دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

با مهمترین فواید و خواص کشک آشنا شوید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

کشک یکی از محصولات لبنی شناخته شده در سراسر جهان به ویژه ایران است. این فرآورده لبنی فواید بسیاری دارد و می تواند در درمان برخی بیماری های جدی مانند پوکی استخوان موثر باشد. از دیگر خواص کشک برای بدن می توان به تامین کالری اشاره کرد.

کشک یکی از محصولات لبنی پرکالری است که همراه بسیاری از غذاها استفاده می شود. کشک سرشار از مواد مغذی است که هر یک از آن مزایای بسیاری برای سلامتی دارند. بسیاری از خواص کشک ناشی از کلسیم, پروتئین و ویتامین های موجود در آن است. در این مطلب با فواید کشک آشنا می شویم.

عمده ترین خواص کشک

مهمترین ویتامین موجود در کشک

کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و ویتامین B3 از جمله مهمترین مواد مغذی موجود در کشک هستند. هر یک از این مواد مغذی اثرات مفیدی بر بدن می گذارند. مصرف کشک همراه با برخی غذاها مانند آش, بادمجان و … موجب لذیذتر شدن آن غذا می شود. کشک از دوغ به دست آمده از کره, تهیه می شود. این ماده غذایی اغلب خواص شیر را دارد. همانطور که می دانید پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان یکی از مهمترین فواید شیر و محصولات لبنی است. در واقع وجود مقادیر بالای کلسیم و فسفر در شیر و کشک باعث شده این مواد غذایی از منابع تامین کننده کلسیم به شمار روند. از این رو یکی از موثرترین فواید کشک, تامین منابع مورد نیاز برای درمان پوکی استخوان است، در ادامه با فواید این محصول لبنی بیشتر آشنا می شویم.

فواید کشک در بدن سازی

خواص کشک

۱۰۰ گرم کشک حاوی ۱۵ تا ۲۱ گرم پروتئین, ۳ تا ۱۱ گرم چربی, ۶۱ تا ۷۷ گرم کربوهیدرات و ۶ تا ۱۰ گرم آب و نمک است. به همین دلیل یکی از منابع بزرگ پروتیئن های حیوانی و تامین کالری به شمار می رود. از این رو مصرف این ماده غذایی به ورزشکاران که نیاز به کالری بیشتری دارند, توصیه می شود. تنها نکته قابل توجه در مصرف کشک این است که نمک این ماده غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مضر است, به این افراد توصیه می شود از کشک های بدون نمک و یا کم نمک استفاده کنند.

گلوتاتیون از جمله مهمترین ترکیبات موجود در کشک می باشد. سم زدایی, تقویت سیستم ایمنی بدن, تسکین عوارض ورزش های سنگین, کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی و … از جمله مهمترین فواید کشک ناشی از وجود این ترکیب است. همچنین کشک خشک چون چربی ندارد می تواند برای افراد چاق مفید باشد و کالری مورد نیاز بدن آن ها را تامین کند. در واقع کشک موجب آب شدن چربی های اضافی بدن شده و ماده غذایی مناسبی برای کاهش وزن به شمار می رود. شرط اینکه نمک آن کم باشد.

  •  آرون گروپس

خواص ضد عفونی کنندگی

کشک دارای مقادیر فراوانی اسید های آلی است که به عنوان یک ضد عفونی کننده محسوب می شود و گزینه مناسبی برای روده کوچک، بزرگ و دستگاه هاضمه می باشد.

کاهش میزان گرسنگی

وجود مقادیر زیادی پروتئین و کلسیم در کشک با وجود اینکه حجم کمی از معده را می گیرد سبب کاهش احساس گرسنگی می شود بنابراین بهتر است مصرف کشک را جایگزین خوراکی غیر مغذی کنید.

فواید بی نظیر کشک

کاهش چین و چروک

بروز چین و چروک بر روی پوست یکی از مشکلات ناراحت کننده می باشد، که با کمک ماسک کشک می توانید این مشکل را برطرف کنید فقط کافی است یک قاشق کشک، برگ چای سبز، یک قاشق ویتامین ث و مقداری عسل را با هم مخلوط کرده سپس بر روی پوست تان اعمال کنید.

درمان سیاهی اطراف چشم

می توانید به منظور رفع تیرگی زیر چشم از کشک استفاده کنید، یک پنبه را به کشک آغشته کرده سپس بر روی تیرگی اطراف چشم هایتان بگذارید و بعد از زمان ده دقیقه آن را بشویید.

بررسی خواص کشک

پاکسازی پوست

جهت پاکسازی پوست صورت و از بین بردن سلول های مرده پوست می توانید مقداری کشک، عسل و آب لیمو را با هم ترکیب کرده سپس بر روی پوست تان بزنید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه از این ماسک هر از گاهی استفاده کنید.

رفع آفتاب سوختگی

اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید با کمک کشک می توانید این مشکل را درمان کنید، کشک را با آب لیمو ترکیب کرده تا شاهد رفع آفتاب سوختگی پوست و لکه های قهوه ای بر روی پوست تان شوید.

خواص کشک خشک

فواید کشک برای کاهش وزن

کشک خشک دارای بالاترین سطح از پروتیئن حیوانی است. از این رو منبع خوبی برای کودکان در حال رشد می باشد. همچنین برخی افراد به دلیل عدم تحمل لاکتوز نمی توانند از شیر استفاده کنند. مصرف کشک گزینه مناسبی برای این افراد به منظور دریافت مواد مغذی موجود در شیر می باشد. اگرچه در فرآیند خشک کردن کشک, مقادیری از ویتامین B2 آن کاهش پیدا می کند, با این حال این نوع کشک از منابع سرشار از کلسیم و پروتیئن به شمار می رود. پروتئین موجود در این ماده غذایی به خوبی و با سرعت بالایی جذب بدن می شود. یکی از مهمترین خاصیت های کشک خشک, فاقد چربی بودن آن است. از این رو مصرف این ماده غذایی برای افراد مبتلا به چربی خون بالا نیز بلامانع می باشد.

نکاتی که در زمان خرید کشک باید بدانید

کشک محیط مناسبی به منظور رشد میکروارگانیزم‌های مختلف می باشد زیرا غنی از منابع پروتئین حیوانی می باشد که در برخی موارد سبب بروز مسمومیت و حتی مرگ خواهد شد بنابراین باید حتما نکات زیرا را رعایت کنید.

۱. از کشک هایی که دارای مجوز بهداشت و برچسب هستند استفاده نمایید.

۲. کشک را داخل یخچال نگهداری نمایید.

۳. بهتر است از مصرف کشک مایع خودداری نمایید و اگر تمایل به استفاده از آن ها دارید ده تا بیست دقیقه پیش از مصرف به منظور کم شدن میکروارگانیزم‌ها آن را بجوشانید.

۴. در زمان استفاده از کشک توجه زیادی به مقدار نمک آن داشته باشید و همچنین افرادی که از داشتن فشار خون رنج می برند بهتر است از کشک فاقد نمک استفاده کنند.

نکاتی که در مورد خرید کشک باید رعایت کنید

با توجه به مطالب بیان شده, مصرف کشک برای سلامتی همه افراد در هر گروه سنی مناسب است. با وجود فواید کشک, تهیه و نگهداری این ماده غذایی بسیّار مهم است. چرا که کشک به سرعت فاسد می شود. بوی تند و زننده، تغییر رنگ، بوی نامطبوع، غلیظ شدن بیش از حد از جمله مهمترین علایم فساد کشک می باشند، به منظور آشنایی با دیگر خواص لبنیات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید،

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *