دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شرایط نگهداری و پرورش ماهی پلاتی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ دی ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش ماهی پلاتی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با خصوصیات و اصول مراقبت از این ماهی آکواریومی آشنا شوید.

به طور کلی پلاتی را می توان یکی از ماهی های آکواریومی دانست که نگهداری و تکثیر آن به راحتی امکان پذیر است و می توان آن را جزو گونه هایی دانست که در آکواریوم زندگی می کنند و پرورش آن بسیار راحت است.

آشنایی با نحوه پرورش ماهی پلاتی

بهتر است بدانید ماهی پلاتی که با نام علمی Platyfish نیز شناخته می شود یکی دیگر از ماهی های آکواریومی بسیار زیبا است که به خانواده ماهی های زنده تعلق دارد. این نوع ماهی به رنگ های مختلفی وجود داشته و می تواند به راحتی تولید و تکثیر شود. ماهی پلاتی از لحاظ شرایط زیستی می تواند در محیط های عادی و معمولی رشد و نمو نماید.

چگونگی پرورش ماهی پلاتی

عمر مفید این ماهی را می توان چیزی بین ۲ تا ۳ سال دانست که می توان به راحتی آن ها را تکثیر نمود. این ماهی به دو دسته خیفوفورو سما کیولاتوس و خیفوفورو سواریاتوس تقسیم می شود که از نظر ظاهری ماهی پلاتی شباهت بسیار زیادی به ماهی دم شمشیری خواهد داشت.

تعداد گونه های پلاتی در دنیا به چیزی بیش از ۳۲۵۰۰۰ گونه مختلف می رسد. تمام این گونه های مختلف از نظر الگوی رنگی و تنوع رنگ با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین یکی دیگر از تفاوت های گونه های مختلف این ماهی تفاوت در دم و اندازه باله ها خواهد بود.

افرادی که قصد دارند برای اولین بار ماهی آکواریومی در منزل خود داشته باشند توصیه می شود که با ماهی گوتی شروع کنند. این ماهی ها می توانند در کنار سایر ماهی های آکواریومی به خوبی زندگی کنند بدون اینکه مشکلی بین آن ها به وجود آید.

اگر بخواهید ماهی پلاتی نر و ماده را به راحتی از یکدیگر تشخیص دهید و سپس اقدام به پرورش ماه پلاتی کنید این فرآیند بسیار آسان خواهد بود. ماهی ماده دارای باله پهن در زیر شکم خود بوده و جثه ای گردتر و پهن تر از نرها دارند و این در حالی است که ماهی نر دارای آلت تناسلی در زیر شکم خود می باشد. اندازه ماهی های نر پلاتی به ۳ الی ۴ سانتی متر می رسد و این در حالی است که نوع ماده آن بین ۵ الی ۶ سانتی متر طول خواهد داشت.

  •  آرون گروپس

اصول مراقبت از ماهی های پلاتی

خصوصیات ظاهری پلاتی:

این نوع از ماهی ها نیز مانند انواع دیگر دارای خصوصیات ظاهری منحصر به فردی برای پرورش خواهند داشت. اغلب این ماهی ها خود دارای انواع گوناگونی هستند و انواع این ماهی ها با نام های پلاتی قرمز، پلاتی طلایی و پلاتی پاندا شناخته می شوند. هر کدام از این ماهی ها دارای رنگ های خاصی خواهند بود اما خصوصیات ظاهری آن ها بسیار مشابه هم خواهد بود.

گونه های ماده در این نوع از ماهی ها اغلب تا میزان ۷ سانتی متر رشد خواهند کرد در صورتی که گونه های نر تا بیشتر از ۶ سانتی رشد نمی کنند. از این رو گونه های ماده دارای جثه ای عظیم تر و بزرگتر از نرها هستند. همچنین ماهی نر در این دسته از ماهی ها دارای آلت تناسبی می باشد که به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. ماهی های پلاتی نر اغلب رنگ روشن تری خواهند داشت.

تغذیه ماهی ها:

پلاتی ها در اصل گیاه خوار هستند و در کنار سایر ماهی های گیاه خوار زندگی می کنند و تنها کافی است از غذای ماهیان خود به آن ها بدهید. از طرفی نیز می توانید آن ها را با توجه به گونه زنده زا بودنشان همه چیز خوار نیز معرفی نمایید.

در واقع گاهی اوقات غذاهای گوشتی نیز می توانند برای پلاتی ها انتخاب خیلی خوبی باشند. تنها شرط غذا برای پلاتی ها این است که اندازه ی غذا برای آن ها متناسب جثه شان باشد تا بتوانند راحت آن را میل نمایند. عموما در زمان تولید مثل پلاتی ها پیشنهاد می کنیم که دل گلو چرخ کرده به آن ها بدهید زیرا مانند یک غذای مقوی، می تواند کمک زیادی به سلامت و کیفیت تولید مثل آن ها نماید.

چگونگی تغذیه ماهی ها

تولید مثل ماهی پلاتی:

ماهی پلاتی در ۳ الی ۴ ماهگی قدرت تولید مثل خواهد داشت. این ماهی ها زنده زا هستند به این نحو که پس از طی کردن دوران بارداری ماهیان ریز زنده ای را زایمان می کنند. از عوامل قابل توجه در این ماهی ها، خوردن بچه های خود می باشد. بسیاری از افراد از این ماهی ها برای تغذیه ی ماهیان دیگر استفاده می کنند اما اگر به دنبال تکثیر این ماهی ها هستید بایستی از روش های دیگر نیز استفاده نمایید.

برای حفظ بچه ماهی ها بایستی به اقدام به نصب زایشگاه نمایید. نصب زایشگاه با در نظر گرفتن برخی از عوامل مانند عدم هیجان ماهی باردار، کیفیت بالای تور و همچنین اطلاع دقیق از زایمان زایمان صورت پذیرد. پس از زایمان می توان ماهی مادر را جابه جا نمود تا بچه ها در امنیت کامل رشد نمایند.

زیستگاه اصلی ماهی ها:

این نوع ماهی اغلب در آب های مکزیک و گواتمالا که شیرین و آرام هستند رشد و نمو خواهند داشت. اغلب این ماهی ها دوستدار گیاه هستند و به همین خاطر برای نگهداری از آنها در آکواریوم بهتر است اقدام به ایجاد زیستگاه های گیاهی نمایید.

زیستگاه اصلی ماهی پلاتی

همچنین ایجاد کانال ها نیز نقش موثری در رفاه آن ها خواهد داشت. شرایط معمولی آکواریوم برای این ماهی ها بسیار مناسب خواهد بود. اغلب این ماهی ها به راحتی نگهداری می شوند و نیاز به دستورالعمل های خاص نخواهید داشت. البته که در زمینه زاد و ولد بایستی به برخی از نکات توجه ویژه داشته باشید.

شرایط نگهداری از ماهی پلاتی:

ماهی پلاتی را می توان یکی از گونه های بسیار جذاب دانست که بسیاری از افراد برای نگهداری از آن در فضای آکواریوم شان استفاده می کنند. شرایط نگهداری پلاتی ها بسیار آسان است و همچنین نکته بسیار مهمی که در این رابطه باید بدانید این است که دمای آب بایستی بیش تر از ۲۶ درجه سانتی گرادنباشد تا ماهی ها در سلامت کامل به سر ببرند.

البته غذای مناسب و بسیار عالی یکی از شرایط بسیار خوب برای سلامت و پرورش عالی ماهی ها محسوب می شود و یکی از نکات قابل توجه دیگر این است که برای نگهداری بسیار عالی از ماهی های پلاتی بهتر است به آب این ماهی دقت نمایید زیرا اگر آب نامرغوب در آکواریوم این ماهی ها باشد و این آبزیان در آن آب زندگی کنند، به بیماری های بسیاری دچار خواهند شد پس بهتر است به این نکات به صورت کامل دقت نمایید.

شرایط نگهداری از پلاتی

همچنین پس از مطالعه این مقاله نیز پیشنهاد می کنیم با کلیک بر روی لینک های مقابل با چگونگی پرورش ماهی کوی و پرورش ماهی پرت نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *