دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهایی از گذشته و فراموشی خاطرات تلخ

  • سحر هودانلویی
  • ۹ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

همه ما در طول زندگی خود خاطراتی داریم؛ گاه خاطراتی خوش همچون شیرینی و گاه خاطراتی تلخ همچون زهرمار. این ما هستیم که انتخاب می کنیم چگونه زندگی کنیم و برای رهایی از گذشته چه کاری انجام دهیم.

برای رهایی از گذشته و فراموشی خاطرات تلخ باید با خودتان صادق باشید، با خودتان کنار بیایید به این نتیجه برسید که اگر صد بار یا هزاران بار به عقب بازگردید بازهم آن عکس العمل را انجام می دادید و هیچ گاه از انجام کار خود پشیمان نمی شدید.

برای تمامی ما سه دوره زندگی وجود دارد؛

  1. گذشته
  2. حال
  3. آینده

آینده زمانی است که هنوز برایمان اتفاق نیفتاده، هنوز هیچ اطلاعی از آن نداریم پس لازم به غصه خوردن برای آن نیست.

حال لحظه ای است که اکنون در آن هستیم و می توانیم برای خود بهترین لحظه و دقایق را رقم بزنیم.

و اما گذشته، زمانی است که آن را از دست داده ایم، عکس العمل خوب یا بد، هرچه که بوده در آن زمان باقی مانده است. از خود مطمئن باشید که انجام آن کار در آن زمان بهترین کار برایتان بوده است.زندگی را برای خود زندانی نکنید که هر روز ملزوم به مجازات برای گذشته باشید، رها کنید گذشته را و نفسی از ته دل برای شروعی مجدد بکشید. زندگی را به مانند تلویزیونی سیاه و سفید برای خود ببینید که در پس هر سیاهی سفیدی وجود دارد.

  •  آرون گروپس

برای رهایی از گذشته و شروعی مجدد برایتان مطالبی جمع آوری کردیم که در ادامه به آن می پردازیم.

توصیه هایی برای آسان شدن فرایند فراموشی و رهایی از گذشته

۱- با خود یا دیگران درد و دل کنید

قبل رهایی از گذشته سعی کنید با خودتان صادق باشید. تظاهر به فراموشی و یا سرکوب کردن آن ها علاوه بر اینکه کاری از پیش نمی برد بلکه اوضاع را بدتر می کند. درباره این خاطرات تلخ با فرد یا دوست مورد اطمینان خود صحبت کنید و یا آن ها را بر روی برگه ای بنویسید و بعد آن را بسوزانید. در حقیقت شما برای این رهایی نیاز دارید که آن احساسات را از خود بیرون بریزید.

سوزاندن خاطرات گذشته و شروعی دوباره

۲- از غصه خوردن خسته شوید

دقایقی را برای فکر کردن در مورد خودتان اختصاص دهید که تا چه میزان باید زندگی خود را در غم و اندوه سپری کنید، در اولین قدم باید این دیوار اندوهی را که برای خود ساخته اید بشکنید. حق زندگی به خود بدهید و تمامی احساسات پوچی که شما را در بر گرفته دور بریزید. همه توانتان را برای شروعی مجدد و رهایی از گذشته جمع کنید و به مقابله با این احساسات بپردازید. از همین حالا تصمیم بگیرید که زندگیتان برایتان ارزش دارد و دیگر نمی خواهید آن را با غم و غصه گذران کنید.

۳- نگرش خود را تغییر دهید

مهم ترین قدم در فراموشی گذشته تغییر نگرش های منفی به نگرش های مثبت است. باید به این باور برسید که زندگی شما به آن جهتی حرکت می کند که فکرتان برای آن تعیین کرده است. به جای تمرکز بر افکار منفی و تکرار شکست های خود به قسمت مثبت و زیبای زندگی خود تمرکز کنید، هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید؛ قسمت های زیبای زندگی خود را مرور کنید و با خود جملات انگیزشی تکرار کنید و همواره امیدتان را به خدایی دهید که برای آدمی اش بهترین فرشته اش را از محضر خود بیرون انداخت.

پیمودن راهی جدید برای زندگی جدید

۴- خود و دیگران را ببخشید

کینه و نفرت همچون زباله ای بر دوش قلب و روحتان است شاید سنگینی آن را حس نکنید ولی هر لحظه بوی تعفن آن شما را آزار می دهد. برای رهایی از گذشته؛ کسانی که در حقتان ظلم کرده اند، دلتان را شکسته اند و یا بر روحتان زخم هایی بر جا گذاشته اند ببخشید و بیشترین نفع و سود را به خود هدیه دهید.

۵- روابط اجتماعی تان را بالا ببرید

در این دنیای بزرگ تنها عده کمی هستند که شما را از اعماق وجود می فهمند و از ته دل شما را درک می کنند. کاغذی بردارید و این افراد را برای خود بنویسید این ها افرادی هستند که در دنیای شما باید حضور داشته باشند. مابقی و کسانی که به شما درد و یا رنجی هدیه داده اند و یا جز ضربه زدن به جان و روحتان کاری دیگر انجام نمی دهند حذف کنید. با حذف این افراد یک قدم به رهایی از گذشته خود نزدیک شوید.

۶- برای خود هدف مشخص کنید

تجارب بد گذشته نباید مانع رسیدن شما به آینده ای بهتر باشد. شما ارزش کافی برای داشتن آینده ای بهتر را دارید پس برای خود اهداف بلند مدت و کوتاه مدت مشخص کنید و برای رسیدن به آن خواسته ها از دل و جان تلاش کنید. در این راه از افراد با تجربه و مورد اطمینان نیز می توانید کمک بگیرید.

رهایی از گذشته و خاطرات درد آور

۷- تنها برای خود زندگی کنید

نیازی نیست که هر تصمیم و یا حرکتی که می کنید مورد قبول دیگران باشد، شما هر اندازه که فردی دوست داشتنی و مهربان باشید باز هم افرادی هستند که از شما خوششان نیاید و این قانون زندگی است پس نباید از آن ناراحت شد فقط باید مورد قبول شدن خود را در نگاه دیگران حذف کنید چون انتهای این جاده نا امیدی است و بس. برای خودت بخند، شاد باش، زندگی کن و هیچ گاه به این که مردم چه می گویند فکر نکن چون مردم همیشه حرفی برای گفتن دارند.

۸- از گذشته درس بگیرید

هر آنچه که در گذشته بر شما اتفاق افتاده همچون درسی است که زندگی سعی بر آموختن آن به شما داشته است. سعی کنید از آن ها درس بگیرید و الگوی فردایتان کنید. از آن ها برای خود پله صعود کننده بسازید و هر روز با خود تکرار کنید تا هیچ گاه آن درس را فراموش نکنید.

۹- افکارتان را مدیریت کنید

برا رهایی از گذشته افکارتان را مدیریت کنید و اجازه زیاد فکر کردن به خاطرات تلخ گذشته را به خود ندهید. شما باید توانایی برگرداندن خود از حالت گذشته به زمان حال را داشته باشید.

پاکسازی خاطرات تلخ گذشته

۱۰- به زمان اجازه عبور دهید

همه چیز با صبر است که تحقق می یابد؛ برای رهایی از گذشته و فراموش کردن خاطراتی که یاد آور  لحظات تلخ است به زمان اجازه دهید که بگذرد و رد آن خاطرات را در ذهن تان کمرنگ کند. به یاد داشته باشید که دنیا محل گذر است و با گذشت زمان همه چیز آسان می شود.

۱۱- در مکالماتتان تعادل را رعایت کنید

هرگاه با دوستی درد و دل می کنید و خاطرات بد خود را بازگو می کنید در پایان اجازه دهید که همین کار را مخاطب شما انجام بدهد تا احساس نا امیدی و شکست نکنید.

۱۲- کار های جدید تجربه کنید

اگر هنر و یا کاری است که زمان زیادی است می خواهید آن را تجربه کنید اما فرصتش را نداشتید؛ انجام دهید. با این کار به علایق خود احترام گذاشته اید و می توانید این لحظات خود را به شیوه بهتر گذران کنید.

تعیین هدف و شروعی دوباره در زندگی

نکاتی برای فراموشی گذشته

  • برای رهایی از گذشته به خاطراتتان احترام بگذارید، آن ها را بنویسید و یا با فرد دلخواه و مورد اطمینانتان صحبت کنید.
  • برای فراموشی گذشته احساس و عواطف مربوط به آن خاطرات را از خود دور کنید.
  • برای رهایی از خاطرات گذشته با افرادی که در آن زمان با شما همراه بوده اند حرف بزنید.
  • برای فراموشی و کنار آمدن با آن ها احساسات واقعی خود را با دوست صمیمیتان در میان بگذارید و سعی در سرکوب کردن آن ها در خود نداشته باشید.
  • برای رهایی از گذشته از اشتباهایی که کردید درس بگیرید و آن ها را قبول کنید تا بتوانید بهتر با آن کنار بیایید.
  • برای خارج شدن از گیر و دار آن خاطرات از افرادی که به آن ها آسیب زده اید عذر خواهی کنید و دیگر کسانی که شما را آزرده اند ببخشید.
  • برای رهایی از گذشته و فراموش کردن خاطرات تلخ غرورتان را کنار بگذارید و در صورت لزوم از فردی با تجربه و مورد اطمینان کمک بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *