دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با تکنیک های شطرنج و ترفندهایی که به شما کمک می کنند همیشه پیروز باشید

  • محدثه رمضانی
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

تکنیک های شطرنج در بازی شطرنج نقش بسیار تاثیر گذار و مفیدی به همراه دارد و با دانستن روش ها و تکنیک های بازی شطرنج می توانید حریف را به شکست وادار کنید در این مقاله ما با انواع تکنیک های شطرنج بیشتر آشنا خواهیم شد.

فراگیری تکنیک های بازی شطرنج سبب ارتقای سطح توانایی از یک بازیکن مبتدی به یک بازیکن پیشرفته و حرفه ای را در پی دارد و دست یابی به مهارت های فنی بازیکن را قوی می کند. آموزش ترفندهای شطرنج در واقع یک راه میانبر محسوب می شود که هر علاقه مندی را در مدت زمان کوتاهی با مفاهیم اساسی و اصول اجتناب ناپذیر شطرنج آشنا می سازد. در ادامه با آرگا همراه باشید.

آشنایی با ابزار بازی شطرنج

ساعت شطرنج

ساعت شطرنج در برگزاری مسابقات، اهمیت دارد و برای تعیین وقت میان دو بازیکن است تا در زمانی محدود بازی خود را تمام کنند، فردی که تایمش زودتر تمام شود بازنده این دیدار است. قیمت ساعت شطرنج از پنجاه هزار تومان تا چهار صد هزار تومان متغیر می باشد.

انواع مهره های شطرنج

مهره های شطرنج پیاده یا سرباز، فیل، اسب، رخ و وزیر، شاه نام دارند.

آموزش حرفه ای تکنیک های شطرنج برای مبتدیان

  • صفحه شطرنج را باز کنید.
  • حرکت مهره ها را یاد بگیرید.
  • در مورد قوانین خاص مطالعه کنید.
  • یاد بگیرید که چه کسی باید اول حرکت کند.
  • قوانین برنده شدن را یاد بگیرید.
  • استراتژی های پایه را بیاموزید.
  • بازی های دیگر مربوط به شطرنج را بیاموزید.

معرفی تکنیک های شطرنج

حال به شرح توضیح هر کدام از مراحل بالا می پردازیم.

  •  آرون گروپس

چگونه صفحه شطرنج را بچینیم؟

زمانی که صفحه شطرنج را باز می کنیم، هر بازی کننده تعدادی خانه مربع شکل سیاه و سفید در مقابل خود دارد. مهره های شطرنج همیشه طبق یک قانون چیده می شوند و ردیف دوم را باید با سرباز ها پر کرد.

آشنایی با تاریخچه شطرنج

از گوشه شروع می کنیم و به ترتیب در گوشه دو طرف دو رخ را قرار می دهیم و بعد از آن دو طرف اسب، بعد دو فیل و بعد شاه و وزیر. شاه سفید باید روی مربع سفید و شاه سیاه باید روی مربع سیاه قرار بگیرد و وزیر نیز باید در مربع باقی مانده باشد.

مهره های شطرنج چگونه حرکت می کنند؟

هر یک از شش مهره مختلف شطرنج متفاوت حرکت می کنند. مهره ها نمی توانند از دیگری بگذرند و این که نمی توانند جای مهره دیگر را اشغال کنند و در صورتی که یکی از مهره ها بیرون از بازی باشد، می توانند جای آن را بگیرند.

مهره ها می توانند به گونه ای حرکت کنند که از خود دفاع کنند.

چگونه باید شاه را در بازی حرکت داد؟

شاه مهم ترین مهره در بازی می باشد اما در واقع ضعیف ترین است. مهره شاه می تواند تنها یک خانه اما به هر جهتی حرکت کند. بالا، پایین، راست و چپ یا زیگزاگی. نباید تا حد امکان شاه را داخل بازی کرد و زمانی که شاه هیچ راه دفاعی نداشته باشد را کیش می گویند.

یکی دیگر از تکنیک های این بازی حرکت وزیر است

وزیر قدرتمند ترین مهره می باشد و وزیر می تواند در تکنیک های شطرنج نقش موثری و مهمی را ایجاد کند. وزیر می تواند به هر جهت مستقیمی حرکت کند و هر چند خانه را نیز طی کند اما نمی تواند از مهره مقابل خود عبور کند.

آشنایی با تکنیک های شطرنج

وزیر را می توان مانند مهره های دیگر در بازی مورد حمله قرار داد و در قسمت زیر می بینید که چگونه وزیر سفید، وزیر سیاه را بیرون می اندازد.

چگونه باید رخ را در بازی حرکت داد؟

رخ می تواند تا هر چند خانه که می خواهد حرکت کند اما نکته اینجاست که فقط مجاز به حرکت رو به جلو، عقب و چپ و راست است. قلعه ها مهره های قدرتمندی هستند و می توانند نقش مهمی در مراقبت از مهره های دیگر داشته باشند.

چگونه فیل را در بازی حرکت دهیم؟

فیل می تواند هر چند خانه را طی کند اما فقط حق حرکت اریب را دارد با شرط این که فیل باید تنها روی خانه ای باشد که همرنگ خودش است و فقط باید روی آن رنگ بماند.

چگونه باید اسب را در بازی حرکت دهیم؟

اسب ها کمی با مهره های دیگر تفاوت دارند و آن ها باید دو خانه را در یک جهت طی می کنند و حرکت آن ها باید به صورت L باشد. اسب ها تنها مهره هایی هستند که می توانند از مهره های دیگر نیز بگذرند.

راهنمای حرکت سرباز

حرکت سرباز ها کمی غیر معمول است و آن ها می توانند فقط به جلو حرکت کنند اما اریبی به آن ها حمله شود، سرباز ها فقط باید یک خانه به سمت جلو بروند اما فقط در اولین حرکت اجازه حرکت دو خانه را دارند و برای حمله به سرباز ها فقط باید اریبی و به جلو حمله کرد و آن ها هیچ گاه نمی توانند عقب گرد داشته باشند.

قانون های ویژه در بازی شطرنج

تعدادی قانون خاص در بازی شطرنج وجود دارد که شاید در نگاه اول منطقی به نظر نرسد اما آن ها را برای هیجان بیشتر در بازی خلق کرده اند.

چگونه در شطرنج قلعه داشته باشیم؟

یکی دیگر از قوانین خاص در شطرنج، قلعه سازی است. این قانون به شما اجازه می دهد که دو کار را با یک حرکت انجام دهید: از شاه خود مراقبت کنید و رخ را دوباره وارد بازی کنید و این قانون زمانی صدق می کند که شاه را دو خانه به سمت چپ یا راست حرکت دهیم و سپس از گوشه کناری به سمت راست شاه بیاوریم و البته که باید موارد عنوان شده در ادامه این مطلب ورزش و تناسب اندام نمناک در آن رعایت شده است:

  • باید اولین حرکت شاه باشد.
  • باید اولین حرکت رخ باشد.
  • هیچ مهره ای نباید بین شاه و رخ حرکت کرده باشد.
  • شاه نباید کیش شده باشد یا حتی کیش را رد کرده باشد.

چگونه متوجه شویم که چه کسی باید اول حرکت کند؟

همیشه اولین حرکت باید از سمت مهره سفید باشد و به این صورت که همیشه سفید حرکت می کند و سیاه به دنبال او است و در واقع مهره سفید یک شانس اضافی دارد و می تواند با هوشیاری سیاه را مورد حمله قرار دهد.

آموزش شطرنج و قوانین آن

چگونه در بازی شطرنج برنده باشیم؟

راه های زیادی برای برنده شدن در بازی شطرنج وجود دارد، از جمله کیش و مات کردن، بیرون کردن مهره ها، کناره گیری، خطا کردن و …

چگونه طرف مقابل را با استفاده از تکنیک های شطرنج کیش و مات کنیم؟

هدف از بازی کردن، کیش و مات کردن رقیب است و این اتفاق زمانی اتفاق می افتد که شاه کیش شود و نتواند خودش را نجات دهد.

سه راه وجود دارد که بتوانیم شاه را از کیش نجات دهیم:

  • آن را از حالت کیش در بیاوریم و حرکتش دهیم.
  • راه کیش را به مهره دیگر ببندیم.
  • به مهره ای که شاه را کیش کرده، حمله کنیم.

آشنایی با تکنیک های شطرنج

اگر شاه نتواند از کیش و مات بگریزد، بازی تمام می شود و در واقع هیچ گاه نمی توان شاه را از بازی بیرون انداخت.

برخی از استراتژی های پایه ای در بازی شطرنج

چهار قانون ساده در بازی که هر فردی باید آن را بداند:

مراقب شاه باشید

شاه را به قسمت های امن تر در بازی ببرید و اصلا مهم نیست که چقدر به کیش و مات کردن حریف نزدیک باشید، باید مراقب باشید که در لحظه آخر شاه خودتان کیش و مات نشود.

مهره ها را بیرون نیاندازید

با بی دقتی مهره ها را از دست ندهید که هر مهره ارزشمند است و در کیش و مات کردن می تواند نقش داشته باشد و اگر بخواهیم با عدد ارزش هر مهره را مشخص کنیم، باید اینگونه بگوییم:

  • سرباز ارزش یک
  • اسب ارزش سه
  • فیل ارزش سه
  • قلعه ارزش چهار
  • وزیر ارزش نه
  • شاه ارزشش بی نهایت

مرکز شطرنج را کنترل کنید:

باید تمام حواستان به مرکز بازی و مهره ها باشد و با مراقبت کردن از مرکز بازی، اجازه حرکت بیشتر و فرصت حمله بالاتری دارید.

از تمام مهره ها استفاده کنید:

یکی از ترفندهای شطرنج این است که بیشتر مهره ها را وارد بازی کنید و شانس حرکتی خود را افزایش و طرف مقابل را کاهش دهید که با این کار فرصت بیشتری برای حمله به وزیر را خواهید داشت.

با بالا بردن تعداد بازی ها مهارت خود را افزایش دهید:

یکی از مهم ترین چیز هایی که باعث می شود در این بازی خبره شوید، دفعات بالای بازی است.

ارزش مهره ها :

ارزش مهره های شطرنج به شرح زیر است

ارزش وزیر: نه امتیاز ( به اندازه نه سرباز ارزش دارد)

ارزش رخ: پنج امتیاز (به اندازه پنج سرباز ارزش دارد)

ارزش فیل: سه امتیاز (به اندازه سه سرباز ارزش دارد)

ارزش اسب: سه امتیاز (به اندازه سه سرباز ارزش دارد)

ارزش سرباز: یک امتیاز

نماد و شکل نوشتاری مهره ها:ً

مهره ها را در شطرنج با حروف ویژه ای نشان می دهند. حروف مهره ها به شکل زیر است

یادگیری روش های شطرنج

شاه رو با نماد k

وزیر با نماد Q

رخ با نماد R

فیل با نماد B

اسب با نماد N

سرباز با نمادP

آموزش تکنیک های ابتدایی و حرفه ای شطرنج

مساوی شدن در بازی شطرنج

یک بازی شطرنج گاهی با برنده شدن یکی از طرفین به پایان نمی رسد، بلکه ممکن است نتیجه مساوی شود. پنج دلیل برای مساوی شدن بازی عبارتند از:

آشنایی با تکنیک های شطرنج

  1. بازیکن ها برای مساوی شدن توافق کنند
  2. مهره های کافی در صفحه شطرنج برای انجام کیش و مات وجود نداشته باشد.
  3. سه بار یک موقعیت خاص برای مهره ها تکرار شود.
  4. پنجاه حرکت متوالی انجام شود اما هیچ بازیکنی سربازهای خود را حرکت ندهد و یا مهره های حریف را از بازی حذف نکند.
  5. موقعیت مهره ها به شرایطی وارد شود که نوبت بازی یک بازیکن فرا رسد، اما شاه او در حالت کیش نیست و هیچ حرکت دیگری برای سایر مهره های او قابل انجام نباشد.

ترفندهای شطرنج پایه:

ان پرایز:

گرفتن یک مهره بی دفاع حریف یکی از اساسی ترین تاکنیک ها است که به آن ان پرایز می گوییم.

تکنیک چنگال:

گاهی اوقات یک مهره مانند اسب می تواند به دو مهره حریف حمله ور شود. در چنین حالتی، چنگال ایجاد می شود. مثلا اگر اسب در موقعیت حمله به شاه و وزیر قرار گیرد، شاه وادار است به خانه ای امن حرکت کند و اسب می تواند وزیر را بزند.

 معرفی تکنیک آچمز:

برای محدود کردن جنبش و جابه جایی مهره های حریف یک تاکتیک بسیار رایج به نام آچمز وجود دارد که در آن، مهره ای به مهره حریف حمله ور می شود که اگر مهره حریف جابه جا شود، مهره خودی را یک مهره ارزشمند حریف در پشت آن می زند.

یادگیری روش های شطرنج

مثلا اگر پشت مهره حریف، شاه قرار داشته باشد، مهره حریف اجازه جا به جایی را ندارد و به این نوع آچمز، آچمز مطلق می گویند.

  آشنایی با سیخ دگر تکنیک شطرنج

سیخ که یکی دیگر از تکنیک های شطرنج است با حمله ورشدن یک مهره خودی به یک مهره ارزشمند حریف، مهره حریف مجبور به جابه جایی می شود و مهره خودی می تواند مهره پشتی مهره حریف را بزند. مثلا اگر یک رخ به شاه حریف کیش بدهد و پشت آن وزیر حریف باشد، شاه مجبور به جابه جایی می شود و رخ می تواند وزیر حریف را بزند.

حرکات ویژه دیگر :

حرکات ویژه ای در شطرنج وجود دارد که خلاف قواعد شطرنج است اما با دانستن آن می توانید روی مهره های خود بازی جالبی انجام دهید. که به شرح زیر می باشد.

قلعه:

حرکت قلعه که یکی دیگر از تکنیک های شطرنج است به بازی سرعت می بخشد و به دفاع کمک می کند. در این حرکت، شاه و رخ می توانند هم زمان حرکت کنند. شاه دو خانه به سمت رخ حرکت می کند و رخ به سمت دیگر شاه می آید. اما در مواقع زیر انجام این حرکت غیر ممکن است:

معرفی روش های شطرنج

  • شاه قبل از انجام حرکت جا به جا شده باشد.
  • رخ قبل از انجام حرکت، جابه جا شده باشد.
  • مهره هایی میان شاه و رخ در صفحه شطرنج وجود داشته باشند.
  • شاه کیش شده باشد.

ان پاسان یکی  دیگر از ترفندهای شطرنج

ان پاسان یکی دیگر از تکنیک های این بازی است که سرباز تحت قوانین ویژه ای می تواند سرباز حریف را بزند.

اگر یک سرباز در اولین حرکت خود دو خانه به سمت جلو حرکت کند و با انجام این حرکت دقیقا در مربع کناری مهره سرباز حریف قرار مهره حریف می تواند او را از بازی بیرون بیاندازد. سرباز باید در مربع پشت مهره ای قرار بگیرد که دو خانه به جلو آمده است سپس آن مهره حذف می شود.

حرکت ان پاسان باید بلافاصله بعد از کنار هم قرار گرفتن سرباز شما و حریف انجام شود و اگر مهره ی دیگری را حرکت دهید، ان پاسان دیگر مجاز نیست.

اختراع این جرکت در شطرنج به پیش از سده پانزدهم میلادی برمی گردد که قوانین آن زمان به گونه ای بود که سرباز در نخستین حرکت خود نمی توانست دو خانه به سمت جلو حرکت کند. با افزودن این قانون که سرباز در حرکت نخست خود می تواند دو خانه به سمت جلو حرکت کند، ان پاسان نیز به قانون های شطرنج اضافه گشت.

پیشرفت یک تاکتیک جالب در این بازی

سرباز می تواند به مهره ای قوی تر تبدیل شود. اگر سرباز در زمین آن قدر به سمت جلو حرکت کند که به بازپسین ردیف شطرنج که شاه حریف در آن قرار دارد برسد به هر مهره ای می تواند تبدیل شود، به این حرکت پیشرفت می گویند.

 معرفی ریتینگ

قدرت هر شطرنج باز با یک امتیاز به نام ریتینگ مشخص می شود. این عدد بر اساس بازی های رسمی انجام شده هر بازیکن تعیین می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *