دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های سوختن واشر سر سیلندر و آنچه بعد از سوختن آن باید انجام دهیم

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از قطعات حساس و مهم در موتور خودرو واشر سر سیلندر است که با توجه به حجم کمش وظیفه مهمی بر عهده دارد. چنانچه این قطعه آسیبی ببیند اصطلاح سوختن واشر سر سیلندر به کار می رود. از مهمترین نشانه های سوختن واشر سر سیلندر، این است که موتور خودرو عملکرد صحیحی ندارد یا به اصطلاح بد کار می کند. در این مقاله با نشانه های بیشتری از سوختن واشر سر سیلندر آشنا می شوید.

یکی از قطعات حساس و مهم در موتور خودرو واشر سر سیلندر است که با توجه به حجم کمش وظیفه مهمی بر عهده دارد. این قطعه به طور معمول عمر بالایی دارد اما ممکن است در شرایط غیرعادی آسیب ببنید و دفرمه شود. در این حالت اصطلاح سوختن واشر سر سیلندر به کار می رود. برای دانستن نشانه های سوختن واشر سر سیلندر، با این مقاله از ارگا همراه ما باشید.

آشنایی با نشانه های سوختن واشر سر سیلندر

علت احتراق واشر سر سیلندر

موتور خودرو از دو قسمت بدنه اصلی (قسمت اعظم موتور شامل پیستون، میل لنگ و شاتون) و  سر سیلندر (قسمت بالایی که بخش کوچکتری بوده که شامل سوپاپ ها و ..) تشکیل شده است. واشر سر سیلندر در بین بدنه اصلی موتور و سر سیلندر قرا گرفته است تا همه حفره ها و فضاها را آب بندی کند به نحوی که مانع خروج گاز از محفظه احتراق، نشت روغن از کانالهای روغن و نشت آب از کانالهای آب شود. به عبارت دیگر واشر سر سیلندر سبب هدایت صحیح آب و روغن می گردد.

جنس واشر سر سیلندر از مس، فولاد  و پنبه نسوز بوده تا توانایی تحمل فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را داشته باشد. چنانچه این قطعه آسیب ببیند و از فرم طبیعی خود خارج شود می گویند دفرمه شده یا عبارت سوختن واشر سر سیلندر را به کار می برند. این دفرمه شدن قطعه  آب بندی بین اجزا مختلف موتور را از بین می برد. در ادامه با علت و نشانه های سوختن واشر سر سیلندر آشنا خواهید شد.

علت سوختن واشر سر سیلندر

احتراق واشر سر سیلندر

دمای بیش از حد اصلی ترین آسیب را به واشر سرسیلندر وارد می کند. بهترین نوع سرسیلندر هم تا اندازه مشخصی توانایی مقاومت در برابر حرارت را دارد. چنانچه دمای موتور از حد مجاز بالاتر رود قطعا به ان آسیب وارد می شود. موتور در هنگام وجود آب و روغن کافی معمولا با  دما و درجه حرارت مجاز فعالیت می کند ولی چنانچه مسیر روانکاوی یا خنک سازی قطعات آن اختلالی ایجاد شود واشر سر سیلندر اولین قسمتی است که دچار آسیب می شود.

به بیان دیگر اگر آب رادیاتور کافی نباشد یا منفذهای عبور جریان آب در موتور مسدود شده باشد خیلی سریع دمای خودرو بالا رفته و سسب سوختن واشر سر سیلندر می گردد.  البته توجه داشته باشید در همان لحظات اولیه بالا رفتن دمای موتور ممکن است آسیبی به سر سیلندر وارد نشود اما در صورت عدم توجه واشر سر سیلندر قطعا آسیب خواهد دید یا به اصطلاح می سوزد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بعد از سوختن سر سیلندر چه اتفاقی می افتد؟

نشانه های سوختن واشر سر سیلندر

سوختن واشر سر سیلندر، نشتی آب را به همراه دارد. این آب به خاطر نبود آبندی مناسب واشر سر سیلندر، وارد محفظه سیلندر شده و با مخلوط هوا و بنزین ترکیب می شود که در این صورت قطعا توان موتور افت خواهد کرد. بعلاوه چون حفره های جریان روغن و آب در کنار یکدیگر قرار دارند ممکن است با سوختن سر سیلندر آب و روغن با یکدیگر مخلوط شده و غلظت روغن کاهش یابد. که در این حالت روانکاوی قطعات موتور به خاطر نبود روغن خالص با اختلال روبرو شده و سبب آسیب دیدن قطعات حساس موتور نظیر میلنگ، پیستون و … خواهد شد. همچنین نشتی آب یا روغن در طی زمان علاوه بر کاهش آب و روغن موتور خاصیت خود را نیز از دست می دهند.

سوختن واشر سر سیلندر چه نشانه هایی دارد؟

عوض شدن رنگ روغن

هنگامی که آب به داخل حفره  روغن راه یابد، روغن به رنگ قهوه ای روشن در امده که در زیر کاور سوپاپ یا بر روی درپوش ورودی روغن به موتور می توان آن را مشاهده کرد.

خروج دود سفید از اگزوز

عوض شدن رنگ آب

در این حالت روغن به داخل حفره آب نفوذ پیدا کرده و سبب می شود رنگ آب به شیری تغییر یابد. بنابراین بر روی درپوش رادیاتور یا در مخزن آب مایع شیری رنگی شبیه سس مایونز مشاهده می شود که نشانه سوختن واشر سر سیلندر است.

درست کار نکردن موتور

از مهمترین نشانه های سوختن واشر سر سیلندر، این است که موتور خودرو عملکرد صحیحی ندارد یا به اصطلاح بد کار می کند. این امر به خاطر خراب شدن رینگ اطراف سر سیلندر بوده و واشر سرسیلندر، نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد. چنانچه دو سیلندر کنار هم با این مشکل روبرو شوند به این معنی است که واشر سر سیلندر بین رینگهای دو سیلندر کنار هم نشتی پیدا کرده است. چنین مشکلی اکثرا در سر سیلندرهای کامپوزیتی مشاهده می شود هرچند در واشر سر سیلندرهای مسی و فولادی نیز ممکن است مشاهده شود.

دلیل سوختن واشر شر سیلندر

نشتی آب و روغن

کم شدن آب رادیاتور و تجمع روغن بر روی آب رادیاتور از جمله علائم بروز این مشکل در خودرو شماست. چنانچه در طی مسافت کوتاه احساس نمودید که آب رادیاتور کم شده می تواند نشانه سوختن واشر سر سیلندر باشد زیرا آب به خاطر خرابی واشر سر سیلندر، به داخل محفظه احتراق نفوذ پیدا می کند و بخار می شود یا با روغن مخلوط می شود. این موضوع در مورد نشتی روغن نیز صدق می کند.

مشاهده دود سفید

اگر آب در محفظه احتراق وجود داشته باشد دود سفیدی از اگزوز خارج می شود. این موضوع اکثرا در هنگام روشن کردن موتور قابل مشاهده است به این خاطر که وقتی موتور خاموش بوده آب تحت فشار به داخل محفظه احتراق راه یافته و بعد از استارت موتور تحت حرارت محفظه احتراق به بخار تبدیل شده و دود سفید رنگی ایجاد می کند.

سوختن واشر سر سیلندر

مشاهده مایعات خارجی بر روی موتور

با مشاهده موتور این نشانه را می توان به راحتی متوجه شد. به طور معمول در چنین حالتی موتور آب و روغن کم می کند که می توان اثراتش را روی موتور مشاهده کرد به این صورت که از محل اتصال سیلندر و سر سیلندر مایعات (آب و روغن) به بیرون نشت کرده اند. هر چند این موضوع بیشتر در مواقعی که واشر سر سیلندر به شدت سوخته باشد اتفاق می افتد.

مشاهده دود آبی

اگر به خاطر سوختن واشر سر سیلندر، روغن به داخل محفظه احتراق راه یابد در کنار ترکیب آب و بنزین می سوزد که در این حالت دود آبی کم رنگی از اگزوز خارج می شود. چنانچه میزان آسیب واشر سر سیلندر، بیشتر باشد، روغن زیادتری نشت کرده و دود آبی رنگ تر می شود.

احتراق واشر سر سیلندر

خراب شدن کامل موتور

این مورد در صورت آسیب شدید واشر سر سیلندر اتفاق می افتد. هنگامی که مایع خنک کننده زیادی وارد سر سیلندر شده و سبب قفل هیدرواستاتیکی خودرو می گردد و خرابی کامل موتور را به همراه دارد.

مشاهده حباب در رادیاتور

چنانچه درب رادیاتور را باز نمودید و روی آب حباب های شبیه جوش آوردن مشاهده نمودید می تواند نشانه ای از سوختن واشر سر سیلندر، باشد به این دلیل که با آسیب دیدن این قطعه که بین محفظه سیلندر و حفره آب قرار دارد فشار ایجادی شده از محفظه احتراق به درون رادیاتور نشت می کند.

در پایان این مقاله قابل ذکر است که قیمت واشر سر سیلندر چندان بالا نیست اما تعویض آن هزینه بر است به این خاطر که برای رسیدن به این قطعه باید اجزاء مختلفی مانند تایمینگ، منیفولد اگزوز و ورودی، سیلندر و سر سیلندر  باز شوند و این موضوع افزایش دستمزد تعمیر کار را به دنبال دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *