دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نکاتی کیلیدی، برای انتخاب بهتر خرید یا اجاره خانه

  • فرهاد هاشمی
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

شفافیت یکی از ابزارهایی است که در تمام بازارهای مهم و اساسی همچون بازارطلا، ارز و مسکن نقش مهمی ایفا می‌کند. شفافیت در بازارمسکن علاوه بر اینکه مردم را از روند نوسانات روی داده دراین بازارآگاه می‌کند، سیاستگذاران را نیز برای اعمال تصمیم‌های بهتریاری می‌رساند. به طور مثال آگاهی از نوسانات قیمتی نرخ خرید آپارتمان در دریاچه چیتگر می‌تواند سیاست‌گذاران را برای اعمال سیاست‌های بازدارنده یا مشوق یاری ‌رساند.

به زبان ساده هنگامی که آمارها از افزایش تقاضا در یک محله خبر می‌دهد و این امردر آینده نزدیک افزایش قیمت را به همراه خواهد داشت، می‌توان با اعمال مشوق در ارائه مجوز و تسهیلات‌بانکی در آن محله، تعادل را بین عرضه‌وتقاضا ایجاد کرد. از سوی دیگر آگاهی از قیمت‌ها می‌تواند مالکان را از سرمایه ملکی خود با خبرکند تا در صورت نیاز بتوانند از سرمایه ملکی خود در جهت سرمایه‌گذاری‌های مختلف استفاده کنند.

از این رو دولت و وزارت راه‌وشهرسازی سامانه‌ای با عنوان سامانه اطلاعات بازارمسکن (سابا) ایجاد و مشاورین‌املاک را موظف‌کرد تا معاملات ملکی خود را از طریق کدرهگیری در این سامانه وارد کنند. اما این سامانه نتوانست با بروزرسانی و توسعه  ابزارهای خود، اطلاعات کاربردی برای این بخش به همراه آورده و از سوی دیگر، تنها یک درگاه برای ورود اطلاعات وجود داشت و آن هم معاملات مشاورین املاک بود.

در نتیجه ورود استار‌ت‌آپ‌ها به این بخش ملموس و ضروری شد. در این راستا مجموعه‌ای دانش‌بنیان با عنوان کیلید کار خود را آغاز کرد و با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی، توانست ارزش‌افزوده‌های بی شماری برای این بخش به همراه آورد.

خرید یا اجاره خانه

کیلید سامانه‌ای که برای رسیدن به اهداف خود از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده ‌کرده و اطلاعات معاملات املاک را از بسترهای مختلف همچون سابا و پست پارسل‌های شهری، برداشت و در فضای محاسباتی پیچیده از دیتاهای موجود در بازار مسکن، ابزارهای کاربردی ایجاد می‌کند.

ابزارهایی که به افزایش سرعت و کیفیت معاملات دربازاراملاک ایران منجر شده و انجام معاملات ملکی درکشور را بروزرسانی و تحولات بزرگی در این حوزه ایجادکرده است. ابزارهایی که در مرحله نخست مالکان و متقاضیان خرید یا اجاره ملک را به هم نزدیک می‌کند و در این راه توانسته بهترین عملکرد را داشته باشد.

کیلید در بخش‌های دیگر، به متقاضیان و کاربران دیدکافی از انتخاب ملکی خود می‌دهد و با ارائه آماری از نوسانات منطقه‌ای، کیفیت معاملات را دوچندان می‌کند. به این طریق که متقاضیان، پس از ورود به بخش اطلاعات بازارمسکن و انتخاب محله مورد نظرشان می‌توانند تمام اتفاقاتی که در تعداد و ارزش معاملات روی داده را در بازه‌های زمانی دلخواه مشاهده کنند.

این بخش هم به متقاضیان خریدوفروش یا اجاره ملک برای انتخاب بهتر کمک می‌کند، هم سیاستگذاران و تصمیم‌گیران این بخش را برای تصمیم‌گیری در خصوص مناطق مختلف یاری می‌رساند. از این رو می‌توان این ابزار را برای تمام عموم مردم مفید دانست و از آن برای سیاست‌گذاری صحیح و کاربردی بهره برد.

ابزار دیگری که کیلید برای اولین بار در ایران راه‌اندازی کرده و با استقبال بسیار زیادی مواجه شده، تخمین قیمت خانه است. به این صورت که کاربران پس از ورود به سامانه کیلید، با واردکردن کدپستی ده‌رقمی ملک مورد نظرخود، می‌توانند تخمینی از قیمت واقعی ملک خود را مشاهده کنند. این تخمین قیمت با ضریب خطای بسیار پایینی همراه است و همان مولفه‌هایی که نیروی انسانی برای برآورد قیمت یک خانه درنظرمی‌گیرد را برای اعلام قیمت محاسبه می‌کند.

این تخمین قیمت، ارزش افزوده‌های بسیاری برای بازارمسکن به همراه دارد. آگاهی از قیمت یک خانه با چنین سرعت و دقتی می‌تواند جلوی سوداگری در بازارمسکن را بگیرد. از طرفی این ابزار برای بازار اجاره هم می‌تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد. به طور مثال متقاضیان خرید آپارتمان در مجیدیه می‌توانند به راحتی ارزش ملک مورد نظر خود را به اجاره تبدیل کرده و با مالک وارد مذاکره شوند.

از سوی دیگر کیلید، با تولیدمحتوای تخصصی از بخش‌های مرتبط با حوزه مسکن، همچون معماری و شهرسازی، اقتصاد مسکن، مباحث حقوقی ملکی و تمامی بخش‌های مرتبط با مسکن و انتشار آن در مجله خبری خود با عنوان (KiliDmag) فعالیت‌های خود را در حوزه مسکن کامل کرده است.

بدین طریق متقاضیان خرید یا اجاره آپارتمان در تمام مناطق یا حتی به صورت موردی کسی که قصد خرید آپارتمان در فرمانیه را دارد می‌تواند پیش از اقدام به خرید از مشخصات ملک مورد نظر خود باخبر شده و به همان نسبت با مالک وارد مذاکره شود. از این رو کیلید را می‌توان به عنوان مرجعی برای رفع تمام نیازهای مسکنی برشمرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *