دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با دیدنی های آبادان و مکان های گردشگری و تفریحی آن

  • مریم صبوری
  • ۸ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله با دیدنی های آبادان بیشتر آشنا می شوید با مجله آرگا همراه باشید.

آبادان شهری بین دو رودخانه مانند شبه جزیره ای در میان رودخانه های اروند رود و بهمنشهر که در استان خوزستان قرار دارد. آبادان دومین شهر پرجمعیت در این استان می باشد که همواره پیشگام در صنعت نفت ایران است در آبادان اولین هایی مانند: اولین آتش نشان، اولین سینما بی سقف، اولین مهدکودک، اولین خط اتوبوس و اولین پیتزا فروشی در کشور ایران شکل گرفت. در گذشته اسم این شهر به نام اوپاتان بوده که از دو کلمه او که به معنای آب و پاتان به معنای نگهبان می باشد گفته می شد و در آن جا از آب و رودخانه محافظت و نگهداری می شد. این شهر آب و هوایی گرم دارد که بهترین زمان سفر پاییز و زمستان و اوایل بهار می باشد. جاذبه ها و دیدنی های آبادان تاریخی و طبیعی می باشد که با مطالعه این مقاله بیشتر آشنا خواهید شد.

جزیره آبادان

آشنایی با دیدنی های آبادان

مردم آبادان بسیار خون گرم و مهمان نواز می باشند که هر ساله میزبان صد ها گردشگر و توریست هستند. غذا های محلی و خوش عطر و بو که تند و خوشمزه هستند شامل؛ کوبه عراقی، متن بریانی با دال عدسی، قلیه ماهی، ماهی صبور می شود. جذابیت این سفر را چند برابر می کند در کنار همه این ها وجود بازار های محلی در اطراف شهر گردشگران را سر ذوق می آورد.

مکان دیدنی آبادان

  • مسجد رنگونی ها

بهترین نقطه از مناطق گردشگری آبادان مسجد رنگونی ها می باشد که گردشگران زیادی به خود دیده است. این مسجد هیچ اثری از معماری ایرانی ندارد و تمام طرح آن شبیه معماری شبه جزیره در هندوستان می باشد که در سال ۱۳۰۰ شمسی با همسایگی اروند رود بنا شد. این مسجد با تقاضای مسلمانان اهل شبه‌ قاره‌ هند و به‌ ویژه اهالی میانمار و رانگون که در آبادان ساکن بود ساخته شد که این مسجد به دست کارگران پاکستانی پالایشگاه نفت آبادان بنا گردید. رنگ کاری و گچ بری و سیمان کاری این بنا شگفت انگیز است که محرابی گل‌ گون  با انبوهی از نقش و نگاره‌ های اسلیمی و طرح‌های هندسی تزئین شده‌ است.

مکان ها و دیدنی های آبادان

  • موزه آبادان

در این موزه اشیا های گران بهایی نگه داری می شود که از قدیمی ترین موزه های در کشور ایران می باشد که در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد. بنای موزه با گنبدی خاص که در بالای آن وجود دارد جزو جاذبه های گردشگری آبادان محسوب می شود که ارتفاع آن حدود ۵ متر و نیم می باشد و از مقبره دانیال نبی در شوش الهام گرفته است. در این موزه آثاری از زمان قاجار و صفویه به چشم می خورد که تندیس های مردم شناسی در این مکان کنار یکدیگر گرد هم آمده اند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • کلیسای ارامنه گریگوری

یکی از مکان های دیدنی آبادان کلیسای ارامنه در ابتدای خیابان زند در شهر آبادان با نام سورت گاراپت (گریگوری) شناخته شده که در کنار مدرسه ادب و مسجد بهبهانی ها بنا شده است. این ساختمان در زمان پهلوی که متعلق به سال ۱۳۳۶ شمسی می باشد ساخته شد. در این مکان شما با صحنه ای زیبا که هم نشینی ادیان مختلف از جمله مسیحیان، یهودیان، صابئین مندایی، مسلمانان و همچنین زرتشتیان از دوران حضور بریتانیان در کنار یکدیگر زندگی می کردند.

مناطق آبادان

  • قدمگاه امام رضا آبادان

در راه روستا فیاضیه در شمال آبادان پشت بیمارستان طالقانی این مکان به نام قدمگاه امام رضا جای دارد که در تاریخ گفته شده امام رضا در این مکان با مردم آبادان دیدار کرده و این محل برای استراحت و نماز توقف کرده و به سوالات شرعی مردم پاسخ داده‌اند. مردم پس از عزیمت ایشان تصمیم می گیرند تا محلی برای نسل های آینده بنا کنند تا به یاد داشته باشند که امام رضا در این مکان به مدت کوتاهی اقامت داشته اند. این بنا بارها بازسازی شده است که آخرین بار آن مربوط به سال ۱۳۷۹ می باشد.

بررسی دیدنی های آبادان

  • بوارده آبادان

یکی دیگر از اماکن دیدنی آبادان محلی به نام بوارده آبادان می باشد که بیشتر گردشگران از آن دیدن کرده اند. این محل در قدیم محل زندگی کارمندان شرکت نفت بوده که برای آن ها ساخته شده است به همین خاطر بنایی با کیفیت های بالا ساخته شده که پس از جنگ های طولانی اصلا خراب نشده است. یان محله از ۲ قسمت بالا و پایین تشکیل شده که کارمندان سطح بالا در محله بالا و کارمندان رده پایین در محله پایین زندگی می کردند. نام این مکان در ابتدا ورده و بعد ابوورده و سپس به اسم بوارده نام گرفته است که ورده نام فردی خیرخواه و ثروتمند در آبادان بوده است.

  • اروند رود آبادان

این محل در مرزی بین ایران و عراق در جنوب غرب ایران می باشد در محل بلوار سرداران واقع شده که محل شهادت بسیاری از جوانان مملکت ما بوده است. این رود هم مانند رود های دیگری مثل: دجله و کارون جزو مناطق مرزی کشور محسوب می شود که از ارتفاعات قفقاز تا سرزمین ارمنستان به سمت جنوب جاری است. این مکان از مناطق گردشگری آبادان محسوب می شود که قدم زدن در این محل برای همه واقعا لذت بخش خواهد بود.

جاهای و دیدنی های آبادان

  • جزیره مینو

این جزیره که در قدیم به نام صلوح بوده که فیلم ابراهیم حاتمی کیا به نام فیلم برج مینو در این مکان ساخته شده است. این جزیره از ولایت های کوچک و بزرگی تشکیل شده که جزیره مینو را ساخته اند. در جزیره‌ی مینو ۵ نهر جریان دارد و نخلستان های ان با جزر و مد آب آبیاری می شوند در این محل پرندگان زیادی از این جا مهاجرت می کنند. این جزیره برای افرادی که دوست دارند به دیدنی های آبادان بیایند محلی زیبا می باشد.

تصاویر دیدنی های آبادان

  • سید عباس آبادان

جالب است بدانید که در این مکان امام یا امامزاده ای خاکسپاری نشده است، اما در سال ۱۲۹۸ برای این شخص یک زیارتگاه کوچک بنا کرده اند، سید عباس از خاندان سادات بوده و از اجر و قرب زیادی در بین مردم آبادان برخوردار بود، از نظر مردمان این شهر, سید عباس به دلیل اعمال نیک خود و نفس حقی که داشت، دعاهایش مستجاب می شده است، از این رو بعد از فوتش برای وی گنبد و بارگاهی بنا گردیده تا مردم حاجات خود را نزد او ببرند، زیرا برخی از افراد محلی بر این عقیده هستند که سید عباس حاجات عده ای را برآورده است، امروزه این مکان محل رفت و آمد بسیاری از افراد از جاهای دور و نزدیک می باشد و جزو مکانهای گردشگری آبادان محسوب می شود.

دیدنیهای آبادان

  • روستای شلحه امام حسن عسگری (ع)

روستای شلحه امام حسن عسگری (ع) در نزدیکی آبادان و داخل جاده خسرو آباد واقع گردیده است و این روستای تاریخی هم اکنون یکی از جاهای گردشگری این شهر محسوب می شود.

در این روستا که در ۵ کیلومتری آبادان قرار گرفته است؛ باغات نخل بسیار بزرگی وجود دارد که بسیار مورد توجه گردشگران بوده و بافت این منطقه به گونه ای است که با ورود به آن احساس خواهید کرد که وارد کشور عربستان شده اید.

جاذبه های دیدنی آبادان

  • لب شط

از دیگر جاذبه های دیدنی آبادان؛ لب شط است که پیشنهاد می شود در صورت سفر به آبادان دیدن آن را از دست ندهید، آبادان شبه جزیره ای بوده که توسط دو رودخانه اروند رود و بهمن شیر محصور گردیده است، بنابراین گردش در کنار رودخانه از جذابیت زیادی برخوردار است، البته در سالهای اخیر بهمن شیر همچون بسیاری از رودخانه های کشورمان کم آب شده است، اما اروند رود که مرز بین ایران و عراق را تشکیل می دهد، پرآب و قابل کشتیرانی می باشد، سفر به آبادان و رفتن به اسکله و لنج سواری در رودخانه اروند می تواند پیشنهادی عالی برای گردشگری نوروزی در این منطقه باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *