دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

از خواص گشنیز و مزایای مصرف این گیاه چه می دانید؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۹ دی ۱۳۹۸
  • ۰

گشنیز یکی از انواع گیاهان خوش عطر و پرکاربرد در صنایع غذایی و دارویی است و بیشتر در کشور های آسیایی مورد استفاده قرار گرفته می شود که بسیاری از افراد از خواص گشنیز اطلاعی ندارند.

گشنیز از انواع سبزیجات معطر مشابه جعفری می باشد که به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی فراوان از فواید فوق العاده ای برخوردار است و در واقع از جمله ادویه های پرکاربرد در کشور های آسیایی به خصوص ایران و هندوستان است که به عنوان یکی از گیاهان مفید برای بدن شناخته شده است، در ادامه مطلب به خواص گشنیز می پردازیم.

فواید شگفت انگیز گشنیز

بررسی مهمترین خواص گشنیز

گشنیز دارای طعم و عطر بی نظیری است به همین دلیل در آشپزی ایرانی ها بسیار پرکاربرد است، این گیاه دارای خواص بی نظیری است و همانطور که در مطالب گذشته شما را با خواص پونه، خواص مرزنجوش و خواص لوبیا سبز آشنا کردیم در این مقاله شما را با فواید گشنیز بر سلامت بدن آشنا خواهیم کرد.

درمان بیماری پوستی:

گشنیز دارای فواید ضد قارچی، ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدان می باشد به همین خاطر به منظور بر طرف کردن بیماری های پوستی از قبیل: خشکی پوست، اگزما و عفونت های قارچی گزینه بسیار مناسبی است.

خواص معجزه آسای گشنیز

 پیشگیری از سرماخوردگی:

گشنیز به دلیل داشتن خواص ضد باکتری از مبتلا شدن به سرماخوردگی جلوگیری می کند و همچنین سرشار از ویتامین C می باشد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و سبب پیشگیری و درمان سرماخوردگی می شود.

درمان سرماخوردگی با گشنیز

  •  آرون گروپس

رفع کم خونی:

میزان کم بودن آهن در خون سبب ایجاد تنگی نفس، خستگی شدید، تپش قلب و کاهش عملکرد ذهنی می شود بنابراین افرادی که از داشتن کم خونی رنج می برند از مصرف گشنیز غافل نشوند.

فواید گشنیز و  تنظیم قاعدگی:

گشنیز از جمله سبزیجات مفید به منظور درمان درد پریودی شدید می باشد و در حقیقت سبب بهبود بخشیدن سطح هورمون هایی می شود که چرخه قاعدگی را تنظیم می کنند بنابراین استفاده از گشنیز به تنظیم چرخه قاعدگی و کاهش درد ناشی از این دوره کمک می کند.

پیشگیری از پوکی استخوان:

گشنیز دارای مقادیر فراوانی کلسیم می باشد و برای آن دسته از افرادی که به سلامت استخوان هایشان اهمیت می دهند بسیار مفید است زیرا، مصرف گشنیز باعث رشد و دوام استخوان ها و همچنین پیشگیری از پوکی استخوان می شود بنابراین اضافه کردن حتی مقادیر کمی گشنیز به رژیم غذایی به محکم نگه داشتن استخوان ها کمک شگفت انگیزی می کند و به خاطر داشته باشید که برگ های گشنیز حاوی مقادیر فراوانی کلسیم هستند بنابراین این بخش از گشنیز را فراموش نکنید.

بررسی خواص گشنیز

جلوگیری از بیماری های بینایی:

همانطور که می دانید گشنیز دربردارنده ویتامین A، آنتی اکسیدان، ویتامین C و مواد معدنی فسفر است که سبب جلوگیری از بیماری های بینایی می شود و همچنین به کاهش کشیدگی عضله و فشار روی چشم کمک می کند، برگ گشنیز نیز دارای بتاکاروتن می باشد که سبب پیشگیری از بیماری های مختلف چشمی می شود.

تنظیم قند خون و کنترل دیابت:

از مهم ترین فواید گشنیز پایین آوردن قند خون و تنظیم آن می باشد زیرا، گشنیز سبب افزایش ترشح انسولین از پانکرانس می شود و همین امر به بالا رفتن سطح انسولین خون کمک می کند این خاصیت گشنیز برای افرادی که دچار بیماری دیابت شده اند بسیار مناسب است.

خاصیت سبزی گشنیز بر سلامت بدن

سلامت دستگاه گوارش با مصرف گشنیز

از دیگر خاصیت های شگفت انگیز گشنیز کمک به درمان معده درد، بهبود هضم غذا، سوزش سردل و سلامت دستگاه گوارش می باشد، همچنین طبق تحقیقات انجام شده استفاده از این گیاه پرخاصیت سبب پیشگیری و درمان مسمومیت غذایی می شود.

درمان اسهال و یبوست:

گشنیز حرکات روده را بهبود می دهند و در نتیجه به برطرف کردن اسهال کمک شگفت انگیزی می کند و همچنین به دلیل داشتن مقادیر فراوانی فیبر به بهبود حرکات روده کمک کرده و در برای افرادی که دچار یبوست می شوند بسیار موثر است.

فواید درمانی گشنیز

گشنیز یک ضد آلرژی قوی

گشنیز از آنتی هیستامین قوی برخوردار است لذا سبب کاهش آلرژی های فصلی و تب یونجه می شود و روغن این گیاه مفید نیز اثرات آلرژیک گیاهان، غذا ها، حشرات و.. را کاهش می دهد و همچنین باعث از بین بردن ورم کهیر، آنافیلاکسی، تورم خطرناک گلو و غدد در بدن می شود.

کاهش فشار خون بالا:

از جمله خواص گشنیز دارای بودن مقادیر فراوان پتاسیم می باشد که همین امر به پایین آوردن فشار خون کمک کرده و در نتیجه سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری ها قلبی و عروقی و همچنین آترواسکلروز می شود.

خاصیت درمانی گشنیز

برطرف کردن ورم ملتحمه چشم:

گشنیز از خواص ضد عفونی کنندگی برخوردار است و همین خواص این گیاه مفید سبب محافظت کردن از چشم در مقابل بیماری های مانند ورم ملتحمه می شود.

از بین بردن چین و چروک گشنیز

همانطور که گفته شد گشنیز سرشار از ویتامین های A و C می باشد که از به وجود آمدن رادیکال های آزاد در سلول های پوست جلوگیری می کند و در نتیجه به برطرف کردن چین و چروک پوست و جوان شدن پوست کمک شایانی خواهد کرد.

فواید گشنیز بر سلامت پوست

تقویت و افزایش رشد مو:

 ریزش مو از جملات مشکلات بسیار شایع در بین افراد است که گشنیز و آب این گیاه مفید دارای ویتامین و پروتئین های ضروری به منظور افزایش رشد مو و درمان ریزش مو می باشد.

خواص گشنیز بر سلامت مو

درمان آکنه و جوش سرسیاه:

برای از بین بردن جوش های سرسیاه صورت استفاده از گشنیز بسیار مفید است به منظور بهره مندی از  خواص گشنیز در این زمینه یک قاشق چای خوری آب گشنیز را به همراه یک قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه مخلوط کنید سپس آن را بر روی نواحی آسیب دیده صورت بمالید و پس از زمان یک ساعت آن را با آب گرم بشویید.

خاصیت های بسیار زیاد گشنیز

درمان دندان درد:

به منظور رفع سریع دندان درد ده گرم تخم گشنیز را به چهار لیتر اضافه کنید و اجازه دهید بجوشد تا حجم آن به لیتر برسد و پس از خنک شدن آن را در دهان مزه مزه کنید تا درد دندان کامل برطرف شود.

درمان بواسیر:

بسیاری از افراد از داشتن بواسیر رنج نمی برند که به منظور برطرف کردن آن ده گرم تخم گشنیز را بو داده تا قهوه ای رنگ شود سپس آن را پودر کرده و با کمی سرکه ترکیب کنید نوشیدن این ترکیب به مدت چند روز به درمان بواسیر کمک می کند.

خاصیت شگفت انگیز سبزی گشنیز

جنین و زنان باردار:

 طبق تحقیقات انجام شده مصرف تخم گشنیز در دوران بارداری مناسب نیست اما استفاده از برگ ها و ساقه ی این گیاه مفید از هفته دوم بارداری تا ماه نهم مشکلی ندارد، گشنیز سرشار از آهن و فولات است به همین منظور برای درمان کم خونی در دوران بارداری و پیشگیری از نقص سیستم ایمنی در جنین موثر می باشد.

در پایان توصیه می کنیم در لینک مقابل خواص تخم گشنیز را نیز مطالعه بفرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *