دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه رفع رطوبت دیوار و شناسایی علت بروز رطوبت

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

یکی از آسیب ها و مشکلات جدی اکثر ساختمان ها وجود نم و رطوبت در نقاط مختلف آن است. اگر این رطوبت به داخل دیوارهای خانه نفوذ کند ضررهای زیادی را در پی خواهد داشت. در این مقاله با راهکارهای رفع رطوبت دیوار آشنا خواهید شد.

با توجه به اینکه امروزه معماری ساختمان ها مدرن تر شده است و سعی بر این است تا خانه هایی مستحکم و زیبا ساخته شود اما ممکن است خانه ها در طول زمان با آسیب یا تخریب هایی همراه شوند. یکی از این آسیب ها که می تواند جدی نیز باشد وجود نم و رطوبت است. اگر رطوبت به داخل دیوارهای خانه نفوذ کند ضررهای زیادی را در پی خواهد داشت. قصد داریم در این مقاله شما عزیزان را با راهکارهایی جهت رفع رطوبت دیوار  آشنا سازیم تا از این مشکل کمتر دچار ضرر و زیان شوید.

رفع رطوبت دیوار چگونه؟

   آشنایی با دلایل ایجاد رطوبت دیوار

دلایل ایجاد نم و رطوبت در دیوار مختلف است. یکی از دلایل رطوبت ایجاد شده ممکن است به شرایط  آب و هوایی مربوط باشد. دلیل دیگر اینکه مصالح به کار رفته در اسکلت ساختمان نامرغوب بوده یا ممکن است سیستم لوله کشی دچار تخریب شده باشد. دلیل سوم به محل احداث خانه برمی گردد. ممکن است خانه در منطقه ای کاملا مرطوب احداث شده یا از نور کافی بهره نبرد و به اصطلاح خانه آفتابگیر نباشد.

با توجه به این عوامل اگر دیوارهای خانه نتوانند جریان حرارت هوا را کنترل کنند بعد از گذشت مدتی رطوبت و بخار موجود سبب آسیب به دیوارهای ساختمان خواهد شد. بنابراین الزامی است که دیوار ساختمان نسبت به شرایط جوی  دارای مقاومت کافی باشد. در ادامه این مقاله ابتدا با نحوه شناسایی نم و رطوبت دیوار، دلایل ایجاد و سپس راهکارهای رفع آن آشنا خواهید شد.

نحوه پاک کردن رطوبت دیوار

نحوه شناسایی رطوبت دیوار

یکی از راههای ساده شناسایی رطوبت و نم دیوار وجود لکه های آب است. برخی مواقع دیوار خانه حالت اولیه خود را از دست داده و با تغییر رنگی همراه است. این امر می تواند یک نشانه از وجود نشتی آب در دیوار باشد. به طور کلی مشاهده هر نوع لکه آب، ترک و پوسته پوسته شدن دیوار یا تغییر رنگ آن می توانند نشانه های از رطوبت دیوار باشند که باید سریعا به برطرف کردن و تعمیر آن اقدام کنید.

دلیل ایجاد نم و رطوبت دیوار

  •  آرون گروپس

هنگامی که متوجه شدید دیوار یا دیوارهای خانه دچار نم گرفتگی و رطوبت شده اند ابتدا باید بدانید دلیل اصلی ایجاد این رطوبت چیست تا راهکار رفع آن را به کار بندید. بهتر است برای تشخیص محل دقیق رطوبت دیوار به افراد ماهر و متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

راهکارهای مفید به منظور رفع نم دیوار

همانطور که می دانید دیوار نم دار همیشه مشکل ساز می باشد که با کمک یک سری راهکارهای طبیعی می توانید این مشکل را برطرف کنید :

پودر لباسشویی :

از دیگر راهکارهای مفید به منظور رفع نم دیوار استفاده از پودر لباسشویی آنزیم دار می باشد از این رو، مقداری از این پودر را با آب ترکیب کرده و محلول خاصل را با کمک دستمال بر روی لکه ها کشیده تا پاک شوند.

سرکه سفید :

یکی از پاک کننده های طبیعی به منظور رفع نم و رطوبت دیوار استفاده از سرکه سفید می باشد بنابراین، سرکه را به صورت مستقیم بر روی لکه ها اسپری نمایید و یا آن را با آب ترکیب نمایید و با دستمال بر روی لکه ها بمالید.

جوش شیرین :

یکی از پاک کننده های طبیعی جوش شیرین می باشد که کمک زیادی به رفع لکه های نم می کند بنابراین، یک قاشق یک قاشق از جوش شیرین را با یک لیوان آب ترکیب کرده و از آن بر روی دیوار استفاده نمایید.

بوراکس :

می توانید به منظور رفع نم دیوار از بوراکس استفاده نمایید که مقرون به صرفه می باششد و باید به نسبت مساوی با اب داغ ترکیب کنید و برای پاک کردن لکه های از آن استفاده نمایید.

دلایل ایجاد رطوبت دیوار

عامل باران

این عامل بیشتر در مناطق مرطوب و بارانی سبب ایجاد نم و رطوبت دیوار، می شود. به طور معمول برای رفع نم حاصل از باران ابتدا مکان نفوذ باران به دیوار، باید مشخص شود سپس نسبت به تعمیر آن اقدام شود.

شکستگی یا ترک لوله های آب

برطرف کردن رطوبت دیوار

لوله های آب فرسوده و یا دچار شکستگی و ترک بیشترین سهم را در ایجاد رطوبت دیوار خانه دارند. در اکثر ساختمان ها تاسیسات مربوط به لوله کشی آب از داخل دیوار رد شده تا نمای آن زیبا باقی بماند. در طول زمان ممکن است این لوله ها با جذب رطوبت اطرافشان دچار نشت یا ترک خوردگی شوند و سبب شوند بدترین حالت نم و رطوبت در روی دیوار، ایجاد شود. به نحوی که دیوار پوسته پوسته شده و ترک بر می دارد. برخی مواقع نشت لوله آب حاد بوده و نیاز به تخریب دیوار، است. برای شناسایی و رفع این مشکل نیاز به تکنیسین مجرب یا تعمیرکار حرفه ای نیاز است. این افراد با دستگاه مخصوصی محل نشتی دیوار را مشخص می کنند.

مشکل تاسیسات ساختمانی

از بین بردن رطوبت دیوار

این مشکل بیشتر در ساختمان هایی دیده می شود که لوله کشی تاسیسات را افراد متخصص و ماهر انجام نداده اند. ساختمانی که لوله کشی و تاسیسات نقص داشته باشد حتما با آسیب نم و رطوبت  روبرو خواهد شد. بنابراین چنانچه لوله کشی فاضلاب با نقص و یا اشتباهی صورت گرفته باشد. این لوله ها در طول زمان دچار مشکل شده و نم و رطوبت را در حمام، توالت یا دیوار آشپزخانه ایجاد خواهند کرد. برای رفع این مشکل نیاز به تعویض یا تعمیر کلی لوله های فاضلاب است.

راهکارهای از بین بردن رطوبت دیوار:

۱- نسبت به عایق کاری صحیح دیوارهای فضاهایی مانند حمام و سرویس بهداشتی که در معرض رطوبت زیاد هستند اقدام کنید تا آبی به درون دیوار نفوذ نکند.

پاک کردن رطوبت دیوار

۲- چنانچه احساس می کنید رطوبت خانه زیاد است سعی کنید آن را با استفاده از سیستم های تهویه مختلف یا باز کردن پنجره ها کاهش دهید.

۳- با بررسی دیوارها محل نشتی آب یا نقاطی که دارای درز و ترک خوردگی هستند را شناسایی نمایید. ممکن است این نقاط در طرفین بالایی سقف که به ناودان منتهی می شود یا در محدوده بالکن باشد. بنابراین مسیر آب منحرف کنید تا به سمت دیوارها نباشد.

۴- هنگام نظافت منزل چنانچه می خواهید دیوارهای را شتشو دهید از آب کمتری استفاده کنید و شوینده زیاد به کار نبرید. بهتر است به جای شستشوی دیوار یا آب فراوان از یک دستمال مرطوب یا اسفنج بهره ببرید.

رفع رطوبت دیوار

۵- بهره گیری از تکنولوژی نانو هم می تواند در از بین بردن نم یا رطوبت دیوار خانه و ساختمان موثر باشد. امروزه این تکنولوژی کاربرد فراوانی در ساختمان سازی دارد.

عوارض وجود رطوبت در خانه

وجود نم و رطوبت، موجب جذب گرد و غبار شده و در نتیجه فضای مناسبی را برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می کند، حال در صورتی که مدت زمان زیادی رطوبت در خانه باقی مانده و اقدامی در جهت رفع این مشکل نشود، در نتیجه شاهد وجود کپک ها و انواع قارچ بر روی دیوار و نقاط مرطوب خانه خواهید بود در چنی فضایی, علاوه بر اینکه ظاهر نامناسبی در محیط خانه ایجاد می شود، می تواند منجر به بروز انواع بیماری های مختلف شود.

وجود رطوبت در منزل گاهش مواقع می تواند مشکلات جدی را برای سلامت افراد به وجود آورد، به عنوان مثال مرطوب بودن فضا برای افراد مبتلا به بیماری های تنفسی و یا آلرژی بسیار خطرناک و مضر است، ضمن اینکه وجود رطوبت دائمی در فضای خانه می تواند موجب بروز حساسیت در افراد به ویژه در کودکان شود.

برطرف کردن نم دیوار

همچنین نم و رطوبت زیاد در خانه عوارضی همچون سردرد و درد مفاصل در برخی از افراد را به دنبال دارد، گاهی مواقع وجود رطوبت بالا در محیط می تواند منجر به تورم عروق و بافت های بدن شده و دردهایی مثل آرتروز را افزایش دهد.

نم و رطوبت بالا در منزل علاوه بر آسیب به ساختار کلی خانه، ممکن است موجب خرابی و پوسیدگی بسیاری از وسایل منزل شود، در این میان وسایل چوبی و پارچه ای بیشترین آسیب را می بینند، ضمن اینکه وسایل آهنی و فلزی نیز در صورت وجود رطوبت دچار زنگ زدگی و خرابی خواهند شد، همانطور که گفتیم رطوبت می تواند ظاهر خانه را بسیار زشت و بد جلوه دهد و این موضوع دغدغه ذهنی ساکنان این خانه ها می باشد، آسیب دیدگی تاسیسات و وسایل منزل هزینه های مالی برای تعمیر این وسایل به همراه خواهد داشت.

در پایان امیدواریم این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با رفع رطوبت کمد دیواری و از بین بردن رطوبت رختخواب می توانید مطالب قبلی آرگا در این زمینه را مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *