دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگیری از کبد چرب به کمک طب سنتی و تغییر سبک زندگی های

  • ساناز براتی
  • ۷ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

کبد چرب یکی از شایع ترین بیماری ها در حال حاضر است. این بیماری خاموش بوده و زمانی خود را نشان می دهد که ذرات چربی قسمت زیادی از کبد را درگیر کرده باشند. برای پیشگیری از کبد چرب روش های ساده ای مثل مصرف سرکه سیب، لیمو ترش، زنجبیل، زردچوبه، کاهش وزن، داشتن رزیم غذایی سالم و … وجود دارد.

بیماری کبد چرب همانطور که از اسمش مشخص است با افزایش چربی در کبد همراه است. اندازه چربی می تواند میزان چربی در کبد را مشخص می نماید. برای تشخیص کبد چرب باید گفت که این بیماری از انواع بیماری های خاموش و بدون نشانه است که جلوگیری از آن در اولویت قرار دارد. با انجام روش های ساده و انتخاب راه های آسان در زندگی می توان از این بیماری جلوگیری کرد و خطر ابتلا به آن را کاهش داد. در اینجا با چند روش پیشگیری از کبد چرب آشنا می شوید.

جلوگیری از بیماری کبد چرب

پیشگیری از بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب یک بیماری خاموش و بدون نشانه بوده است. بیماری کبد چرب زمانی مشخص می شود که ذرات چربی قسمت زیادی از سلول های کبدی را دربر گرفته باشند. کبد چرب بعد از درگیر کردن کبد با نشانه های مثل خستگی و ضعف، حس سنگینی و فشار در قسمت بالایی و راست شکم همراه است. در حال حاضر روش های زیادی برای درمان و پیشگیری از بیماری کبد چرب وجود دارد که در ادامه این مطلب با برخی از روش های جلوگیری از کبد چرب آشنا می شویم.

استفاده از سرکه سیب

اولین روش برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب و درمان آن استفاده از سرکه سیب است که یک روش خانگی موثر در این مورد می باشد. سرکه سیب باعث کاهش چربی کبد شده و برای کاهش وزن نیز مفید است. همچنین سرکه ی سیب باعث بهبود عملکرد کبد شده و التهابات آن را کاهش می دهد. برای این منظور یک قاشق غذا خوری سرکه سیب خام و تصفیه نشده را به همراه یک لیوان آب گرم و عسل میل نمایید. بهتر است این نوشیدنی دو بار در روز و پیش از مصرف غذا خورده شود. این روش امتحان شده و تاثیر گذار است پس از آن غافل نشوید. در ضمن استفاده از عسل در این نوشیدنی اختیاری است.

جلوگیری کردن از کبد چرب

لیمو ترش

همان طور که می دانیم لیمو ترش غنی از ویتامین C بوده که این ویتامین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. لیمو ترش با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد در کبد تولید آنزیم گلوتاتیون کرده و تاثیرات سموم  بر روی کبد را خنثی خواهد کرد. لیمو ترش یک سم زدای خانگی است که در بهبود و پیشگیری از کبد چرب تاثیر گذار است. همچنین نارنجین موجود در لیمو ترش باعث کاهش التهابات کبدی می شود.

مصرف چای سبز

مصرف چای سبز باعث پیشگیری از تجمع و رسوب چربی در اطراف کبد می شود. همچنین این چای در درمان این بیماری نیز تاثیر گذار بوده و آن را سریعتر می کند. اشخاص چاق و کم تحرک که امکان ابتلا به کبد چرب در آن ها بیشتر از سایرین است باید نوشیدن چای سبز را در اولویت قرار داده و رژیم غذایی غنی از سبزی و میوه را داشته باشند. مردم چین اعتقاد دارند که چای سبز باعث جلوگیری از سرطان کبد خواهد شد.

  •  آرون گروپس

پیشگیری از بیماری کبد چرب

مصرف عرقیات گیاهی

استفاده روزانه از عرقیات گیاهی برای جلوگیری و درمان بیماری ها موثر است. برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب از عرقیات گیاهی مثل شاه تره، کاسنی، خارشتر مصرف نمایید. این عرقیات دارای طبعی سرد و تر بوده و باعث کاهش کلسترول خون می شود در نتیجه به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد وی انجامد. نوشیدن روزانه یک یا دو لیوان از هریک از این عرقیات و یا ترکیب آن ها بسیار موثر در کاهش ابتلا به کبد چرب بوده و ممکن است امکان ابتلا را به صفر برساند.

استفاده از گیاه خارمریم

روش دیگر برای پیشگیری از بیماری های کبد بویژه کبد چرب مصرف گیاه خارمریم است. خارمریم گیاه دارویی است که دارای سلین مارین بوده و باعث کاهش جذب چربی به خصوص چربی بد LDL، تری گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول می شود. به همین جهت بسیاری از درمانگران آن را یکی از تاثیرگذار ترین گیاهان در درمان و جلوگیری از کبد چرب می دانند. استفاده از دمنوش یا خشک این گیاه به ویژه همراه با غذا تاثیر بسیاری دارد. این گیاه باعث بهبود در عملکرد کبد شده و سلول های کبد را مجددا تولید می نماید.

جلوگیری از ابتلا به کبد چرب

مصرف سویا به جای گوشت

اصلاح رژیم غذایی یکی از مهمترین روش ها برای پیشگیری از بیماری است. با توجه به تحقیقات انجام شده مصرف سویا و پروتئین های گیاهی به جای پروتئین های حیوانی به خصوص گوشت قرمز، باعث کاهش جذب چربی تری گلیسیرید در کبد خواهد شد. به همین جهت به افرادی که امکان ابتلا به کبد چرب و التهابات کبدی در آنها بیشتر از سایرین است توصیه می شود تا از سویا در کنار گوشت قرمز استفاده کرده و استفاده از گوشت قرمز را به کمترین مقدار برسانند.

مصرف زنجبیل

برای کاهش چربی کبد و یا جلوگیری از کبد چرب استفاده از زنجبیل است. زنجبیل باعث کاهش جذب چربی در گردش خون و اندام های داخلی می شود. مصرف ۲ تا ۳ بار در هفته از این گیاه درمانی باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز و کم شدن چربی در بدن خواهد شد. برای استفاده از زنجبیل می توان آن را درون ظرف ماست رنده و مصرف کرد و یا می توان از دمنوش زنجبیل مصرف نمود. مصرف زنجبیل با ماست کم چرب بخصوص بعد از وعده غذایی چرب بسیار مفید است.

پیشگیری از مشکل کبد چرب

پرهیز غذایی

افرادی که دارای اضافه وزن بوده و تحرک کمی دارند احتمال ابتلا به کبد چرب در آنها بالاتر است. این گونه افراد باید از مصرف غذاهایی مثل مواد غذایی فریز شده و یخ زده، ترشیجات، ماست پر چرب، سس، نمک زیاد، فست فودها، شیرینی جات، پیتزا، مواد غذایی سرخ شده، چیپس و پفک، نوشابه های گازدار و انواع غذاهای چرب جلوگیری نمایند. و حدالامکان مصرف میوه های تازه، سبزیجات بخصوص کاهو، خیار و هویج را در برنامه غذایی خود بگنجانند. داشتن رژیم غذایی سالم در هر دوره سنی برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب موثر است.

استفاده از زرد چوبه

محققان در دانشگاه «سنت لوئیس» به این نتیجه رسیده اند که مصرف زرد چوبه به ویژه در افراد چاق برای کنترل و کاهش ابتلا به کبد چرب بسیار مفید و تاثیر گذار بوده است. کسانی که دارای اضافه وزن بوده و از زردچوبه در رژیم غذایی خود استفاده می کردند دارای کبد مقاوم تری نسبت به سایرین در مقابل بیماری بوده اند. در نتیجه به افراد توصیه می شود تا از زردچوبه به عنوان ادویه در غذاهای خود استفاده نمایند.

روش هایی برای جلوگیری از کبد جرب

موارد دیگر جلوگیری از کبد چرب

علاوه بر موارد گفته شده روش های دیگری نیز وجود دارد تا ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش دهد از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • داشتن سبک زندگی سالم
  • عدم مصرف مشروبات الکلی
  • کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن به کمک یک رژیم سالم و درست
  • کاهش مصرف شکر در طول روز
  • داشتن رژیم غذایی غنی از فیبر و چربی های اشباع شده
  • ورزش کردن از جمله پیاده روی، شنا و نرمش های کششی در طول روز.

پیشگیری کردن از بیماری کبد چرب

برای سم زدایی کبد و علایم نارسایی کبد همچنین آشنایی با روش های درمانی این بیماری کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *