دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص و کاربردهای دارویی و درمانی جلبک دریایی

  • مریم صبوری
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله از مجله آرگا با عوارض و خواص جلبک دریایی آشنا می شوید با ما همراه باشید.

فایده های مصرف جلبک دریایی زیاد می باشد این گیاه از خانواده موجودات آبزی بوده که برای تقویت مو، کاهش کلسترول، جلوگیری از چاق شدن مناسب می باشد و مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته جلبک دریایی در دریاهای بزرگ و دریاچه ها پیدا می شوند که به ۳ قسمت قهوه ای، قرمز و سبزآبی تقسیم می شوند. جلبک های سبز در قسمت کم عمق دریا، جلبک های قهوه ای در آب های عمیق تر و جلبک های قرمز در عمق اقیانوس ها یافت می شوند که هر کدام برای درمان خاصی از بیماری ها مورد مصرف قرار می گیرد. که در این مقاله به بررسی فواید و نحوه مصرف و عوارض آن می پردازیم در ادامه همراه مجله آرگا باشید.

آشنایی با خواص جلبک دریایی

آشنایی با خواص جلبک دریایی

جلبک دریایی یک ماده فوق العاده با خواص درمانی فراوان بوده که در آسیای شرقی مصرف آن بسیار رایج می باشد که انواع مختلفی دارد. از جمله انواع آن گونه لامیناریوم که برای تهیه غذا، مکمل غذایی دام و طیور و تهیه داروی پالکاتو (گواتر) استفاده می‌شود یا گونه پورفیرا که تنها برای تهیه غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد، می باشد. مواد معدنی موجود در جلبک دریایی کلسیم، منیزیم، مس، روی، سلنیوم، پتاسیم، ید و آهن می باشد که یک منبع غنی و ضروری برای مواد معدنی بدن ضروری می باشد. همینطور در مصرف جلبک می توانید مقداری فیبر و آنتی اکسیدان وارد بدن نمایید که علاوه بر آن ویتامین های A ،B ،C ،E ،K در جلبک بسیار می باشد. که طبق تحقیقات محققان دانسته اند امگا ۳ و اسید آمینه هایی که برای بدن مفید است در خواص جلبک دریایی می باشد.

آیا خواص جلبک دریایی را می دانید؟

  • جلبک دریایی برای درمان سرطان

این موجود آبزی دارای فواید زیادی می باشد که برای کنترل و درمان مبارزه با سرطان مفید می باشد. که از این مواد برای سرطان خون و کولون و درمان تومور مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بر اساس تحقیقات به عمل آمده برای سرطان سینه و کبد و عواملی که این سرطان را گسترش می دهد باعث کاهش آن خواهد شد و این توانایی را دارد که پر کاری سلول‌ های سرطانی بدخیم را مهار کند.

  • جلبک دریایی برای کاهش وزن

یکی از خواص جلبک دریایی که طبق تحقیقات مقدار بالایی فیبر دارد و بیشتر نان هایی که در طول روز می خورید و سیر می شوید. برای کسانی که اضافه وزن دارند و می خواهند لاغر شوند به همراه صبحانه مقداری جلبک مصرف کنند تا بیشتر احساس سیر بودن و کمتر احساس گرسنگی به آن ها دست دهد.

  •  آرون گروپس

درباره خواص جلبک دریایی چه می دانید؟

  • جلبک دریایی کمک به هضم غذا

فیبری که در جلبک دریایی وجود دارد باعث می شود با مصرف آن کمک به دستگاه گوارش کند تا غذا های موجود در لوله گوارش راحت تر هضم گردد. پس با این وجود از یبوست هم پیشگیری کرده و به بهبودی باکتری های مفید روده کمک می کند.

  • جلبک دریایی برای کنترل قند خون

این موجود آبزی برای کنترل قند خون مناسب می باشد. افرادی که سطح قند خون بالایی دارند و از این بیماری رنج می برند به جای قرص متفورمین از جلبک دریایی استفاده نمایند.

بررسی خواص جلبک دریایی

  • جلبک دریایی برای تقویت چشم

کسانی که از بیماری آب مروارید رنج می برند حدود ۲۵% از مردم جهان می باشند که با نداشتن فوکوکسانین اثر ضد التهابی دارد و به درمان آب مروارید و تقویت سلامت چشم کمک زیادی می کند. چون ویتامین A دارد از آسیب به رادیکال های آزاد چشمی جلوگیری می کند.

  • جلبک مفید برای کاهش التهاب و درد

یکی دیگر از خاصیت های جلبک دریایی داشتن ترکیب ضد التهابی مثل: کلروفیل و اسید‌های چرب امگا ۳ برای کاهش التهاب و درد نیز استفاده می‌شود. از جمله التهاب هایی که با این موجود آبزی می‌توان درمان کرد التهاب درد مفاصل می باشد.

فواید و خواص جلبک دریایی

  • خاصیت جلبک برای کاهش کلسترول خون

در این ماده ای به نام گاما لینولنیک اسید وجود دارد که موجب کاهش سطح کلسترول خون می شود و کلسترول خوب را تقویت می کند. همچنین به دلیل وجود مقدار قابل توجهی از کلسیم موجود در جلبک برای کسانی که نمی توانند لبنیات بخورند مفید می باشد.

  • خواص جلبک برای کم خونی

جلبک نیز برای کسانی که دچار کمبود هموگلوبین خون هستند مفید می باشد این یک داروی تاثیر گذار برای درمان کم خونی است.

  • جلبک باعث رفع کسالت و خستگی

یکی دیگر از خواص جلبک دریایی مفید برای کاهش حس خستگی و کسالت می باشد که با داشتن منبع غنی ایی از ویتامین ها روی کمبود های بدن را تاثیر گذاشته و باعث شادابی و تندرستی بدن می شود.

بررسی خواص جلبک دریایی

طریقه مصرف جلبک دریایی خوراکی

قرص: مصرف قرص جلبک دریایی را قبل وعده غذا در هنگام نهار یا صبحانه تا ۲ ماه مصرف نمایید و تا ۱۰ روز وقفه بی اندازید و سپس مصرف کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که برای مصرف دائمی آن باید با پزشک معالج مشورت کنید.

گیاه: جلبک خشک شده، سوپ جلبک و سوشی نمونه ای از غذای ژاپنی ها می باشد که شما با استفاده آن در ماکارونی بدون گوشت مانند ماکارونی سبزیجات از این ماده استفاده کنید و حتی خشک شده آن را در املت و اسموتی ها و سالاد و سس می توانید بریزید. که فواید جلبک دریایی برای افراد مبتلا به کم کاری و پرکاری تیروئید که به تنظیم غده هیپوفیز می رسد و مقدار زیادی ید دارد مناسب است.

آشنایی با خواص جلبک دریایی

پودر: شما می توانید حدود ۱ قاشق چای خوری معادل ۳ گرم از پودر جلبک دریایی را در خورشت، سس، سالاد، شیر بریزید و میل نمایید.

ماسک: خواص جلبک دریایی با داشتن ویتامین E، سلنیوم، تیروزین و توکوفرول تأثیرات ضد پیری داشته و از چین و چروک پوست پیشگیری می نماید. همینطور مفید برای التهاب پوستی و پاکسازی پوست های چرب و مواد زائد پوست که شامل سلول های مرده را از بین می برد.

کود: کودی عالی و ارگانیک می باشد که به دلیل وجود آهن و روی و پتاسیم و نیتروژن و منیزیم برای رشد گیاه ضروری و بسیار خوب بوده که موجب جوانه زدن گیاه می شود، اگر در ۲ هفته قبل برداشت استفاده شود موجب عمر مفید میوه و سبزیجات بعد از برداشت افزایش پیدا می‌کند، اگر از عصاره جلبک برای گیاهان مصرف شود باعث جلوگیری از ایجاد بیماری و سرمازدگی خواهد شد و همینطور اگر ۲ روز قبل بریدن شاخه های گل روی آن ها اسپری شود طول عمر گل ها تداوم یافته و افزایش می یابد.

از خواص جلبک دریایی چه می دانید؟

عوارض مصرف جلبک دریایی

  1. اگر بیش از اندازه مصرف شود به دلیل وجود طعم شور آن باعث تشنگی خواهد شد.
  2. جلبک سبز آبی (دیاتومه) اگر در آب ریخته شود موجب ایجاد بوی نامطبوع و طعمی نا خوش آیند خواهد شد.
  3. جلبک گونه پروتوتکا باعث بیماری پروتوتکوز می شود که این بیماری تراوشات زیر پوستی و لزیون‌های پوستی بروز می‌کند و در بعضی مواقع موجب آسیب دیدن مفاصل می‌شود.
  4. جلبک دریایی از گونه دینوفلاژلات این ها از خود سمی در آب تولید می کنند که باید با احتیاط مصرف شود.
  5. قبل استفاده از جلبک دریایی حتما با پزشک مشورت نمایید تا دچار بیماری در بدن شما نشود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *