دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی سایپا ۱۵۱ و نگاهی به مشکلات این خودرو

  • رسول پنق
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

سایپا ۱۵۱ که در دسته ی خودرو های تجاری سایپا قرار می گیرد برای حمل و نقل شهری و برای رقابت با پیکان وانت تولید شده است. در واقع این خودرو مدل وانت، سایپا پراید ۱۳۱ است چرا که نمای جلوی َآن هیچ تفاوتی با پراید ۱۳۱ ندارد. قسمت عقب این خودرو توانایی حمل بار تا حداکثر ۵۰۰ کیلوگرم را دارد. یکی از معایب سایپا دیفرانسیل جلو بودن آن است که با افزایش بار، کنترل خودرو را سخت تر میکند. در ادامه با بررسی سایپا ۱۵۱ همراه ما باشید.

سایپا ۱۵۱ وانت کوچیک ساخت شرکت خودروسازی سایپا است که به نام های سایپا کارا و پراید وانت نیز شناخته می شود. این خودرو بسیار سبک است و در کل ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد. سایپا ۱۵۱ را می توان رقیب پیکان وانت دانست. پراید وانت ظرفیت باری حداکثر ۵۰۰ کیلوگرم را دارد.

بررسی ظاهری سایپا ۱۵۱

با نگاهی بر پراید وانت یا همان سایپا ۱۵۱ متوجه آن خواهید شد که این خودرو همان خودروی سایپا ۱۳۱ است که شرکت سازنده با حذف ستون انتهایی و سقف آن توانسته این خودرو به یک وانت کوچک تبدیل کند.

سایپا 151 و بررسی کامل این خودرو

برای اندازه های این وانت کوچک را نیز می توان این اعداد را بیان کرد، طول ۳۹۲۸ مییمتر، عرض ۱۶۰۵ و ارتفاع ۱۴۵۵ میلیمتر. همانطور که گفته شد پراید وانت با الگوبرداری از خودروی پراید ۱۳۱ ساخته شده است پس طراحی آن نیز باید شبیه ان باشد. نمای جلویی این خودرو همانند ۱۳۱ دارای دو چراغ بزرگ و مستطیلی شکل و یک جلو پنجره کوچک است.نمای جانبی سایپا ۱۵۱ خیلی ساده همانند سایپا ۱۳۱ طراحی شده است. همچنین در این نما و خصوصا نمای پشتی شاهد قرار گیری محل بار هستیم . نمای پشتی نیز بسیار ساده طراحی شده است.

طراحی بخش پشتی پراید وانت

هرچند خودرو های سایپا پراید از کیفیت طراحی و ساخت غیر قابل قبولی برخوردار هستند ولی در سایپا ۱۵۱ تنها نکته مثبتی که می توان دید استفاده از دستگیره برای باز و بسته کرده محفظه بار است. محلی که به قسمت بار سایپا ۱۵۱ اختصاص داده اند ابعادی برابر ۱۵۰۰ میلیمتر طول و ۱۳۷۰ میلیمتر عرض دارد که برای حمل بار های بزرگ و حجیم زیاد مناسب نیستند.

طراحی داخلی سایپا ۱۵۱

اگر وارد کابین سایپا ۱۵۱ شوید متوجه خواهید شد که طراحی این بخش از خودرو بسیار قدیمی است و در ساخت آن از مواد اولیه بی کیفیت پلاستیکی استفاده شده است. فضای بسیار کمی نیز برای سرنشینان خودرو در نظر گرفته شده است. در بررسی سایپا ۱۵۱ می توان متوجه شد که صندلی های این خودرو قابلیت تنظیم در ۴ جهت را دارند که این موضوع را نیز باید یکی از نقاط مثبت خودرو دانست ولی این قابلیت تنظیم زیاد کاربردی و جالب نیستند. از امکاناتی هم که نیز در فضای داخلی این نام برد می توان به شیشه بالابر برقی، کمربند ایمنی با قابلیت  تنظیم ارتفاع، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع و سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد.

  •  آرون گروپس

بررسی سایپا 151 و طراحی کابین این خودرو

مشخصات فنی سایپا ۱۵۱

در بررسی سایپا ۱۵۱ از نظر فنی می توان گفت که این خودرو دارای یک موتور M13 با حجم ۱۳۲۳ سی سی است که دارای ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ می باشد. این نوع موتور توانی در حدود۷۱ اسب بخار و گشتاوری در حدود ۱۰۸ نیوتون بر متر می تواند به این خودرو منتقل کند. همچنین یک جعبه دنده ی ۵ سرعته ی دستی نیز توان این موتور را به خودرو منتقل می کند. این موتور با عملکردی که دارد می تواند در زمان حدود ۱۵ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. همچنین مصرف سوخت سایپا ۱۵۱ نیز در حالت ترکیبی ۸ لیتر به ارای هر ۱۰۰ کیلومتر است.

سیستم تعلیق

خودرو های باربری باید از نظر سیستم تعلیق از عملکرد بهتری برخوردار باشند تا تحمل بارهای سنگین و ضرباتی که جاده به آن برخورد می کند را داشته باشد. در بررسی سایپا ۱۵۱ مشخص شد که این خودرو از یک سیستم تعلیق ضعیف و بسیار خشک بهره می برد که باعث تکان های شدید در کابین خودرو می شود. همچنین برای افزایش مقاومت سیستم تعلیق سایپا ۱۵۱ در قسمت عقب از کمک فنر های تلسکوپی استفاده شده است.

پراید وانت و میزان باربری آن

یکی از معایب ببی شمار این خودرو مربوط به سیستم تعلیق جلو است. سیستم تعلیق جلوی این خودرو از نوع مک فرسون است که از اولین سیستم های تولید شده است. شرکت تولید کننده ۱۵۱ این کمک فنر را به دلیل هزینه های کم تولید، حجم کم، سادگی عملکرد تولید می کند. ان مدل کمک فنر فقط در خودروهای بسیار ارزان بازار نصب می شود.

مشکلات خودروی سایپا ۱۵۱

از نمونه مشکلات و معایبی که سایپا ۱۵۱ داشت به چند نمونه اشاره شد. در ادامه مطلب ما می خواهیم به بیان دلایل عدم خرید این خودرو و مشکلات مهم آن بپردازیم.

کیفیت ساخت بسیار پایین

یکی از مهمترین مشکلات م.جود در سایپا ۱۵۱ کیفیت ساخت پایین آن است که این موضوع باعث نارضایتی خریداران این خودرو شده است. همانطور که در بالا نیز ذکر شد مواد استفاده شده در ساخت و طراحی این خودرو از کیفیت پایینی برخووردار است که این موضوع به مرور زمان باعث افت کیفی خودرو خواهد شد.

محفه بار بسیار کم

یکی دیگر از موارد مهم در رابطه با عدم خرید سایپا ۱۵۱، محفظه بار بسیار کم آن است. باید این‌ گونه گفت که میزان تحمل محفظه بار پراید وانت در حالت استاندارد در حدود ۵۰۰ کیلوگرم بوده که این میزان برای استفاده‌ های متوسط اصلا کافی نبوده و این خودرو فقط برای یک استفاده بسیار سبک مناسب است. همچنین، ابعاد محفظه بار این خودرو به صورتی است که اجسامی با طولی بیش از ۱۵۰ سانتی متر، در آن جای نمی‌گیرند.

معایب سایپا 151

موتور قدیمی

یکی دیگر از مشکلات سایپا ۱۵۱، موتور قدیمی و منسوخ شده سایپا ۱۵۱ است. موتور به کار رفته بر روی این مدل خودرو چهار سیلندر ۸ سوپاپ با حجمی برابر با ۱۳۲۳ سی‌سی است که قدرت تولید آن ۷۱ اسب بخار و گشتاور آن ۱۰۸ نیوتن متر است. جعبه دنده این خودرو ۵ سرعته بوده و قدرت تولیدی به چرخ‌ های جلو منتقل می‌شود. همچنین، حداکثر سرعت این مدل در حدود ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است.

ایمنی پایین

یکی دیگر از مشکلات مهم که در بررسی سایپا ۱۵۱ به بر خواهیم خورد، مربوط به ایمنی آن است. ایمنی سایپا ۱۵۱ بسیار ضعیف است و میزان آسیب دیدگی در هنگام تصادفات به صورت کامل نیز خواهد بود. در نگاه کلی به ایمنی سایپا ۱۵۱ می توان نمره صفر را داد.

هزینه های جانبی زیاد

آخرین موردی که می توان در رابطه با عدم خرید پراید وانت از سوی برخی خریداران عنوان کرد، هزینه های نسبتا زیاد جانبی آن است. پراید وانت درست است که خودرویی کم استهلاک در گروه وانت ها محسوب می‌شود، اما دارای مشکلاتی همچون جلو بندی ضعیف، افت توان محسوس، شاسی ضعیف، برخی مشکلات در بخش کمپرسور کولر و … بوده که با بروز هرگونه مشکل در این قسمت ها، باعث بروز هزینه های جانبی برای مالکان این خودرو شده و طبق اعلام برخی دارندگان این خودرو، پراید وانت ارزش قیمتی بسیار پایینی را در ازای مبلغ پرداختی دارا است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *