دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره سندرم کلاین فلتر از علل بروز تا نحوه درمان این اختلال

  • سمیه نیک فرجام
  • ۹ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

سندرم کلاین فلتر بیماری ژنتیکی است که نوزادان پسر به دلیل کرموزوم اضافی x دچار اختلال می شوند این بیماری با استفاده از برخی شیوه های درمانی کاهش می یابد شیوع این بیماری تنها در میان مردان است و همراه با نشانه ها و علائمی است که بیشتر در این مقاله به آن ها اشاره می شود.

تحقیقات نشان می دهد که مردان مبتلا به سندرم کلاین فلتر اغلب تا بزرگسالی به این بیماری پی نمی برند و این اختلال در سنین بزرگسالی تشخیص داده می شود این سندرم بر روی رشد بیضه های مردان تاثیرات منفی خواهد داشت و موجب می شود تا بیضه ها کوچک ت از حد نرمال باشند با کوچک تر شدن بیضه ها میزان تولید تستوسترون نیز در فرد کاهش می یابد و مشکلات دیگری نیز در این قسمت از بدن ایجاد می شود. از دیگر عوارضی که این سندرم می تواند برای آقایان داشته باشد کاهش عضلات، کم شدن موها، بزرگ شدن پستان ها و … است همچنین این نشانه ها در تمام بیماران یکسان نیست و دارای نشانه های متفاوتی می باشد در بیشتر این افراد اسپرم به میزان کمتری تولید می شود و به راحتی نمی توانند تولید مثل کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این اختلال در ادامه مطلب همراه ما باشید و با نشانه ها، علائم و شیوه های آن درمان این اختلال آشنا شوید.

علائم سندرم کلاین فلتر:

همانطور که در بالا اشاره شد نشانه های این بیماری در افراد متفاوت است اغلب این افراد نشانه های خفیفی دارند و به راحتی نمی توان این نشانه ها را تشخیص داد به همین خاطر این اختلال در بزرگسالی نمود دارد و گاها قابل تشخیص نیست علائم بیماری به مرور زمان و بالا رفتن سن دیده می شوند. نشانه های ظاهری این بیماری کمتر قابل تشخیص است زیرا این افراد نشانه های ظاهری خفیفی دارند که بیشتر این نشانه ها نیز در بزرگسالی نمایان می شوند. اما در دوران نوزادی نیز می توان بر اساس این نشانه ها تا حدودی اختلال کلاین فلتر را تشخیص داد: مشکل نهان بیضگی بعد از تولد، ضعیف بودن عظلات، تاخیر در صحبت کردن، تاخیر در چهار دست و پا و نشستن از نشانه هایی هستند که در نوزادی می توان این اختلال را تشخیص داد.

علائم سندرم کلاین فلتر

علائمی که در دوران نوجوانی بروز می کند شامل قامت بلند، پاهای کشیده، باسن پهن، تنه کوتاه، تاخیر در بلوغ، موی کم، ماهیچه کم، بیضه کوچک و سفت، سینه بزرگ، آلت کوچک، استخوان ضعیف، انرژی پایین، حساس و خجالتی بودن، ارتباطات ضعیف، مشکلات تحصیلی و … می باشند. در مردان نیز نشانه های بیماری سندرم کلاین فلتر شامل چربی زیاد شکم، تولید کم اسپرم، کم شدن میل جنسی، سینه بزرگ، بیضه کوچک، قد بلند، عضله کم، استخوان ضعیف و موهای کم است.

علت های اختلال:

این سندرم به دلیل یک خطای ژنتیکی رخ می دهد و عارضه ارثی ندارد توضیح علمی درباره این اختلال اینگونه است که انسان به طور طبیعی دارای ۴۶ کروموزوم است که دو کروموزم از آن تعیین کننده جنسیت افراد است این کروموزوم جنسی در زنان x و در مردان نیز xy است در اختلال و سندرم کلاین فلتر کروموزوم مردان دارای دوx  است و به این شکل xxy است این کروموزوم اضافه در افراد اختلال ایجاد می کند و قدرت جنسی آقایان را بر هم می زند.

تحقیقات نشان می دهد که بالا بودن سن مادر عامل دیگری در ایجاد این اختلال است همچنین افراد مبتلا به این بیماری در معرض ابتلا به اختلالات افسردگی، اضطراب، مشکل برقراری ارتباط اجتماعی، مشکلات عاطفی، عدم عزت نفس، ناباروری، پوکی استخوان،سرطان پستان، بیماری قلبی، بیماری ریه، روماتیسم، اختلال اوتیسم، مشکلات دهان و … نیز قرار می گیرند. بیشتر عوارضی که در سندرم کلاین فلتر فرد دچار آن می شود به دلیل پایین بودن سطح تستوسترون است و مشکلات سلامتی برای فرد ایجاد می کند.

تاثیر کلاین فلتر در افراد

  •  آرون گروپس

نحوه تشخیص دادن اختلال:

افرادی که می خواهند این بیماری و اختلال سندرم کلاین فلتر را تشخیص دهند باید به پزشک معالج مراجعه کنند زیرا تشخیص این بیماری با شواهد ظاهری کاری بسیار دشوار است با مراجعه به پزشک بخش هایی از بدن همچون قفسه سینه و ناحیه تناسلی فرد معاینه می شود و در صورت نیاز پزشک آزمایش های لازم جهت چکاب را انجام می دهد. اما آزمایش هایی که برای این افراد انجام می شود شامل آزمایش هورمونی و آنالیز کروموزوم است در آزمایش هورمونی نمونه ادرار یا خون فرد مورد آزمایش واقع می شود و هورمون های غیر طبیعی در آن ها تشخیص داده می شود. در آزمایش آنالیز کروموزوم که به آن آنالیز کاریوتایپ گفته می شود نیز با استفاده از نمونه گیری خون تعداد کروموزوم ها و شکل آن ها تشخیص داده می شود.

قبل از تولد نیز نمی توان سندرم کلاین فلتر را تشخیص داد و در دوران جنینی نیز می توان با برخی آزمایشات مایع آمنیوتیک از جفت آن را تشخیص داد  برخی پزشکان نیز ممکن است پیش از تولد با انجام برخی آزمایشات این مشکل را تشخیص دهند تست غربالگری که پیش از تولد می توان این اختلال را تشخیص داد تست آمنیوسنتز است.

نشانه های کلاین فلتر

نحوه درمان:

به طور کلی راه درمانی قطعی برای اختلال سندرم کلاین فلتر وجود ندارد اما برخی از شیوه های درمانی به کاهش این اختلال کمک می کنند و اثرات آن را کاهش می دهند هر چند نشانه ها و علائم این بیماران بیشتر باشد درمان کردن آن دشوارتر خواهد شد بنابراین با توجه به این موارد می توان از شیوه های درمانی زیر استفاده کرد.

جایگزین کردن تستوسترون:

در دوران بلوغ می توان با جایگزین کردن تستوسترون می توان تغییرات هورمونی در فرد ایجاد کرد با وجود این شیوه درمانی فرد میل جنسی بیشتری خواهد داشت و رشد موهای بدن، عضلات و اندام جنسی در او بیشتر می شود.

بیماری کلاین فلتر

در برخی از شیوه های درمانی با برداشتن بافت سینه فرد علائم ظاهر این بیماری را کمتر می کنند همچنین گفتار درمانی و فیزیوتراپی یکی دیگر از شیوه های درمانی است که باید از آن استفاده شود. برای کاهش مشکلات ناباروری در این مردان نیز می توان از شیوه های جدید باروری استفاده کرد انجام برخی از مشاوره ها به درمان اختلال سندرم کلاین فلتر کمک می کند.

در این بخش با بیماری کلاین فلتر و شیوه های درمانی آن آاشنا شدید این بیماری بیشتر در مردان نمود دارد زیرا نشانه های آن تنها در مردان بروز می یابد برای درمان این اختلال بهتر است در صورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید تا مانع پیشگیری این بیماری شوید. برخی از متخصصان و مشاوران تکنیک های درکانی برای این افراد ارائه می دهند و با ارائه دادن بسته های آموزشی به درمان بیماری سندرم کلاین فلتر کمک خواهند کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *