دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با مزیت کار گروهی نسبت به کار انفرادی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۹ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

در انجام کار گروهی افراد دارای اشتراک نظر هستند افرادی که برای رسیدن به یک منظور مشترک در کنار یکدیگر فعالیت می کنند به همین خاطر مزیت های کار گروهی موجب موفقیت افراد می شود. افرادی که کار گروهی انجام می دهند استرس کمتری تحمل می کنند و دارای کارایی بالایی هستند.

همه ما به خوبی می دانیم که مزایای کار گروهی بسیار زیاد است چون در طول چند سال زندگی اجتماعی خود کارهای گروهی متعددی را انجام داده ایم و به این موضوع واقف هستیم که انجام این کارها به شکل گروهی فایده زیادی برای شما داشته است. با این تفاسیر پیدا کردن گروهی که اشتراکات زیادی با یکدیگر داشته باشند کمی دشوار است به همین خاطر است که برخی انجام کارهای انفرادی را ترجیح می دهند.

بنابراین آگاهی دادن درباره مزیتها و فواید کار گروهی تمایل بیشتری در افراد ایجاد می شود که کار گروهی انجام دهند. از مهم ترین عناصر در انجام کارهای گروهی حضور دو یا چند نفر است که تقسیم کار میان آن ها صورت بگیرد به عبارتی دیگر گروه به جمعی از افراد گفته می شود که دارای خواسته ها، اهداف، ویژگی ها و انتظارات مشترکی هستند با این وجود می توان انتظار داشت که همفکری چند نفر برای رسیدن به یک هدف مشخص مسیر را هموارتر می کند و شما را به موفقیت نزدیک تر خواهد کرد. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که ترجیح می دهند کارهای انفرادی انجام دهند و ایمان بیشتری به کارهای خود دارند باید بدانید که کارهای گرهی بسیار موثرتر عمل می کند.

مزیت کار گروهی چیست؟

یکی از مزیت های مهمی که در انجام کارهای گروهی می توان به آن اشاره کرد همفکری افراد در یک گروه است جمعی که در آن هر یک از افراد دارای مهارت های خاص خود هستند و از افکار خاص خود برخوردار می باشند و می توانند درباره هدف مشخص نظرات متعددی را بیان کنند که هر یک به نحوی برای رسیدن به هدف کمک کننده خواهند بود. این توانایی های بالقوه در افراد یک سرمایه مهم در کار گروهی به شمار می آید ما در این مقاله بیشتر به مزیت کار گروهی اشاره خواهیم کرد که بهتر است در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تاثیر کار گروهی در موفقیت

دو برابر شدن زمان:

هیچ گاه به میزان توانایی ها و هوشی که دارید شک نداشته باشید و مهم نیست که شما از چه میزان بهره هوشی برخوردار هستید زیرا در انجام کار گروهی افراد متعددی با بهره هوشی بالا و پایین در کنار یکدیگر فعالیت می کنند. یک فایده کار گروهی سریع انجام شدن کارها است زیرا چندین نفر با یکدیگر بر روی هدفی خاص متمرکز هستند و زودتر به نتیجه خاص و مورد نظر خواهید رسید. شاید بهتر است بدانید که یکی از نشانه های افراد نابغه این است که کارهای خود را به شکل گروهی انجام می دهند زیرا به خوبی تاثیر این مهم را در موفقیت خود می دانند.

ارائه چند ایده:

در گروه می توانید چند ایده ارائه دهید زمانی که شما ایده های مختلفی را در کنار یکدیگر قرار می دهید قدرت شما به شکل عظیمی بالا می رود این کار به رشد خلاقیت گروهی نیز کمک بیشتری می کند و شما می توانید ایده های ناب را از میان آن ها انتخاب کنید. در انجام کارهای گروهی افراد دانش خود را نیز به اشتراک می گذارند و حتی اعضای یک گروه مهارت های جدیدی را در این جمع ها یاد می گیرند بنابراین این مهم نیز مزیتی دیگر از کار گروهی به شمار می آید. این افراد اشتیاقی دارند که آن ها را به سمت یادگیری مطالب جدید در گروه سوق می دهد و زمانی که افراد مهارت های خود را به اشتراک می گذارند احساس اعتماد به نفس بیشتری در آن ها ایجاد خواهد شد.

  •  آرون گروپس

مزیت کار گروهی چیست

قدرت چند برابر:

یک فایده کار گروهی چند برابر شدن قدرت ها است تکیه دادن به استعدادهای همگروه ها موجب افزایش این قدرت خواهد شد تصمیم گیری گروهی نیز در این زمینه بسیار کمک کننده است و به سازماندهی خوب در سازمان منجر می شود. در یک شیوه تاثیرگذار شما می توانید روی نقاط قوت خود متمرکز شوید و همگروه ها نیز این کار می کنند در نتیجه شما جمعی از قدرت ها هستید که برای رسیدن به هدفی خاص در کنار یکدیگر قرار گرفته اید.

مزیت افزایش روحیه در کار گروهی

چه کارهایی باعث افزایش روحیه خودباوری ما می شوند؟ یک فایده کار گروهی افزایش روحیه افراد است پشتیبانی و حمایت هایی که در یک گروه از اعضا می شود دلیل دیگری برای رسیدن به موفقیت در فعالیت های گروهی است اگر شما بتوانید هدف و ارزشی مشترک در گروه را ایجاد کنید دلگرمی بیشتری در میان اعضای یک گروه ایجاد می شود اگر به سراغ کارهای انفرادی بروید در مواجه با مشکلات نیز باید به تنهایی عمل کنید اما در کارهای گروهی شما با حمایت و همفکری یکدیگر بر مشکلات غلبه خواهید کرد.

استفاده از تجربیات:

تجربه های مختلفی که در میان اعضای یک گروه وجود دارد یک فایده کار گروهی به شمار می آید وجود افراد با سن های مختلف بزرگ و کوچک موجب می شود تا افراد از تجربیات یکدیگر در سنین مختلف استفاده کنند. همانطور که می دانید زندگی سراسر تجربه و آموزش است که فرصت های یادگیری زیادی را در اختیار افراد قرار می دهد.

چگونه در کار گروهی موفق باشیم

بالا رفتن قدرت ریسک:

انجام کارهای انفرادی ریسک پذیری افراد را ارتقا می دهد زیرا افراد استرس ناشی از اطرافیان را ندارند و اگر در انجام پروژه با مشکل مواجه شوند یک نفر مورد سرزنش قرار نخواهد گرفت بلکه همه اعضا با حمایت و همراهی یکدیگر با این مشکلات مقابله می کنند. افرادی که به شکل گروهی کار می کنند به شکلی آزادانه تر عمل می کنند و قدرت این را پیدا می کنند که ریسک بیشتری را بپذیرند.

فایده های کار گروهی بسیار متعدد است و تنا به این موارد ختم نمی شود افرادی که با گروه فعالیت می کنند احساس تعلق بیشتری نسبت به افرادی دارند که به شکل انفرادی فعالیت های خود را انجام می دهند. احساس غرور در فعالیت های گروهی اعتماد به نفس و جسارت افراد را افزایش می دهد از این رو افرادی که به شکل گروهی با یکدیگر فعالیت می کنند کمتر دچار شکست می شوند به همین خاطر کار گروهی یکی از تکنیک های بالا بردن اعتماد به نفس در افراد است.

کار گروهی را جدی بگیرید

بالا رفتن مهارت حل اختلاف در زندگی نیز در این افراد وجود دارد زیرا در این گروه ها یاد می گیرند که چطور از تفاوت های میان یکدیگر بهترین بهره را ببرند همچنین این افراد می دانند که اختلاف ها اجتناب پذیر هستند و در برهه های مختلفی از زندگی افراد این اختلاف ها و تفاوت ها را می بینند. در این مقاله با مزیت کار گروهی آشنا شدید و با آگاهی یافتن از مزیتهای متعدد این کار می توانید میزان موفقیت خود را ارتقا دهید و در بخش های مختلف و مهمی از زندگی خود با کار گروهی به موفقیت برسید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *