دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی خوش رنگ

  • ندا خوشرو
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۹
  • ۱

حلوا یکی از انواع دسر های خوشمزه است که در ماه مبارک رمضان و ماه محرم برای سفره های نذری و افطاری مورد استفاده قرار می گیرد. در این بخش از آشپزی طرز تهیه حلوا زعفرانی را به صورت مرحله به مرحله به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

حلوای زعفرانی یک نوع دسر ایرانی بسیار پر طرفدار است که در مجالس مختلف زیادی در ایران مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است که این حلوای خوشمزه را برای سفره های افطاری خود تهیه کنید تا انرژی از دست رفته شما را بازگرداند.

حلوا انواع متفاوت و مختلفی دارد شما می توانید بنا بر ذائقه خود از انواع حلوای هویج و حلوای شیر  برای مهمانی ها و مجالس خود استفاده کنید. حلوای زعفرانی یکی دیگر از انواع حلوا است که در این مطلب ما قصد داریم که شما را با طریقه ساخت آن آشنا سازیم.

تزیین حلوای زعفرانی با خلال پسته

مواد لازم

روغن : نصف پیمانه
آرد : ۱ پیمانه
شکر : ۳/۴ پیمانه
آب و گلاب  : ۱ پیمانه
زعفران: به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه حلوای زعفرانی

طرز تهیه حلوا زعفرانی

در مرحله اول ابتدا چند تکه یخ را در درون لیوانی قرار دهید و زعفران ها را بر روی یخ ها بریزید و بعد از اینکه یخ ها آب شدند می توانید زعفران آب کرده خوش رنگی را داشته باشید.

زعفران اب کرده

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

 زعفران را با گلاب مخلوط کنید توجه داشته باشید که مجموع این مواد باید ۱ پیمانه شود و می توانید نسبت این مواد را به دلخواه کم و زیاد کنید. مقدار کمی آب را به همراه شکر در درون ظرف مناسبی قرار دهید و ظرف را بر روی شعله گاز قرار دهید و آن قدر مخلوط این مواد را هم بزیند تا شکر در آب حل شود.

حل شدن شکر در آب

سپس زعفران و گلاب را به شکر اضافه کنید.

اضافه کردن زعفران و گلاب به شکر حل شده

در مرحله بعد در درون تابه ای مناسب  آرد را با حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آرد از بین برود و به خوبی تفت بخورد.

تفت دادن آرد

بعد از ۳۰ دقیقه روغن را به آرد اضافه کنید مخلوط آرد و روغن را بر روی حرارت ملایم گاز به صورت مکرر هم بزنید تا آرد تغییر رنگ دهید و به خوبی تفت بخورد مدت زمان تقریبی تفت خوردن آرد بر روی شعله ملایم ۴۵ دقیقه است.

مخلوط روغن و آرد
وقتی که آرد به رنگ قهوه ای ملایم در آمد شهد حلوا را به صورت آرام آرام به آرد اضافه کنید و مخلوط مواد حلوا را به صورت مرتب هم بزنید.

طرز تهیه حلوا زعفرانی روش تهیه حلوای زعفرانی به صورت مرحله به مرحله

هم زدن حلوا را تا جایی ادامه دهید که مواد حلوا به ظرف دیواره ظرف نچسبد و بعد از این که هم زدن حلوا برای شما به راحتی امکان پذیر شد می توانید حلوا را از روی شعله گاز بردارید.

حلوای زعفرانی خوشمزه

طرز تهیه حلوا زعفرانی خانگی

آموزش روش دوم تهیه حلوای زعفرانی

حلوای زعفرانی از جمله حلواهای خوشمزه و مرسوم در ایران می باشد که به دلیل عطر و طعم بی نظیر زعفران طرفداران زیادی دارد و برای مراسم ها و مجالس های مختلف و یا غذای نذری تهیه و تدارک دیده می شود. تهیه این حلوا نیز همچون حلوا با آرد برنج آسان می باشد و تنها تفاوت در روش پخت و طعم آن است که سازگار با زائقه بسیاری از افراد می باشد.

مواد لازم:

  • آرد نانوایی یا آرد سفید: ۱ لیوان
  • آرد برنج: ۱/۲ لیوان
  • شکر:  ۱لیوان
  • مخلوط روغن جامد و مایع: ۲/۳ لیوان
  • شیر کم چرب یا آب: ۱ لیوان
  • گلاب: ۱/۲ لیوان
  • زعفران غلیظ آب کرده: ۴ قاشق غذاخوری

دستور پخت:

در ابتدا باید شربت این حلوا را تهیه نمایید، برای این منظور شکر را داخل آب یا شیر حل کنید بعد گلاب و زعفران را نیز به آن بیفزایید و روی حرارت بگذارید تا مقداری قوام پیدا کند.

آرد را الک کنید و داخل تابه ای بریزید و بر روی حرارت بگذارید و مقداری روغن به آرد اضافه نمایید و مرتب به هم بزنید تا حدی که آرد تغییر رنگ پیدا کند و رنگ آن نسکافه ای شود. توجه داشته باشید که حرارت باید ملایم باشد و نباید آرد بسوزد. در صورتی که تمایل دارید حلوای شما تیره رنگ باشد باید مقدار بیشتری برای پخت آرد در نظر بگیرید.

در این مرحله آرد برنج را نیز به آن بیفزایید و ۲ الی ۳ دقیقه ای آرد را تفت دهید تا بوی خامی آرد از بین برود.

شعله زیر تابه را خاموش کنید و شربت آماده شده که ولرم می باشد را در طی سه مرحله به آرد تفت خورده اضافه نمایید.

در موقع اضافه کردن شربت باید مواد مدام هم زده شود تا آرد به صورت گلوله گلوله جمع نگردد.

چنانچه حلوای زعفرانی شما شل شد تابه را روی حرارت بگذارید و مرتب هم بزنید تا کمی حلوا خود را بگیرد و آب اضافی آن تبخیر شود.

نکته: در صورت استفاده از شیر، رنگ حلوا روشن تر خواهد شد.

روش دوم تهیه حلوای زعفرانی

حلوای زعفرانی را می توانید همانند حلوای مجلسی برای مجالس ختم تهیه کنید. طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی را در این مطلب مشاهده کردید که امیدواریم از پخت این حلوا در منزل نهایت لذت را ببرید. برای مشاهده آموزش پخت انوع حلوا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *