دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره پرورش بوقلمون و سود دهی آن

  • زهرا خانزاده
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

این مقاله از آرگا را به پرورش بوقلمون و نحوه سودهی این کار و کسب اختصاص داده ایم، پرورش و نگهداری بوقلمون را می توان به صورت سنتی و یا صنعتی در واحدهای کوچک و یا در واحدها و مزرعه بزرگ انجام داد.

بوقلمون؛ یا فیل مرغ (به زبان افغانستانی) گونه ای از ماکیان سانان هستند، که نوع محلی و یا صنعتی آن ها قادر به پریدن (پرواز کردن) نیستند، اما نوع کوچک و وحشی این پرندگان می توانند، در حدود ارتفاع چند صد متر به پرواز در آیند. افرادی که تمایل به پرورش بوقلمون برای کسب در آمد دارند، باید علاوه برای فراهم آوردن محل مناسب برای پروراندن این برندگان، شرایط لازم برای نگهداری آنان را نیز محیا نمایند.

نژاد بوقلمون

آشنایی با نحوه پرورش بوقلمون

پیش از اقدام به پرورش طیور و همچنین این پرنده باید نکات و شرایط زیر را در نظر گرفت.

  • آشنایی با نژاد بوقلمون:

در رابطه با نژاد بوقلمونهایی که برای پرورش دادن انتخاب می کنید باید اطلاعات کافی را کسب نمایید(نژاد این پرنده می تواند ایرانی و یا خارجی باشد). همچنین آشنایی با بیماری های مرتبط با طیور، نحوه واکسیناسیون بوقلمونها و مطالعه کتاب های در رابطه با مدیریت در زمینه پرورش طیور می تواند، بسیار مفید باشد.

  • کسب تخصص لازم:

پیش از احداث مزرعه و یا واحدهای برای پرورش بوقلمونها، داشتن تجربه ای کوتاه در زمینه نگهداری و پرورش آن بسیار حائز اهمیت می باشد. همچنین باید مهارت لازم برای کار با دستگاه جوجه کشی را کسب نمود.

مزرعه نگهداری بوقلمون

  •  آرون گروپس
  • دریافت مجوز:

برای نگهداری طیور و پرورش آن ها در مزرعه یا واحدهای بزرگ، بایستی حتما مجوز لازم را از سازمان های مربوطه دریافت کرد. کسب این مجوزهای قانونی و نظارت های اداره دامپزشکی و جهاد کشاورزی می تواند در آینده، مانع از بروز خسارت های جانی و مالی گردد. امروزه بیماری های مشترک بین طیور و انسان شیوع بیشتری پیدا کرده است، بنابراین با کسب مجوزهای لازم می توان با خیالی آسوده تر برای پرورش طیور اقدام  کرد. البته برای پرورش این پرنده در واحدهای کوچک تر و به شکل سنتی یا محلی نیازی به دریافت مجوز نمی باشد، اما توصیه می شود شمار تعداد بقلمون و یا هر پرنده دیگری را که نگهداری می کنید را به اطلاع سازمان جهاد کشاورزی و یا دامپزشکی برسانید.

پرورش بوقلمون

  • داشتن سرمایه برای سودهی بیشتر:

برای شروع به هر کاری باید سرمایه و یا بودجه مورد نیاز برای کار مورد نظر را فراهم نمود. همچنین افراد برای پرورش و نگهداری این پرنده نیز باید ابتدا مسیری را که قصد دارند در آن به سود دهی بیشتر برسند را مشخص نمایند. به عنوان مثال، اشخاصی که در کنار نگهداری بوقلمون، تمایل دارند در زمینه واحد جوجه کشی این پرنده و یا عرضه گوشت آن نیز فعالیت داشته باشند، باید امکانات لازم برای انجام این قبیل کارها را فراهم نمایند، که این امر مستلزم صرف زمان و سرمایه بیشتری خواهد بود. بنابراین افراد باید هدف خود را مشخص کنند و سپس بودجه مورد نیاز برای پرورش بقولمون را برآرود نمایند. البته مشاوره گرفتن از شرکت های مهندسی دام و طیور می تواند، در نوشتن طرح توجیهی برای پرورش و نگهداری این پرنده کمک کند.

نکات لازم برای نگهداری بوقلمون

  • عرضه و فروش محصول تولیدی:

پیش از شروع هر کاری علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، باید در زمینه اصول بازاریابی، بازار رقابتی برای فروش محصول و یا حتی بازار سازی، همچنین تبعات آن تحقیق کرد و از مشاوران و یا کارشناسان خبره بازار مشورت گرفت.

علاوه بر آن بهتر است، شخص متقاضی خرید زمین جهت ایجاد مزرعه پرورش بوقلمونها، به بخش «اداره ی صدور پروانه معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی» مرکز استان خود مراجعه نماید و محل دقیق زمین مورد نظر و کروکی آن را در اختیار کارشناسان مربوطه قرار دهد، تا  از راهنمایی ها، اصلاحات و مشورت آنان برخوردار گردد. همچنین با تحویل درخواست کتبی از معاونت امور دام جهاد کشاورزی شروع به اقدام برای دریافت «صدور پروانه ی تاسیس پرورش بوقلمون» و «پروانه ی بهره برداری» کند. آنگاه متقاضی با دریافت پروانه می تواند، جهت راه اندازی مزرعه یا واحد پرورش و خرید قفس نگهداری، دستگاه جوجه کشی و دیگر ملزومات اقدام نماید.

نگهداری جوجه یک روزه بوقلمون

در روزهای اول نباید جوجه های بوقلمون را از منبع حرارتی دور نگهدارید، زیرا در این صورت سرما خورده و مریض می شوند.

نگهداری از بوقلمون

همچنین در صورت استفاده از دستگاه مادر مصنوعی، باید اطراف دستگاه را حصاری بکشید تا جوجه ها نتوانند از آن دور شوند، در صورت استفاده از هیتر نیز باید کل سالن دارای حرارت یکنواخت و مناسب باشد.

پرورش این پرنده در ایران

به منظور پرورش و نگهداری بوقلمون در ایران، محیطی که جوجه بوقلمون ها در آن نگهداری می شود، بر اساس سن آن ها می باشد؛ مثلا در هفته اول به ازای هر متر مربع، باید از ۳۰ جوجه نگهداری شود، در هفته های بعد (دوم تا چهارم) به ازای هر متر مربع، ۲۰ جوجه کافی است، سپس برای هفته های پنجم تا ششم می توانید به ازای هر متر مربع، ۱۰ جوجه نگهداری کنید.

در هفته های هفتم تا هشتم و بعد از بیرون آمدن جوجه ها، در هر متر مربع, تعداد ۸ عدد جوجه نگهداری شود و در هفته های نهم تا دوازدهم به ازای هر متر مربع، ۵ جوجه، در نهایت در هفته های سیزدهم تا بیستم، ۲ تا ۳ عدد جوجه در هر متر مربع گنجایش دارد.

توجه داشته باشید که وسایل لازم برای پرورش و نگهداری بوقلمونها تقریبا مشابه وسایلی است که برای پرورش مرغ به کار برده می شود، برای پیشگیری از بیماری ها نیز باید اصول بهسازی و بهداشت رعایت شود، حال باید همه وسایل و نیز لانه را پیش از ورود و در پایان هر دوره به خوبی ضدعفونی کرده و شست و شو دهید.

نگهداری از بوقلمون

دمای مناسب برای نگهداری از بوقلمون ها

به هنگام نگهداری از بوقلمون ها، دمای سالن و مکان نگهداری از آنها باید مورد توجه قرار گیرد، مناسب ترین دماها به منظور پرورش و نگهداری از طیور در هفته های مختلف به شکل زیر است :

  • در بدو تولد، ۳۴ تا ۳۶ درجه سانتیگراد
  • اواخر هفته اول تا ۳۲ درجه سانتیگراد
  • در هفته دوم تا ۲۹ درجه سانتیگراد
  • در هفته سوم تا ۲۶ درجه سانتیگراد باید کاهش یابد.
  • در هفته چهارم تا ۲۴ درجه سانتیگراد
  • در هفته پنجم، تا ۲۱ درجه سانتیگراد
  • از هفته ششم نیز دما ۱۸ درجه باشد.

در صورت تمایل برای آشنایی با پرورش حیوانات مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *