دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گوشی سامسونگ a40 و نگاهی متفاوت به این گوشی میان رده و محبوب

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

گوشی a40 سامسونگ یکی از اعضای کوچک خانواده بوده که با پنل های خمیده کناری از طراحی زیبایی بهره می برد. این اسمارتفون با داشتن نمایشگری ۵.۹ اینچی با دقت فول اچ دی، دوربین های دوگانه با عملکرد قابل قبول و تراشه اگزینوس ۷۹۰۴ به همراه رابط کاربری one UI میان رده ای ارزشمند محسوب می شود که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.

م محصولات سری a سامسونگ در سال ۲۰۱۹ با تنوع زیاد در مدل ها و قیمت رقابتی بسیار متفاوت تر از سال های گذشته وارد بازار شدند. گوشی a40 یکی از کوچکترین اعضای سری A است که تمام ویژگی های خوب یک میان رده سامسونگ را در خود جای داده است. این گوشی از نظر سخت افزاری متوسط بوده و دارای یک نمایشگر سوپر امولد به همراه دوربین اولتراواید می باشد. این اسمارتفون با بهره گیری از چیپست اگزینوس ۷۹۰۴ قدرتی مشابه محصولات رقیب(کوالکام) داشته و همچنین دارای یک باتری ۳۱۰۰ میلی امپر ساعتی نیز می باشد. در ادامه این مقاله با بررسی بیشتر این گوشی با ما همراه باشید.

گوشی میان رده سامسونگ a40

دارای

  • صفحه نمایش باکیفیت
  • خوش دست بودن
  • وزن سبک

دربرابر

  • عملکرد متوسط دوربین
  • سخت افزار نه چندان قدرتمند
  • نبود ویژگی نمایشگر همیشه روشن

آشنایی سریع با گوشی سامسونگ  a40

  • بدنه :ابعاد ۷.۹*۶۹.۲*۱۴۴.۴ میلی متر با وزن ۱۴۰ گرم و ساختار پلاستیکی
  • نمایشگر: ۵.۹ اینچی از نوع super AMOLED، رزولوشن ۱۰۸۰*۲۳۴۰ با نسبت تصویر ۹:۵:۱۹ و تراکم ۴۳۷ پیکسل
  • چیپست: اگزینوس ۷۹۰۴ هشت هسته ای و ۱۴ نانومتر
  • سیستم عامل: اندروید ۹ پای با رابط کاربری one UI
  • پردازنده گرافیکی: MALI-G71 MP2
  • حافظه: ۴گیگابایت رم، ۶۴ گیگا بایت حافظه داخلی، پشتیبانی از کارت حافظه Micro SD
  • دوربین اصلی: ۱۶ مگا پیکسل با دریچه دیافراگم PDAF و F/1.7، ضبط ویدوئو ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فرم بر ثانیه
  • دوربین سلفی: ۲۵ مگا پیکسل با دریچه دیافراگم F/2.0، ضبط ویدوئو ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فرم بر ثانیه
  • ارتباطات: سیمکارت دوگانه، بلوتوث ۵.۰ و USB-C 3.1
  • باتری: ۳۱۰۰ میلی آمپر ساعت با شارژ سریع ۱۵ واتی

طراحی ظاهری

گوشی سامسونگ A40 از بدنه ای کاملا پلاستیکی بهره می برد که البته در پنل پشتی آن نوع خاصی از پلاستیک بکار رفته که شبیه شیشه است و سامسونگ ان را ۳D Glasstic نامیده است. با توجه به اینکه استفاده از پلاستیک در ساخت گوشی سبب کاهش قیمت و وزن آن شده است نمی توان به این مورد انتقادی داشت. هرچند وقتی گوشی را برای اولین بار در دست بگیرید حس یک دستگاه شیشه ای را القا می کند اما با چند بار استفاده، کم کم به پلاستیکی بودن آن پی خواهید برد. این گوشی در سه رنگ آبی، سفید، مشکی و مرجانی به بازار عرضه می شود.

  •  آرون گروپس

در نمای جلویی دستگاه یک صفحه نمایش ۵.۹ اینچی با حاشیه های نسبتا باریک مشاهده می شود به نحوی که ۸۵.۵ درصد سطح جلوی گوشی را این نمایشگر احاطه کرده است. در این گوشی نیز مانند دیگر محصولات سری a بریدگی قطره مانندی وجود دارد که به دلیل u شکل بودن سامسونگ نام infinity u را برای این صفحه نمایش برگزیده است. در قسمت بالای این بریدگی شکاف خیلی باریکی برای بلندگوی مکالمه تعبیه شده است و از چراغ اعلان هم خبری نیست و نکته منفی دیگر این که قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن نیز در a40 وجود ندارد.

قاب اطراف این تلفن هوشمند از جنس پلاستیک بوده اما نوع مواد و رنگ آن به گونه ای است که به فلز شبیه تر شده است. در سمت راست کلیدهای صدا و پاور و در سمت چپ شیار سیمکارت ها و کارت حافظه تعبیه شده است. در قسمت پایین گوشی نیز شاهد شیار اسپکر ، جک هدفون ۳.۵ میلی متری و پورت USB-C به همراه میکروفون اصلی هستیم.

در پنل پشتی دستگاه دوربین های دوگانه در سمت چپ و اسکنر انگشت در ناحیه میانی جایگذاری شده اند. جایگاه اسکنر انگشت مناسب بوده به نحوی که انگشت اشاره به راحتی به ان می رسد. این سنسور سرعت و دقت بالایی دارد اما رمزگشایی دستگاه کمی زمان می برد. با توجه به این که A40 سامسونگ کوچکترین گوشی  سری خود می باشد به لطف پنل های خمیده کناری و ضخامت و وزن بسیار کم در یک دست نگه داشتن ان راحت بوده و می توان گفت با گوشی بسیار خوش دستی روبرو هستیم. البته کم بودن وزن ان به دلیل پلاستیک استفاده شده در بدنه بوده که علاوه بر مزیت سبک بودن دارای معایبی مانند مقاومت کم در برابر خش و خط خوردگی و همچنین لغزنده بودن نیز می باشد.

صفحه نمایش

یکی از ویژگی های مهم در محبوبیت نمایشگر گوشی A40 استفاده از پنل سوپر امولد می باشد که این روزها برای دستگاه هایی با این اندازه و قیمت کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. صفحه نمایش A40 با اندازه ۵.۹ اینچ دارای رزولوشن ۱۸۰*۲۳۴۰ و نسب تصویر ۹:۵:۱۹ توانسته تراکم پیکسلی ۴۳۷ppi را ایجاد کند. بردگی کوچک u شکل صفحه نمایش نیز کمی عمیق بوده اما اصلا عریض نیست. در تست های صورت گرفته ، کیفیت نمایشگر بسیار بالا عنوان شده است. حداکثر روشنایی نمایشگر در حالت دستی ۴۱۰ نیت بوده در صورتی که در حالت خودکار به ۵۴۸cd/m2 رسید.

صفحه نمایش گوشی a40  سامسونگ با بهره گیری از رنگ مشکی واقعی و کنتراست فوق العاده رضایت کاملی را برای کاربران فراهم می نماید. هیچ گونه کاهش کنتراستی در زوایای مختلف مشاهده نمی شود و نور صفحه نمایش یکنواخت بوده به طوری که هچ سایه ای در لبه های آن دیده نمیشود.  با توجه به پنل super AMOLED گوشی A40 امکان کنترل پیکسل ها به صورت تک تک وجود داشته و رنگ مشکی به نمایش گذاشته در آن با خاموش کردن پیکسلها ایجاد می شود. در این گوشی نیز همانند دیگر گوشی های جدید سامسونگ حالت شب جداگانه در این گوشی درنظر گرفته شده که بافعال کردن ان همه منوها به رنگ تیره درآمده و سبب ی شود عمر باتری افزایش یابد.

اسپیکر

اسپیکر مونو بکار رفته در گوشی A40 سامسونگ در تولید صدای بم توانایی کمی داشته و با بالا رفتن حجم صدا ناواضح و با خش پخش می شود. بلندی صدای اسپیکر هنگام پخش آهنگ یا موزیک به ۶۸.۳ دسیبل می رسد که عدد تقریبا بالایی بوده اما کیفیت صدا میزان متوسطی دارد. می توانید با اتصال هدفون های معمولی یا بلوتوث از قابلیت Dolby atoms که سبب بهبود کیفیت صدای تولیدی می شود نیز بهره ببرید.

دوربین

این گوشی از دوربین های دوگانه بهره می برد که لنز اصلی ۱۶مگا پیکسل با دیافراگم f/1.7 و قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فازی بوده و لنز دوم از نوع فوق عریض بدون فوکوس خودکار با رزولوشن ۵ مگا پیکسل و دیافراگم f/2.2 و قابلیت عکسبرداری با زاویه ۱۲۳ درجه می باشد. در روشنایی روز می توانید عکس های خوب با جزئیات مناسبی را توسط این دوربین به ثبت برسانید. محدوده دینامیکی خوب بوده و رنگ ها زنده و شاداب هستند و از کنتراست مناسبی نیز بهره می برند.

حالت HDR به صورت خودکار بوده اما چندان استفاده ای ندارد. عکس های ثبت شده با این گوشی چندان هیجان انگیز نیست اما اگر خواهیم آن را با دستگاه های هم قیمتش مقایسه کنیم نه تنها چیزی کم ندارد بلکه در بعضی قسمت ها بهتر عمل می کند. تصاویر ثبت شده در شب کیفیت مناسبی داشته اما در سایه ها کمی نویز وجود دارد. با فعال نمودن حالت scence optimizer کفیت تصاویر بهتر شده اما رنگ ها کمی با اغراق ثبت می شوند. در هنگام شب پیشنهاد می شود از لنز فوق عریض استفاده نکنید چرا که تصاویر با کیفیتی ثبت نخواهد شد.

دوربین سلفی a40 نیز ۲۵ مگا پیکسلی با دیافراگم f/2.0 بوده و سامسونگ مدعی است یکی از بهترین دوربین های سلفی کلاس a می باشد. تصاویر ثبت شده با این دوربین بسیار واضح و با جزئیات زیاد می باشد رنگ بندی طبیعی و مناسب می باشد و محدوده دینامیکی نیز کاملا عریض است. البته در حالت پرتره، جداسازی سوژه و پس زمینه اندکی نقص دارد. نکته قابل توجه این که برای ثبت تصاویر با کیفیت ۲۵ مگا پیکسل باید گزینه” ۳:۴H” را انتخاب کنید در غیر این صورت عکس ها با کیفیت ۱۲ مگا پیکسل و رزولوشن ۸ مگا پیکسل ذخیره می شوند. در پایان این بخش به این نکته اشاره می شود که هر دو دوربین اصلی و سلفی دارای قابلیت تصویربرداری پرتره بوده که فقط برای سوژه های انسانی کاربرد دارد.

سخت افزار

این گوشی از جدیدترن پردازنده سامسونگ به نام اگزینوس ۷۹۰۴ با تکنولوژی ۱۴ نانومتری بهبود یافته، بهره می برد که یکی از نزدیکترین رقبای کوالکام به شمار می رود. این پردازنده هشت هسته ای بوده که دو هسته قدرتمند آن cortex- A73 با سرعت کلاک ۱.۷۷ گیگاهرتز و ۶ هسته کم مصرف دیگر cortex -A53 با سرعت کلاک ۱.۵۹ گیگاهرتز می باشند. سامسونگ مدعی است که این پردازنده ۸ هسته ای قادر است بازی های موبایل را بدون مشکل پردازش نماید و از لحاظ آماری رقیب اسنپدارگون ۶۳۲ محسوب می شود. همچنین این چیپست برای پردازش گرافیکی نیز از پردازنده MALI-G71 MP2 بهره می برد.

ترکیب سخت افزاری بکار رفته در این گوشی به همراه رابط کاربری one UI عملکرد سریع و روانی داشته به نحوی که در استفاده معمولی با مشکلی مواجه نخواهید شد. همچنین تراشه گرافیکی دستگاه قادر به اجرای تمام بازی ها است اما ممکن است برای کاهش تاخیر و لگ در اجرای بازیهای سنگین مجبور شوید قدری تنظیمات گرافیکی را پایین بیاورید. از لحاظ حافظه داخلی و رم، گوشی A40 سامسونگ در یک مدل عرضه خواهد شد. رم ۴ گیگابایتی و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت که البته توسط Micro USD قابل ارتقا می باشد.

نرم افزار

سیستم عامل بکار رفته در سامسونگ A40 اندروید ۹ پای به همراه جدیدترین رابط کاربری کره ای ها به نام one UI می باشد. از ویژگی های این رابط کاربری می توان به قابلیت Night mode اشاره کرد . این ویژگی برای افرادی که مایل نیستند نمایشگر گوشی در حالت شب درخشان باشد مناسب است و در صورتی که به تم های تاریک علاقمندید ویژگی night mode علاوه بر شخصی سازی ظاهر دستگاه سبب کاهش مصرف باتری نیز می گردد. آیکون اپ ها در این رابط کاربری دارای طراحی جدیدی (گردمانند) بوده و اگر برای شما خوشایند نیست می توانید از بخش تم ها آیکون مدنظر خود را بارگذاری کنید.

در one UI روش های مختلفی برای حالت ناوبری در نظر گرفته شده است. مثلا نوار ناوبر با شکل سابق خود وجود دارد اما برای فعال کردن هر دکمه ای باید بر روی آن دکمه به سمت بالا سوایپ نمایید. یا در صورت تمایل می توانید نشانه های بصری نوار ناوبری را به طور کامل پنهان کنید. در نتیجه فضای دسترسی نمایشگر شما بیشتر خواهد شد.

باتری

گوشی A40 سامسونگ در مقایسه با دیگر اعضای این خانواده از باتری کوچکتری استفاده می کند. البته با توجه به کوچکتر شدن اندازه صفحه نمایش و پردازنده توسعه یافته آن، این مشکل تا حدودی برطرف شده است. به نحوی که در تست PC Mark صورت گرفته بر روی آن، این گوشی توانست با یک بار شارژ کامل، حدود ۱۰ ساعت دوام داشته باشد که با توجه به ظرفیت ۳۱۰۰ میلی آمپری رقم خوبی به شمار می رود.

تلفن هوشمند a40 سامسونگ

باتری این گوشی در استفاده رزوانه مانند وبگردی، تماشای فیلم و … می تواند حدود یک روز انرژی دستگاه را فراهم کند. سرعت شارژ a40 با شارژر ۱۵ واتی موجود در جعبه بسیار سریع می باشد. در عرض نیم ساعت می توان حدود ۴۰ درصد ظرفیت باتری را شارژ نمود. برای شارژ کامل به حدود ۹۰ دقیقه زمان نیاز است که با توجه به ظرفیت این باتری رقم مناسبی به نظر می رسد.

همچنین می توانید برای مشاهده بررسی گوشی سامسونگ a50  و سامسونگ a70 کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *