دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رازهای قطب شمال که برای شما جالب خواهند بود

  • ساناز براتی
  • ۲۳ دی ۱۳۹۸
  • ۰

قطب شمال در شمال کره زمین قرار گرفته و شش ماه از سال در آن روز و شش ماه دیگر شب است. این منطقه برای اولین بار توسط رابرت پیری کشف شد. قطب شمال رازهای جالب و عجیبی دارد که از جمله آن می توان به حیوانات عجیب، وجود چشمه آب گرم، وجود آهن آسمانی و … در آن اشاره کرد.

قطب شمال همانطور که از نامش مشخص است در شمال کره ی زمین قرار گرفته است. مکانی دور افتاده در زمین. این منطقه بر خلاف ظاهر سرد و برفی ویژگی های بسیاری دارد که تعدادی از آن کشف شده و تعداد زیادی از آن ناشناخته باقی مانده است. سالانه افراد زیادی برای کشف و دیدن ویژگی های قطب شمال به آن سفر می کنند. در این مطلب با برخی از رازهای قطب شمال آشنا می شویم.

راز هایی از قطب شمال

قطب شمال در مکانی قرار گرفته است که عمق اقیانوس در آن ۴۰۸۰ متر است و مملو از توده های بزرگ شناور یخی است. این مکان دارای رازهای زیادی است. شش ماه از سال در آنجا روشن و آفتابی است و شش ماه تاریک است. قطب شمال در ابتدا به وسیله رابرت پیری کاوشگر آمریکایی در سال ۱۹۰۹ که با سورتمه مسافرت می کرده کشف شد. بعد ها فرد دیگری به نام ریچارد برد آمریکایی ادعا کرد که در نهم ماه مه ۱۹۲۶ به وسیله هواپیما به قطب رسیده است. ادعای این دو نفر مورد تایید است. محل دقیق قطب شمال سه روز بعد از ادعای ریچارد برد به وسیله گروه بین المللی که روئال آمونس، لینکلن السورت و آمبرتو نوبیل در آن بودند با هواپیما مشخص شد. اولین کشتی هایی که به قطب شمال راه یافتند زیر دریای های اتمی آمریکا طی سال های ۱۹۵۸ و ۱۹۵۹ عنوان شده اند. اولین کشتی سطحی که به قطب رسید یخ شکن آرکتیکا از شوروی در سال ۱۹۷۷ بود. در ادامه با بررسی برخی از رازهای قطب شمال همراه ما باشید.

رموز قطب شمال

ذخایر نفتی قطب شمال

چیزی بیشتر از ۳۰ درصد ذخایر زیرزمینی نفت که هنوز بهره برداری نشده اند در قطب شمال قرار گرفته اند. البته سازمان زمین شناسی آمریکا اعلام کرده که این میزان به خاطر مکان های کشف نشده خیلی بیشتر از ۳۰ درصد است. برخی از کشور ها مثل روسیه، دانمارک، کانادا و آمریکا قطب شمال را از آن خود می دانند. کشورها فقط حق برداشت ذخایر نفتی را تا ۲۰۰ مایل از خط ساحلی خود دارند. ولی روسیه با کمک یک زیر دریایی کوچک در سال ۲۰۰۷ پرچم کشورش را در کف اقیانوس شمال قرار داد و ادعا کرد که این منطقه و ذخایر نفتی اش متعلق به آنهاست اما این مسئله مورد تایید سازمان ملل قرار نگرفت.

رازهای عجیب از قطب شمال

وجود دو قطب شمال

یکی از رازهای قطب شمال وجود دو قطب شمال جغرافیایی و مغناطیس است. همانطور که می دانیم قطب جنوب در قاره آناترکتیا قرار گرفته است اما در زیر قطب شمال هیچگونه زمینی وجود نداشته است. قطب شمال از تخته های بزگ یخ به وجد آمده است که اندازه آن در فصل گرما کوچک و در فصل سرما بزرگتر خواهد شد. برای قطب شمال دو تعریف متفاوت عنوان شده است.

رازهای از قطب شمال

  •  آرون گروپس
  • قطب مغناطیسی شمال که یم پدیده مغناطیسی بوده و طبق تغییرات پوسته زمین روزانه تغییر می کند.
  • قطب خاکی یا جغرافیایی شمال که مکانی ثابت بوده و به سطح زمین بر می گردد.

گرم شدن زمین برای قطب خطر ساز بوده چون باعث آب شدن تخته های یخی شده و با بالا آمدن سطح آب باعث از بین رفتن سرزمین خرس های قطبی خواهد شد.

رازها و رموز قطب شمال

وجود اقوام و حیوانات مختلف در قطب شمال

از ظاهر قطب شمال چنین بر می آید که برای زندگی مناسب نیست ولی یکی از رازهای آن وجود افراد مختلف و زندگی کردن آنها در کانادا و آلاسکا است. همچنین در ورودی قطب شمال می توان شاهد خرس های قطبی بود. همچنی جانوران دیگری مثل نهنگ های عظیم الجثه، گاو ماهی، سگ روباه و گوزن اسوالبارد در قطب شمال وجود دارند. یکی از حیواناتی که در قطب شمال دیده نشده اند پنگوئن ها هستند. اکثر پنگون ها در قطب جنوب دیده می شوند اما چند نوع خاص از آنها مثل puffins، auks، guillemots را می شود در مدار قطب شمال یافت.

سر هایی از قطب شمال

جولای گرمترین ماه سال در قطب شمال

قطب شما نیز مثل دیگر مناطق کره زمین دارای فصل بوده و آب و هوای متغییر دارد. ماه جولای گرمترین ماه سال در قطب شما است ولی گرمای آن باز هم در حد یخبندان خواهد بود. سردترین ماه سال در آنجا ماه فوریه است که دمای هوا به ۳۱ درجه زیر سفر خواهد رسید که باعث یخ زدن استخوان های انسان می شود. اندازه روشنایی روز در قطب شمال به روزی که در آن قرار گرفته ایم بستگی دارد. در مناطقی مثل آلاسکا، نوروژ و کشورهای مدار قطب شمال شش ماه سال روز و شش ماه دیگر شب می شود. این مسئله با توجه به زاویه خورشید نسبت به زمین به وجود آمده است.

سرهای قطب شمال

افسانه جانور تک شاخ

یکی دیگر از رازهای قطب شمال افسانه تک شاخ است که از آن منشاء گرفته شده است. یکی از نهنگ های دریای قطب شمال نهنگ نسبتا کوچکی است که در مدار قطب شمال زندگی می نماید. این نهنگ دارای عاج بلند ۶ تا ۱۰ پای است و به همین جهت به تک شاخ دریا شهرت یافته است. اعتقاد مردم در قرن ۱۶ میلادی بر شفابخشی این موجود بوده است. اعتقاد در آن زمان انقدر زیاد بود که ملکه الیزابت اول چیزی در حدود ۱۰ پوند هزینه برای لحظه ای لمس شاخ این نهنگ صرف کرد. در حال حاضر به دلیل شکار بی اندازه این نهنگ تعداد کمی از آن وجود داشته و در حال انقراض است. شکار این حیوان به دلیل شاخ، پوست و گوشت مملو از ویتامین C آن است.

رازهای که قطب شمال وجود دارد

سردترین مکان در جهان قطب شمال نیست

یکی از تعجب برانگیزترین راز های قطب شمال داشتن دمای ۳۲ درجه در گرمترین روز خود است که باعث شده تا این مکان به عنوان سردترین نقطه در جهان ثبت نشود. قطب جنوب با داشتن دمای منفی ۷۲ درجه فارنهایت در زمستان به عنوان سردترین منطقه مشخص شده است. قطب جنوب دارای صفحه های ضخیم تری نسبت به قطب شمال است. قطب شمال پوشیده شده از صفحه های نازک یخی است که در فاصله یک پایی سطح دریا قرار گرفته اند که باعث جذب گرمای اطراف اقیانوس شمالی می شود.

رموز و اسرار قطب شمال

چشمه آب گرم در قطب شمال

یکی دیگر از رازهای قطب شمال وجود چشمه آب گرم در آن است. در مدار سرد قطب شما باید روشی برای گرم نگه داشتن وجود داشته باشد. وجود چشمه های آب گرم Chena در یک ساعتی Fairbanks منبع خوبی برای گرم شدن است. این چشمه ها هر روز از ساعت ۷ تا نیمه های شب پذیرای مهمانان و توریستان می باشند. گردشگران در این چشمه ها آب بازی کرده و از دیدن شفق شمالی لذت خواهند برد. همچنین می توانند شب را در هتل و اقامتگاه ها در آن منطقه بگذرانند. بجز این چشمه ها در نروژ و روسیه نیز چشمه های آب گرم  وجود دارند.

اسرار قطب شمال

امکان سفر به قطب شمال

امکان سفر به قطب شمال نیز وجود دارد اما این سفر بسیار پر هزینه خواهد بود. گردشگران برای تماشای خرس های قطبی و شکار نهنگ های دریایی از ماه ژوئن تا اواسط جولای به این منطقه مسافرت می کنند. برای تماشای گل ها و شکوفه درخت ها از اواسط جولای تا نیمه آگوست باید به قطب شمال مسافرت کرد. مهاجرت پرندگان به جنوب از نیمه آگوست تا سپتامبر اتفاق می افتد.

مسابقات دو ماراتن در قطب شمال

یکی از جالبترین ماراتن ها در جهان دو ماراتن در قطب شمال است. برگزاری این مسابقه در دمای منفی ۲۲ درجه در حالیکه باد سردی می وزد انجام می شود. شروع برگزلری این ماراتن به سال ۲۰۰۲ باز می گردد که بعد از آن هر سال برگزار می گردد. سال ۲۰۱۱ تعداد ۲۵۵ نفر از ۳۸ کشور متفاوت در این مسابقه شرکت داشتند. شرکت کنندگان در این مسابقه به کمک بین المللی در قطب شمال انتقال یافته و از لباس مخصوص شامل شلوار بادگیر، دستکش، دو جفت جوراب و عینک مخصوص استفاده می کنند.

اسرار نهفته در قطب شمال

کارخانه جادویی بابانوئل

اکثر کودکان فک می کنند که کارخانه جادویی بابانوئل در قطب شمال قرار دارد. ولی این گونه نیست بلکه در لاپلند قرار گرفته است. لاپلند ناحیه ای ست در شمال سوئد، نروژ، فنلاند و شوروی که اقوام لاپ در آن ساکن هستند. مسیحی ها هر ساله نامه های زیادی به این منطقه ارسال می کنند. گوزن های بابا نوئل در مزرئه خانواده گوزن های شمالی در Sirmakko یافت می شوند. همچنین بابا نوئل کارخانه ماهواره ای در قطب شمال آلاسکا نیز دارد و شما می توانید نامه هایتان را به آنجا ارسال کنید.

حیواناتی بدون ساعت درونی

تابش آفتاب و زاویه خاص آن در قطب شمال و اندازه شب و روز باعث ایجاد وضعیتی خاص در حیوانات شده است. به عنوان مثال گوزن شمالی در این ناحیه ساعت درونی نداشته و گوزن های نر کاری به ساعت شبانه روز نداشته اند. در کل ساعات شبانه روز پستانداران دارای ریتمی ۲۴ ساعته هستند که از روشنی و تاریکی شبانه روز تاثیر می گیرند، ولی چون در قطب شمال در تابستان شب ها نیز مثل روز روشن بوده و در زمستان روز مثل شب تاریک است برخی حیوانات در قطب شمال ساعت درونی شان را از دست داده اند.

رموز قطب شمال کره زمین

وجود حیوانات عجیب در قطب شمال

یکی دیگر از رازهای قطب شمال وجود حیوانی به اسم Onychiurus arcticus در آنجا است که توانایی ماندن در سرمای قطب شمال را دارند. با سرد شدن بی اندازه هوا این موجود تمام آب بدن خود را از دست داده و با ظاهری کاملا خشک و چروک انتظار هوای بهتری را می کشد. با رسیدن مقدار کمی آب به این حیوان، او مجددا به زندگی بر می گردد.

اسراری از منطقه قطب شمال

آهن آسمانی در قطب شمال

بر روی کره زمین سه شهاب سنگ معروف وجود دارند که یکی از آنها در قطب شمال است. مکان دقیق این شهاب سنگ در گرونلند قطب شمال است که ۹۱ درصد آن آهن است که مردم بومی از آهن آن برای ساختن نیزه و چاقو بهره می برند. اگر علاقه مند به دانستن رازهای قطب جنوب نیز هستید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *