده است. این قنات با وجود ۳۰ میله از آب قنات ۶۰ لیتری در ثانیه پر می شود که قنات مون در یک پرونده قنات ایرانی در میراث جهانی فهرست یونسکو به ثبت رسید و از آثار ملی محسوب می شود.

مناطق و مکان های دیدنی اردستان

  • مقبره امیر اویس

مقبره پیر اویس در روستایی به نام مهاباد در نزدیکی راه اردستان که بیست و دو کیلومتری آن می باشد به مسیر کاشان قرار دارد. در این محل قبر دو تن از عارفان بزرگ ایرانی به نام های پیر اویس و پیر برحق وجود دارد که امیر اویس از سرداران عصر شاه اسماعیل صفوی در سال ۹۲۰ هجری قمری کشته شده است و در این محل سنگ مزار به شکل عمودی و افقی وجود دارد که واقعا منحصر به فرد است. طرز ساخت بنا با شکل اولیه در بخش بیرونی بازسازی شده که بر گنبد بتارگی کاشی کاری شده است که باید بازسازی شود. مجموعه بنا در یک اتاق گنبدی و راهرویی طاق دار وجود دارد که دور بنا با چینه پلکانی قابل دسترس است. سنگ های این عرفا به مسجد جامع اردستان انتقال داده شده که آثار کتیبه به سرقت رفته است.

جالب ترین مکان های دیدنی اردستان

  • آتشکده مهر اردشیر

یکی دیگر از مکان های دیدنی اردستان واقع در استان اصفهان آتشکده ای معروف می باشد که به زمان ساسانیان برمی گردد. زرتشتیان ان زمان مقامی بالا و برگزیده داشتند که مقدس و جایگاه تقدس قبل ساسانی ها باز می گردد. طبق روایت ها از پسر اسفندیار بهمن که به نام بهمن شیر نام بود و یا اردشیر دراز دست می نامند در اردستان ساخت. نام اردستان از ۲ کلمه ارد به معنی پاک و روشن و مقدس و ستان به معنی محل مقدس یا جای پاک و روشن گفته می شود. وجود و دلیل این نامگذاری به خاطر وجود آتشکده ای می باشد که در ان محل وجود داشته است.

شهرستان اردستان و نقاط جذابش

  • منطقه حفاظت شده کهیاز

یکی دیگر از مکان های دیدنی اردستان منطقه حفاظت شده کهیاز می باشد که در فاصله پنج کیلومتری استان اصفهان در شهرستان اردستان قرار گرفته است. این منطقه دارای کوه و دشت و تپه های فراوانی است که دره باغ های زیبا با ارتفاعات بلند و کوه سیاه که کهیاز (دیاز) می نامند اشاره می شود. منطقه حفاظت شده کهیاز به شکل کریدور مهاجرتی در حیات وحش بین منطقه شکار ممنوع خارو در شمال منطقه کرکس غرب به شما می رود. منطقه توسط پاسگاه محیط بانی حفاظت شده از مهم ترین گونه های جانوری می باشد که پرندگانی و حیواناتی از قبیل؛ آهو، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، گرگ و انواع پرندگان مثل زاغ، کبک، تیهو و دیگر پرندگان خشکزی در این ناحیه پیدا می شوند که می توان اشاره کرد.

جذاب ترین مکان های دیدنی اردستان

  • مقبره میر بهاالدین حیدر

از مکان های دیدنی اردستان میر بهاءالدین یکی از سادات طباطبایی محله زواره می باشد که خیلی از طباطبائیان این شهر نسل شان از ایشان تداوم یافته است. طبق گفته در دوره هولاکوخان مغول تهاجمی در زواره به عمل آمد که مکان امن منزل عرفا بود منزل میر بهاء الدین هم از غیر ان ها مستثنا نبود. به همین علت با وجود احترامی که مغول ها به عرفا داشتند و این مسئله بیشتر به علت خرافات بود و ترس زیاد مغولان به عوامل ماوراالطبیعه بوده است. در آن موقع همه مردم زواره به خانه میر بهاالدین رفتند و در آن جا برای خود تونلی ساختند و پناهنده شدند که جان سالم به در بردند. همین امر موجب خشم مغولان می شود که میر بهاءالدین را در چاهی پرتاب می کنند و می کشند که این روستا از توابع اردستان با فاصله دوازده کیلومتری قرار گرفته که در محله حسن آباد شرق حسینیه بزرگ با بنایی خشتی درست شده است. بنا از ۴ سفره خانه که متعلق به صفویان است با محوطه ورودی مقبره تشکیل شده است. در داخل اتاق مقبره با گچ پوشیده شده و چند نمونه از خشت‌ های اولیه دیده می‌شود. وجود راه پله در پشت بام بنا به گنبد محقری شکل کاه گلی می رساند که تزیینی ندارد.

مکان های دیدنی اردستان کجاست؟

  • قنات ارونه

از دیگر قنات های معروف اصفهان که در اردستان قرار دارد قنات ارونه است که به نهر آبی زیرزمینی دیده می شود. این قنات به زمان خیلی دور می رسد که قبل اسلام بالغ بر ۱۰۰۰ سال قبل اسلام حفر چاهی زیر زمینی از آثار باستانی ایران به حساب می آمد. طبق گزارشات محققان قنات را تخمین زدند که متعلق به ۲۵۰۰ سال قبل نیست و در اصطخری جغرافیایی قرن ۴ هجری قناتی بزرگ به دست امده است. بر اساس گفته های جگسون شگفتی قنات ها که مورخین می دانند هنوز مانده است. تقسیم قنات ارونه به شکلی است که از قدیم و گذشته قبل اسلام بسیار قدیمی ادامه داشته تا در دوره هلاکوخان مغول فرزه بندی شده است که به دلیل اختلاف مردم اهالی ان را ۲۰ سهم و نصف سهم تقسیم بندی کرده که شیخ بهائی آن را انجام داده است و از مکان های دیدنی اردستان به شمار می رود.

جاهای دیدنی در شهر اردستان

  • منطقه شکار ممنوع خارو

یکی از بکر ترین نقاط مهم زیستگاهی که در نزدیک پارک ملی کویر قرار گرفته در زیستگاه شمالی شهرستان اردستان قرار دارد که در راس آن منطقه شکار ممنوع خارو را خواهید دید. این منطقه با مساحتی بالغ بر صد هزار هکتار با فاصله کوتاهی که از مرز جنوبی پارک کویر دارد شناخته می شود. قبل حفاظت در سال های گذشته مهم شکار آن ها استان اصفهان و دشت کویر می باشد که شناخته می شود. و تا قبل سال ۱۳۶۳ گورخر دیگر از پارک ها گزارش نشده که کله های کورخر در منطقه مرتبا توسط مردم محله نظاره می شد و آخرین زیستگاه گورخر استان در این سال ها می باشد. در این ناحیه محل زیستگاهی قوچ و میش و جبیر و بز و کل هم وجود دارد که طبق گزارشات یوز پلنگ هم دیده می شود. در دهه آخر هفتاد از شکارچیان موفق به گرفتن ۲ توله یوز پلنگ بودند که در منطقه قابل دیدن بود. همین طور در پنج سال قبل هم دامداران شتر دیدن یوز پلنگ را مشاهده کردند.

گردشگری و دیدنی اردستان

  • کوه دوروچین یا دورچمن

کوهی در منطقه کوه های مرکزی که بخشی از شمال شرقی اصفهان را در بر گرفته است در غرب اردستان قرار دارد به نام کوه دورچمن می باشد. کوه دوروچین در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته که اگر به کوهنوردی علاقه دارید می توانید با داشتن تجهیزات کوهنوردی برای صعود قله ای اقدام نمایید و از منظره لذت ببرید که از مکان های دیدنی اردستان محسوب می شود.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما سودمند بوده باشد برای آشنایی با مکان های دیدنی اصفهان و مکان های دیدنی کاشان کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *