دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

در صورت گم شدن در جنگل چطور مسیر صحیح را پیدا کنیم؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

در هنگام سفر و گردش به عمق جنگل باید مواظب باشید که گم و مجروح نشوید تا بتوانید به اندازه کافی از لذت های جنگل گردی بهره مند شوید. در هنگام گم شدن در جنگل باید نکاتی را یاد گرفت تا در هنگام بروز اتفاقات تلخ به درستی تصمیم گیری کرد. ما در این مطلب مهارت پیدا کردن راه درست در جنگل را به شما آموزش می دهیم.

سفر و گردش به جنگل در عین اینکه می تواند تجربه ای زیبا و لذت بخش برای شما رقم بزند، گاها با مجروحیت و گمشدگی می تواند خاطرات بدی برای شما رقم بزند. این اتفاقات نا خوشایند اوقات تلخی برای شما و اطرافیانتان به وجود می آورد که برای اقدام به اعمال مناسب در هنگام مواجه با آن باید علم کافی راهیابی در جنگل را داشته باشید.

ما در این قسمت نکات لازم گم شدن در جنگل را برای شما بیان کرده ایم. پس با ما در این بخش از مجله آرگا همراه شوید.

چگونه باید در جنگل گمشده مسیر خود را پیدا کنیم؟

اقداماتی که در هنگام گم شدن در جنگل باید انجام دهید

زمانی که به جنگل سفر می کنیم، شاید چیزی ترسناک تر و رعب انگیز تر از اینکه در جنگل گم شویم، نباشد. اگر تا حالا چنین تجربه هر چند کوتاه را داشته باشید، حتما از به یاد آوردن دوباره آن رعشه به جانتان خواهد افتاد. اتفاق هیچگاه خبر نمی کند، گاه شما به قصد سفر و گردش به ناحیه ای سفر می کنید ک از شانس بد انفاقی ناگوار برای شما می افتد، در هر حال باید تمامی عواقب را در نظر گرفت و توجه داشت که چگونه باید با این گونه بحران ها مقابله کرد. در این بخش به تمامی نکات و دانستنی هایی که در هنگام گم شدن در جنگل به آن نیاز دارید، اشاره کرده ایم.

  • خونسردی خود را حفظ کنید

اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که خونسردی خود را کاملا حفظ کنید و آرام باشید. در تمامی مراحل زندگی برای هر فرد اتفاقات بحرانی می افتد که با مدیریت درست می تواند از پس آن به خوبی بر بیاید. در هنگامی که شما کنترل خود را از دست می دهید، ذهن قدرت تصمیم گیری را از دست می دهد و نمی تواند به انتخاب راه درست بپردازد. در این هنگام ذهن اولین ایده را برای عملی کردن در مقابل شما می گذارد که در عین سخت بودن ممکن است هیچ سودی هم برای شما نداشته باشد. پس در مرحله اول گم شدن ابتدا نفس عمیق بکشید، سپس ترس را کنار گذاشته و با غلبه بر خود، کنترل افکار را به دست بگیرید. در نهایت بهترین راه را انتخاب کنید و برای رهایی از این بحران تلاش کنید.

  • اگر رد پای شما بر روی زمین مشخص است، به عقب بازگردید

جنگل به دلیل دارا بودن خاک نرم و مرطوب ممکن است، در حین راه رفتن رد پای شما بر روی آن باقی بماند. برای انجام این عمل ابتدا خوب نگاه کنید که آیا رد پای شما بر روی زمین مانده یا خیر. اگر جواب مثبت بود می توانید به عقب بازگردید تا جای که به جاده اصلی نزدیک شوید. اگر جواب منفی بود هرگز به عقب بازنگردید و همان طور به راه خود ادامه دهید. جنگل به دلیل تشابه تمامی نقاطش، آدمی را به اشتباه می اندازد و ممکن است با قدمی اشتباه به طور کل مسیر را اشتباه روید. در مواقعی ممکن است فکر کنید که به دور خود می چرخید، اما این طور نیست این طرز فکر شما به دلیل شبیه بودن جنگل و درختان به یک دیگر است.

علم راهیابی در جنگل به چه درد ما می خورد؟

  • در صورت دسترسی به قطب نما، از آن به خوبی استفاده کنید

یکی از اساسی ترین راه ها در هنگام پیدا کردن راه درست در جنگل، قطب نما می باشد. با کمک گرفتن از قطب نما می توانید جهت درست را پیدا کنید و به راه خود ادامه دهید. اگر شما بدانید که در چه جهتی قبل از گم شدن حرکت می کردید، با استفاده از قطب نما دوباره می توانید مسیر جغرافیایی خود را بیابید و به زودی به جاده اصلی برسید. اگر قطب نما نداشتید باید از دیگر راه حل هایی که در ادامه گفته می شود، کمک بگیرید.

  •  آرون گروپس
  • به خوبی از چشمانتان استفاده کنید، تا آدمی پیدا کنید

جنگلی که شما به آن سفر کرده اید، به طور حتم منطقه ای ناشناخته می باشد. این حرف به این معنی است که باید بیشتر دقت کنید و با استفاده از چشمانتان به دنبال آدم و یا نشانه ای از وجود آدم ها باشید. منظور آدم رد پای او نیست، بلکه به دنبال صدایی از آن ها، جای آتشی، رد لاستیک های ماشین و آثار به جا مانده از اینکه آدمی قبل از شما در آن  ناحیه بوده است می باشد. اگر چنین نشانه های مشاهده کردید، همان جا بمانید شاید شانس با شما یار شود و فردی از آن منطقه گذر کرد که به شما در جهت یابی کمک کند.

در هنگام گم شدن در جنگل باید چه اقدامی انجام دهیم

  • علامت گذاری در منطقه های مختلف جنگل

اگر بعد از گذشت مدتی کسی را پیدا نکردید بهتر است تا دیر نشده شروع به حرکت کنید. در این قسمت باید به زمانی قکر کنید که هنوز گم نشده بودید، در این زمان خورشید در کدام قسمت قرار داشت؟ مثلا اگر از صبح جنگل گردی را شروع کرده اید و در آن موقع خورشید در مقابل چشمان شده بوده است به این معنی است که از جهت شرق شروع به حرکت کرده اید. در این موقعیت برای رهایی از بحران گم شدن در جنگل باید سمت شرق را پیدا و شروع به حرکت کنید.

حال اگر می خواهید بدانید که علامت گذاری به چه معناست؟ یعنی این که در هنگام پیمودن مسیر جدید، تکه پارچه و یا شاخه ای شکسته در جنگل به عنوان علامت قرار دهید. در این هنگام اگر حس کردید که بیش از حد پیاده روی کرده اید اما هنوز به مسیری درست نرسیده اید، بهتر است با توجه به نشان گذاری ها به محل قبلی خود باز گردید. علامت گذاری همچنین می تواند به افرادی که دنبال شما می گردند کمک کند تا راحت تر شما را پیدا کنند.

  • منطقه ای مرتفع پیدا کنید و در آن جا مستقر شوید

پیدا کردن مسیر و راه درست همیشه از منطقه بالا بسیار راحت تر انجام می شود. برای اینکه محیط را با دقت مشاهده کنید و به دنبال سرنخی برای یافتن مسیر باشید، منطقه ای مرتفع در جنگل پیدا کنید و به آن جا بروید. از بالا که به جنگل نگاه می کنید، به نظر منطقه ای کوچک با درختان کم به نظر می آید که مقداری از ترس شما را کاهش می دهد. در این زمان امکان دارد که روستا و یا آبادی مشاهده کنید که با رفتن به آن جا خود را از این معرکه نجات دهید.

رفتن به مناطق مرتفع در جنگل برای پیدا کردن مسیر

  • مسیر آب را دنبال کنید

دنبال کردن مسیر آب برای نجات یافتن از روش های اساسی است که می توان با کمک گرفتن از آن هرچه سریع تر به آبادی و روستایی رسید. هنگامی که در جنگل گم شده اید بهتر است، رودخانه و یا مسیری که آب در آن جریان دارد، بیابید. بیشتر شهر و روستا ها و حتی پناهگاه ها در کنار رودخانه و آب ها فرار گرفته اند که با پیمودن مسیر آن به راحتی می توانید نجات یابید. برای این عمل باید مسیر رودخانه را پیدا کنید و در جهت موافق آن شروع به حرکت کنید، شاید این عمل کار سختی به نظر بیاید اما به این فکر کنید که مناسب و امن ترین راه برای نجات می باشد.

یادگیری نشانه های کمک خواستن

شما باید در هنگام گم شدن در جنگل با روش های بین المللی که زنده بودن خود را اعلام می کنید، آشنایی کامل داشته باشید.

  1. سه سوت بلند و مداوم
  2. سه علامت از روشن و خاموش شدن چراغ قوه
  3. و یک نور منعکس شده توسط آیینه

این سه روش کمک خواستن بسیار اصولی هستند که با کمک گرفتن از آن ها می توانید در هنگام وجود نشانه هایی از وجود انسان، دیگران را از وجود خود آگاه کنید. همچنین با کمک گرفتن از سه سنگ به عنوان سنگ چین به افرادی که دنبال شما می گردند کمک می کنید که راحت تر مسیر شما را پیدا کنند و از زنده بودن شما اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید که هر عملی می خواهید انجام دهید به مراتب ۳ بار تکرار کنید، عدد ۳ به معنای کمک می باشد که به نجات یافتن سریع شما منجر می شود.

علت ساخت آتیش در جنگل چیست

در این دوران برای زنده ماندن باید چگونه تغذیه خود را تامین کرد؟

  • جهت پاکیزگی آب

اگر آب شفاف مشاهده کردید به معنای پاکیزگی آن نمی باشد. آب آلوده شما را به راحتی بیمار می کند که در چنین زمانی قطعا شرایط را برای شما سخت می کند. اگر کتری به همراه دارید می توانید آن را پر از آب کنید و به مدت ۳ دقیقه آن را بر روی آتش قرار دهید تا به طور کامل پاکیزه و قابل شرب شود. اگر کتری به همراه ندارید می توانید با استفاده از یک قوطی پلاستیکی آب را به مدت ۶ ساعت در راستای نور آفتاب قرار دهید. اگر چنین شرایطی نیز نداشتید باید نایلون پلاستیکی پیدا کنید و آن را پر از آب کنید، حالا باید نایلون را در فاصله مشخصی از آتش قرار دهید تا به خوبی پاکیزه شود. نگران آب شدن نایلون نباشید، این اتفاق تا زمانی که آب درونش گرم نشود، اتفاق نمی افتد.

  • تا چند روز بدون غذا می توان زنده ماند؟

اگر این سوال را در هنگام گم شدن در جنگل دارید، باید گفت که آدمی بدون غذا تا ۳ هفته قادر به زنده ماندن است. اما این نکته در آب صدق نمی کند، اگر آب بدن شما در طول ۳ روز به خوبی تامین نشود شرایط را برای شما سخت و ادامه دادن این راه برای پیدا کردن مسیر را دشوار می کند.

  • در صورت گرسنگی می توان از حشرات تغذیه کرد؟

حشرات سرشار از پروتئین هستند که در زمان گم شدن در جنگل بسیار به کار انسان ها می آیند. اما باید توجه داشته باشید که آن ها به طور کامل پخته و سپس مصرف کنید. مصرف حشرات به طور خام به جای سود رسانی به بدن شما، ممکن است منجر بیماری های گوارشی در هنگام گرسنگی شود. در این هنگام حتما باید، سر و بال حشرات را از آن ها جا جدا کنید.

برای تغذیه به طور معمول از حشرات می توانید استفاده کنید به شرط اینکه به خوبی آن را بپزید. اما سوسمار، هزارپا و برخی حشراتی که رنگ روشن دارند دارای زهر هستند ممکن است بدن شما را سمی کنند.

در جنگل گمشده چطور می توان تغذیه کرد

  • آیا مصرف میوه های خوردنی مجاز است؟

یکی از میوه هایی که بسیار در جنگل یافت می شود تمشک است. تمشک در جنگل با ۲ نوع سمی و غیر سمی یافت می شود که تشخیص آن بسیار سخت است. به طور کلی باید از مصرف میوه هایی که آن را نمی شناسید پرهیز کنید چون ممکن است باعث بروز دل درد و حالت تهوع در شما شود.

اقداماتی که در هنگام پیدا نکردن راه درست باید انجام دهید

تا حالا با اقداماتی که در هنگام گم شدن در جنگل باید انجام دهید آشنا شدید، اما اگر هرچه راه رفتید و مسیر درست را پیدا نکردید دست به اعمالی که در ادامه گفته ایم، بزنید.

  • در جای خود بمانید و دیگر حرکت نکنید

بهترین اقدام هنگام گم شدن در جنگل ماندن در سر جای خود است. به طور حتم هنگامی که به جنگل آمده اید، چند نفری را که به خوبی با جنگل آشنا هستند را با خود همراه کرده اید. هنگامی که آن ها متوجه گم شدن شما شوند به دنبال شما می آیند تا سرنخی از وجود تان پیدا کنند. در این هنگام بهتر است سر جای خود بمانید و با انجام اقداماتی همچون آتش درست کردن برای رسیدن کمک انتظار بکشید.

  • در صورت دسترسی منبع آب را پیدا کنید

از دست رفتن آب بدن شرایط بد و سختی برای شما رقم می زند که امید داریم، هیچگاه به آن دچار نشوید. قبل از وقوع این اتفاق بهتر است به دنبال منبع آبی برای خود باشید و با تصفیه آن یکی از نگرانی های خود را رفع کنید.

ساخت پناهگاه در هنگام گم شدن در جنگل به چه علت است؟

  • درست کردن سر پناهی امن برای خود

هنگامی که به سفر جنگل می روید با خود پتو، چادر و وسایل مورد نیاز برای مستقر شدن را همراه می کنید. اما در هنگام گم شدن که دسترسی به هیچ یک از این وسایل ندارید باید با استفاده از شاخه، برگ و وسایلی که در آن منطقه به آن دسترسی دارید سر پناهی امن برای خود بسازید. این اقدام را حتما باید قبل از غروب افتاب انجام دهید تا قبل از تاریک شدن منطقه ای برای مستقر شدن داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *