دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

راهنمای مستقل شدن کودکان و نحوه صحیح کمک به وی برای دستیابی به استقلال

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

روحیه استقلال طلبی در کودکان فرصت های مناسبی را در اختیار آن ها قرار می دهد تا بتوانند توانایی های خود را راحت تر کشف کنند مستقل شدن کودکان علاوه بر این فواید دیگری در زندگی شخصی و اجتماعی آن ها خواهد داشت که والدین باید در شیوه های تربیتی خود به آن ها توجه کنند.

اگر می خواهید فرزند شما در زندگی خود فردی مستقل باشد باید این امکان و اختیار را به او بدهید زیرا برخی از والدین به کودک خود اجازه نمی دهند که حتی ابتدایی ترین کارها را را انجام دهند این امر در بیشتر مواقع نشات گرفته از وسواسی بودن والدین است که تصور می کنند کودک نمی تواند کارهایش را خود انجام دهد و همین تفکر مانع استقلال کودکان خواهد شد. پس می توان نتیجه گرفت که نقش والدین و امکاناتی که در اختیار کودک خود قرار می دهند در استقلال طلبی آن ها موثر خواهد بود. از سوی دیگر اعتماد و اطمینانی که والدین نسبت به کودک دارند و این احساس را به او منتقل می کنند می تواند تاثیرات بالایی داشته باشد. والدینی که از کودکشان حمایت می کنند احساس قدرتمندی و توانایی خاصی را در او ایجاد می کنند و انگیزه ای در کودک به وجود می آورد که او را به سمت و سوی استقلال داشتن هدایت می کند.

چگونه به مستقل شدن کودکان کمک کنیم؟

مستقل شدن از همان ابتدای کودکی در فرد شکل خواهد گرفت به عنوان مثال مادری که به دخترش این اجازه را می دهد خودش لباس مورد علاقه اش را انتخاب کند احساس استقلال در او ایجاد می کند. توجه داشته باشید که همین انتخاب های کوچک زندگی فرزند شما را می سازد و در شخصیت سازی او موثر است والدینی که اجازه می دهند کودک خود لباس هایش را انتخاب کند، خودش غذا بخورد، خودش تکالیفش را انجام دهد و … نه تنها به استقلال این کودک کمک می کنند بلکه به او اجازه و شهامت تصمیم گرفتن در حال و آینده را نیز می دهند.

چگونه مستقل شویم

بی شک همه والدین دوست دارند تا مستقل شدن کودکان خود را ببینند اما برخی به دلیل نداشتن آگاهی کافی موجب می شوند تا کودک از رسیدن به این مهم باز بماند بنابراین آگاهی و اطلاعاتی که والدین در به کارگیری شیوه های تربیتی دارند بسیار موثر است. ضمن اینکه باید توجه داشت که مستقل شدن تنها به دوره کودکی ختم نمی شود بلکه کودکی آغاز کننده این فراسند است و فرد در دوره های مختلفی از زندگی باید شیوه های جدیدتری از مستقل شدن را بیاموزد که در این میان همراهی والدین نقش تعیین کننده را خواهد داشت.

حق انتخاب را به کودک بدهید:

حق انتخاب های ساده به کودک در خانه شیوه ای کمک کننده برای مستقل شدن کودکان است از کودک بپرسید دوست دارد نیمروی سفت بخورد یا نه، دوست شیر را با کیک بخورد یا نه این قبیل از سوالات ساده به کودک حق انتخاب می دهد. اگر فرزند شما در انجام این کارها لجبازی می کند بهتر است با لحنی مهربان تر از او تقاضا کنید زیرا تند حرف زدن موجب می شود تا کودک لجبازتر باشد.

توصیه های بدون دخالت:

برخی از والدین در هنگام آموزش دادن به کودک سعی می کنند تا دخالت مستقیم انجام دهند در صورتی که به شکل غیر مستقیم می توانند راحت تر کودک را توجیه کنند. به جای اینکه کودک را در انجام کارها بی لیاقت نشان دهید باید توصیه های مودبانه داشته باشید به عنوان مثال: به فرزندتان بگویید بهتر است قبل از خوردن غذا دست هایمان را بشوییم.

مستقل شدن کودکان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از منابع خارجی استفاده کنید:

برای استقلال داشتن کودکان باید با ارائه برخی منابع خارجی حق انتخاب به آن ها بدهیم زمانی که دختر شما به پوشیدن کفش های پاشنه دار اسرار دارد می توانید با بردن او به کفش فروشی و یا دکتر از مضرات پوشیدن کفش های پاشنه دار آگاه سازید.

در جمع به کودک توجه کنید:

یکی از مشکلات و اشتباهات والدین صحبت کردن از ویژگی های بد فرزند در میان جمع است این کار شخصیت کودک شما را زیر سوال می برد و غرور او را از بین می برد سعی کنید مشکلات رفتاری فرزندتان را در خانه حل کنید تا از این طریق به مستقل شدن کودکان و فرزندان کمک بیشتری کرده باشید. این موضوع در روانشناسی کودک ۷ ساله نیز مورد بحث است و تاکیدات زیادی به آن می شود زیرا پایه های شخصیتی کودک از این سنین رشد خواهد کرد.

استقلال در کودکان

در پاسخ دادن عجول نباشید:

زمانی که کودک از شما سوال می پرسد ممکن است سریعا به او پاسخ دهید در صورتی که با این کار فعالیت های ذهنی کودک را کند می کنید و به او اجازه فکر کردن و کنجکاوی را نمی دهید. باید توجه داشته باشید که در فرایند مستقل شدن کودکان، قدرت تفکر دارای ارزش و اعتبار بالایی است کودکانی که آزادانه می توانند خیال پردازی کنند از موفقیت بیشتری در آینده کاری خود برخوردار خواهند شد.

توجه به مشکلات فرزندان:

تا به حال فکر کرده اید که کودک شما در زندگی چه کمبودها و مشکلاتی دارد؟ مشکلات کودک باید توسط والدین شناسایی شود و به کمک یکدیگر باید راه حل های مناسبی را برای رفع آن ها ارائه داد تا کودک نیز توانایی تصمیم گیری و رفع مشکل هایش را در آینده داشته باشد. به عنوان مثال باید دید که چگونه می توان اضطراب جدایی در کودکان را کاهش دهیم و در این زمینه می توانید از راهنمایی های خود فرزندتان نیز استفاده کنید.

مستقل شدن فرزند

بی حوصله نباشید:

پدر و مادر فداکار هیچ گاه اجازه نمی دهند که بی حوصلگی بر آن ها غلبه کند شاید عنوان این موضوع که شما حق ندارید بی حوصله باشید کمی دور از ذهن و غیر واقعی است اما شما باید سعی کنید که در زمان های بی حوصلگی کمتر با کودک حرف بزنید و با انرژی دادن به خود روزتان را ادامه دهید.

والدین حمایتگر و همراه اولین عامل در موفقیت یک کودک است زیرا کودک از همان ابتدا با احساساتی همچون امنیت، اعتماد به نفس و اطمینان سر و کار دارد و تا زمانی که این احساسات را از خانواده و اطرافیان دریافت نکند نمی تواند به شخصیتی مستقل و خود کفا دست پیدا کند در مستقل شدن کودکان نیز این حمایتگری نقش قابل توجهی ایفا می کند که در این بخش به آن ها اشاره شده است.

تربیت کودک از همان روزهای ابتدای تولد و حتی دوران جنینی آغاز می شود والدینی که احساس مسولیت در قبال فرزندشان دارند با بالا بردن آگاهی خود در زمینه های فرزندپروی بیشتر به تربیت فرزند موفق کمک خواهند کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *