دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای تغذیه همستر و غذاهای ممنوعه برای همسترها

  • مریم صبوری
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

همستر ها حیواناتی شبیه به موش هستند که اهلی و بسیار دوست داشتنی بوده و ما در این مطلب از مجله آرگا به توضیح راهنمای تغذیه همستر و غذاهای ممنوعه برای همستر می پردازیم در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

همستر ها حیواناتی هستند که اغلب مواد غذایی را دوست دارند و همه چیز می خورند و حتی به سیب زمینی و گوشت هم علاقه نشان می دهند که این ها برای سلامتی او خطرناک می باشد. شما باید برای این حیوان صرفه جو مقداری مناسب از رژیم غذایی سالم داشته باشید که از پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و کربوهیدرات تشکیل شده باشد تهیه نمایید. به عنوان مثال می توان از تخم مرغ آبپز هفته ای یک قاشق استفاده کنید که به عنوان پروتئین در بدن او عمل کند. همستر ها انواع مختلفی دارند که همه آن ها برنامه غذایی شبیه به هم بهره می برند. در ادامه به معرفی تغذیه همستر می پردازیم.

مراحل تغذیه همستر

آشنایی با تغذیه همستر

حیوانات خانگی و انتخاب یک رژیم غذایی مشخص در نخستین بار کمی گنگ کننده است ولی با انتخاب گزینه مناسب می توانید لیستی تهیه نمایید تا امر بسیار ساده گردد. ما در این مقاله از مجله آرگا به شما عزیزان آموزش خواهیم داد تا بهترین انتخاب را در امر تغذیه این حیوان دوست داشتنی و زیبا انجام دهید.

بهترین رژیم غذایی پلت: در ابتدا می توان از پلت استفاده کرد چون این مواد غذایی تعادل زیادی دارد و از اشکال مختلف تهیه می شود بهتر است در لیست غذا های همستر قرار بگیرد. پلت ها شکل بیسکویتی و کیک صبحانه دارند که مواد مورد نیاز این حیوان خانگی را تامین می کند پس گزینه مناسبی برای وعده اصلی تغذیه آن ها می باشد.

تغذیه همستر چگونه است؟

رژیم غذایی استفاده از دانه ها: دانه ها هم در برنامه غذایی همستر اهمیت فراوانی دارد که از مواد تشکیل دهنده ای مثل: سبزیجات خشک، غلات و دانه های متنوع تهیه می شود. در دانه ها مقداری از مواد پلت درون آن ها می باشد که گزینه ایده آلی خواهد بود پس در این امر مهم که اگی می خواهید به او غذا بدهید باید قبلش مطمئن شوید ظرف غذایش خالی شده و بعد دوباره با تشویق ظرف او را پر نمایید.

  •  آرون گروپس

مواد خوراکی تازه: اگر چنان چه همستر شما از دانه یا پلت خوشش نیامد به او گرسنگی ندهید و با مواد خوراکی تازه دیگری تشویقش کنید. مثلا می توان از سبزیجات و غلاتی که شما در خانه مصرف می کنید به عنوان جایزه که ۱۰% از غذای همستر را تشکیل دهد به او بدهید. حواستان باشد که زیاده روی در خوردن این جور رژیم ها امکان اسهال شدن همستر را دارد.

راهنمای تغذیه همستر و غذاهای ممنوعه برای همسترها

خوراکی های غیر مجاز برای تغذیه همستر: استفاده از عسل، ماست شیرین، سیب زمینی که قند بالایی دارند را در اختیار آن ها قرار ندهید. دقت داشته باشید که همستر های کوتوله قند بالایی دارند و باید در رژیم غذایی آن ها مصرف شیرینی جات کنترل شود.

غذاهای سالم و مجاز همستر: سیب درختی، گل کلم، هویج، موز، کاهو، اسفناج، علف، اسفناج، کدو، کرم، آجیل شور نشده، ذرت بو داده بی دون نمک و کره، توت فرنگی، تمشک، کلم بروکلی، خیار، انگور، کلم بچ، نخود، نان جو، تخم مرغ آبپز، تخم کدو، عدس غلات صبحانه، بادام زمینی بی مزه، جیرجیرک و برگ قاصدک می باشد.

مواد غذایی ممنوعه همستر: دانه های سیب درختی، بادام، لوبیای خام، پیاز، شکلات، غذا های شور و شیرین، خوراکی های مضر، سیر، مرکبات، ریواس و برگ گورجه فرنگی و الکل می باشند.

تغذیه همستر به چه روش هایی ممکن است؟

تلاش کنید تا همسرتان برنامه غذایی مغذی و سالم داشته باشد، این موش های کوچولو غذا های متنوعی می خورند و به طور کلی به سه چیز نیاز دارند که شامل غذای خشک، میوه و سبزیجات و مقدار بسیار کمی پروتئین می باشد و می توان آنها را با روشهای خانگی تهیه کرد.

بهترین غذای همستر

بهترین و مناسب ترین تغذیه برای همسترها، گلوله های غذایی هستند که از انواع غذاهای سالم و غذاهای انسانی تشکیل شده باشند، حال در صورتی که همستر شما تمایلی به خوردن گلوله های غذایی ندارد، می توانید مقداری از مخلوط دانه ها را روی این گلوله های غذایی بریزید و یا غذایی متشکل از دانه ها انتخاب کنید که حاوی گلوله های غذایی باشد.

در نظر داشته باشید که حجم زیادی از غذای همستر شما، کربوهیدارت و چربی است، زیرا این جانوران خانگی از این مواد به منظور گرم کردن خود و افزایش انرژی شان استفاده می کنند. در صورتی که همستر شما زیاد غذا می خورد، نباید تنها از این گروه غذایی استفاده کنید، زیرا موجب افزایش وزن و بروز بیماری در آنها خواهید شد.

رژیم غذایی همستر

از منابع مهم کربوهیدرات و چربی می توان به دانه های ارگانیک پرندگان، تخم آفتابگردان خام، ذرت خشک شده، آجیل بدون نمک، انواع حبوبات بدون نمک، روغن و سیب زمینی پخته شده اشاره کرد که می توانید برای تغذیه همستر خود مورد استفاده قرار دهید.

یکی از حیاتی ترین مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه برای خرگوش ها، یونجه می باشد که به اندازه آب ضرورت داشته و مهم است، دقت داشته باشید که استفاده از یونجه در تمام طول روز حتی در شب ها نیز باید در اختیار همستر قرار گیرد.

 توجه داشته باشید که در صورتی که همستر شما دچار سوءتغذیه شده و یا اینکه به میزان کافی به وی یونجه داده نشده باشد، امکان مبتلا شدن این حیوان به  بیماری های مختلفی در سیستم گوارش و دندان وجود دارد، این یونجه ها به شکل فشرده شده و در وزن های مختلف یافت می شوند.

غذا های ممنوعه همستر چیست؟

چند نکته برای غذا دادن به همستر

  • شما باید یک وقت مناسبی را برای غذا دادن به حیوان خود را در نظر بگیرید که حرفه ای ها از هنگام شب یا صبح استفاده می کنند و به همستر غذا می دهند که در وقت شب بهتر است زیرا این حیوانات شب زی (شب بیدار) هستند.
  • باید این نکته را در نظر بگیرید که موقع دادن غذا از یک قاشق غذا خوری به یک میزان برایش خوراکی بریزید چون همستر در لپش نگهداری کرده و بعدا می خورد.
  • می توان برای آن ها ظرفی سرامیکی در نظر گرفت که هر چند روز یکبار آن را بشویید چون همستر ها ظروف پلاستیکی را خش می اندازند و همین امر باعث ایجاد باکتری می شود.
  • همچنین شما می توانید ظرف آبی را برای همستر خود تهیه کنید که از خیس شدن و ریخته شدن آب جلوگیری شود و بهتر است هفته ای یکبار آن را تمیز بشویید.

همچنین می توانید در لینک مقابل با اصول نگهداری از همسترها آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *