دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تکنیک های طلایی برای رهایی از درگیری ذهنی

  • فاطمه فلاح
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

گاهی آشفتگی ذهنی باعث می شود تمرکز ما به شدت کاهش پیدا کند. درگیری فکری در دراز مدت ممکن است سلامت روح و جسم را تهدید کند. برای رهایی از درگیری ذهنی روش های زیادی وجود دارد که باعث آرامش ذهن نیز می می شود.

مشکلات خانوادگی، مسائل کاری، مشکلات ملی و … می توانند فکر ما را به خود مشغول کنند و انرژی ما را بگیرند. در این مقاله راهکارهایی را برای رهایی از درگیری ذهنی معرفی خواهیم کرد.

گاهی درگیری ذهنی باعث تصمیم گیری و یک انتخاب درست و سنجیده می شود و گاهی تمرکز ما را به شدت کاهش می دهد. درگیری ذهنی در دراز مدت می توانند موجب ترشح کورتیزول (هورمون مرتبط با استرس) و حتی سلامت روح و جسم را نیز تهدید می کند. در این مقاله روش هایی را برای رهایی از درگیری ذهنی معرفی می کنیم.

راه های کنترل ذهنی

روش های رهایی از درگیری ذهنی

خوشبختانه راه حل های زیادی برای آرام مغز و رفع درگیری های ذهنی وجود دارد. در ادامه به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

۱.سپاس و قدردانی

در طول روز هر یک از ما با چالش های زیادی رو به رو می شویم. این چالش ها موجب می شود نعمت هایی که باید قدردانشان باشیم را از یاد ببریم و روی اتفاقات بد و بدشانسی ها تمرکز کنیم. برای مقابله با این موقعیت بهتر است زمانی را صرف نوشتن ۳ چیزی کینم که بابت آن احساس قدردانی می کنیم. همین کار کوچک باعث می شود ذهن ما متعادل شود و با استرس کمتری به حل چالش های روزمره بپردازیم.
راهکارهای غلبه بر درگیری فکری

۲. یوگا و مدیتیشن

مدیتیشن تاثیرات مثبت زیادی بر جسم و روح افراد می گذارد و به شما کمک می کند با شیوه های مختلفی به آرامش ذهنی دست یابید. شما با یک جلسه مدیتیشن می توانید جسم و ذهن خود را آرام کنید و با چندین جلسه یاد خواهید گرفت در مواجه شدن با استرس، خود را کنترل کنید. مدیتیشن ذهن را افکار منفی پاک می کند و تحمل شما را در بربر عوامل استرس زا بالا می برد. با کمی صبر می توانید آن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. فقط کافی است به مدت یک الی دو هفته ۱۵ دقیقه از روز را به این کار اختصاص دهید تا تاثیرات مثبت آن را به خوبی حس کنید.
راه های پاکسازی ذهن

۳. پرهیز از افکار منفی

به خاطر داشته باشید که هیچگاه نمی توانید افکار منفی ذهنتان را به کلی حذف کنید اما می توانید تا حد زیادی از آن فاصله بگیرید. هر گاه یک فکر منفی از ذهنتان خطور کرد و توانستید آن را شناسایی کنید به خودتان بگویید این یک فکر است نه واقعیت.

رهایی از آشفتگی ذهنی

۴. تکنیک بازسازی شناختی

بازسازی شناختی تکنیکی است که به شما نشان می دهد چگونه با تغییرات الگوی عادات فکری خود، ذهن را آرام کنید. ذهن ما به عوامل استرس زا واکنش نشان می دهد. زیرا این عوامل سلامتی روحی و جسمی ما به خطر می اندازد. اگر بتوانیم احساسات خود را به گونه ای تغییر دهیم که دیدمان به زندگی خوش بینانه تر باشد، می توانیم با استفاده از تکنیک های بازسازی شناختی به رهایی از درگیری ذهنی خود کمک کنیم.

  •  آرون گروپس

راهکارهای رهایی از وسواس فکری

۵. توجه به قضاوت های درونی

بسیاری از مردم از قضاوت های دیگران در مورد خودشان می ترسند، در صورتی که نمی دانند سخت ترین انتقاد را خودشان به خودشان وارد می کنند. هیچ چیز بیشتر از قضاوت های درونی ما، روی آرامش ذهنی ما تاثیر نمی گذارد. بنابراین یکی از روش های رهایی از درگیری ذهنی این است که به قضاوت های درونی خود گوش کنید و سعی کنید آرامش را به جای این افکار در ذهن خود پرورش دهید.

درمان وسواس فکری

۶. دلسوزی کردن برای خود را تمرین کنید.

بعد از مرحله قبلی، حالا که توانستید به قضاوت های درونی خودتان توجه کنید، دلسوزی برای خودتان را تمرین کنید. مثل یک دوست به صداهای درونی خود گوش دهید، واقعیت ها را بهتر ببینید، برای خودتان راهکارهایی ارائه دهید و از مقایسه خودتان با دیگران دست بردارید.

 روش های رهایی از درگیری ذهنی

۷. رهایی از درگیری ذهنی با آماده کردن لیست وظایف

گاهی فکر کردن به کارهایی که در آینده باید انجام دهیم موجب می شود نتوانیم روی کار که در حال انجام آن هستیم تمرکز کنیم. در این حالت بهتر است لیستی از وظایف روزانه خود داشته باشیم تا فکر کردن به آن ها، ذهن را مشغول نکند. این کار باعث افزایش تمرکز و آرامش روانی می شود.

تکنیک های رهایی از آشفتگی ذهنی

۸. تنظیم یک برنامه ثابت روزانه

در ابتدا ممکن است این کار بسیار خسته کننده به نظر برسد اما با گذشت زمان باعث آرامش ذهنی ما می شود و برای رفع درگیری ذهنی می تواند موثر باشد. وقتی شما یک برنامه ثابت روزانه داشته باشید، تصمیم های کمتری در طول روز می گیرید. این موضوع باعث می شود ذهن شما فضای بیشتری برای فعالیت های بزرگتر و مهمتر داشته باشد.

راه های رهایی از درگیری ذهنی

۹. رفع درگیری ذهنی با نوشتن خاطرات روزانه

یکی از راهکارهای بسیار مفید برای رهایی از درگیری ذهنی، نوشتن افکار است. نوشتن در مورد تنش ها و نگرانی ها، به اندازه حرف زدن در مورد آن ها با یک دوست قابل اعتماد می تواند باعث آرامش ذهنی شود. با صرف وقت برای نوشتن یادداشت های روزانه، به خودتان این فرصت را می دهید که افکار و احساساتتان را در محلی امن و خصوصی تجزیه و تحلیل کنید.

روش های غلبه بر مشغولیت ذهنی

۱۰. صحبت کردن با یک دوست قابل اعتماد

حرف زدن در مورد افکار و احساساتتان به شما کمک می کند واضح تر آن ها را ببینید و تحلیل کنید. حمایت عاطفی یک دوست به شما، موجب می شود فشار و تنش کمتری را حس کنید و روش های بیشتری برای رفع درگیری ذهنی خود پیدا کنید.
مقابله با درگیری ذهنی

۱۱. ورزش کردن

تاثیرات ورزش برای سلامت روح و جسم بسیار زیاد است. ورزش کردن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه موجب تولید اندورفین در بدن می شود.
رهایی از درگیری ذهنی با راهکارهای متفاوت
اندروفین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود و همانند یک مخدر درد های جسمی و روحی بدن را کاهش می دهد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *