دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان استرس حاد با چه روش هایی امکان پذیر است؟

  • سحر بهرامی
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

اختلال استرس حاد (ASD) تقریبا یک تشخیص روانشناسی جدید  در رابطه با سلامت روانی می باشد که ویژگی های مشابهی با علائم اختلال استرس پس از سانحه را دارد، که بعد از اتفاق افتادن یک رخداد آسیب زننده در فرد مانند مرگ و یا تصادف پدیدار می شود که اگر زودتر به درمان استرس حاد نپردازید به حالت های شدید تری از اختلال پس از سانحه تبدیل می شود.

باید گفت که مشکل استرس حاد، رابطه بسیار نزدیکی با اختلال پس از سانحه دارد که افراد ممکن است بعد از قرار گیری در یک موقعیت خاص ابتدا دچار استرس حاد شوند و سپس در صورت عدم درمان، مبتلا به استرس پس از سانحه شوند که البته باید گفت هر فردی در اثر برخورد با این موقعیت ها به صورت های مختلفی واکنش نشان می دهند که بیشتر آثار روانی و همچنین جسمانی که در پی خواهد دارد مهم می باشد از این رو در ادامه شما را با نحوه روش های درمانی استرس حاد آشنا می سازیم.

آشنایی با راه های درمان استرس حاد

آشنایی با روش های درمان استرس حاد

همانگونه که گفتیم استرس حاد یک تشخیص جدید در حوزه روانشناسی می باشد که اگر یک فرد به آن دچار شود می تواند زندگی اش را زیر و رو کند، که در این نوع استرس معمولا فرد بعد از تجربه یک رخداد آسیب زننده فورا روانش پریشان می شود و برهم می خورد.

در مورد فرق بین علائم استرس پس از سانحه، و استرس حاد باید گفت که در استرس حاد تمامی شرایط و علائم کاملا موقتی هستند و ماندگاری علائم آن می تواند از ۳ روز تا ۳۰ روز طول بکشد، اما اگر علائم این اختلال برای مدت طولانی ماندگار شود در این زمان است که پزشک در فرد اختلال استرس پس از سانحه را تشخیص می دهد.

در مورد درمان اختلال استرس حاد، باید گفت که مشکلی است کاملا قابل درمان، اما در این اختلال فرد به دلیل یک ضربه روحی کاملا شدید دچار شوک های روحی و روانی می شود که باید هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کرد.

استرس حاد چه علائمی دارد

شروع درمان های اولیه

قبل از هر کاری برای درمان استرس حاد باید به فرد کمک کنیم تا بتواند بر روی احساسات خود کنترل داشته باشد و بتواند آن را دوباره در دست خود بگیرد، زیرا فرد بیمار با ضربه های شدید روحی که با آن مواجه شده است حس امنیت خود را کاملا از دست داده و دچار آشفتگی شده است، از این رو فرد بیمار در قدم اول باید به تمامی این احساس های آشفته خود نظم دهد، از این رو برای درمان استرس حاد باید به یک سری از ساختار های تکمیل کننده درمان مانند توانمند فردی و ایجاد حس امنیت کمک گرفت از این را با مراجعه به درمانگر به شما کمک می کند تا:

  •  آرون گروپس
  • تا کنترل افکار و احساساتتان را به دست بگیرید
  • تمامی مشکلاتتان را به شکل مهار پذیری کنترل و حل می کند
  • اهداف درمانی را در شما مشخص می کند
  • مهارت های مقابله ای را در شما بالا ببرد
  • کمک می کند با استفاده از تکنیک های آرام کننده از شدت برانگیختگی شما بکاهد.

علل ایجاد استرس حاد

روش های خاص درمانی

بعد از اینکه از درمان های اولیه استفاده کردید زمان آن است که از روش های خاص برای درمان استرس حاد استفاده کرد، که از متداول ترین روش های درمانی شناختی، رفتاری و مواجه درمانی می باشد که در کنار این دو روش روش های دیگری هم وجود دارد مانند، استفاده از روش گروه درمانی، آموزش تلقیح استرس در فرد و آموزش مدیریت استرس و اضطراب. در مورد درمان استرس حاد، باید گفت که برای درمان این اختلال هیچ گونه قرصی برای فرد تجویز نمی شود و فقط در صورتی که با افسردگی و اختلال خواب همراه باشد پزشک با تشخیص خود برای فرد بیمار دارو تجویز می کند.

رایج ترین راه های درمان

رایج ترین نوع درمانی که می توان از آن برای درمان استرس حاد کمک گرفت هم صحبتی با یک فرد مورد اطمینان است، شما باید در این زمینه از یک متخصص کمک بگیرید تا بتواند به بهترین شکل به شما کمک کند. در واقع باید گفت شاخص اصلی برای درمان این بیماری به دست آوردن دوباره حس توانمندی در شما می باشد. که به این نوع درمان درمان شناختی و رفتاری می گویند.

روش های مختلف درمان استرس

آشنایی با روش درمان شناختی و رفتاری

در این روش درمانی بیشتر بر روی نوعی تکنیک به نام تروما متمرکز می باشد که در علم روان پزشکی تروما به یک سری از تجربیاتی سخت و ترسناک گفته می شود که در نهایت منجر به ایجاد عارضه های جسمی می شود. در این روش درمانی که نوعی هم صحبتی می باشد درمانگر با استفاده از روش های خاص می تواند مشکلاتی که مربوط به سلامت روان می باشد را تحریک کند.

در این روش درمانگر به فرد کمک می کند تا الگوهای ذهنی خود را بشناسد و همچنین هرگونه الگوی ذهنی منفی که وجود دارد را هم بشناسد در این زمان است که شما می توانید افکار خود از هر آنچه تا اکنون آزارتان داده رها شوید. در کل مسائل مربوط به روش درمان شناختی رفتاری به ۵ دسته تقسیم می شود که این تقسیم بندی شامل: اقدامات، وضعیت‌ها، احساسات جسمی، احساسات روحی، افکار که تمامی این حوزه ها به طور کامل بر روی یکدیگر اثر می گذراند.

روش های درمان استرس حاد

روش های درمانی دارویی

همانگونه که گفتیم برای درمان استرس حاد، داروی خاصی تجویز نمی شود و فقط در صورتی که با دیگر مشکلات همراه باشد پزشک برای بیماری به تجویز دارو می پردازد. که این داروها شامل مسدود کننده های بتا و دیازپام می باشد.

تجویز مسدود کننده های بتا می تواند از شدت استرس بکاهد، مکانیزم عمل این نوع دارو ها به گونه ای می باشد که نه در فرد احساس خواب آلودگی ایجاد می کند و نه مکانیزمی همانند دارو های آرامش بخش دارد، از این رو استفاده از این دارو می تواند به فرد کمک فراوانی کند. اما دارو دیازپام همانند قرص های آرامش بخش ها برای فرد عمل می کند که معمولا از این قرص برای استرس حاد مناسب نمی باشد چرا که اثر این دارو می تواند برای چند روز بر روی فرد اثر گذاری کند.

روش های خاص درمان استرس حاد

کلام آخر: در پایان باید گفت که هیچ فردی از آینده خود خبر ندارد و به همین دلیل پرهیز از تجربه کردن چنین رویداد هایی امکان ندارد اما در هر صورت شما می توانید با استفاده روش های مقابله با استرس و از بین بردن استرس از میزان استرس خود بکاهید که تمامی این روش ها باعث می شود تا در طول یک دوره بسیار کوتاه فرد سلامت خود را بدست آورد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *