دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بازاریابی چیست و مارکتینگ چه تعریفی دارد؟

  • ساناز براتی
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

بازاریابی چیست . بازاریاب موفق چه کسی است؟ مطمئنا کسان زیادی هستند که علاقمند به کار بازاریابی هستند. برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی باید در مرحله اول با مفهوم و تعریف درست بازاریابی آشنا شویم.

تا حالا حتما واژه بازاریاب و بازاریابی به گوشتان رسیده است و کمی با آن آشنایی دارید. حقیقتا بازاریابی و مدیریت بازاریابی دنیای مخصوص به خود داشته و یک شاخه بزرگ را شامل می شود. هر کس تعریف خود را از بازاریابی داشته و این مسئله بسیار پیچیده بوده و اکثر افراد را به اشتباه می اندازد. در این مطلب قصد داریم تا با معنای دقیق بازاریابی آشنا شویم.

بازاریابی چیست و چه مفهومی دارد؟

هر فرد برای رسیدن به جایگاه یک بازاریاب موفق باید در ابتدا با مفهوم اصلی بازاریابی آشنا باشد. هر کس که در این زمینه فعالیت می کند باید بداند که بازاریابی چیست و مفاهیم اولیه آن را بداند. همچنین تعریف های نادرست از بازاریابی را شناسایی کرده و به درک درستی از بازاریابی برسد.

عملکرد بازاریابی چیست؟

بررسی معنی و مفهوم دقیق بازاریابی

تا کنون برای بازاریابی یا مارکتینگ تعاریف گوناگونی عنوان شده است و همواره تعاریف این موضوع با تغییر همراه بوده است. در ادامه با چند تعریف اصلی بازاریابی آشنا می شویم:

  • تعریف انجمن اساتید بازاریابی آمریکا در سال ۱۹۳۵:

اولین تعریف رسمی از بازاریابی توسط انجمن اساتید آمریکا در سال ۱۹۳۵ انجام شد. از نظر آنها بازاریابی انجام فعالیت های در فضای کسب و کار بود که مسیر کالا و خدمات را از سمت تولید کنندگان به سمت مصرف کنندگان هدایت می کرد. در آن زمان برای سریعتر رسیدن کالاها به مصرف کننده از بازاریابی استفاده می کردند.

بازاریابی چگونه است؟

  • تعریف اساتید بازاریابی آمریکا در سال ۱۹۸۵:

تعریف بعدی استادید آمریکا از بازاریابی در سال ۱۹۸۵ صورت گرفت که اینگونه بود: بازاریابی نوعی وظیفه سازمانی و مجموعه ای از مراحل در ارتباط با خلق ارزش و اطلاع رسانی در رابطه با ارزش مورد نظر و رساندن آن به مشتری است. همچنین بازاریابی ارتباط درست با مشتری بود.

  •  آرون گروپس
  • تعریف بازاریابی توسط اساتید انجمن بازاریابی امریکا در سال ۲۰۰۴:

در سال ۲۰۰۴ تعریف بازاریابی اینگونه بود: بازاریابی مراحلی از برنامه ریزی و انجام فعالیت هاب مربوط به شکل گیری، قیمت گذاری، تبلیغ و توزیع ایده، کالا و خدمات است، طوری که در تبادلات صورت گرفته هدف های فردی و سازمانی تامین گردند. توسعه دنیای دیجیتال در این دوران واژه مارکتینگ و ایده را وارد بازاریابی کرد.

بازاریابی و مارکتینگ چه نوع کاری است؟

  • تعریف بازاریابی به وسیله انجمن اساتید بازاریابی آمریکا در سال ۲۰۰۷:

جدیدترین تعریف انجمن اساتید آمریکا در سال ۲۰۰۷ انجام شد که در سال ۲۰۱۳ بعد از بررسی و بازنگری همچنان باقی ماند. تعریف بازاریابی اینگونه شد: بازاریابی به مجموعه ای از نهادها، فعالیت ها و مراحلی گفته می شود که به خلق، ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادات مربوط می شود. تبادلاتی که برای مشتری، کارفرما، شرکا و جامعه با ارزش باشد.

کار بازاریابی چیست؟

  • تعریف بازاریابی به وسیله فیلیپ کاتلر

بهترین تعریف از بازاریابی را فیلیپ کاتر انجام داده است. تعریفی ساده که کمی عملیاتی تر از بقیه است. تعریف فیلیپ کاتر از بازاریابی چنین است: بازاریابی به دانش و هنر کشف، خلق و ارائه ی ارزش برای تامین نیازهای بازاری هدفمند، همزمان با کسب سود گفته می شود، بازاریابی برای تشخیص نیازها و خواسته های تامین نشده مهم است و آنها را تشخیص می دهد. بازاریابی نیاز های بازار را تعریف کرده و حجم این بازار را اندازه گیری می نماید و سود بالقوه آن را برآورد خواهد کرد. همچنین بازاریابی مشخص می نماید که چه بخشی از بازار را بهتر می توان تامین کرد و بعد از آن محصولات و خدمات مناسب را طراحی، تبلیغ و ارائه می دهد.
تعریف درست بازاریابی چیست؟

تبلیغات و برند سازی در بازاریابی چه جایگاهی دارد؟

بعد از تعریف بازاریابی و آشنایی با اینکه بازاریابی چیست، باید دید که چرا در تعاریف بازاریابی از تبلیغات و برند سازی صحبتی نشده است؟ مطمئنا در این موضوع که تبلیغ و برند سازی زیر مجموعه ای از بازاریابی است هیچ تردیدی وجود ندارد. ولی مفهوم این دو موضوع با عنوان ارتباط و ارسال پیام آورده شده است. تبلیغات و برند سازی از نوع برقراری ارتباط با مشتری یا بازار و فرستادن پیام درباره ی کسب و کار و ویژگی هایش و همچنین در باره ی محصولات و پیشنهادات ارزشمند برای مشتری یا بازار هدف است.

مارکتینگ چه نوع کاری است؟

دلایل اهمیت بازاریابی

بعد از تعاریف بازاریابی و آشنایی با آن، حال می خواهیم بدانیم اهمیت بازاریابی چیست؟

  • بازاری یابی باعث کمک به انتقال، مبادله و حرکت کالا می شود:

کالا ها و خدمات به وسیله ی واسطه های مختلف مثل خرده فروشان و عمده فروشان به مشتریان خواهد رسید. بازاریابی یا مارکتینگ پل ارتباطی بین آنها است در نتیجه برای تولید کننده و مشتری مفید است.

  • بازاریابی برای حفظ و ارتقاء استانداردهای جامعه مفید خواهد بود:

بازاریابی در راس تمامی عواملی است که بر استاندارد های زندگی ثاثیر می گذارند. بازاریابی به دلیل قرار دادن محصولات و خدمات در دسترس مشتری و تحویل آنها در شرایط گوناگون با قیمت های عاقلانه بر نوع زندگی تاثیر گذار است. همانطور که مشخص است جامعه از سه قشر فقیر، متوسط و ثروتمند تشکیل شده است تمام نیاز های این سه قشر و محصولات مورد استفاده آنها به کمک بازاریابی و اصول اولیه آن عرضه می گردد.

تعریف بازاریابی چیست

  • بازاریابی ایجاد اشتغال می کند:

بازاریابی و فعالیت های مربوط به آن در سطح جامعه تولید شغل کرده و باعث کسب درآمد افراد خواهد شد. افرادی مثل متخصصین کامپیوتر، طراحان صنعتی، گرافیست ها، تولید کنندگان محتوا، مهندسین فروش و عکاسان صنعتی زیر مجموعه ای از بازاریابی بوده و همه از این طریق کسب درآمد می کنند.

عملکرد بازاریابی چگونه است؟

  • بازاریابی منبعی برای کشف ایده های جدید است:

با بیشتر شدن رقابت در بازار، به مرور از سهم بازار برند ها کم خواهد شد و متخصصین بازاریاب باید با بکار گیری روش های جذاب و جدیدی بتوانند مشتری های خود را حفظ کرده و همچنین مخاطبان بیشتری را جذب نمایند. پس باید افراد مشغول به کار در این صنعت خلاق بوده و برنامه کار خود را پیشرفت دهند.

مارکتینگ و بازاریابی به چه چیزی می گویند؟

چه موضوعی بازاریابی نیست؟

اگر فردی برداشت های زیر را از بازار یابی داشته باشد مطمئنا در جای از کار اشتباه کرده است و این نوع برداشت ها باعث زیان و اشتباه در بازار کار خواهد شد.

  • تبلیغات سرگرم کننده و اغواگر و همچنین تبلیغات تکراری و خسته کننده، بازاریابی نیست.

مارکتینگ چیست؟

  • فروشندگان سمجی که می خواهند محصولاتشان را با سماجت به شما بفروشند، کارشان بازاریابی نیست.
  • اسپم ها و پیامک های پیشنهادی بیش از حد در گوشی یا ایمیل شما، بازاریابی نیست.
  • کمک گرفتن از سلبریتی ها برای معرفی یک نوع برند بازاریابی نمی باشد.
  • ادعاهای بی اساس و دروغ و ادعای بیش از حد در مورد کیفیت محصول که همیشه باعث بی اعتمادی به بازاریان و دیگر محصولات می شود بازاریابی نیست.
  • بازاریابی به دپارتمان بازاریابی محدود نخواهد شد و استراتژی های بزرگ سازمان را در بر می گیرد.
  • بازاریابی با فروش همیشه در کنار هم می آیند و رابطه ی تنگی با هم دارند ولی دارای دو مفهوم متفاوت هستند.

در پایان پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با استراتژی های بازاریابی و بازاریابی درونگرا بر روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *