دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رابطه عاطفی قبل از ازدواج چه زمانی صحیح است؟ و چه زمانی خطرناک می شود؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۰ دی ۱۴۰۱
  • ۰

رابطه عاطفی قبل از ازدواج تا زمانی که در چارچوب اصلی خود قرار نگیرد می تواند عواقب جبران ناپذیری را رد زندگی زناشویی بعد از ازدواج داشته باشد تحقیقات نشان می دهد که اینگونه از روابط زمانی که دور از مدیریت و نظارت خانواده ها باشد می تواند خطراتی را برای جوان ها داشته باشد بنابراین توصیه می شود تا این روابط تحت کنترل خانواده ها باشند.

دلایل مختلفی در یک رابطه قبل از ازدواج وجود دارد که موجب می شود تا دختران و پسران رابطه عشقی خود را ادامه دهند این دلایل با عنوان کم بودن سن دختر و یا نداشتن کار پسر است که موجب می شود تا رابطه قبل از ازدواج با عواقبی همراه باشد. اما برخی از اتفاقات غیرقابل کنترل در روابط میان دختر و پسر موجب می شود تا یک رابطه به بیراهه کشیده شود و با مشکلات متعددی مواجه شود از این رو توصیه می شود تا رابطه عاطفی قبل از ازدواج را به حداقل برسانید و یا آن را تحت چارچوب مدیریت خانواده پیش برد.

خطراتی که ممکن است یک رابطه را پیش از ازدواج در خطر قرار دهد می تواند تحت تاثیر فرهنگ نیز باشد در فرهنگ های آسیایی و اسلامی کمتر به داشتن اینگونه رابطه ها تاکید می شود و این اعتقاد در میان این جوامع وجود دارد که اگر دختر و پسر قصد ازدواج با یکدیگر را دارند باید به سرعت ازدواج کنند و رابطه خارج از چارچوب اسلامی نداشته باشند. با توجه به اینکه نسل های جدید در جوامع تن به ازدواج نمی دهند می توان به بیشتر شدن رابطه های پیش از ازدواج اشاره کرد دخترها و پسرها دوست دارند با فردی ازدواج کنند که ایده آل آن ها باشد و این موجب می شود تا از واقع گرایی ها زندگی مشترک دور شوند از این رو رابطه خود را در چارچوب رویا ادامه می دهند تا جایی که با شکست مواجه می شوند و واقعیت ها را می بینند که طبیعتا این امر می تواند در ازدواج آن ها تاثیر داشته باشد.

رابطه عاطفی قبل از ازدواج:

تحقیقات نشان می دهد که هر قدر رابطه های عاطفی دختر و پسر پیش از ازدواج بیشتر باشد تصمیم گیری های آن ها برای ازدواج نیز دشوارتر می شود و امکان اشتباه در انتخاب شریک زندگی نیز بالاتر می رود. اینگونه از روابط موجب شده اند تا دیگر نیازی به ازدواج وجود نداشته باشد و در واقع نوعی استقلال در میان جوان ها ایجاد شده است که برای تکامل خود نیازی به وجود جنس مخالف در زندگیشان نمی بینند از این رو می توان گفت که آثار دوستی های دختر و پسر به شکلی پنهان در زندگی مشترک و در امر ازدواج آن ها بروز می کند و باید خود جوان ها و خانواده ها به این امر توجه داشته باشند.

چرا قبل از ازدواج رابطه نداشته باشیم

خیلی از مشکلاتی که در میان جوان ها وجود دارد شکست در رابطه های احساسی است خیلی از جوان ها به قصد پیدا کردن نیمه گمشده و همدم خود وارد یک رابطه می شوند اما بعد از گذر مدتی کوتاه متوجه می شود که دختر یا پسر مقابل آن ها فرد ایده آل نیست و حتی با پیشنهادهای غیراخلاقی از سوی آن ها ممکن است همراه شوند اما ما در اینجا می خواهیم چارچوبی را برای روابط عاطفی قبل از ازدواج میان دختر و پسر تعیین کنیم که رابطه احساسی آن ها را بیشتر به سمت ازدواج بکشاند:

۱- طریقه آشنایی صحیح:

نحوه شروع شدن یک رابطه بسیار مهم است و شما اگر فردی باهوش باشید از نحوه آشنایی خود با فرد مقابل می فهمید که قصد و نیت او چیست حتی نحوه حرف زدن فرد در اولین جلسات تعیین کننده میزان قطعیت حرف های او است. عموما نحوه های آشنایی جوان ها در محیط ها خانوادگی، کاری، تحصیلی و دوستانه است که اگر این آشنایی ها مدتی به طول بیانجامد اغلب صحیح است اما اگر این رابطه ها در کوی و برزن باشد شروع شود و آشنایی شما یکی دو روزه باشد نمی توان اطمینانی به سرانجام آن داشت. شاید در اینجا بیشتر روی صحبت ما دختر خانم هایی باشد مه از روی احساسات به راحتی حرف های افراد را می پذیرند و آن ها در حیطه عمل قرار نمی دهند این افراد باید سعی کنند در روابط خود منطقی تر باشند و تنها به حرف های یک پسر توجه نکنند همچنین برای آشنایی ابتدایی و قبل از شروع رابطه باید به خوبی به خودشان و فرد مقابل زمان دهند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

رابطه عاطفی قبل از ازدواج و تاثیرات آن

در اینجا لازم است به پیامدهای نادرست رابطه عاطفی قبل از ازدواج و پیامدهای منفی که در رابطه عاطفی با همکار اشاره کنیم زیرا خیلی از آشنایی ها در محیط های کاری ایجاد می شود و این ممکن است در صورت نداشتن آگاهی صدمه های عاطفی و روحی زیادی را برای شما به همراه داشته باشد از این رو توصیه می شود تا تکنیک هایی آشنایی با همکار را در لینک مطالعه کنید.

۲- چارچوب آشنایی تان را مشخص کنید:

اگر آشنایی ابتدایی شما به خوبی انجام شده است و شما این احساس را دارید که بعد از یک دوره آشنایی بیشتر می توانید راحت تر به فرد مقابل جواب بدهید بهتر است یک روش مناسب و یک چارچوب خوب را برای پیشبرد رابطه آشنایی بیشتر تعیین کنید به عنوان مثال: می توانید فرد را به خانواده خود معرفی کنید. اگر جز دسته ای هستید که می خواهید قبل از ازدواج خود یک شناخت داشته باشد و داشتن رابطه برای شما سخت نیست سعی کنید ارتباط خود را به شکلی رسمی ادامه دهید در مکان هایی حضور پیدا کنید که رسمی هستند همچنین با در جریان قرار دادن خانواده بیشتر به این امر کمک می کنید.

۳- مشخص کردن خط قرمز:

حتما به خوبی می دانید که رابطه عاطفی قبل از ازدواج نباید همانند رابطه های بعد از ازدواج باشد شما در این مدت حریم هایی دارید که چه به لحاظ اخلاقی و چه از نظر اسلامی باید به آن ها تکیه کنید بنابراین باید به فرد مقابل این موضوع را بفهمانید که شما دارای حد و حدودی هستید و اگر می خواهید با شما در ارتباط باشد باشد باید به این خط قرمزها و چارچوب ها نیز پایبند باشد. اگر احساس می کنید در رابطه خود با مشکل مواجه شده اید و نیاز به مراقبت بیشتر دارید می توانید از راه های تقویت رابطه عاطفی با چند تکنیک طلایی استفاده کنید و بیشتر رابطه خود را نگهداری کنید.

قبل ازدواج رابطه عاطفی داشته باشیم

۴- بهانه گیری ها را جدی بگیرید:

این امر ممکن است در هر رابطه ای ایجاد شود که شما با بیان درخواست رسمی تر شدن رابطه خود بهانه جویی هایی را بشنوید و اگر می خواهید در یک رابطه کمتر صدمه ببینید باید عقلانی تر با این بهانه جویی ها برخورد کنید و به محض مواجه شدن با آن ها رابطه خود را عقلانی تر سازماندهی نمایید. عمده این بهانه جویی ها از سوی دختر یا پسر شامل این موارد می باشند:

  • در حال حاضر شرایط لازم را برای ازدواج ندارم
  • نیاز به شناخت بیشتر و زمان بیشتر دارم
  • به دلیل شکست های قبلی اعتمادم خدشه دار شده است

از سویی شما به عنوان یک دختر و یا پسر باید ویژگی های افراد عاشق و نشانه هایی که عشق در افراد مختلف را لو می دهد به خوبی بشناسید زیرا از این طریق راحت تر می تواند احساسات دروغ دیگران را تشخیص دهید و یا راحت تر احساسات آن ها را باور کنید.

رابطه عاطفی پیش از ازدواج

۵- ارزش خودتان را حفظ کنید:

می دانیم که همه ما جوان ها از شعار دادن بیزاریم اما در اینجا اشاره به یک توصیه مهم می تواند به شما عزیزان کمک کند تا بیشتر در رابطه عاطفی قبل از ازدواج خود موفق باشید شما به عنوان یک دختر دارای ارزش های والایی هستید و تا زمانی که خودتان به این ارزش ها احترام می گذارید از سوی دیگران مورد احترام و تایید هستید. بنابراین به راحتی به دیگران اعتماد نکنید و اجازه دهید تا فردی که شما را می خواهد برای رسیدن به شما تلاش کند و خود را به راحتی در اختیار دیگران قرار ندهید.

تاثیرات روابط پیش از ازدواج بر زندگی زناشویی

ارتباط برقرار کردن با جنس مخالف می تواند به شکل کوتاه مدت و یا طولانی مدت باشد که سطوح مختلفی را شامل می شود و باید بدانید که در صورت عدم کنترل روابط، تاثیرات مخربی را برای طرفین و نیز زندگی زناشویی آنها بعد از این رابطه ها بر جای می گذارد، در زیر به برخی از این آثار اشاره می کنیم :

روابط احساسی قبل از ازدواج

  • ترس از دست دادن طرف مقابل
  • وابستگی بدون دستیابی به شناخت کامل و درست
  • اضطراب و استرس از فهمیدن خانواده از رابطه پنهانی
  • شکست عشقی و آسیب های روحی
  • از بین رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس
  • ترس از رابطه
  • تنوع طلبی در زندگی
  •  بدبینی در زندگی مشترک
  • کاهش ازدواج
  • افزایش ازدواج های ناپایدار

نشانه های رابطه پیش از ازدواج

امروزه روابط بسیار متنوعی بین دختران و پسران به ویژه در شهر های بزرگ شکل می گیرد که نگرانی ناشی از آسیب ها و پیامد های این روابط در خانواده ها گسترش یافته است، از جمله نشانه های افزایش روابط بین دختران و پسران می توان به موارد زیر اشاره کرد :

روابط احساسی پیش از ازدواج

غریزه جنسی

یکی از مهمترین دلایل برقراری رابطه بین دختران و پسران همین موضوع می باشد، گرایش داشتن به رابطه به دلایل روانشناختی، هورمونی و بیولوژیکی وابسته می باشد.

عادت

عده ای از دختران و پسران با داشتن یک رابطه عاطفی قبل از ازدواج، اکنون به این کار عادت کرده اند و تمایل به ایجاد روابط متعدد دیگر دارند.

ترغیب رسانه ها

رسانه های مجازی از طریق تبلیغات، پورنوگرافی و نیز عادی جلوه دادن رابطه بین دختر و پسر می توانند نقش مهمی در ایجاد این مدل روابط داشته باشند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *