دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

فواید تنهایی و فرصت هایی که در زمان تنهایی به دست می آورید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۴ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

تنهایی جدای از اینکه می تواند بخش غم انگیزی از زندگی یک فرد باشد فوایدی نیز دارد خیلی از افراد در زندگی خود نیاز به تنهایی دارند تا بتوانند بیشتر درباره خودشان و زندگیشان تصمیم گیری کنند شاید شما هم اولین بار است که به فواید تنهایی می اندیشید و اگر قصد دارید بیشتر با فواید آن آشنا شوید در این مطلب همراه ما باشید.

برخی از مجلات مهم آمریکایی که درباره تنهایی به تحقیق پرداخته اند به این نتایج دست یافته اند که زندگی در جهانی که پر از ارتباطات است گاها تنهایی ملزوم را از افراد سلب کرده است خیلی از افراد ترجیح می دهند با وجود مشغله های زندگی و روابط چند روزی را در تنهایی و خلوت خود سپری کنند و کمی بیشتر به خودشان اهمیت بدهند. طبق بررسی ها و تحقیقاتی که در روابط امروزه و نوع ارتباطات افراد صورت گرفته است نشان داده می شود که خیلی از افراد در دنیای امروزه به نوعی درگیر ارتباطات هستند که در ادامه مطلب شما را با فواید تنهایی آشنا خوایم کرد و بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

در محیط های خانه با فرزندان، در محیط کاری و دوستانه و دانشگاه با دوستان و همکاران و حتی اشاره شده است که خیلی از افراد با وجود شبکه های اجتماعی ارتباطات خود را به تمامی نقاط دنیا گسترش داده اند از این رو است که خیلی از افراد خلوت های خود را از دست داده اند. طبق تحقیقات روان شناسی نیز هر انسانی به خلوت خود نیاز دارد زیرا در خلوت فرد می تواند انرژی های از دست رفته خود را باز گرداند، بیشتر درباره مسائل روزمره و مهم آینده تصمیم گیری کند و استراحت کند با این تفاسیر حتما متوجه این شده اید که شما هم مثل دیگر افراد گاهی نیاز به تنهایی دارید تا حدالامکان خستگی های جسمی و روحی را از خودتان دور کنید.

آشنایی با فواید شگفت انگیز تنهایی:

تنها بودن همیشه چیز بدی نیست و به لحاظ روان شناسی نیز ثابت شده است که افراد هر از چند گاهی نیاز به تنهایی دارند ممکن است برخی از افراد تنها بودن را به معانی دیگر همچون افسردگی و ضد اجتماعی بودن بشناسند اما در حقیقت تنها بودن یک نیاز اساسی برای همه افراد است که شاید در این روزها کمتر به آن توجه می شود و از این رو افراد دچار مشکلاتی می شوند. ما در این بخش قصد داریم تا بیشتر به جنبه های مثبت تنها بودن اشاره کنیم و به شما عزیزان بگوییم که چگونه از تنهایی خود بهترین استفاده را داشته باشید و به عنوان یک جنبه مثبت در زندگی به آن نگاه کنید.

لذت های تنهایی

به دست آوردن انرژی:

یکی از جنبه های مثبت تنها بودن این است که می توانید انرژی از دست رفته خود را دوباره برگردانید خیلی از ما در طول هفته در میان جمع های زیادی هستیم که شلوغ و پر سر و صدا هستند و در این جمع ها انرژی زیادی از ما صرف می شود. در بیشتر این جمع ها ممکن است مشغولیت های ذهنی زیادی برای شما ایجاد شود برقراری ارتباط با دیگران و شاد بودن در یک جمع به اندازه کافی انرژی می خواهد و ممکن است شما در این جمع ها انرژی زیادی را صرف کنید بنابراین یکی از فواید تنهایی تجدید انرژی ها است. با توجه به اینکه همه ما تجربه خستگی های ذهنی را داشته ایم این نوع خستگی موجب می شود تا جسم فرد نیز آزرده شود از این رو توصیه می شود تا چند روزی را در خلوت و تنهایی خودتان سپری کنید و دوباره انرژی کافی برای پیش بردن زندگی را داشته باشید.

فکر کردن:

در برخی از موراد رفع کردن مشغله های کاری و انجام تصمیم گیری های دشوار تنها در خلوت امکان پذیر است تصمیم گیری و فکر کردن در خلوت و تنهایی بیشتر به نتیجه درست می رسد تا در میان شلوغی های زندگی بنابراین می توانید در این خلوت ها بیشتر درباره زندگیتان فکر کنید و تصمیم بگیرید. در این خلوت ها می توانید بیشتر به خودتان و اهدافتان فکر کنید و شناخت بیشتری نسبت به علایق خودتان کسب کنید.

  •  آرون گروپس

فواید تنهایی چیست

پی بردن به احساسات:

در میان جمع شما باید احتیاط کنید که برخی از احساساتتان را بروز ندهید و یا بر اساس خواسته های دیگران رفتار کنید اما در خلوت خود می توانید به راحتی احساسات خودتان را بشاسید و آن ها را بروز دهید. درک بهتر از احساسات درونی می تواند به شناخت درونی خود فرد نیز کمک بیشتری کند و در این صورت می توان گفت که فرد در زندگی به موفقیت های بیشتری نیز می رسد زیرا توانسته احساسات و علایق خود را در جهتی مثبت سوق دهد. تکنیک های افزایش مهارت های فردی و دستیابی به موفقیت نیز نشان می دهند که علاوه بر تقویت ارتباطات با دیگران باید رابطه با خود را نیز تقویت کرد تا به موفقیت بیشتری نایل شوم.

لذت تنها بودن

کارهای مورد علاقه تا را انجام دهید:

یکی دیگر از فواید تنهایی برای افراد این است که به دور هیچ قضاوتی می توانند کارهای مورد علاقه خود را انجام دهند خیلی از افراد نمی توانند احساسات واقعی  علایقشان را در مقابل دیگران انجام دهند زیرا ترس از قضاوت شدن دارند بنابراین توصیه ای که به این افراد می شود این است که به دنبال خلوت خود باشند و در این خلوت ها تنها به خودشان و علایقشان فکر کنند.

بیشتر شدن کارایی:

انجام دادن کارها پیش دیگران موجب می شود تا کارایی افراد در انجام کارهایشان کمتر شود بنابراین می توانید در تنهایی راحت تر و با دقت بیشتری کارهای خود را برنامه ریزی کنید و آن ها را به سرانجام برسانید. شما در حضور دیگران ممکن است بیشتر کارهای سرگرم کننده انجام دهید و این موضوع از جدیت کارهایتان کم می کند. بنابراین برای انجام کارهای جدی خود می توانید در خلوت برنامه ریزی کنید به عنوان مثال درس خواندن با دوستان کارایی لازم را ندارد و تنها زمانی می توانید درست درس بخوانید که در خلوت خود باشید و دقت و تمرکز کافی را داشته باشید بنابراین از فواید دیگر تنهایی می توان به بالا رفتن کارایی اشاره کرد.

در تنهایی چه باید کرد

داشتن استقلال:

خیلی از افراد با تنهایی می توانند به استقلال بیشتری دست پیدا کنند لذت بردن از تنهایی این امکان را به شما می دهد تا توانایی های خودتان را پیدا کنید و موانعی که در سر راه شما وجود دارند را بردارید. در تنهایی احساسات منفی همچون اضطراب و ترس وجود ندارند از این رو فرد استقلال بیشتری دارد تا هر کاری که به آن علاقه دارد را انجام دهد همچنین در تنهایی می تواند میزان مهارت های خود را بالاتر ببرند و سعی کنند تا کارهای خودشان را به بهترین شکل انجام دهند و از حمایت والدین کمتر کنند.

کارهایی که می توان در تنهایی انجام داد

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که اکثر وقت تان را با دیگران سپری می کنید شاید نمی دانید در خلوت چه فعالیت هایی داشته باشید که در ادامه با برخی از آن ها آشنا خواهید شد :

دعوت کردن خودتان به شام :

همانطور که می دانید شام خوردن اغلب یک فعالیت اجتماعی مجسوب می شود اما می توانید به تنهایی نیز ایتکار را انجام دهید با انجام اینکار به غذایتان توجه بیشتری خواهید کرد.

سینما و کنسرت رفتن :

از دیگر فعالیت های که به تنهایی می توانید انجام دهید سینما رفتن است زیرا، به تنهایی تماشای فیلم باعث می شود بر فیلم کاملاً تمرکز نمایید و همچنین می توانید به تنهایی به کنسرت بروبد و شاید این فرصت جدیدی به منظور آشنایی با دیگران باشد.

پیاده روی در طبیعت :

می تواتید زمانی که تنها هستید وقت تان را در کوه و طبیعت سپری نمایید و البته پیش از اینکه تصمیم به رفتن در دل طبیعت داشته باشید عزیزان تان را از مقصد تان آگاه نمایید و جای را برای رفتن انتخاب کنید که در صورت بروز هر نوع مشکل بتوانید با دیگران تماس برقرار نمایید.

یادگرفتن چیزهای جدید :

زمانی که تنها هستید می توانید به دنبال یاد گرفتن چیزهای جدید باشید و در دوره های اموزشی به تنهایی شرکت نمایید.

آشنایی با نحوه شاد بودن در زندگی و مهارت های که باید به دست آورید به شما کمک می کند تا تجربه های بهتری از زندگی خودتان داشته باشید به به همین خاطر یکی از فواید تنهایی را می توان شاد بودن دانست که شما را از تنش های بیرون و اطرافیان دور می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *