دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

حکم خوردن گوشت بدون ذبح اسلامی چیست؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب از بخش دانستنی های آرگا به حکم خوردن گوشت بدون ذبح اسلامی اختصاص داده ایم که به منظور اطلاع از حلال یا حرام بودن پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

در اصطلاح فقه اسلامی ذبح به معنای بریدن سر حیوان اهلی همراه با ذکر نام خدا است که جزییات آن در کتب فقهی اسلامی وجود دارد و زمانی که گوشت حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و شتر به صورت شرعی ذبح شود استفاده از گوشت آن مجاز است و اگر حیوانی ذبح شرعی نشود به آن میته گویند که علاوه بر حرام بودن نجس نیز می باشد.

نظر مراجع تقلید در رابطه با حکم مصرف گوشت بدون ذبح اسلامی

آشنایی با حکم خوردن گوشت بدون ذبح اسلامی

اینکه خوردن گوشت بدون ذبح اسلامی چه حکمی دارد سوال بسیاری از مردم می باشد به همین خاطر در ادامه دیدگاه تنی از مراجع عالی قدر را ارائه داده ایم تا پاسخ سوالات خود را در این زمینه ملاحضه نمایید.

آیت الله سیستانی :

 هر مسلمانی می تواند انواع گوشت هایی حلال اند هرچند که شرایط تذکیه در مذهبی تا مذهب دیگر فرق می کند درحال که احتمال بدهد ذبح حیوان، برابر مذهب ما صورت گرفته است.و این ، در غیر رو به قبله بودن است اما درباره رو به قبله قرار گرفتن ذبیحه، رعایت نکردن آن اگر ذابح به آن عقیده نداشته و به وجوب آن معتقد نبوده است ضرری ندارد.

اگر مسلمانی بداند و مطمئن باشد که گوشت حیوان حلال گوشتی مثل گاو، گوسفند،و مرغ که مطابق قانون شریعت اسلام ذبح نشده است در اختیار او قرار گرفته چنان گوشتی مردار است و مسلمان نمی تواند از آن بخورد هر چند که فروشنده آن مسلمان باشد هم چنان که این گوشت نجس است و هر چیزی با رطوبت به آن بخورد نجس می شود.

اگر مسلمانی،گوشتی را از کافری با خرید و یا غیره بگیرد و یا از مسلمانی بگیرد که آن مسلمان از کافری به دست آورده است و به هنگام گرفتن از تذکیه آن پرس و جو نکند چنان گوشتی حرام است یا نه، هر چند که خوردن آن حرام است اما اگر مسلمان نداند که آیا تذکیه شده است یا نه ، هر چند خوردن آن حرام است لیکن نمی تواند آن را نجس بداند.

حکم گوشت غیر ذبح شرعی

  •  آرون گروپس

آیت الله خامنه ای :

سؤال: اگر کسی در کشور غیر مسلمان گوشتی که ذبح اسلامی نشده باشد را بخورد باید چکار کند؟ اگر آن زمان که گوشت را خورده کودک بوده و دقت به این مسایل نداشته چطور؟

پاسخ: خوردن گوشت حیوان حلال گوشتی که ذبح اسلامی نشده، حرام است، اگر شخص در زمان کودکی خورده است تکلیفی ندارد، اما اگر بعد از بلوغ عمدا صرف نموده لازم است بابت گناهی که مرتکب شده توبه نماید و از خداوند طلب آمرزش نموده و در آینده از خوردن آن اجتناب کند.

آشنایی با حکم خوردن گوشت بدون ذبح اسلامی

آیت الله مکارم شیرازی :

سؤال: اگر شخصی در شهری زندگی می کند که در آن هیچ نوع گوشتی با ذبح اسلامی نمی فروشند چه باید بکند آیا خوردن آن حلال است وگرنه برای غذا چه باید کرد

پاسخ: فقط به مقدار ضرورت برای حفظ سلامت می توان از گوشتهای غیر ذبح اسلامی استفاده کرد.

سؤال: خوردن گوشت حیوان حلال گوشتی که به گفته مهماندار نامسلمان هواپیما با شرایط اسلامی ذبح شده است آیا حکمی دارد؟

پاسخ: هرگاه از سخن او اطمینان پیدا کنید کافی است.

همانطور که در این بخش با حکم خوردن گوشت بدون ذبح اسلامی آشنا شدید به منظور آشنایی بیشتر از احکام مرتبط با  دیگر مسائل فقهی دیگر می توانید بر روی دانستنی های مذهبی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *