دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رفع آفتاب سوختگی پوست با شگردهای خانگی و موثر

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

همانطور که می دانید آفتاب سوختگی نوعی از عارضه پوستی محسوب می شود که در این مقاله سعی داریم شما را با راهکار های رفع آفتاب سوختگی پوست آشنا نماییم با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که در واقع آفتاب سوختگی نوعی آسیب پوستی به شمار می آید که ناشی از تماس با اشعه ی فرابنفش ایجاد می شود و پوست در برابر آن سوخته، قرمز و دردناک خواهد شد و گاهی اوقات نیز تا یک هفته خارش خواهد داشت. بهتر است بدانید که معمولا بعد از آفتاب سوختگی پوست به مدت چندین روز پوسته پوسته خواهد شد و پس از گذشت چند هفته بهبود می یابد و شما بایستی اقدامات لازم را برای رفع آفتاب سوختگی پوست خود انجام دهید.

چگونگی رفع آفتاب سوختگی پوست

همانطور که می دانید تابستان زمانی است که مردم می توانند از آب و هوای گرم، ماهیگیری، شنا، آسمان آبی و پیک نیک با دوستان و آشنایان خود نهایت لذت را ببرند اما در این میان آفتاب سوختگی می تواند یک مشکل اساسی باشد. به طور کلی آفتاب سوختگی نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش است و می تواند صدمات شدیدی را به پوست شما وارد کند و بهتر است بدانید زمانی که آفتاب سوختگی اتفاق بیافتد سطوح پوست قرمز و دردناک خواهد شد و با لمس آن متوجه گرمای بیش از حد آن خواهید شد. توجه داشته باشید که آفتاب سوختگی معمولا ظرف چندین ساعت پس از اینکه پوست در معرض نور خورشید قرار گرفت ظاهر خواهد شد و ممکن است حدود چند روز الی چندین هفته روند درمان آن طول بکشد. به طور کلی اگر به موقع مورد درمان نگیرد می تواند منجر به پوسته پوسته شدن و تاول های بدخیم بر روی پوست شود و همچنین درصد ابتلا به ملانوم را نیز تا حدود زیادی افزایش خواهد داد. بهتر است بدانید که در واقع آفتاب سوختگی زمانی رخ خواهد داد که پوست بدون هیچ گونه محافظی در برابر تابش مستقیم خورشید قرار بگیرد و این عارضه در ابتدا هیچ گونه علائم خاصی ندارد و تنها نشانه ای که می توان آن را شناسایی کرد خشک شدن پوست و داغ شدن پوست است.

چگونگی رفع آفتاب سوختگی پوست

علائم آفتاب سوختگی:

بهتر است بدانید که در واقع علائم آفتاب سوختگی از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت می باشد و ممکن است قرمزی پوست را چند ساعت پس از سوختگی احساس کنید و اوج قرمز پوست حدود ۱۲ الی ۲۴ ساعت طول خواهد کشید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از علائم و نشانه های آفتاب سوختگی پرداخته ایم:

  • تب
  • لرز
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف شدید
  • خستگی بیش از حد
  • فشارخون پایین

توجه داشته باشید که آفتاب سوختگی می تواند در کمتر از ۱۵ دقیقه رخ دهد ولی آسیب های آن در لحظه قابل مشاهده نیستند و معمولا پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پوست ممکن است به مدت ۳۰ دقیقه قرمز شود اما گاهی اوقات نیز حدود ۲ الی ۶ ساعت طول خواهد کشید.

نشانه های آفتاب سوختگی پوست

روش های درمان آفتاب سوختگی پوست:

همانطور که می دانید برای درمان و رفع آفتاب سوختگی پوست روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه سعی داریم به برخی از آن ها بپردازیم:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خیساندن پوست درون شیر:

توجه داشته باشید که غوطه ور نمودن پوست درون شیر اثر مفیدی بر روی درمان آفتاب سوختگی دارد البته که بایستی در این روند از شیر سرد استفاده نمایید. توصیه می شود اگر شیر به مقدار لازم ندارید که تمام ظرف را پر کنید می توانید ابتدا یک حوله کوچک را در یک کاسه شیر سرد بگذارید و سپس آن را به شیر آغشته نمایید و به آرامی در نقاطی از پوستتان که آفتاب سوخته شده بگذارید. به طور کلی با کمک شیر یک لایه پروتئین بر روی سطح پوستتان ایجاد خواهد شد که قادر به کاهش درد، حساسیت و گرمای پوست می باشد.

استفاده از شیر برای درمان آفتاب سوختگی

استفاده از وازلین درون یخچال:

همانطور که می دانید وقتی پوست آفتاب سوخته می شود خیلی مهم است که پوست خود را به صورت کامل آبرسانی کنید و آن را مرطوب نگه دارید زیرا رطوبت درد را بهبود خواهد بخشید و به روند بهبود پوست سرعت می دهد. به طور کلی این روش یک ترفند بسیار عالی برای رفع آفتاب سوختگی پوست به شمار می آید که در ابتدا بایستی آن را درون یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شوند زیرا برخورد سرما به پوست موجب کم شدن شدت آفتاب سوختگی خواهد شد و درد شما را تسکین می دهد و همچنین وازلین قادر به محافظت از پوست می باشد و روند بهبود و بازسازی را سریع تر انجام خواهد داد.

استفاده از وازلین برای رفع آفتاب سوختگی

استفاده از حمام بلغور جو دوسر:

همانطور که می دانید یکی از بدترین عوارض آفتاب سوختگی خارش بیش از حد پوست است و در حالی است که پوست در حال پوسته پوسته شدن است و اگر آن را بخارانید وضع پوست بدتر خواهد شد. توصیه می شود که برای استفاده از این روش در ابتدا یک یا چند فنجان بلغور جو دوسر را درون وان حمام بریزید و با دست های خود آن را با آب مخلوط نمایید و سپس به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بدن خود را درون آب غوطه ور نمایید. توجه داشته باشید که بلغور جو دوسر قادر به جذب رطوبت می باشد و آن را نگه می دارد و بدین ترتیب به رطوبت رسانی پوست کمک شایانی خواهد کرد و همچنین بلغور جودوسر دارای ترکیباتی می باشد که التهاب، سوزش و خارش را تا حدود زیادی تسکین می دهد.

استفاده از بلغور جودوسر برای درمان آفتاب سوختگی

استفاده از سرکه سیب:

بهتر است بدانید که در واقع سرکه سیب در درمان و رفع آفتاب سوختگی پوست معجزه خواهد کرد و از آنجایی که یک مایع ضد عفونی کننده و ضد قارچ به شمار می آید می توانید از آن برای سم زدایی از پوست استفاده نمایید. برای استفاده از این روش بایستی در ابتدا یک قاشق چای خوری سرکه سیب را بر روی قسمت های آفتاب سوخته پوست بمالید به طوری که سطح پوست به صورت کامل با آن خیس شود و همچنین این کار را می توانید با استفاده از یک تکه پنبه نیز انجام دهید. توجه داشته باشید که سرکه سیب قادر به ضدعفونی و تمیز کردن قسمت های آسیب دیده پوست خواهد بود و روند آبرسانی را سریع تر خواهد کرد.

درمان آفتاب سوختگی پوست با استفاده از سرکه سیب

استفاده از چای کیسه ای:

توجه داشته باشید که در واقع چای یک ضماد قدیمی و کلاسیک به شمار می آید که از خواص التهابی و آنتی اکسیدانی برخوردار است و می تواند روند ترمیم پوستتان را سریع تر کند. همچنین شما می توانید از چای بابونه نیز در این زمینه استفاده نمایید و برای استفاده از این روش بایستی در ابتدا آن را دم کنید و اجازه دهید تا به صورت کامل خنک گردد سپس از کیسه های چای یا دستمال های تمیز برای کمپرس کردن استفاده نمایید و آن را بر روی محل سوختگی قرار دهید.

درمان آفتاب سوختگی با استفاده از چای کیسه ای

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب روش های درمان آفتاب سوختگی پوست و چگونگی جلوگیری از آفتاب سوختگی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *