دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رفع تلخی زیتون با چند ترفند خانگی کاربردی

  • فاطمه میرزایی
  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

زیتون یک ماده غذایی مفید و خوش طعم است که دارای خواص تغذیه ای زیادی می باشد اما از آنجا که برخی زیتون ها مزه تلخی دارند، در این مطلب قصد داریم به معرفی روش هایی برای رفع تلخی زیتون بپردازیم.

زیتون میوه ای سبز رنگ و پرطرفدار است که مصرف آن در کنار غذا های ایرانی لذت فراوانی دارد، ضمن اینکه روغن زیتون نیز بسیار مفید بوده و مصارف زیادی دارد. ممکن است تا حالا برایتان پیش آمده باشد که زیتونی که خریداری کرده اید، دارای طعمی تلخ باشد که لازم نیست نگرانی زیادی درباره این مساله داشته باشید، زیرا با انجام راهکار های ساده ای می توان این مشکل را به راحتی برطرف کرد، از این رو در این مقاله به ذکر راه حل هایی برای رفع تلخی زیتون خواهیم پرداخت.

معرفی روش هایی برای رفع تلخی زیتون

قبل از اینکه به معرفی روش هایی برای از بین بردن تلخی زیتون بپردازیم، قصد داریم شما را با نکاتی درباره این میوه مفید و پرخاصیت برای سلامت انسان بیان نماییم؛ زیتون از جمله میوه های تابستانی است که در اوایل فصل شروع به گل دادن می کند و سپس به تدریج و تا پایان تابستان، می توان میوه آن را برداشت کرد، هر چند زیتون سبز در ابتدا کمرنگ بوده و تا اواخر فصل پاییز به رنگ سبزه تیره در می آید.

رفع تلخی زیتون+عکس

میوه زیتون علاوه بر خواص و ارزش تغذیه ای زیادی که دارد، به عنوان نماد صلح و ثروت شناخته شده و بر روی پرچم سازمان ملل نیز شاخه ای از آن به نشانه صلح به تصویر کشیده شده است، ضمن اینکه در سوره نود و پنجم قرآن مجید نیز به تین (انجیر) و زیتون قسم خورده شده است، البته برخی منظور از این دو را امام حسن (ع) و امام حسین (ع) می دانند.

زیتون را می توان به طور کلی به صورت های بی هسته، کنسروی و شکسته تهیه کرد که نوع کنسروی آن در واقع زیتون بی هسته می باشد که روغن کشی نشده است، ضمن اینکه برای تهیه زیتون پروده نیز استفاده می شود، همچنین این نوع زیتون برای تزیینات کاربرد زیادی دارد. زیتون شکسته را نیز زیتونی می نامند که وارد مرحله روغن گیری نشده باشد.

از بین بردن تلخی زیتون

  •  آرون گروپس

چگونگی از بین بردن تلخی زیتون

زیتون ها معمولا طعم تلخی دارند که برای رفع تلخی آن بهترین و ساده ترین راه حل شست و شوی آنها با آب، در چندین مرتبه می باشد، به این صورت که می توانید زیتون ها را در حدود ۳ یا ۴ مرتبه با آب بشویید و بعد از هر بار شست و شو نیز آنها را در آب نمک بخوابانید تا دارای طعم مطلوب و دلپذیری شود.

حال بعد از اینکه زیتون ها تلخی خود را از دست دادند، می توانید مجددا آنها را داخل آب نمک قرار دهید، البته میزان شوری آن می تواند به دلخواه شما باشد، سپس بر روی زیتون ها می توانید یک قاشق گلپر و دو قاشق روغن زیتون بریزید و بعد آن را در جای خنک (به غیر از یخچال) نگهداری کنید.

روش دیگر برای گرفتن تلخی زیتون های سبز و نارس خواباندن آنها درون محلول قلیایی می باشد، سپس زیتون ها را برای مدتی داخل آب نگهداری می کنند و دوباره آنها را در ظرف حاوی مخلوط آب نمک و سرکه گذاشته و به روش آب نمک، تلخی زیتون را رفع کرده و از بین می برند.

رفع تلخی زیتون

زیتون ها معمولا به صورت آماده در بازار وجود دارند، اما می توان آنها را در خانه هم به عمل آورد که اغلب به دلیل وقت گیر بودن این کار، مصرف کنندگان ترجیح می دهند تا آنها را به صورت آماده خریداری نمایند.

رنگ سیاه برخی زیتون ها بعد از به عمل آمدن، در واقع به این دلیل است که بعد از بیرون آوردن از داخل محلول قلیایی خوراکی (مخلوط آب، جوش شیرین و آهک) در مجاورت هوا قرار گرفته و سیاه شده اند.

روش شور کردن زیتون

برای این منظور ابتدا بر روی زیتون ها خراش ایجاد کنید ، حال با چاقو خراش هایی را در ۴ طرف زیتون ایجاد کنید، تا از این طریق آب به داخل میوه نیز نفوذ کند و بعد این زیتون ها را خوب بشویید و داخل ظرفی که دو برابر حجم زیتون ها گنجایش داشته باشد، بریزید و روی آن ها را با آب سرد پر کنید.

رفع تلخی زیتونها

سپس به مدت ۷ تا ۱۰ روز به طور مرتب هر روز آب ظرف را عوض کنید به این صورت زیتون ها می توان تا حدودی تلخی زیتون را رفع کرد، از قرار دادن ظرف آب و زیتون در آفتاب یا مکان گرم خودداری کنید، بهتر است زیتون را در جای خنک نگهداری کرده اما از گذاشتن آن در یخچال هم خودداری نمایید.

حال ممکن است در طول مدت یک هفته ای، متوجه گندیدگی زیتون ها شوید که برای رفع این مشکل می توانید کمی نمک به آن بیفزایید و بعد زیتون ها را حدود سه هفته در داخل آب نمک غلیظ (۱۰ تا ۱۲ درصد) بریزید، البته بهتر است آب نمک را با آب جوشانیده و سرد تهیه کنید و به منظور شور کردن آن نیز از سنگ نمک استفاده کنید.

بهتر می باشد که از نمک ید دار استفاده نکنید و نیز توجه داشته باشید که سطح آب کاملا زیتون ها را بپوشاند، از سبد پلاستیکی استفاده کنید تا از بالا آمدن زیتون ها جلوگیری شود و زیتون ها کاملا در آب غوطه ور شده و از گندیدگی آنها جلوگیری شود.

تلخی زدایی زیتون

ممکن است هفته دوم و سوم غلظت آب نمک کم شود، بنابراین می توانید هر بار به همان مقدار آب نمک بیفزایید، برای نمک زدایی زیتون ها بهترین روش آن است که در ابتدا زیتون ها را از آب خارج کرده و بعد حدوداً دو شبانه روز در آب خالص بگذارید و طی این مدت چند بار آب آن را عوض کنید و بعد زیتون ها را در محلول آب نمک رقیق تر؛ مثلا ۳ درصد و نیز  سرکه ۳ درصد بریزید، اکنون زیتون شور خانگی به این روش آماده شده است.

در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با خواص بی نظیر زیتون سیاه می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *