دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

فواید سفر کردن و تاثیر آن بر سلامت روح و جسم

  • محدثه خاکشور
  • ۸ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

در این متن شما عزیزان را با فواید سفر آشنا ساختیم، سفر بر روحیه شما تاثیر گذاشته و موجب شادابی شما می گردد، همچنین با تاثیر مثبت بر سلامتی جسم شما موجب تندرستی شما می شود

سفر اقدامی است که با برنامه ریزی قبلی و با هدف بهبود بخشیدن زندگی و روحیه و جسم خود انتخابش می کنیم، با توجه به فراوانی دغدغه هایمان در زندگی روزمره شاید بهتر باشد که بگوییم، سفر می تواند داروی پیشنهاد شده برای انسان های خسته و بی حوصله دنیای مدرن امروزه باشد.

مسافرت اقدامی دلنشین می باشد که دارای فواید زیادی است، مدام در یک محیط زندگی کردن باعث می شود که ما از دنیای پیرامون خود غافل بمانیم و هیچ آگاهی نسبت به افراد دیگر مناطق جهان با قومیت، دین، زبان و فرهنگ و آداب مختلف نداشته باشیم، در صورتی که با سفر کردن ما با کسب آگاهی و شناخت مردمان مکان های متفاوت، تجربه بسیاری کسب می نماییم، که در نتیجه ارتقا سطح زندگی، و لذت بخش تر شدن زندگی برایمان می شود.

فواید سفر

سفر شخصیت شما را به نحو بهتری شکل می دهد زیرا در طی سفر تجارب زیادی اندوخته و از دانش های دیگران بهره می برید، دانش موجب بهبود شکل گیری شخصیت شما می گردد، چه خوب است که انسان برای تغییر خودش دست به کار شود، علاوه بر اینها سفر موجب بهبود روابط عمومی افراد شده و در پیشرفت جامعه و حتی گرم تر شدن کانون خانواده می شود.

فواید سفر کردن و تاثیرات مثبت آن بر سلامت روح و جسم

شاید با تمام این همه فواید سفر کردن که بیان شد، برای شما که کل زمان خود را مشغول کار و حرفه خود هستید و زمانی هم برای سر خاراندن ندارید، اما باز هم ما سفر را به شما پیشنهاد می کنیم، زیرا با یک مسافرت کوتاه برای مدت کوتاهی ذهن خود را از این همه دغدغه آزاد می سازید و بعد از سفر دوباره با انرژی و تمرکز حواس بیشتری می توانید به کارتان برسید، در صورتی که ادامه کار با این خستگی روحی و فکری و جسمی چندان رضایت بخش نمی باشد.

آشنایی با گذشته و تاریخ

سفر آدمی را با میراث تاریخی که یادگاری از اجداد و گذشتگان ما می باشد، آشنا می سازد که در طی این شناخت و آشنایی ما با شخصیت های مختلفی آشنا می شویم که از از برخی آنان می توانیم درس گرفته و در زندگی خود به کار ببریم، شخصیت های برجسته ای که به نوعی هویت هر منطقه می باشد.

مزیت های سفر کردن و بالا رفتن اعتماد به نفس انسان

  •  آرون گروپس

ایجاد تنوع در زندگی خود

شاید اگر به طور پیوسته یک کار را انجام می دهید و دچار روزمرگی در زندگی خود شده اید، بتوانید با تدارک دیدن برای سفر خود را از شر این روزمرگی و تکرار رهایی بخشید، مسافرت می تواند کسالت و خستگی شما را از بین ببرد.

ایجاد انگیزه و هدف نو

شاید یکی از مهمترین فواید سفر ایجاد یک دید تازه و نو در انسان باشد، هر چه انسان با شناخت و آگاهی بیشتر به انتخاب هدف های متفاوت در زندگی برود، قطعا با دست یابی به نگرشی جدید بهترین انتخاب هدف را داشته و با گامی استوارتر و با انگیزه تر به دنبالش می روید، پیشرفت با حرکت حاصل می شود، شاید بعد از سفر اگر خودتان را با قبل سفر مقلیسه نمایید متوجه می شوید که این تغییر مثبت را فقط مدیون مسافرت هستید.

افزایش آگاهی در مورد جهان

کمی به مطالعه ی جهان بپردازید، در این فیلم سینمایی جهان که تعداد زیادی بازیگر را برای ایفای نقش با خصوصیت های متفاوت در خود جای داده است، و ما فقط یک هنرمند در میان میلیاردها هنرمند هستیم، چه خوب است از دانش و توانایی همه آنها در زندگی خود بهره ببریم، آنوقت است که متوجه می شویم تا چه حد آگاهی ما کم و دارای نقص بوده است.

با سفر به کشورها و مناطق مختلف می فهمید که آنچه در مورد آن مکان می پنداشتید دقیق نبوده و کلی با تصورات ذهنی شما تمایز دارد، دیدن یک منطقه در فیلم و یا عکس با آنچه که با چشم از نزدیک مشاهده می شود، کلی تفاوت دارد.

سودهای سفر کردن و بهبودی روابط اجتماعی و عمومی

شناخت بهتر خودتان

با سفر کردن خود را از چارچوب خانه بیرون کشیده و زمانی را هم به خودتان اختصاص می دهید، با سفر شما احساساتی را که شاید در طول زندگی سرکوب شده بودند را به خوبی بروز می دهید، احساس های جدیدی که نتوانسته اید در طول زندگی عادی خود، آن را به خوبی تجربه نمایید، هر انسانی مکانی بکر و ناشناخته است که حتی پس از سال ها هم ما را با کشف کلی تازگی شگفت زده می کند، زمانی را به شناخت خودتان بپردازید، ببینید اصلا تا چه حد خودتان را می شناسید، کمی با خود خلوت کنید، با خودتان غریبه نباشید.

تقویت اعتماد به نفس

بعضی از افراد دارای اعتماد به نفس پایینی هستند، به این معنی که به توانایی ها و استعدادهای خود باور ندارند، اغلب این افراد در مواجه با مشکل خود را ضعیف دانسته و خیلی زود پا پس می کشند، یا خود را سرزنش می کنند، از علل و دلایل متعدد آن بگذریم، با ادامه دادن به زندگی با این باور نداشتن خودتان جز شکست و ناکامی و البته روحی افسرده هیچ پیامد دیگری ندارد، با سفر کردن به این وضعیت خاتمه بدهید.

در طول سفر شما با افراد گوناگون آشنا می شوید، و اینکه چگونه با آسانی با مشکلات خود روبرو می شوند، همچنین به طور پیوسته در شرایطی قرار می گیرید که مجبورید مشکلات را خودتان برطرف کنید و به کسی متکی نباشی، با هر موفقیت اعتماد به نفس شما نیز بهبود می یابد.

فواید سفر کردن و افزایش اعتماد به نفس در افراد

ایجاد ذهنی خلاق

کارشناسان معتقدند در صورتی که فردی خودش را از مکانی راحت بیرون بکشد، خلاقیت ذهنش نیز بیشتر می شود؛ مسافرت بهترین راه برای این هدف است، چرا که خلاق شدن ذهن از فواید سفر است.

مثلا شما در طول سفر شاید دچار مشکل شوید، یا حتی بر سرتان کلاه بروید، اما این شکست مقدمات موفقیت های بعدی را برای شما فراهم می آورد و ذهن شما را پرورش می دهد، البته به شرطی که خودتان را سرزنش نکنید و در این شکست ماندگار نشوید، و به عنوان یک تجربه از آن در معاملات و فعالیت های دیگر خود استفاده کنید.

بهبود روابط اجتماعی

ما انسان ها همگی در زندگی خود به لحظاتی بر می خوریم که استرس بر زندگی ما سایه می اندازد، دغدغه های روزمره و خستگی ناشی از کارهای روزانه گاهی می خواهد شما را از پا در بیاورد، هنوز روی پا هستید؛ تدبیری بیاندیشید، شما باید به خودتان استراحت بدهید، اما استراحت و خوابیدن جسم شما را بهبود می بخشد، اما فکر و روح خسته تان را چگونه مداوا می نمایید، گروهی با پناه بردن به فیلم و بازی می خواهند اوقات فراغتی برای خود ترتیب بدهند، راه حل این نیست، سفر را امتحان کنید، به خصوص سفر به مکان های تفریحی و یا بکر و طبیعی که تاثیری اعجاز انگیز دارد.

سفر به واسطه ی تعامل بر قرار کردن با انسان های مختلف که دارای فرهنگ و خصوصیات اخلاقی متفاوت هستند، سطح روابط اجتماعی ما را بالا می برد، در مدتی که حال سفر هستیم، مجبور هستیم که با افراد مختلف ارتباط برقرار کرده و و به نوعی اجتماعی شویم، مسافرت به شما این زمان را می دهد که ترس و یا خجالتی را که از برخورد با افراد ناشناس دارید، را کنار بگذارید و در نتیجه بتوانید روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشید.

فواید مسافرت بر روحیه ی خانم ها و آقایان

با کوله باری از تجربه به خانه بازگردید

تمام انسان ها تشنه ی دانش هستیم، تجربه دانش می آورد و ما را در پیشبرد زندگی کمک می کند، از زمان کودکی تاکنون انواع تجربه های کوچک و بزرگ را کسب نموده ایم، و هرکدام را در زندگی خود به کار برده ایم، که اگر غیر از این باشد که دیگر نامش تجربه نیست و فقط یک اتفاق در زندگی می باشد که هر بار تکرار می شود.

آقا و یا خانم هیچ تفاوتی ندارد، اعم از مرد و زن بودن شما به تجربه برای بهتر زندگی کردن نیاز دارید، به طور مثال اگر خانم هستید، در زمینه آشپزی با سفر از شیوه های آشپزی متفاوت و انواع غذاهای هر مکان آشنا می شوید و به مهارت خود در زمینه آشپزی می افزایید، شما پس از اتمام سفر و بازگشت به منزل سنگینی خستگی را به سنگینی کوله باری از اندوخته ها سپرده اید.

ایجاد شادی و رفع افسردگی

اگر شما مدت زمان زیادی است که احساس تنهایی و افسردگی می کنید، و آخرین بار را که از ته دل خندیده اید را یادتان نمی آید، پس قطعا باید به فکر راه حلی جدی باشید، گاهی اوقات مشکلی احساسی و یا اتفاقی ناگوار در زندگی شما رخ می دهد، که شما را افسرده و غمگین کرده است، دیگر ادامه ندهید، سریعا برنامه ریزی نموده و از آن جا خارج شوید، سفر می تواند شما را کمک کند، در طول سفر شما افراد زیادی را می بینید که با وجود هر مشکلی در زندگی خود شاد زندگی می کنند، به علاوه با هم زبانی و در جمع بودن احساس تنهایی از شما دور می شوید و روحیه شما به مرور شاداب می شود، که این تاثیر یکی از مهم ترین فواید سفر است.

مزایای سفر کردن و ایجاد ذهنی خلاق و باهوش

 تاثیر سفر بر سلامت روان زنان

افسردگی مقوله ای پیچیده و مهم است که حائز اهمیت است؛ به خصوص در رابطه با خانم ها زیرا خانم ها احساسی تر بوده و آسیب پذیرتر هم می باشند، و نقش مهمی را در جامعه ایفا می کنند، باید به سلامت روان خود بیشتر توجه نمایند، زیرا با داشتن افرادی شاداب جامعه ای شاد را نیز خواهیم داشت.

طبق مطالعاتی که انجام شده است، زنانی که بیشتر اهل سفر هستند، کمتر به افسردگی دچار می گردند، از نظر پزشکی نیز این قضیه تایید شده است، مثلا هوای گرم و همچنین نور خورشید با تنظیم هورمون ها و ملاتونین از جمله سروتونین و دوبامین اثر مثبتی بر روی افسردگی دارد.

موجب تقویت عضلات بدن می شود

اغلب افراد مدت زیادی را مشغول فعالیت بوده و یا به نشستن می گذرانیم، ولی موضوع قابل توجه این است که بدن انسان در حالت نشسته و ثابت دچار مشکلات زیادی می شود، زیرا که این وضعیت برای بدن انسان برنامه ریزی نشده است.

با نشستن طولانی مدت اعضای بدن شما با مشکل روبرو می شود، مثلا در صورت ثابت بودن عضله ها در طول مفصل ران سخت و محکم شده و موجب آسیب دیدگی ستون فقرات گردیده و ایجاد درد می نماید، با فعالیت نداشتن ماهیچه های شکم هم تضعیف می شوند چون در زمان نشستن هیچ فعالیتی انجام نمی دهند.

پس در نتیجه بدن انسان نیازمند فعالیت و تحرک لازم می باشد، در طول سفر این نیاز برطرف می شود، و بدن شما دارای تحرک لازم بوده که از سفت شدن عضلات و ماهیچه های بدنتان جلوگیری می کند.

به طور مثال اگر از درد عضلات و التهاب مفاصل رنج می برید، پیشنهاد می شود که به اقیانوس سفر نمایید، چون نمک دریا به التهاب مفاصل و درد عضلانی شما کمک می نماید.

فواید سفر کردن و تاثیرات مثبت آن بر جسم و روان

پیشنهاد سفر به بیماران تنفسی

در جوامع امروزی و با ماشینی شدن نوع زندگی، بسیاری چیزها تغییر یافته، شهرها پر شده اند از آلودگی آلاینده های کارخانه ها و دود ماشین ها و … همه و همه هوایی که شما تنفس می کنید را آلوده می کنند که برای سلامتی شما فوق العاده خطرناک است،

زندگی در این شهرها بر تعداد مبتلایان به انواع بیماری های تنفسی از جمله سرطان ریه، آسم، برونشیت افزوده است، که گاه مدت ها افراد را آزار می دهند؛ از فواید سفر که بسیار هم می باشد، می توان تاثیر مثبت و چشمگیر آن در رابطه با بهبود این نوع بیناری ها و اختلالات را نام برد.

با مسافرت به مناطقی که دارای هوای سالم و بدون آلودگی های شهری و صنعتی می باشند، به ریهای خود فرصت پاکسازی بدهید تا دوباره به حالت اولیه خود بازگردد و از هوای پاکیزه و سالم پر شود، به این منظور می توانید به مکانی نزدیک دریا و یا اقیانوس سفر نمایید.

تاثیر اقیانوس بر سلامتی

تاثیر مثبت اقیانوس بر سیستم تنفسی دست آورد تازه ای نیست، چرا که از دیرباز (بیشتر از ۲۰۰ سال) این روش مورد استفاده قرار می گرفته است، تحقیقات علمی انجام شده نشان می دهد که تنفس در هوای اقیانوس یا دریا بر فیبروز سیستیک که مایعی غلیظ است که موجب انسداد ریه ها می شود؛ غالب شود و از بروز بیماری ریه و یا درمان آن موثر واقع گردد.

همچنین تنفس در هوای اقیانوس موجب رقیق شدن مخاط شده، سرفه را کم می کند، موجب کاهش سینوس می گردد و به بهبود کارکرد ریه کمک می نماید.

فواید مسافرت کردن و تاثیرات مثبت آن بر زندگی و روحیه ی افراد

پیشرفت با حرکت حاصل می شود، با در جا زدن در دامنه ی کوه هیچ کوهنوردی لذت فتح قله را به دست نمی آورد، ایستادن بر بلندای کوه فتح با پشت سر گذاشتن کوه حاصل می گردد، با بیان فواید سفر در این مقاله امیدواریم انگیزه سفر که بسیار هم مهم است، را در شما عزیزان بر انگیخته باشیم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *