دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تغذیه کودک سیزده ماهه و تمام بایدها و نبایدهای خورد و خوراک کودکان در این سن

  • ساناز براتی
  • ۲۴ دی ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از عوامل مهم در رشد و سلامتی کودکات تغذیه مناسب آنهاست. کودک بعد از تولد یک سالگی خود وارد مرحله ی جدیدی از زندگی می شود که در آن نیاز به توجه بیشتر از سوی والدین در ارتباط با تغذیه دارد. تغذیه کودک سیزده ماهه باید در طول روز چندین مرتبه انجام گیرد تا کودک انرژی لازم را برای شیطنت های روزانه داشته باشد.

  هر کودک روند رشد مخصوص به خود را طی می کند. برخی از کودکان رشد سریعتری دارند. کودک ۱۳ ماهه وارد مرحله جدیدی از زندگی خود شده است که نیاز به توجه خاصی از سوی والدین دارد. والدین باید با تغذیه مناسب کودکان در این سن خود از روند رشد مثبت او اطمینان کافی را داشته باشند.

آشنایی با تغذیه مناسب کودک سیزده ماهه

بعد از گذشت اولین تولد مرحله ای جدید در زندگی کودک شروع خواهد شد، یک مرحله مهم در رشد کودک و آشنایی او با محیط اطراف. در این دوره کودک راه رفتن را آغاز کرده و جنب و جوش بیشتری را خواهد داشت. توجه به تغذیه در این دوران بسیار مهم بوده تا کودک بتواند انرژی لازم را برای جنب و جوش و شیطنت داشته باشد.

روش های تغذیه ای برای کودک سیزده ماهه

روند رشد کودک سیزده ماهه

برنامه غذایی کودک سیزده ماهه مثل عادت خواب او تغییر می کند. کودکانی در بین سنین ۱۲ تا ۱۴ ماهگی هستند، بسیار فعال بوده و شروع به دیدن خواب و رویا می نمایند. مرحله سیزده ماهگی شخصیت کودک با سرعت بیشتری شکل گرفته و به کمک بیشتری از سوی والدین نیاز دارد. با شروع سیزده ماهگی باید کودک را به آرامی از بطری شیر و غذاهای دوره نوزادی جدا کرد. در این دوره کودک باید انواع مختلفی از غذاها را بخورد و شیر به عنوان یک غذای ثانویه به او داده شود. در سیزده ماهگی می توان با استفاده از یک فنجان برای شیر دادن و استفاده از شیشه شیر در زمان خواب وابستگی کودک را به بطری کاهش داد و به تدریج از بین برد. تغذیه کودک سیزده ماهه به صورت ریزه خواری خواهد بود، پس باید به کودک غذاهای متنوعی داد که البته باید سالم باشد. در این دوره نباید کودک را مجبور به خوردن غذا کرد و نباید بیشتر از اشتهایش به او غذا داد. والدین در این زمان ممکن است نگران کافی نبودن غذای کودک خود باشند. اما نباید هیچ نگرانی در این مورد داشت تا وقتی که کودک روند رشد متعادلی داشته باشد نگرانی معنایی ندارد. در این دوران استفاده از شیر گاو توصیه می شود که باید حتما پاستوریزه باشد.

خوراندن غذا به کودک سیزده ماهه

تغذیه کودک

در تغذیه کودک ۱۳ ماهه باید کم کم غذای سفره جایگزین غذا های دوره نوزادی شود. و در طول روز باید حتما سه وعده غذایی و دو یا سه میان وعده به او داده شود. باید در طول روز از چهار گروه غذایی اصلی به کودک داده شود. انواع گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ، شیر، پنیر و لبنیات، انواع میوه و سبزیجات، غلات، سیب زمینی، برنج و دانه حبوبات را باید در برنامه غذایی او بگنجانید. در صورتی که کودک شما غذای کافی نمیخورد نباید نگران باشید.کودک در این دوره بد غذا شده و والدین باید غذاهای سالم و متنوع برای او فراهم نمایند.

تغذیه برای کودک سیزده ماهه

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نوشیدنی ها

کودک سیزده ماهه باید در طول روز حتما دو لیوان شیر پر چرب بنوشد ولی اگر مقاومت می کند و طعم شیر را دوست ندارد در ابتدا آن را با مقداری از شیر مادر مخلوط کرده و در تغذیه روزانه به او بدهید. و به مرور از میزان شیر مادر کم کرده تا کودک به طعم شیر گاو عادت کند. دادن آب میوه به کودکان توصیه می شود اما مقدار آن حدود ۱۵۰ میلی متر در طول روز بویژه در صبحانه باشد. بهتر است در دیگر ساعات روز به کودک شیر یا آب که کالری کمتری نسبت به آب میوه دارد داده شود تا بیشتر ویتامین های مورد نیاز بدنش تامین گردد.

روش تغذیه کودک سیزده ماهه

میان وعده

کودکان در سیزده ماهگی بیش از حد فعال بوده و چون معده کوچکی دارند خیلی زود گرسنه می شوند میان وعده ها مواد مغذی لازم را به کودکان می رسانند و از گرسنگی کودکان در بین وعده های اصلی غذا جلوگیری می نمایند. بعضی از کودکان امکان دارد یه یک وعده غذایی را نخورده باشند، در این صورت است که میان وعده مناسب برای کودکان اهمیت بالایی پیدا می کند. برای کودک سیزده ماهه باید از میان وعده هایی مثل تکه های ریز و کوچک میوه ها، کراکرها، پنیر، غلات صبحانه کم شیرین استفاده کرد. باید به این نکته توجه داشته باشید که میان وعده ها کم و کوچک باشند مثلا نصف فنجان شیر موز میان وعده ای عالی بین نهار و صبحانه محسوب می شود. در تهیه میان وعده ها برنامه همیشگی را رعایت نمایید تا کودک تحمل گرسنگی را یاد بگیرد.

روش خوراندن غذا به کودک سیزده ماهه

مواردی که نباید به کودک داده شود

در تغذیه کودکان در این سن از دادن هله هوله و غذاهای فراوری شده با چربی و قند بالا جلوگیری نمایید. همچنین دادن انواع نوشابه و نوشیدنی و آبمیوه های آماده برای کودک مضر است. میزان شیرینی را در تغذیه کودک کنترل نمایید چون ارزش غذایی نداشته و فقط کالری بالایی دارند و معده کودک را پر کرده و جایی برای مواد مغذی باقی نمی گذارند.

بررسی تغذیه بچه سیزده ماهه

روش های که باید در موقع غذا دادن به کودک به کار بست

کودکان به طور معمول از غذا خوردن امتناع کرده و بشقاب خود را کنار می زنند. در این دوره کودک می خواهد تا کنترل محیط اطراف را در دست داشته و میز غذا نیز در اختیار او باشد. متخصصان تغذیه ای کودک به والدین پیشنهاد می دهند تا در زمان غذا خوردن مدل های مختلفی از غذاهای سالم را در اختیار کودک قرار دهند و حق انتخاب به کودک خود بدهند. تا کودک بتواند انتخاب کند که چه غذایی را به چه اندازه بخورد. در برخی موارد غذاهایی جدید به منوی غذایی کودکتان اضافه کنید تا آنها را نیز امتحان کند. شما نیز غذا های متفاوت را امتحان کرده تا کودکتان ببیند که شما نیز از خوردن غذا لذت می برید. کودکان اگر بر روی غذایی که وارد دهانشان می شود کنترل داشته باشند از خوردن غذا لذت کافی را خواهند برد. در تغذیه کودکان ۱۳ ماهه برای پیشگیری از بد غذایی و بی اشتهایی و سوء تغذیه باید حتما نکات لازم را رعایت نمایید، مثلا به کودک خود اجازه ارتباط با غذا را بدهید و اجازه دهید تا با غذا بازی نماید. همچنین غذاها را با ظاهری جذاب و آراسته در اختیار کودک قرار دهید.

تغذیه برای کودک سیزده ماهه

روش های برخورد کردن با کودک بد غذا

ما همیشه در اطراف و یا در منزل خود با کودکان بد غذا مواجه شده ایم کودکانی که از غذا خوردن امتناع کرده و فرار می کنند و بیشتر از تنقلات تغذیه می نمایند. در ادامه روش هایی را برای جلوگیری از بد غذا شدن و مشکل تغذیه ای در کودکان عنوان می کنیم.

  • از ارتباط پیدا کردن کودک با غذا جلوگیری نکنید: کودک همیشه دوست دارد غذا را لمس کرده و با آن ارتباط برقرار کند. پس برای کودک خود محدودیت ایجاد نکنید.
  • اجازه بازی با غذا را به کودک بدهید: بازی نیاز اصلی هر کودکی است در تغذیه کودک سیزده ماهه اجازه دهید تا کودک با غذای خود بازی کرده و ارتباط خوبی برقرار کند. در ممانعت با بازی کردن کودک ضربه ای بزرگ به کودک می خورد. در تغذیه کودک او را آزاد گذاشته تا با غذایش بازی کند.

روش تغذیه ای بچه سیزده ماهه

  • ذهنیت کودک نسبت به سفره و غذا را در نظر بگیرید: یکی از بزرگترین مسائل در سوء تغذیه کودکان واکنش والدین نسبت به آن هاست. اگر کودک تجربه ی خوبی از غذا خوردن نداشته باشد و دائم در فکر کثیف نشدن لباس و یا جلوگیری از ریخت و پاش باشد و تصور بدی از غذا خوردن پیدا کرده و از در کنار خانواده و پدر و مادر غذا خوردن دوری می کند.
  • کمک کردن به استقلال کودک: در آغوش گرفتن کودک موقع غذا خوردن یا دادن غذا به دهان کودک باعث وابسته شدن کودک به والدین در زمان خوردن می شود. پس هر وقت که کودک دوست داشت تنهایی غذا بخورد به او اجازه داده و تشویقش کنید. تا از همین کودکی مستقل بار بیاید.

تغذیه و غذای بچه سیزده ماهه

  • پرهیز از محصولات کارخانه ای: والدین باید سعی کنند تا حد امکان از غذاهای کارخانه ای که حاوی مواد نگهدارنده هستند استفاده ننمایند و بیشتر غذای خانگی به کودک خود بدهند. والدین با بکار گیری ترفند های ساده می توانند غذاها و خوراکی های سالم را جایگزین انواع کارخانه ای آن نمایند مثلا با بسته بندی خرما همراه با آجیل آن را جایگزین شکلات نمایند.
  • آب میوه های خانگی: در عوض آب میوه های کارخانه ای که منبع تهیه آن مشخص نیست از آب میوه های سالم خانگی استفاده نمایید. رنگ میوه و آب میوه باعث تحریک کودک سیزده ماهه به خوردن می شود. البته خوردن آب میوه را بیش از حد در تغذیه کودک قرار ندهید. چون ممکن است دیگر دوست نداشته باشد میوه بخورد.
  •  تفاوت در وعده های غذایی : وعده های غذای کودکان با بزرگسالان متفاوت است. با توجه به کوچک بودن معده کودک نباید انتظار زیاد خوردن را از او داشت. در کودکان تعداد وعده های غذایی را بیشتر کرده و از مقدار غذای کمتری در هر وعده استفاده کنید.

روش تغذیه بچه سیزده ماهه

  • ندادن تنقلات به کودک در زمان نزدیک به وعده غذایی: نباید معده کودک را قبل از غذا با تنقلات پر کرد چون باعث سیری و سوء تغذیه در کودکان می شود.
  • داشتن ابتکار و نوآوری در غذا: زمانی که یک نوع غذا برای سلامت کودک واجب است اما از خوردن آن خودداری می کند، باید راه های دیگری را امتحان نمایید. به عنوان مثال اگر شیر نمی خورد می توانید آن را به شکل شیر موز یا شیر عسل به کودک بدهید.

تغذیه کودک در دوران سیزده ماهگی

  • عجله نکردن و ناامید نشدن: اگر کودتان از غذایی خوشش نمی آید و تنفر دارد اما برایش مفید است. عجله نکنید و با اصرار و بزور غذا را به او ندهید. برای زمانی محدود مثل یک هفته آن غذا را از برنامه غذایی کودک حذف نموده و بعد دوباره امتحان کنید. شاید در این مدت نظر و ذائقه کودک در مورد غذا تغییر کرد.
  • به شکل گیری ذائقه کودک توجه کنید: ذائقه هر فرد در زمان کودکی او شکل می گیرد. حتی نوع تغذیه مادر در زمان بارداری و قبل از آن نیز بر ذائقه کودک تاثیر گذار است. حال تمام تلاش خود را بکنید تا کودک به هر نوع غذایی بخصوص غذاهای خانگی علاقه مند شود. مثلا دادن سیر، گوجه فرنگی و پیاز را از دوران کودکی آغاز کنید تا در بزرگسالی از آن روی برنگرداند.
  • از وعده صبحانه غافل نشوید: برخی از مادرها بنا به دلایلی مثل خستگی از وعده صبحانه غافل می شوند. صبحانه مهمترین نقش در رشد کودکان را دارد، حذف آن و یا ندادن آن در زمان مناسب ممکن است به کودک صدمه بزند. در تغذیه کودکان ۱۳ ماهه باید بدانیم که صبحانه باعث تامین قدرت و انرژی در آن ها می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *