دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش های از بین بردن مارمولک و فراری دادن آن ها

  • ساناز براتی
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

خزندگان مختلفی در محیط شهری و خانه ها دیده می شوند که از مهمترین آن ها مارمولک ها هستند. مارمولک ها با خوردن حشرات می توانند در منازل مفید واقع شوند. اما هیچ کس با وجود آنها در خانه کنار نخواهد آمد. از روش های مختلف از بین بردن مارمولک ها می توان به استفاده از نفتالین، آب یخ، برخی گیاهان، تله ی چسب، قهوه و تنباکو و … اشاره کرد.

 خزندگان به ویژه مارمولک ها قسمت مهمی از کره ی زمین را اشغال کرده اند. مسلما هیچ کس دوست ندارد در خانه یا نزدیک خود شاهد مارمولک باشد. مارمولک ها از حشرات تغذیه کرده که باعث می شوند تا حشرات کمتر شوند و مفید واقع می گردند. ولی با این وجود همه به دنبال روش هایی برای از بین بردن آنها هستند. در ادامه با روش های از بین بردن مارمولک ها و دور کردن آنها و از محل زندگی همراه ما باشید.

ترفندهای از بین بردن مارمولک ها

مارمولک ها اکثرا در حیاط خانه ها و یا در خود خانه ها، لانه سازی کرده و زندگی می کنند. موارد مختلفی باعث ورود آنها به خانه شما شده که بسیار ناخوشایند است. به روش های مختلف شیمیایی و همچنین غیر شیمیایی یا خانگی می توان به راحتی از وجود مارمولک ها در منازل جلوگیری کرد و آن ها را از بین برد همچنین از برگشت آنها به منازل جلوگیری کرد.

استفاده از تکنولوژی

امروزه وجود تکنولوژی های به مردم کمک می کند تا حشرات و خزندگان موزی را از بین ببرند. سیستم دافع جانوران موذی با نشر موج های فراصوتی، به از بین بردن مارمولک ها در منزل کمک کرده و آنها را از خانه ها دور می کنند. این سیستم ها فقط نیاز به وصل شده به پریز داشته و بعد شروع به کار خواهند کرد. همچنین این دستگاها هیچ خطری نداشته و فقط جانوران موذی را دور می کنند. نکته قابل توجه در مورد این سیستم ها نسبت به سموم و اسپری ها، بی خطر بودن آن هاست.

نابود کردن مارمولک ها

استفاده از اسانس علف لیمو

علف لیمو دمنوشی آرامش بخش بوده که برای دفع حشرات نیز از آن استفاده می شود. علف لیمو تازه و همچنین اسانس آن برای از بین بردن مارمولک ها در خانه موثر است. همچنین از چای کیسه ای علف لیمو که اقتصادی تر است نیز برای اینکار استفاده می شود که بسیار راحت است. برای این منظور چای کیسه ای علف لیمو را در اطراف منزل قرار داده و روزانه آن را تعویض نمایید. علف لیمو به خاطر بویی که دارد مارمولک ها را دور می کند.

دور کردن مارمولک

استفاده از ادویه های تند یا اسپری فلفل

مارمولک ها و اکثر حشرات ار بوی تند و مواد تند مزه بدشان آمده و از آن می ترسند، در برخورد با بوی تند از آن دور شده و فرار می کنند. برای این منظور کمی سس سویا و مقداری فلفل را با هم مخلوط کرده و در قسمت های گوشه خانه بریزید و یا اسپری نمایید. مورچه ها هم به این روش دفع خواهند شد.

  •  آرون گروپس

دفع مارمولک به روش های ساده

استفاده از قرص نفتالین و قرص فنیل

نفتالین سمی بوده و باعث دفع مارمولک ها می شود. مارمولک ها از نفتالین تنفر دارند. نفتالین ها را بسته بندی کرده و در گوشه ها قرار دهید و توجه داشته باشید که نفتالین را از دسترس کودکان دور نگه دارید. قرص فنیل هم به روش نفتالین قابل استفاده است.

روش های نابود کردن مارمولک

به کار بردن سیر و پیاز

سیر و پیاز علاوه بر کاربردهای فراوان در پخت و پز در از بین بردن مارمولک ها و دور کردن آنها از خانه به خوبی عمل می کنند. سیر یا پیاز ها را در ورودی ها و جاهای باز خانه قرار داده تا مارمولک ها دور شوند. از مخلوط آب سیر و آب پیاز نیز می توانید استفاده نموده و آن را در قسمت های مختلف بخصوص گوشه ها اسپری نمایید. در این روش کمی بوی منزل عوض می شود اما کاملا موثر است.

از بین بردن مارمولک با روش های کاربردی

کمک گرفتن از پوست تخم مرغ

یکی از طبیعی ترین دور کنندگان مارمولک ها پرنده ها هستند. استفاده از پوست تخم مرغ  باعث می شود تا مارمولک ها حس بودن در قلمرو پرندگان را داشته باشند و فرار کنند. برای این منظور پوست تخم مرغ را در ظروف پلاستیکی ریخته و در کناره های خانه قرار دهید.

استفاده از قهوه و تنباکو

یکی دیگر از روش های از بین بردن مارمولک ها که بسیار ساده و راحت است استفاده از تنباکو و پودر قهوه است. این روش از دشمنان اصلی مارمولک هاست. برای این منظور مقداری پودر قهوه و تنباکو را به شکل گلوله درست کرده و در قسمت های که امکان وجود مارمولک ها در آن هست قرار دهید. این کار باعث فرار و یا مردن مارمولک ها می گردد.

دور کردن مارمولک و روش های آن

بکار بردن آب و یخ

آب سرد باعث فلج شدن کوتاه مدت در مارمولک ها شده و بعد می توانید به راحتی آنها را برداشته و به بیرون بیاندازید. این روش یکی از موثرترین روش های از بین بردن مارمولک است.

دور کردن مارمولک از محیط خانه

استفاده از تله ی چسب

کاغذ های چسبده بسیاری در بازار موجود است که برای از بین بردن پشه ها و مگس ها استفاده می شوند. استفاده از این کاغذ های چسبناک در اطراف خانه باعث می شود مارمولک ها به آن چسبیده و نتوانند فرار کنند. به این روش به راحتی مارمولک ها را به دام انداخته و راحت شود.

ورودی ها را ببندید

برای جلوگیری از ورود مارمولک ها به داخل خانه سوراخ ها و نقاط بازی که در خانه وجود دارد را ببندید. درزهای موجود روی دیوارها و سوراخ ها را به کمک چسب و یا خمیر ببندید

منابع غذایی و مانده های غذا را در خانه نریزید

مارمولک ها همیشه به دنبال منابع غذایی و چیزی برای خوردن هستند. معمولا شب ها مارمولک ها در محیط خانه پرسه می زنند و به دنبال غذا هستند. مواد غذایی مانده را در خانه نگه ندارید . از ضد عفونی کننده ها برای تمیز کرده استفاده نمایید.

روش های از بین بردن مارمولک

استفاده از تاباسکو و آب

در این روش فلفل تاباسکو را با آب ترکیب کرده و در مسیر عبور مارمولک ها بریزید. مارمولک ها از طعم آن تنفر داشته و فرار می کنند. استفاده از تاباسکو یکی از روش های از بین بردن مارمولک در منزل است.

استفاده از گیاهان دافع مارمولک

گیاهانی بسیاری وجود دارند که باعث دفع حشرات و موجودات موذی می شوند. یکی از روش های از بین بردن مارمولک ها استفاده از گیاهانی مثل نعنا، اکالیپتوس، نعناع ژاپنی و درخت مداد است. این گیاهان را می توانید در داخل و یا خارج خانه به کار ببرید.

سعی کنید در حیاط منبع آب راکد وجود نداشته باشد

آب راکد باعث جذب حشرات می شود و مارمولک ها برای خوردن حشرات به این نواحی می آیند. از نبود آب های راکد در حیاط و اطراف خانه مطمئن شوید. همچنین گیاهان اطراف پنجره را حتما حرص کرده و از بین ببرید چون مکان مناسبی برای زندگی مارمولک ها می شود.

از بین بردن مارمولک با راهکارهای ساده

پیشگیری

  • با استفاده از گج سفید مرز ورود خانه را مشخص کرده تا مارمولک ها وارد خانه نشوند.
  • مارمولک ها همیشه به دنبال مکان هایی روشن هستند پس برای جلوگیری از ورود آنها به داخل خانه چراغ ها را در زمانی که نیاز ندارید خاموش کنید.
  • در مرحله اول حشرات را در خانه از بین ببرید چون منبع غذایی خوبی برای مارمولک ها هستند و وقتی مارمولک غذایی برای خوردن نداشته باشد مجبور به ترک خانه می گردد.
  • وسائل منزل را با فاصله ۲۰ سانتی از دیوار قرار داده تا مکانی برای مخفی شدن مارمولک ها وجود نداشته باشد.
  • زباله ها را به طور مرتب در بیرون از خانه قرار دهید تا حشرات و مارمولک ها به سمت آن نروند.
  • محیط منزل همیشه باید تمیز باشد تا هیچ گونه ماده غذایی و حشره ای برای خوردن مارمولک وجود نداشته باشد.
  • اگر حیوان خانگی دوست دارید وجود یک گربه در خانه برای از بین بردن مارمولک ها موثر است.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *