دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

استفاده از حشره کش در بارداری ممنوع یا مجاز؟

  • زهرا خانزاده
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

انواع اسپری و قرص های دفع حشرات موذی از جمله حشره کش های دارای مواد سمی خطرناک می باشند، بنابراین استفاده از حشره کش در بارداری موجب مشکلات عدیده ای می گردد، که در این مقاله به بیان این مشکلات خواهیم پرداخت.

زمانی که زنان باردار در معرض ذرات سمی حشره کش ها قرار می گیرند، این ذرات از طریق تنفس وارد ریه ها و از آنجا وارد جریان خون مادر می شوند و در نهایت این خون آلوده به ذرات سمی به واسطه جفت به جنین منتقل می شود که در این صورت سلامت جنین به خطر خواهد افتاد. در ادامه این مطلب، به تاثیرات حشره کش در دوران حاملگی خواهیم پرداخت.

عدم استفاده از حشره کش در بارداری

تاثیرات انواع حشره کش در بارداری

همانطور که می دانید، یکی از شیوه های آسان و ساده برای نابودی و دفع حشراتی همچون مگس، سوسک، مورچه، پشه و دیگر حشرات استفاده از انواع حشره کش ها و آفت کش ها است که در هوای منزل یا مکان محل تجمع حشرات موذی اسپری می شود. به هنگام اسپری این مواد، ذرات سمی حاصل از اسپری ها تا زمانی که درب و پنجره ها بسته باشند و راهی برای تهویه هوا وجود نداشته باشد در هوا معلق خواهند ماند و مسلما استنشاق این هوا، راهی برای نفوذ این مواد به ریه ها و جریان خون خواهد بود.

البته علاوه بر تنفس کردن، این ذرات سمی ممکن است به واسطه عروق خونی موجود در دهان، وارد جریان خون شوند. همچنین از طریق نشست یا نفوذ به پوست بدن می توانند به جریان خون راه پیدا کنند.

هر چند تاکنون اطلاعات دقیقی نسبت به میزان و چگونگی انتقال این ذرات سمی از طریق جفت به جنین و نحوه اثر آن بر مراحل رشد و تکامل جنین ارائه نشده است، اما به دلیل خطرات ناشی از در معرض قرار گرفتن ذرات سمی حشره کش ها یا قرص های دفع حشرات، به مادران باردار توصیه شده است که از قرار گرفتن در هوای آلوده به این مواد جدا خودداری کنند.

دوری از اسپری دفع حشرات در بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نتایج تحقیقات از بررسی اثرات اسپری دفع حشرات در حاملگی

در طی سال های اخیر و بر اساس تحقیقات صورت گرفته بر روی تاثیرات حشره کش در حاملگی و سلامت جنین، مشخص شده است که وجود این مواد سمی بی ارتباط با اختلال در مراحل رشد و تکامل دستگاه عصبی جنین نیست و زنان باردار به خاطر در معرض قرار گرفتن این مواد ممکن است دچار زایمان زودرس شوند و احتمال بروز مشکلاتی نظیر رفلاکس در نوزادان و بالا آوردن شیر و موارد دیگر نیز زیاد می باشد.

تحقیقات دیگری نشان می دهد که مادرانی که در طول دوران حاملگی در معرض انواع حشره کش ها قرار می گیرند، بعد از تولد نوزاد، احتمال ابتلا فرزندشان به پیش فعالی وجود دارد. از این رو بسیاری از محققان بر این باورند که تاثیرات حشره کش در دوران حاملگی بر روی میزان هوش جنین همانند تاثیر سرب در دوران حاملگی می باشد.

خطر حشره کش ها برای جنین

تاثیر اسپری دفع حشرات در دوران بارداری

میزان تاثیر انواع قرص ها و اسپری های دفع حشرات در طول دوران بارداری متفاوت می باشد که در اینجا به بررسی این تاثیرات در ماه های مختلف بارداری می پردازیم. به خصوص در سه ماه اول بارداری که در شکل گیری اعضای بدن جنین و تکامل آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

سه ماه اول بارداری

بنابراین قرار گرفتن زن باردار در معرض ذرات سمی موجود در حشره کش، در طی این سه ماه حساس ممکن است سبب بروز اختلالاتی در روند تشکیل و تکامل جنین شود، به همین منظور به زنان باردار تاکید می گردد در طول این سه ماه نباید به هیچ وجه از این مواد برای دور کردن حشرات استفاده نمایند و چنانچه مجبور به استفاده از حشره کش در بارداری بودند، باید بعد از سم پاشی و گذشت مدت زمان معین، به طور کامل در و پنجره ها باز شود تا هوای تازه در اتاق ها جریان داشته باشد و در نتیجه غلظت این مواد کاهش پیدا کند.

یاد آوری این نکته ضروری است که از تماس پوست با سطوح و وسایلی که در معرض ذرات سمی قرار داشته اند، خودداری شود.

سه ماه دوم و سوم بارداری

در ماه های دیگر بارداری نیز برای جلوگیری از خطرات و تاثیرات انواع حشره کش ها به خانم های باردار توصیه می شود، حتی الامکان از استفاده این ابزار دفع حشرات اجتناب کنند و به جای استفاده از این روش، راهکارهای بی خطری همچون لامپ های نورانی حشره کش را برای از بین بردن حشرات مورد استفاده قرار دهند.

مضرات استفاده از اسپری دفع حشرات در بارداری

علت خطرناک بودن انواع اسپری دفع حشرات

قرص ها و اسپری های دفع حشرات حاوی ماده ای با نام «پرمترین» هستند. این ماده سمی سبب بروز اختلال در سیستم عصبی انواع حشره می گردد و به این طریق باعث نابودی یا مرگ حشرات می شود. در نتیجه این ماده سمی و یا هر نوع ماده شیمیایی خطرناک که برای از بین بردن حشرات و موجودات موذی مورد استفاده قرار می گیرد، بی تردید به تدریج می تواند برای انسان نیز خطر آفرین باشد و در نتیجه زمانی که مادر باردار به طور مستقیم و یا جنین به طور غیر مستقیم در معرض این مواد قرار می گیرد، مشکلاتی را برای آنان در پی خواهد داشت.

توجه داشته باشید همانگونه که استفاده از قرص ها و اسپری های دفع حشرات برای مادر و جنین خطرناک می باشند، استفاده از حشره کش برقی نیز در دوران بارداری توصیه نمی شود و طبق مطالعات انجام شده، امواج حاصل از میدان الکترومغناطیسی این نوع ابزار دفع حشرات موجب بالا رفتن جنبش مولکولی می گردد و در نتیجه، ژن ها دچار اختلال می شوند و روند تکامل و رشد به طور طبیعی انجام نمی شود.

علت خطرناک بودن انواع حشره کش ها در دوران حاملگی

امیدواریم از مطالعه تاثیرات حشره کش در بارداری در این نوشتار، نهایت استفاده را برده باشد، ضمن این که برای آگاهی از دیگر مسائل مرتبط با بارداری می توانید بر روی این قسمت کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *