دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی زارچ و آشنایی با جاذبه های تاریخی و فرهنگی این شهر زیبا

  • مریم صبوری
  • ۳ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

از مناطق و مکان های دیدنی زارچ می توان به قنات زارچ، دخمه و آب انبار اله آباد، مسجد امیرالمومنین سرده، خواجه خضراله آباد، قلعه بزرگ و تاریخی زارچ، آسیاب و آب انبار شیر سرچشمه اشاره کرد.

شهر زارچ در فاصله ۱۵ کیلومتری از یزد قرار دارد که تا سال ۱۳۴۲ جزء یکی از ناحیه های روستایی محسوب می شد و بعد به منطقه ای شناس در شهرداری تازه تاسیس از درجه چهار برخوردار شد. در گذشته زارچ می توان گفت به صورت سه طبقه بوده که از معماری ویژه ای در ایران برخوردار بوده است که کم کم آن محل خراب شده و جایگزین آن پارکی در وسط مرکز شهر بنا شده است.

بهترین مکان های دیدنی زارچ

مکان های دیدنی زارچ کجاست؟

قسمتی تاریخی از منطقه شمال غربی در استان زیبای یزد شهری به نام زارچ وجود دارد که از دوران زال زر به یادگار مانده است. که با وجود مکان های کهن و معروف جزو لیست آثار ملی تعلق گرفته است. از آثار تاریخی زارچ می توان به قنات زارچ، دخمه و آب انبار اله آباد، مسجد امیرالمومنین سرده، خواجه خضراله آباد، قلعه بزرگ و تاریخی زارچ، آسیاب و آب انبار شیر سرچشمه اشاره کرد.

مناطق و مکان های دیدنی زارچ

  • قنات سرچشمه زارچ

یکی از عناصر ساختار فوق العاده که در استان خشک ایران با ثبت جهانی یونسکو به نام قنات ایرانی موفقت شد همین سیستم هوشمند مدیریت منابع آبی است که همه دنیا را شوکه کرد. قنات زارچ یکی از یازده قناتی است که یونسکو پرونده دو قنات دیگر را در یزد به ثبت رسانده است. این قنات در واقع از طولانی ترین مسیر یزد عبور می کند که تقریبا برابر با ۱۰۰ کیلومتر می باشد با قدمتی ۳۰۰۰ ساله از قدیمی ترین قنات در جهان می باشد که با معماری شگفت انگیزش به ثبت آثار ملی هم درآمده است. این قنات در شرق شهر زارچ قرار دارد که به نام سرچشمه شناخته می شود. این مکان را برای بازدید گردشگران و توریستان که در جهت میراث فرهنگی تلقی می شود برای آشنایی بیشتر با ساختار قنات آزاد است. این قنات دارای ۲۱۲۰ حلقه چاه با طولی به اندازه ۲۵۰ کیلومتری است که قدمت آن را قبل از اسلام می دانند. در این محل دیدنی و گردشگری می توان نان پخت و با گذشتن از پایاب به مسیر آبی می رسند که محل آسیاب کهن بوده و در ادامه از آن محل خارج می شوند. وجود قطعه های مربعی شکل که در دیگر قنات ها دایره یا به صورت بیضی است ویژگی منحصر به فرد این قنات می باشد. شدت آب دهی آن در گذشته به ۱۵۰ لیتر می رسید که امروزه به علت حفر چاه های عمیق شدت آبدهی آن کم شده است در صورتی که تراز آن ۰ می باشد ولی ارتفاعات ده متری وجود دارد که همین قضیه شگفتی بازدیدکنندگان را دوبرابر می کند. قنات سرچشمه دارای ۳ شاخه تونل زیرزمینی شور با طول ۷۲ متر و شیرین می باشد که به نام های شیرین و ابراهیم خویدکی هستند.

زارچ در استان یزد

  • سرچشمه قنات

یکی دیگر از مکان های دیدنی زارچ که روستای فهرج از آن سرچشمه می گیرد در نزدیک روستا قرار دارد. در واقع قنات سرچشمه از شهر یزد و روستای خویدک و دهنو و اکرمیه وارد شهر می شود. و سپس با گذشتن از مناطق امیر چخماق به مسجد جامع شهر یزد می رسد که در آخر از یزد خارج می گردد. این سرچشمه طبیعی و خدادادی با آب زلال برای بازدیدکنندگان جالب و دیدنی می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مناطق گردشگری شهر زارچ

  • آب انبار هفت بادگیری عصر آباد

یکی از جاهای دیدنی زارچ آب انبار هفت بادگیری می باشد که در روستای عصر آباد نهفته شده است. این منطقه به زمان مظفرالدین شاه قاجار برمی گردد که به دست زردتشتی همین روستا بنا شد. آب انبار هفت بادگیری عصر آباد از لحاظ بادگیر ها مشهور به رتبه ۱ است که تعداد زیادی دارد چون آب انبار ۲ مخزنی بوده از دسته های کم بوده که چسبیده به هم هستند و در ایران وجود دارد. طول ار تفاع بادگیر ها از سطح زمین به ۶ متر می رسد که به صورت زیبا و جذابی تزیین شده و نمایان ار دوز دست ها است. بادگیر ها به شکل ردیفی مثل صفی صاف ایستاده شده که از شاهکار های معماری ایرانی می باشد. این مکان گردشگری هم در فهرست آثار ملی با شماره ۷۷۵۳ به ثبت رسیده است. چون این آب انبار در مسیر راه قدیمی زیارتی مشهد و یزد قرار داشته یک راه ورودی جدا هم دارد که توسط تیغه آجری از همدیگر جدا شده اند.

درباره مکان های دیدنی زارچ

  •  مسجد امیرالمومنین سرده

مسجدی در زارچ که جزء بزرگ ترین مکان ها در زارچ می باشد با نام مسجد امیرالمومنین سرده شناخته می شود. که دارای تابستان خانه و دهلیز شبستانی ستون دار، دهلیز جانبی، رواق، گنبد و صحن می باشد که روی محراب گنبد خانه بادگیری بنا شده است. این مسجد نیز به ثبت ملی آثار ایرانی با شماره ۱۴۵۴۲ به ثبت رسیده که سقفی با فضای گنبدی و طاق چشمه و طاق تویزه و آهنگ و طرح قوسی هلالی و جناغی دارد. مسجد امیرالمومنین در واقع از زمان قاجار یعنی چیزی حدود صدو بیست سال قدمت دارد که که بانی آن حاج ملا علی کمال (کوچک) بوده است. وجود زیلوی در این مسجد نشانگر دوره افشاریه و زندیه وجود داشته که در تاریخ روایت شده است. معماری و سبک ساختمان به شکلی گنبدی با ایوان تاریخی و زیلو نشان دهنده تاریخ کهن آن است. این مسجد با گنبد و ایوان بلندی که در صحن دارد نصفش به بیرون و اطراف از صحن می رود و در محله ای به نام سرده قرار دارد که علت نامگذاری آن همین می باشد قرار دارد.

عالی ترین مکان های دیدنی زارچ

  • روستای اله آباد زارچ

اگر دوست دارید به منطقه ای ساده و خوش آب و هوا سفر کنید حتما این مکان دیدنی را که ده متر از شهر یزد فاصله دارد و به نام روستای زرتشتی اله آباد است را از دست ندهید. این منطقه با دیدنی ها زرتشتی و تاریخی که واقعا جذاب و زیبا می باشد همواره نزدیک به شهر بوده پذیرای سنت یزد خواهید شد. وجود دخمه، آتشکده زرتشتیان، حمام قاجاری، موزه آبگینه، مدارس پهلوی، مساجد، آب انبار و خانه حاجی بابایی و زیارتگاه خواجه خضر و باشگاه پرورش اسب شوق دیدن را در شما دو برابر خواهد کرد. شما با رفتن به این روستای دیرینه می توانید شتر سواری و کویر گردی و بیابان گردی و رصد خانه ستارگان را تجربه کنید و از طبیعت بی نظیر یزد لذت ببرید.

در پایان می توانید برای مشاهده مکان های دیدنی استان یزد کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *