دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان پرخوری با ۱۰ روش متفاوت و ترفندهای ساده ای که اشتها را کاهش می دهند

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

از شایع ترین اختلالات تغذیه پرخوری می باشد که برخی از افراد از این موضوع بسیار ناراحت هستند و به دنبال روش هایی جهت درمان پرخوری هستند که در این مقاله شما عزیزان را با چند روش موثر جهت رفع پرخوری آشنا خواهیم کرد.

پرخوری از جمله بیماری های جدی می باشد که خطراتی را برای فرد مبتلا به وجود می آورد و تقریبا دو درصد از جمعیت جهان به این بیماری مبتلا است و در اغلب موارد تشخیص داده نمی شود، این بیماری دارای علت های مختلفی است که با کمک چند راهکار موثر می توانید پرخوری را برطرف کنید.

آشنایی با اختلال پرخوری

روش های درمان پرخوری

اگر به دنبال روش هایی هستید که بتوانید وزن تان را کم کنید و از آن دسته افرادی هستید که اشتهای زیادی دارید شما را با چند ترفند جهت درمان این مشکل آشنا خواهیم کرد:

۱. شماردن هر لقمه

قبل از اینکه غذا خوردن را آغاز کنید هر چیزی که بر روی میز غذا وجود دارد و تصمیم دارید بخورید برای خودتان تقسیم کنید و به یاد داشته باشید که اندازه هر پرس یک کلید جهت درمان پر اشتهایی شما می باشد.

روش های پیشگیری از پرخوری

۲. پر کردن بشقاب با میوه و سبزیجات

همیشه ابتدا بشقاب تان را از میوه و سبزیجات پر کرده و در نتیجه برای غذاهای پر کالری جای کمتری بگذارید.

۳. گرسنه نگه نداشتن خود

اینکه با کمی گرسنگی به مهمانی بروید امری کاملا طبیعی است اما تلاش کنید که قبل از هر وعده غذایی احساس گرسنگی نکنید زیرا نه تنها تمایل به مصرف بیش از اندازه غذا خواهید داشت بلکه سبب کاهش سوخت و بدن تان می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

راهکارهای مناسب جهت درمان پرخوری

۴. نوشیدن آب فراوان

از راحت ترین راه ها جهت پیشگیری از پرخوری نوشیدن آب به مقدار زیاد است زیرا، نوشیدن آب فراوان علاوه بر دفع سموم به شما در جهت اینکه زودتر احساس سیری کنید کمک خواهد کرد.

۵. درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری بر روی شناسایی احساسات منفی و رفتار هایی که باعث پرخوری می شوند تمرکز می کند و روش هایی را برای بهبود آن در اختیار بیمار قرار می دهد که این روش از مهم ترین روش ها جهت بهبود اختلال پرخوری است.

راه های جلوگیری از پرخوری

۶. تهیه وعده های غذایی بزرگتر

به منظور کاهش دادن اشتها مصرف مواد غذایی جامد با مقدار فراوان آب بسیار مناسب است زمانی که مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات که آب زیادی دارند مصرف می کنید در حقیقت وعده های غذایی بزرگتر با کالری خیلی کم مصرف کرده اید و به منظور لاغر ماندن شام را با خوردن سالاد شروع کرده و از حبوبات و گوشت کم چرب نیز استفاده کنید، همچنین مصرف میوه های تازه را جایگزین میوه خشک کنید.

۷. مصرف فیبر در طول روز

مواد غذایی فیبر دار به دلیل داشتن حجم بالا باعث سیر شدن سریع و دیر هضم شدن غذا می شوند در نتیجه به شما کمک می کنند تا مدت طولانی را سیر بمانید، بنابراین روزانه ۲۵ گرم فیبر مصرف کنید و در هر وعده غذایی سیب یا هویج بگنجانید.

درمان پرخوری با چند روش موثر

۸. خوردن غذا هر چهار ساعت یکبار

فاصله بین گرسنگی معمولی و کامل بین چهار تا پنج ساعت است در صورتی که بیشتر از این ساعت بمانید گرسنگی تان شدید تر می شود در نتیجه شرایط بحرانی خواهد شد، مصرف منظم غذا سبب تنظیم سطح انرژی و قند خون می شود و در نتیجه به جلوگیری از پرخوری کمک می کند.

۹. داشتن خواب کافی

همانطور که می دانید کمبود خواب با دریافت کالری بیشتر و الگوی نادرست غذا ارتباط مستقیم دارد که به منظور پیشگیری و جلوگیری از پرخوری باید هر شب هفت تا هشت ساعت خواب با کیفیت داشته باشید.

همانطور که می دانید؛ خواب کافی موجب می شود تا ذهن آرام تری داشته باشید و در نتیجه در برابر الگوی نادرست غذا، مقاومت بیشتری داشته باشید.

چند روش موثر برای درمان پر اشتهایی

۱۰. انتخاب مواد غذایی سالم

یک رژیم غذایی که دارای مقادیر زیادی چربی های سالم و پروتئین هستند را انتخاب کنید و از مواد غذایی سالم و فرآوری نشده که شامل : میوه و سبزیجات می باشند استفاده کنید تا علاوه بر سیر نگه داشتن شما مواد مغذی لازم را نیز به بدن برساند.

 روش های درمان پر اشتهایی

روشهای کاربردی دیگر برای رفع مشکل پرخوری

تهیه یک دفترچه یادداشت در مورد غذاها و خلق و خوی خود : البته انجام این فرآیند وقت گیر و زمانبر است، حال همه نکاتی که به نظر خودتان بر روی پرخوری شما تاثیرگذار است را یادداشت کنید، در صورتی که بدانید در چه شرایطی و نسبت به چه غذایی اشتهای شما تحریک می شود، می توانید پرخوری خود را کنترل کنید، بنابراین این عوامل را شناسایی کرده و با قرار دادن خود در معرض این عوامل می توانید به مرور ذهن خود را آرام کرده و پرخوری تان را کنترل کنید.

تمرین آگاهی ذهنی : از طریق این روش می توانید هوشیاری خود در رابطه با محرک های پرخوری شناسایی شده را افزایش دهید و تلاش کنید تا ذهن تان نسبت به این محرک ها تحریک نشده و تمایلی به آنها نشان ندهد.

در واقع از این طریق می توانید ذهن تان را آماده کنید تا در مقابل غذاهایی که می بینید، کنترل نمایید تا از پرخوری تان جلوگیری شود، می توانید در زمان حس نیاز به غذا، خود را مشغول کار دیگری کرده تا کمتر به غذا فکر کنید؛ مثلا پیاده روی کرده یا کتاب بخوانید.

شروع به ورزش کنید : ورزش عامل موثر دیگری در رفع مشکل پرخوری است، وزن تان را کاهش دهید تا فرم بدنی بهتری برای خود ایجاد کنید، در نتیجه آن خلق و خوی شما بهتر شده و میزان اضطراب شما کاهش می یابد، ضمن اینکه اعتماد به نفس تان بیشتری پیدا خواهید کرد. ورزش در افزایش تمرکز ذهن نیز تاثیر زیادی خواهد داشت و در نتیجه می توانید کنترل بیشتر و بهتری نسبت به خوردن غذاها داشته باشید.

رفع مشکل پرخوری

بررسی دلایل پرخوری

جنسیت : اختلال پرخوری در زنان به نسبت مردان شایع تر است که در آمریکا ۳.۶ درصد خانم ها در قسمتی از زندگی شان پرخوری را تجربه می کنند اما در مردان دو درصد می باشد.

تغییر در مغز : تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به پرخوری دچار تغییراتی در مغز شده اند که در نتیجه سبب کاهش کنترل اشتها و پاسخ به غذا است.

تصور بدنی : بسیاری از افراد مبتلا به این نوع اختلال تغذیه، تصور بدنی بسیار منفی دارند که در واقع نارضایت بدنی، رژیم گرفتن و پرخوری همگی با این اختلال مرتبط هستند.

سایز بدن : معمولا پنجاه درصد افراد مبتلا به پرخوری اضافه وزن دارند و از این تعداد ۲۵ تا ۵۰ در صد جهت جراحی های لاغری اقدام می کنند بنابراین از علل ایجاد پرخوری مشکلات وزنی می باشد.

تروما احساسی : از دیگر دلایل پرخوری اتفاقات استرس آور مانند جدایی از یکی از اعضای خانواده، مرگ، تصادف و یا مسخره کردن در دوران کودکی به دلیل وزن نیز از دلایل پرخوری محسوب می شود.

علل ایجاد پرخوری

اختلال پرخوری بسیار شایع است که در صورت عدم تشخیص سبب آسیب رساندن به سلامت بدن می شود و با کمک روش های درمانی موثری که در این مقاله در اختیار شما عزیزان قرار دادیم می توانید در سبک زندگی تان تغییراتی را ایجاد کنید و زندگی شاد، سالم و به دور از پرخوری داشته باشید، جهت آشنایی بیشتر با درمان بی اشتهایی نوجوانان و درمان کم اشتهایی در دوران بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *