دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آموزش دوخت کیسه پارچه ای با آموزش تصویری مرحله به مرحله

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۹ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

امروزه کیسه های پلاستیکی به عنوان سرویس پارچه ای آشپزخانه کاربرد زیادی دارند، بنابراین در این بخش می خواهیم روش دوخت کیسه پارچه ای زیبا را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم.

استفاده از کیسه پارچه ای به دلیل خطرات و مشکلاتی که پلاستیک و کیسه های پلاستیکی برای محیط زیست ایجاد می کنند، طرفداران زیادی پیدا کرده است، بنابراین در ادامه این مطلب قصد داریم، روش دوخت یک نوع کیسه پارچه ای که می تواند مصارف زیادی داشته باشد را در اختیارتان قرار دهیم.

کیسه های پارچه ای مخصوص نگهداری نان و سبزی از جمله وسایل ضروری سرویس آشپزخانه می باشند که روش دوخت آن مانند دیگر اقلام مهم آشپزخانه همچون دوخت دستکش آشپزخانه، دوخت دم کنی آشپزخانه ، دوخت نمگیر آشپزخانه و … ساده و راحت است و فقط احتیاج به کمی دقت و حوصله دارد، بنابراین برای یادگیری دوخت کیسه پارچه ای تا پایان این مطلب همراه ما شوید.

آموزش دوخت کیسه پارچه ای زیبا و شیک

در هنگام انتخاب پارچه برای کیسه های پارچه ای به خصوص برای نگهداری سبزی توجه داشته باشید که از پارچه هایی استفاده کنید که قدرت آبگیری داشته باشند، برای این کار پارچه های مدل زنبوری پیشنهاد مناسبی هستند، بنابراین در ادامه این بخش می خواهیم آموزش دوخت یک نوع کیسه سبزی را معرفی نماییم.

کیسه پارچه ای دوخته شده

وسایل لازم برای دوختن کیسه پارچه ای

  • پارچه اصلی
  • پارچه آستری
  • مشمای مخصوص سرویس آشپزخانه
  • قیطان
  • سنجاق قفلی
  • مهره رنگی برای سر قیطان
  • مقداری الیاف

برای دوخت کیسه پارچه ای در سایز متوسط  که معمولا بین سایز ۲۶ در ۳۳ انتخاب می شود، لازم است در ابتدا پارچه دلخواه خود را در اندازه های گفته شده برش بزنید، توجه داشته باشید که یک سانت جای دوخت اضافه تر از اندازه ها را حتما بگذارید.

حال برای دوخت پارچه اصلی و لیفه، دو پارچه مستطیلی شکل خال دار در ابعاد ۱۰ در ۲۸ سانتی متر و دو پارچه گلدار به شکل مستطیل در در ابعاد ۲۵ در ۲۸ را برش بزنید. و سپس هر یک از پارچه های خال دار را به پارچه های گلدار بدوزید، توجه کنید که دو طرف پارچه را باید از سمت یا لبه ای که دارای ضلع ۲۸ سانتی می باشد به روی هم بدوزید و بعد از انجام این کار  روی درز دوخته شده را می توانید یک نوار توری بدوزید.

  •  آرون گروپس

مراحل دوختن کیسه پارچه ای

اکنون دو نوار ۴ در ۲۸ سانتی را برش بزنید و همانطور که در تصویر می بینید، مطابق تصویر شماره ۲ لبه های آن را به داخل تا زده و اتو کنید، سپس مطابق تصویر شماره ۴ دو لبه نوار ها را به داخل تا کنید و برای فیکس شدن آن اتو کنید، البته بهتر است روی قسمت تا شده دو لبه را کوک بزنید تا باز نشود.

دوخت کیسه پارچه ای

در گام بعدی آموزش دوخت کیسه پارچه ای ، نوار ها را با رعایت فاصله یکسان از لبه  بر روی بدنه کیسه بدوزید. دقت کنید که فقط بالا و پایین نوار ها دوخته شود و باید بین دو لبه باز باشد تا بتوان قیطان را از داخل لیفه عبور داد.

دوختن کیسه پارچه ای

دوخت کیسه سبزی با پارچه

اکنون زمان دوخت آستری کیسه پارچه ای می باشد، برای این کار از روی پارچه آستری و مشما به یک اندازه و می توانید به صورت یکسره و در ابعاد ۲۸ در ۶۸ برش بزنید.

روش دوختن کیسه پارچه ای

اکنون دو طرف کیسه ( دو رویه ) را مطابق تصویر، بر روی هم قرار دهید و کناره ها و ته کیسه را بدوزید.

آموزش دوختن کیسه پارچه ای

سپس آستری و مشما را روی هم بگذارید و به وسیله سنجاق محکم کنید، دو لایه را باید به گونه ای قرار دهید که آستری در داخل قرار گرفته و بعد کناره ها را بدوزید.

دوخت کیسه پارچه ای

ساخت کیسه پارچه ای

اکنون بدون اینکه کیسه ها را به قسمت رو برگردانید، دو لبه آنها را همانند تصویر زیر بر روی هم قرار دهید و بدوزید.

دوختن زیبای کیسه پارچه ای

دوخت کیسه پارچه ای

حال برای اینکه رویه آستری را برگردانید، می توانید قسمتی از کناره آستری را بشکافید و یا اینکه از ابتدا در حدود ۷ سانتی متر باز بگذارید.

مدل دوختن کیسه پارچه ای

سپس کیسه پارچه اصلی را اتو کنید، البته مواظب باشید تا قسمت پلاستیکی کیسه (مشما) را اتو نکنید.

دوخت کیسه پارچه ای

در مرحله بعدی، قسمتی از پارچه که به منظور برگرداندن به حالت رو باز گذاشته اید را بدوزید.

دوختن ساده کیسه پارچه ای

دوخت کیسه پارچه ای+عکس

دوختن آسان کیسه پارچه ای

دوخت و دوز کیسه پارچه ای+تصویر

دوختن شیک کیسه پارچه ای

کیسه پارچه ای دوخته شده

ادامه مراحل دوخت کیسه پارچه ای برای سبزی را مطابق تصاویری که در متن می بینید، مرحله به مرحله انجام دهید، ضمن اینکه برای تزیین روی کیسه نیز می توانید گل پارچه ای را خودتان به آسانی در منزل بسازید که آموزش ساخت آن را با مشاهده تصاویر زیر می توانید فرا گیرید.

دوختن گل برای کیسه پارچه ای

همانطور که در تصاویر بالا می بینید، در ابتدا، پنج تکه پارچه مربعی شکل در ابعاد ۱۰ × ۱۰  و نیز پارچه دایره ای شکل به قطر ۵ سانتی متر را برش بزنید و مطابق تصویر شماره ۲، مربع ها را از وسط تا کرده و سپس همانند تصویر شماره ۳ مثلث را هم از وسط تا کنید تا مثلث کوچکتری بدست آید.

دوخت کیسه سبزی زیبا

اکنون مانند شکل شماره ۴ قاعده مثلث را کوک زده و آن را بکشید تا همانند گلبرگ گل شکل بگیرد، می توانید با زدن چند کوک آن را به این حالت ثابت نگه دارید، سپس بدون برش نخ، بقیه گلبرگ ها را هم چین دهید تا به هم متصل شوند.

آموزش خیاطی کیسه پارچه ای

در مرحله آخر دوخت کیسه پارچه ای برای ساخت گل، اطراف دایره پارچه ای را نیز همانند گلبرگها کوک بزنید و کمی نخ را بکشید، حال درون آن را با الیاف پر کنید و همانطور که در تصویر می بینید بر روی گل و وسط گلبرگها بدوزید. امیدواریم این بخش از هنر در خانه توجه شما را جلب کرده باشد و بتوانید بعد از یادگیری به راحتی دوخت این کیسه پارچه ای  را در منزل امتحان کرده و از هنرتان لذت ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *